Hostingbedrijf zit op domeinnaam

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Mijn zus heeft ooit bij een (op dat moment) bevriend hostingbedrijfje een domeinnaam laten registreren, en maakt daar tot op heden nog altijd gebruik van voor haar emailadres. Nu vertrekt zij in maart voor 2 jaar naar het buitenland en wil dan aan die domeinnaam een website koppelen zodat ze daar een weblog kan bijhouden; het huidige hostingbedrijf vraagt zo exorbitant veel geld voor simpele webhosting dat ze haar zaken graag elders wil onderbrengen. Maar wat wil nu het geval: de domeinnaam is geregistreerd op naam van het hostingbedrijf, zodat zij formeel gezien helemaal niets met de domeinnaam te maken heeft en ook niet (bijv.) de nameservers kan aanpassen. We hebben geprobeerd om meerdere malen contact op te nemen met het betreffende hostingbedrijf, maar die reageren gewoon helemaal niet! Kortom, het bedrijf zit als het ware op de domeinnaam en lijkt niet van plan te zijn om er vanaf te gaan.

Wat kunnen we in dit geval nog doen? Proberen om via een domain name registrar als Dotster de domeinnaam op onze naam te laten zetten (maar dit zal waarschijnlijk afketsen)? Poederbrieven naar het hostingbedrijf? Of gewoon denken "fuck it" en een nieuwe domeinnaam registreren? Wat is wijsheid? :)

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:01
Wat zijn de voorwaarden van het bedrijf? Staat er in de 'overeenkomst' dat domeinen op hun naam worden geregistreerd? Staat er niets vermeld over eventueel verhuizen van domeinnamen? Het lijkt me dat ze daar wel iets van een regeling voor moeten hebben. Dan zou ik de domeinnaam gewoon lekker verhuizen naar een andere hoster, waarna je 'm op je eigen naam laat zetten. Mocht de hoster nou niet zulke voorwaarden hebben (zowiezo al dom dan dat je je domein daar laat registreren :p), dan lijkt me de "fuck it" wel een goede keuze.

En ohja, betaal je d'r eigenlijk voor? Zo ja, dan lijkt me dat ze je wel enige vrijheid moeten geven. Je betaald immers niet voor een domein om het vervolgens aan hun te geven. Betaal je er niet voor, dan denk ik dat je aan het kortste eind trekt gezien het domein dan gewoon 100% niet van jou is, maar je als het ware wordt 'geleend'.

[ Voor 24% gewijzigd door Mexxus op 02-02-2007 11:37 ]

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 01:12

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

welke extensie gaat het om?

I'm not as think as you stoned I am

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij, binnen registrar-regels, kan je bij een nieuwe host (en registrar) een hosting-pakket afsluiten. Zij nemen dan contact op met de huidige registrar voor verhuizing. En voor zover ik weet zal de huidige registrar mee moeten werken tenzij ze aan kunnen tonen dat het domein door hun in gebruik is en niet kan worden verhuisd van mislopen van structurele inkomsten o.i.d.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mexxus
MAX3400 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:42:
Volgens mij, binnen registrar-regels, kan je bij een nieuwe host (en registrar) een hosting-pakket afsluiten. Zij nemen dan contact op met de huidige registrar voor verhuizing. En voor zover ik weet zal de huidige registrar mee moeten werken tenzij ze aan kunnen tonen dat het domein door hun in gebruik is en niet kan worden verhuisd van mislopen van structurele inkomsten o.i.d.
Ja, maar dat gaat dus niet op als het domein niet van jou is. Ergo, als het domein niet op jou naam staat geregistreerd. Anders zou ik zomaar elk willekeurig domeinnaam weg kunnen trekken.

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 16:52

vinnie1908

Appel != peer

Mexxus schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:44:
[...]

Ja, maar dat gaat dus niet op als het domein niet van jou is. Ergo, als het domein niet op jou naam staat geregistreerd. Anders zou ik zomaar elk willekeurig domeinnaam weg kunnen trekken.
Wegtrekken kan je altijd ook bij SIDN, echter krijg je dan een brief dat ze graag de papieren willen zien met daarbij de handtekening van de eigenaar erop. Als je dit niet kan overdragen, dus een illegale transfer hebt gedaan betaal je vanaf 1-1-2007 in Nederland 100 euro.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• SeatRider
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

NNF schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:15:
Mijn zus heeft ooit bij een (op dat moment) bevriend hostingbedrijfje een domeinnaam laten registreren, en maakt daar tot op heden nog altijd gebruik van voor haar emailadres.
Zo'n constructie had ik 8 jaar geleden ook, toen kon je als particulier geen eigen domein krijgen en dus heeft een vriend van mij op zijn hostingbedrijfje een domeinnaam voor mij op zijn naam gezet. Een paar jaar geleden kon je wel als particulier een eigen domein hebben en toen is het overgeschreven op mijn naam.

Zo lang de relatie goed is kunnen beide constructies geen kwaad natuurlijk, als er een vriendschap op de klippen loopt gaat hetgeen tellen dat op papier gesteld is. </wijze les>

Nederlands is makkelijker als je denkt

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mexxus schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:44:
[...]

Jawel; op het moment dat jij een registrar verzoekt om je domein te verhuizen, kan jij, middels de order-bevestiging die je ooit van je huidige registrar hebt gekregen, het eigendom van een domein ter discussie stellen.

Ik heb ooit ook een domein gehad bij Lycos; op geen enkel moment stonden mijn personalia in de WHOIS-database maar ik heb een schriftelijke overeenkomst gekregen dat ik wel de beheerder was van de webspace die erbij hoorde en het domein was wel degelijk overdraagbaar aan mij, als rechtspersoon, na verstrijken van de contractperiode.

*edit*
Wat je ook kan doen is de huidige registrar vragen om de records van het domein naar een ander IP te wijzen en dan ergens anders (goedkoop) webspace in te kopen. Kan je in ieder geval tijdelijk vooruit.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 02-02-2007 11:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• NNF
  • Laatst online: 29-11-2024
Heel gek, maar ik heb zojuist de site van het bedrijf eens nageplozen en er zijn helemaal nergens algemene voorwaarden te vinden! Dus niks over verhuizen/registeren, en als je ze mailt of belt reageren ze niet/krijg je een antwoordapparaat. En ik neem aan dat er gewoon voor wordt betaald; voor zover ik weet heeft de ex-vriend van mijn zus een account bij dat bedrijfje, en heeft hij de domeinnaam van mijn zus er toentertijd (toen ze nog een relatie hadden) gewoon bijgenomen. Als het goed is betaalt hij dat dus nog steeds (en het werkt ook nog steeds, dus dat zal dan wel). Het gaat overigens om een ordinair .com domein. ;)

Ik weet het, het is een beetje een typische situatie. :P

[ Voor 4% gewijzigd door NNF op 02-02-2007 11:54 ]

• Mexxus
NNF schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:53:
Heel gek, maar ik heb zojuist de site van het bedrijf eens nageplozen en er zijn helemaal nergens algemene voorwaarden te vinden! Dus niks over verhuizen/registeren, en als je ze mailt of belt reageren ze niet/krijg je een antwoordapparaat. En ik neem aan dat er gewoon voor wordt betaald; voor zover ik weet heeft de ex-vriend van mijn zus een account bij dat bedrijfje, en heeft hij de domeinnaam van mijn zus er toentertijd (toen ze nog een relatie hadden) gewoon bijgenomen. Als het goed is betaalt hij dat dus nog steeds (en het werkt ook nog steeds, dus dat zal dan wel). Het gaat overigens om een ordinair .com domein. ;)

Je zou eens kunnen kijken of dat 'bedrijf' wel KvK is geregistreerd (via website kvk.nl) ;). Dit gezien ze blijkbaar helemaal niet eens Algemene Voorwaarden hebben. Is er voor het domein wel een contract getekend? Kortom.. heb je enig 'bewijs' dat het domein aan jou toebehoort? Als ze echt geen sjoege geven, en je hebt ook geen bewijs dat 't domein aan jou toebehoort, dan zou ik maar gewoon een nieuw domeintje registreren en de betaling voor dit domein per direct stop zetten. Eens kijken hoe snel ze dán iets van zich laten horen :).

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:43
Ik werk zelf bij een hostingprovider en dit is een veel voorkomend probleem dus zo typisch is het niet ;)

Ik zou even contact opnemen met de beherende instantie (SIDN in het geval van een .nl). Dit komt vast vaker aan bod en zij zullen je de beste tips kunnen geven in deze situatie.

Zoals eerder geopperd kan je natuurlijk simpelweg een wijziging houder formulier tekenen en de risico's (boete) aanvaarden, dit is echter wel fraude en meestal niet verstandig.

Ik zal als eerste stap in ieder geval een aangetekende brief opsturen waarin je aangeeft te willen verhuizen en daarbij rekend op hun medewerking. Eventueel zou je het "aanvraagformulier wijziging domeinnaamhouder" mee kunnen sturen zodat zij deze gelijk kunnen ondertekenen.

Op de onderstaande URL kan je o.a. het wijziginghouder formulier downloaden van de SIDN website:
http://www.sidn.nl/ace.ph...ons_domeinnamen_pdf_.html

Eve char: Warock <TEST>

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het gaat overigens om een ordinair .com domein. ;)
SIDN is dus niet de aangewezen instantie ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• WooK
  • Laatst online: 30-11 01:12

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

alt-92 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:52:
[...]

exact, daarom vroeg ik dat ook. Bij een .com domein kan je een overdracht waarschijnlijk helemaal op je buik schrijven. De technical contact moet daar een akkoord geven en dat is dat hosting bedrijf. Je zal moeten achterhalen bij welke registrat ze het hebben ondergebracht en daar contact mee opnemen. Als ze niet zo heel erg aan het domein gehecht is, zou ik het echter nu gewoon opgeven.

I'm not as think as you stoned I am

• sPENKMAN
alt-92 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:52:
WooK schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:41:
[...]

exact, daarom vroeg ik dat ook. Bij een .com domein kan je een overdracht waarschijnlijk helemaal op je buik schrijven. De technical contact moet daar een akkoord geven en dat is dat hosting bedrijf. Je zal moeten achterhalen bij welke registrat ze het hebben ondergebracht en daar contact mee opnemen. Als ze niet zo heel erg aan het domein gehecht is, zou ik het echter nu gewoon opgeven.
Overheen gelezen dus, ik had nog even teruggekeken maar zag het niet staan, mijn foutje.

Je kan een bezwaar maken bij de ICANN volgens mij, duurt wel enige tijd maar dan zal je alsnog in staat moeten zijn het domein te verhuizen zonder inbreng van je huidige provider. Het zou wellicht handiger zijn het domein te laten verlopen en opnieuw te registreren alhoewel hier natuurlijk altijd een risico op verlies bij aanwezig is.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sPENKMAN schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:19:
Het zou wellicht handiger zijn het domein te laten verlopen en opnieuw te registreren
Zal een beetje lastig gaan als je daar zelf geen invloed meer op hebt ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sPENKMAN
alt-92 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 23:15:
[...]

Zal een beetje lastig gaan als je daar zelf geen invloed meer op hebt ;)
Ik ga er wel van uit dat er een opzegging verwerkt zou worden wanneer deze per (aangetekende) post/brief wordt gedaan, dat zonder meer.

Indien dat allemaal niet zou lukken ben je aardig fucked. Een bezwaar via de ICANN zal niet zo snel lopen waardoor je dus beter een nieuw domein zou kunnen registreren, maar dat is aan de TS zelf te bepalen.

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:43

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Je kunt ook gewoon proberen te verhuizen, standaard gaat er namelijk een mailtje naar het postmaster@domein.com adres. Als je een postmaster alias naar jezelf kunt laten verwijzen, dan kun je het vaak nog makkelijk verhuizen, tenzij het domein gelocked is natuurlijk. Als het domein puur voor persoonlijk gebruik is zou bij het geforceerd wegverhuizen/overschrijven ook niemand schade lijden trouwens, dus ik zou het op zich wel aandurven, zeker als je kunt aantonen dat het hosting bedrijf niet meer reageerd. Maar wat ik zeg, even die postmaster checken, als ze die zelf kan ontvangen, ben je meteen klaar. postmaster moet verplicht gelezen worden trouwens, dus stuur daar in ieder geval je verzoek ook nog heen, dan kun je daar later altijd nog mee zwaaien richting instanties die moeilijk doen of boetes willen opleggen.
Zelf heb ik nu een probleempje met een domein dat via XS4all geregistreerd is, die het op hun beurt aan networksolutions hebben uitbesteed. Bij networksolutions krijg ik nu te horen dat ik naar XS4all moet, terwijl XS4all steeds zegt dat ik met Demon moet praten (daar draaien de DNS servers en mijn webhosting |:(). Nu heb ik van Demon een verklaring van de hostmaster dat het domein nooit verhuisd kon worden en dat XS4all dus wel degelijk het verantwoordelijke bedrijf is. Die ligt nu samen met een vriendelijk (al wat minder dan het eerste) doch dringend verzoek om alsnog te unlocken weer bij XS4all, maar het blijft een tranendal van kastje naar muur. En daar bovenop fuseren Demon en XS4all uitgerekend nu... chaos compleet ;)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• sPENKMAN
Bas van der Doorn schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 23:40:
Je kunt ook gewoon proberen te verhuizen, standaard gaat er namelijk een mailtje naar het postmaster@domein.com adres. Als je een postmaster alias naar jezelf kunt laten verwijzen, dan kun je het vaak nog makkelijk verhuizen, tenzij het domein gelocked is natuurlijk.
.com en .net hebben sinds een tijdje (november geloof ik) een nieuwe feature... een EPP code. Je zal voor het verhuizen dus echt medewerking van je provider moeten hebben.

Pagina: 1