Probleem met rechten map 'music' n.a.v. PureFtpd

Pagina: 1
Acties:

• troxx
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-01-2020

troxx

Vechain maximalist

Topicstarter
Heb al gezocht, maar kom er nog niet uit. Gisteren heb ik een ftpservertje geinstalleerd omdat mijn neef van mp3tjes van me wilde lenen. Ik PureFtpd geinstalleerd en mijn muziekmap als homedirectory ingesteld. Portje geforward op de router, alles prima. Alleen nu kan ik niet meer in mijn eigen muziekmap.

Afbeeldingslocatie: http://www.timdopmeijer.nl/rechtenprobleem.jpg

Heb al gezocht op google en ben er toen achter gekomen dat ik mogelijk mijn 'root' account nodig heb. Toen heb ik deze geactiveerd en een password voor bedacht. Ik kan nu dus eventueel via log-out en login op mijn root-account komen maar dan is de muziekmap die ik moet zien te fixen er niet (immers ander account). Kan iemand me helpen? Er moet een andere oplossing zijn dan PureFtpd uninstallen.

Alvast bedankt.

aka Crypto T

Verwijderd

Ik denk dat je vanuit je root account die folder ook kunt benaderen, als je bij de 'View Options (command+, in Finder) bij de Sidebar je Hard Disk aan zet (zie nu dat die al aan staat?, ignore plaatje hieronder maar :)

Afbeeldingslocatie: http://img305.imageshack.us/img305/5485/sidebarprefsw2.png

dan kan je het als het goed is zo wel doen.

Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/7862/folderbg8.png

Het programma dat je gebruikt ken ik verder niet, maar wellicht zitten daar meer opties in om het niet op zo een omslachtige manier te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2007 11:38 ]

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Open Finder, selecteer (klik op...) je muziekmap. Wanneer de melding "...onvoldoende [...] bevoegdheden..." etc. in beeld komt, klik je op OK.
Doe dan CMD + i (Appeltje + i, dus "info"), klik helemaal onderin deze info-pane op "Ownership & permissions" (of de Nederlandse equivalent). Selecteer daar dat je kunt "Lezen en schrijven". Vouw ook "Details" open. Daar kun je, wanneer je op het slotje klikt, bepalen wie de "hoofdeigenaar" is (jij...), of de groep waartoe jij behoort het kan openen en of anderen de map kunnen openen. Daar kun je ook klikken op "Apply to enclosed items..." (of Nederlands equivalent), dan staan ook de rechten voor alle bestanden goed.

Dit alles werkt volgens mij alleen wanneer je Admin rechten hebt, anders moet je bovenstaande doen met een Admin account.

"root" heeft overigens niets met de "root" van de schijf te maken, maar is de "hoogste macht" in het onderliggende "Unix" besturings- en bestandssysteem. Ik wil je wel een paar keywords geven wanneer het met bovenstaande niet lukt, dan kun je daar gezellig op Googlen: Terminal, sudo, chmod, chown.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• troxx
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-01-2020

troxx

Vechain maximalist

Topicstarter
hartstikke bedankt. Beetje late reactie maar ik heb het gefixed. Weet alleen zelf niet hoe. Maar als ik er nog een keer tegenaan loop heb ik wat aanknopingspunten. Bedankt!

aka Crypto T