Asrock k7nf2-raid heeft chipset-kuren

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik begin me al danig te ergeren aan mijn nieuwe moederbord, dat ik onlangs over heb gekocht.

- Na het opstarten en bij het laden van Windows begint opeens een vervelend hoge pieptoon. Dat is niet de PC-speaker. Dit is de laatste dagen van 'zelden' naar 'de hele tijd' gegaan. Ik vermoed dat het de grafische kaart is (AGP) want die wordt ongeveer op dat moment in het opstartproces opgetrommeld. Het is een nVidia Geforce MX400 en hij heeft geen aparte koeling of stroomaansluiting. Kan ik iets aan dat piepen doen?

- Ik heb de chipsetdrivers van nVidia gedownload, zelfs nog de laatste versie nForce2 drivers via de Meuktracker, maar bij het installeren van de SM-Bus vertelt Windows me doodleuk dat er geen passende drivers worden gevonden voor deze SM-Bus in die map. WTFBBQ? De eerste, een oudere versie, kwam van de site van Asrock - moet toch kloppen denk ik dan!

- Ik heb mijn netwerkkaart een PCI-slotje moeten verhangen omdat hij in het ene slot gewoon 'niet gestart kon worden'. Dus, verhangen, installatie gedaan. Volgende dag komt hij me doodleuk weer vertellen dat hij een netwerkkaart heeft gevonden, dat deze niet geïnstalleerd kan worden en mogelijk niet goed werkt en oh bijdeweg - dat ik toevallig daardoor ook geen internet heb. Onboard NIC gebruik ik liever niet omdat mijn MAC-adres mij internet verleent bij de Universiteit. Dat cloaken enzo, omslachtig. Ik héb toch een kaart die werkt. Inmiddels toch kaart aan de praat gekregen, maar dat maakt dat mobo niet echt betrouwbaarder!

- PCI TV-kaart. Wordt herkend onder apparaatbeheer als 'multimediadevice'. Wil ik installeren, komt de Pinnacle software met de melding dat het apparaat niet gevonden kan worden, of uitstaat. Dus ik kijk in apparaatbeheer, verwacht dat het ding inmiddels na installatie van het hele driver- en TV-pakket wel herkend is. Nada. Zelfde geintje als bij die SM-Buscontroller: de software 'past niet' bij de kaart. Hoezo, pást niet! Maakt me mesjogge. Moet ik zeker mijn TV-kaart óók gaan verhangen omdat ook dat PCI-slot kuren geeft?
De Pinnacle PCI-TV Ethernet adapter heeft hij inmiddels wel geinstalleerd en die werkt :? maar die zou alleen zijn voor dataverkeer. Eigenlijk ook niet nodig.

- Achterop zitten zes USB-poorten die allemaal beloven 2.0 te doen. Staat ook ingeschakeld in het BIOS. Heb op één een USB-hub zitten voor op m'n bureau, op de ander zit mijn webcam. Die laatste is inmiddels al zo'n 10x van USB-poortje verhuisd (achterin dus) omdat ik zo maar op willekeurige tijden groen scherm op mijn cam krijg. Wat, ik had de drivers toch geinstalleerd? Mja, kennelijk vergeten. Dus plug je hem om naar een ander poortje, kan hij hem niet installeren omdat de juiste drivers niet werden gevonden. Euhm? De ToUcam Express wordt ondersteund door XP zélf? 8)7 Afijn, teruggeplugd, Philips software VProperty er nog maar eens overheen gejaagd. Na nog wat vaker ompluggen en drivers toekennen eindelijk weer beeld. Maar ja, wat brengt morgen?
Mijn USB hub (Sweex 2.0 4poorts passief) heeft gisteren de geest gegeven, de symptomen leken op een kabelbreuk?! telkens connect/disconnect als ik hem verschoof of oppakte.

Ik word hier mesjogge van. Ik heb wel eens moederborden met vervelende PCI-sloten gehad, maar dat was nog een MSI K7T Raid... heel lang geleden.

Ik vermoed, na al deze dingen, dat de spanning op mijn moederbord te hoog is. Ik heb echter geen multimeter en ben er geen fan van om lijnen door te gaan meten enzo. Kan wel even Everest installeren. Ik weet niet of ik ze in de BIOS lager kan zetten. Maar misschien verhelpt dit het gepiep en heeft een te hoge spanning ook mijn USB-hub over de rooie geholpen, who knows?

Verder vermoed ik dat de IRQ-toewijzing van mijn PCI devices niet geheel soepeltjes verloopt. Maar dingen er hard in zetten in de BIOS durf ik eigenlijk ook niet, bang dat dan iets anders weer niet werkt dat eigenlijk door Windows toegekend werd ofzo (dat doet hij toch ook, of is dat op softwareniveau?)

Voor dat piepen heb ik btw de search gebruikt, het zijn geen bolle Elco's en het is ook niet de PC-speaker. Het begint echt zodra de AGP-kaart wakker wordt. Audio zit onboard en gebruik ik.
En voor die PCI-sloten heb ik niks opgezocht... dat is toch vrij specifiek per mobo en wat je er aan kaarten in hebt hangen, dan kan ik moeilijk adviezen voor andere configs op gaan volgen.

So, help?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hmm, dat bord overtreft echt alle vreemde ervaringen die ik met mijn Nforce2 bord gehad heb. Bij mij was het idd gewoon stuk of 25 elco's die ik "even" moest vervangen, toen was ie weer redelijk.

Ik zou je aanraden om te kijken of er misschien een BIOS update is voor dit moederbord, het wil nog wel eens gebeuren dat het een en ander niet klopt in een vroege BIOS versie. Verder kan je nog proberen in je BIOS het een en ander aan instellingen te wijzigen.

Overigens is de Nforce2 een van de brakste chipsets geweest die ik ooit in mijn systeem gehad heb. Als ik met mijn TV kaart van zender wisselde op mijn (LeadTek K7NCR18D) moederbord bleef de hele zooi tijdens het switchen gewoon even hangen. Dit heb ik nog nooit meegemaakt op welk ander VIA, Intel of SiS bord dan ook.