[illustrator] letters omlijnen (stroke??)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.820 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tuglio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 10:02
Ben bezig met een logo en nu heb ik mijn vorm goed gekregen.
Ik moest 2 vierkantjes tekenen de devide tool gebruiken, alles wat er niet op moest zijn deleten, en toen had ik de omlijning van mijn figuur.

Ik heb alleen de lijnen nodig voor iemand die de stickers voor mij gaat uitsnijden.

Nu zit er ook tekst bij mijn ontwerp, maar ik wil alleen in beeld de omlijning van de letters hebben.
Nu zijn al mijn letters zwart, maar dat slikt de snijmachine niet.

Mijn vraag is dus wat moet ik doen om er voor te zorgen dat ik alleen de omlijning heb van de letters.

hellup. merci.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:02

Zerora

Ik Henk 'm!

Weet niet precies hoe het in Illustrator werkt, maar aangezien qua functies/layout indeling photoshop er erg op lijkt, zou je eens kunnen zoeken naar het volgende:
Layer blending mode > fill opacity.
Als je daar dan 0 kiest dan zou je alleen de omlijning moeten kunnen zien.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Tuglio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 10:02
@Rakkerzero,

Met photoshop is het me inderdaad gelukt, maar gisteren pas voor het eerst met illustrator lopen emmeren.

Het is inmiddels gelukt (bleek heel simpel te zijn)

Toch bedankt voor de snelle reaktie.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:02

Zerora

Ik Henk 'm!

Tuglio schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 10:13:
Het is inmiddels gelukt (bleek heel simpel te zijn)
Hoe heb je uiteindelijk gedaan?
Als je dat zou willen posten dan is dit topic compleet ;)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Zerora schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 10:16:
[...]

Hoe heb je uiteindelijk gedaan?
Als je dat zou willen posten dan is dit topic compleet ;)
In Illustrator heb je geen voorgrond/achtergrond-kleuren-vakje als in Photoshop, maar een fill/stroke-vakje. Eigenlijk is het in Illustrator dus stiekem simpeler dan in Photoshop met 'weggestopte' blending options :)

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Het veiligst is het om de tekst om te zetten naar outlines Type > Create Outlines (Ctrl - Shft- O).
Dan wordt je werkbare tekst omgezet naar platte vormen die verdacht veel op letters lijken. Als je dan je toolpalet gebruikt zie je onderin twee vierkantjes, een gevulde en een dik kader rechtsonder daarvan. de eerste is de vulling van je geselecteerde object, de tweede de outline of stroke. Die kan je naar hartelust aanpassen (selecteer juiste vak, dan kleur, etc.)

De minivakjes linksonderin staan voor default (witte fill, zwarte outline) de pijltjes rechtsboven zorgen ervoor dat de eigenschappen van je fill en stroke worden omgekeerd. Een wit vlak met een rode lijn erdoor betekent leeg. Die zit niet in Photoshop.

• sdomburg
Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 11:12:
Het veiligst is het om de tekst om te zetten naar outlines Type > Create Outlines (Ctrl - Shft- O).
Leg uit, een tekst omzetten zodat 'ie niet meer editbaar is, is veilig?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
sdomburg schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 14:29:
Leg uit, een tekst omzetten zodat 'ie niet meer editbaar is, is veilig?
Op het moment dat de software van de snijplotter het (PDF) bestand inleest, kan er van alles misgaan met het interpreteren van de tekst in het bestand (bijvoorbeeld: het lettertype staat niet op de snijplotcomputer, en het programma kan ook niet overweg met de embedded letters die in de PDF zijn meebewaard). Maak je vooraf lettercontouren, dan voorkom je deze mogelijke problemen.

• sdomburg
Argh, over het snijplotten heengelezen. Je hebt gelijk.
Pagina: 1