Toon posts:

na subst, naam wijzigen netwerkschijf

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
via het commando subst maak ik een netwerkschijf die verwijst naar een bestaande (andere) netwerkschijf. Dus subst x:\ q:. Q: is al een mapping naar een netwerkshare, deze is dus nu ook via x: te benaderen.

Echter wanneer ik nu Explorer start dan staat er als beschrijving bij x:\ Netwerkverbinding verbroken.

Ik zou deze naam graag via een DOS-commando willen wijzigen. Wie weet of dit mogelijk is, ik kan er namelijk niks over vinden op Internet.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welk OS?

Puur DOS-commando kan niet. DOS kent namelijk helemaal geen 'namen'. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat je het automatisch wilt doen.

[google=vbscript change drive description] => http://www.computerperfor...apnetworkdrive_rename.htm
Een script kan je op de commandline aanroepen middels cscript.exe :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Waarom geen "net use" variant?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Idd, waarom Substen, als je ook gewoon kunt drive mappen ?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom geen "net use" variant?
Omdat net use z: k: niet kan

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2007 16:44 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Dan doe je toch

net use K: \\server\share (voorbeeld)

Je mag die share net zoveel namen geven als het alfabet(h) letters heeft.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:33:
[...]

Omdat net use z: k: niet kan (toch!)
Ehh, jij weet niet hoe net use gebruikt wordt... Je mapt daarmee een drive naar een share.
Ik kan b.v. probleemloos p en q mappen naar dezelfde share.

Verwijderd

Topicstarter
Ehh, jij weet niet hoe net use gebruikt wordt... Je mapt daarmee een drive naar een share.
Ik kan b.v. probleemloos p en q mappen naar dezelfde share.
Ik snap perfect hoe net use gebruikt wordt maar dit is geen optie voor mijn probleem. Laat ik het probleem even beschrijven:

Ik heb een software pakket die van een centrale plek foto's inleest, deze centrale plek is Z: (ingebakken in de software). Nu wil ik dat de gebruikers zelf aan kunnen geven waar Z: naar toe linkt.

Ik heb hiervoor een VBScript gemaakt waarmee je kan browsen naar de plek waar je foto's staan(bijvoorbeeld je camera of Mijn Documenten map, dit is per gebruiker verschillend). Het VBScriptje zorgt er dan voor dat z: verwijst naar de plek die de gebruiker gekozen heeft. Zodoende kan iedere gebruiker voor zichzelf uitmaken wat zijn/haar importmap is.

Omdat sommige gebruikers bijvoorbeeld hun foto's op c:\ hebben staan wil ik dat z: verwijst naar c:\foto's\ en dat doe ik mbv subst. Dit kan nl. niet met net use.

Echter de gebruiker ziet dan in zijn verkenner (Windows 2000 of XP) dat de Z:- schijf als naam netwerkverbing heeft (of iets dergelijks) en dat wil ik niet. Ik wil dat Scriptje van mij hier een pakkende naam aan meegeeft (bijvoorbeeld importmap).

Mijn vraag is dus niet of ik net use moet gebruiken (want dat wil ik niet) maar hoe ik de naam van die Z:-schijf verander.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2007 16:43 ]

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Gaat niet werken met SUBST.
Je zou dan LABEL moeten gebruiken en dat kan niet met een ge SUBSTe drive.

Met http://www.jsifaq.com/SF/Tips/Tip.aspx?id=4602 kun je wel wat rommelen met shares...

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:41:
[...]

Ik snap perfect hoe net use gebruikt wordt maar dit is geen optie voor mijn probleem. Laat ik het probleem even beschrijven:

Ik heb een software pakket die van een centrale plek foto's inleest, deze centrale plek is Z: (ingebakken in de software). Nu wil ik dat de gebruikers zelf aan kunnen geven waar Z: naar toe linkt.

Ik heb hiervoor een VBScript gemaakt waarmee je kan browsen naar de plek waar je foto's staan(bijvoorbeeld je camera of Mijn Documenten map, dit is per gebruiker verschillend). Het VBScriptje zorgt er dan voor dat z: verwijst naar de plek die de gebruiker gekozen heeft. Zodoende kan iedere gebruiker voor zichzelf uitmaken wat zijn/haar importmap is.

Omdat sommige gebruikers bijvoorbeeld hun foto's op c:\ hebben staan wil ik dat z: verwijst naar c:\foto's\ en dat doe ik mbv subst. Dit kan nl. niet met net use.

Echter de gebruiker ziet dan in zijn verkenner (Windows 2000 of XP) dat de Z:- schijf als naam netwerkverbing heeft (of iets dergelijks) en dat wil ik niet. Ik wil dat Scriptje van mij hier een pakkende naam aan meegeeft (bijvoorbeeld importmap).

Mijn vraag is dus niet of ik net use moet gebruiken (want dat wil ik niet) maar hoe ik de naam van die Z:-schijf verander.
Oke, je komt dus aan het einde van je flexibiliteit: of aacepteren dat die naam zo is, of users altijd alles netjes op het netwerk laten zetten.

Je kunt in XP, ntfs folders als schijven mounten, misschien kun je daar nog wat mee.
Pagina: 1