DVB-T ontvanger + laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:01
Ik zit van maandag t/m vrijdag op mijn studielocatie, alleen in de weekenden ben ik thuis. Nu zit het zo dat ik doordeweeks geen tv aansluiting heb en dus geen tv kan kijken. Sterker nog ik heb niet eens ruimte voor een tv daar :P.

Nu heb ik gehoord dat de zenders Nederland 1, 2 en 3 gewoon vrij uit de ether te halen zijn. Daarom zat ik wat rond te kijken naar een DVB-T ontvanger voor mijn laptop. Klopt het dat als ik zo'n ontvangertje koop ik gewoon de publieke zenders kan ontvangen en bekijken zonder smartcards en zonder extra te hoeven betalen?

Nu wil het zo dat mijn laptop wel binnen staat, maar voor het raam. Werkt de ontvanger dan ook? En hoe zit het met de kwaliteit van het beeld? Is dat vergelijkbaar met "normale" tv? Kan ik het fullscreen kijken @ laptop met 1280x800 resolutie?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een ontvanger met de volgende eigenschappen:
  • Windows Vista compatible
  • Expresscard interface
  • Externe antenne?
Zelf had ik al de Terratec Cinergy T USB XS gevonden, in ieder geval heeft deze Vista drivers. Maar hij draait wel op USB terwijl ik liever een Expresscard heb.

Verwijderd

Ik heb sinds kort die terratec en ik kan je vertellen dat (in nijmegen) het bereik zeer goed is. Ook over de kwaliteit ben ik zeer tevreden. Ik kijk het ook fullscreen op mijn 22" iiyama op 1680x1050 en het ziet er goed uit.
De binnenantenne die standaard meegeleverd is is niet in alle gevallen voldoende. Of je bij het raam zit maakt niet uit, want als ik die van mij voor het raam zet, wordt de ontvangst alleen maar slechter. Bij mij geeft hij op 2 posities in de kamer goed beeld. Onder andere op de site van KPN kun je een extra binnenantenne kopen voor 15 euro's. (Heb ik zelf nog niet getest overigens).
Het beeld is een stuk beter dan de goedkopere analoge TV tuners. Met andere woorden: als je met analoge TV-kaart een vergelijkbare kwaliteit wil hebben moet je er flink wat meer geld tegenaan gooien.

Bij mijn laptop (1.6 centrino (=is vergelijkbaar met een >2 gh P4 proc of iets dergelijks) en 1GB Ram 'verbruikt' mijn proc zo'n 60%. Zorg dus dat je een stevige laptop/desktop hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 21:50 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:01
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 21:48:
Ik heb sinds kort die terratec en ik kan je vertellen dat (in nijmegen) het bereik zeer goed is. Ook over de kwaliteit ben ik zeer tevreden. Ik kijk het ook fullscreen op mijn 22" iiyama op 1680x1050 en het ziet er goed uit.
De binnenantenne die standaard meegeleverd is is niet in alle gevallen voldoende. Of je bij het raam zit maakt niet uit, want als ik die van mij voor het raam zet, wordt de ontvangst alleen maar slechter. Bij mij geeft hij op 2 posities in de kamer goed beeld. Onder andere op de site van KPN kun je een extra binnenantenne kopen voor 15 euro's. (Heb ik zelf nog niet getest overigens).
Het beeld is een stuk beter dan de goedkopere analoge TV tuners. Met andere woorden: als je met analoge TV-kaart een vergelijkbare kwaliteit wil hebben moet je er flink wat meer geld tegenaan gooien.

Bij mijn laptop (1.6 centrino (=is vergelijkbaar met een >2 gh P4 proc of iets dergelijks) en 1GB Ram 'verbruikt' mijn proc zo'n 60%. Zorg dus dat je een stevige laptop/desktop hebt.
Bedankt voor je reply.

Ik heb inmiddels toch mijn keuze veranderd en een TerraTec Cinergy HT Express besteld. Deze kan ik mooi in mijn ExpressCard slot schuiven van mijn laptop. Zie ook:

https://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=319484

Helaas heb ik hem alleen nog niet binnen, dus nog geen gebruikservaringen. Ik heb in ieder geval een notebook met een Core Duo T2400 cpu, 2GB ram en Windows Vista Home Premium. Ik ga er vanuit dat deze wel fullscreen @ 1280x800 zou moeten kunnen draaien.

Verwijderd

Ricardo87 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:35:
[...]

Bedankt voor je reply.

Ik heb inmiddels toch mijn keuze veranderd en een TerraTec Cinergy HT Express besteld. Deze kan ik mooi in mijn ExpressCard slot schuiven van mijn laptop. Zie ook:

https://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=319484

Helaas heb ik hem alleen nog niet binnen, dus nog geen gebruikservaringen. Ik heb in ieder geval een notebook met een Core Duo T2400 cpu, 2GB ram en Windows Vista Home Premium. Ik ga er vanuit dat deze wel fullscreen @ 1280x800 zou moeten kunnen draaien.
Mooi, veel plezier er mee. Ik denk dat de kwaliteit ongeveer vergelijkbaar zal zijn met de USB stick, als ze tenminste dezelfde chips e.d. gebruiken.