Kaduke monitor? Hoek out of sync"

Pagina: 1
Acties:

• Dragon_Lee
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-04 00:08

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Topicstarter
Hallo mensen

Ik heb 't volgende probleem..

Heb een Mitsubisi monitor (vreemd model, lang verhaal, maar er zit een trinitron beeldbuis in, en iiama chippies, ooit bevestigd door Mitsubishi)

In de linker onder hoek, dus bij de "start" knop, is het beeld licht "out of sync", oftewel, het rood staat naast 't blauw/groen, dus niet op dezelfde pixel... :(

Dit kan ik niet meer fixen, alleen globaal, maar als ik 't op de hoek bijstel is de rest van de monitor ouf of focus om 't zo maar te noemen...

Needless to say dat 't ZEER irritant is, vooral bij applicaties of games met een text balk direct onderaan 't scherm...bij kleine fonts zijn de 1e 2 cm onleesbaar... :(

(effect is een beetje alsof je dubbel ziet, maar dan in gescheiden kleuren :? )

Is hier een oplossing voor? of moet ik aan de schroothoop denken? kijk als 't makkelijk gefixt is dan wil ik die monitor (nog) niet kwijt..

Misschien weet een van de soldeer/electronica wijsheden onder ons hier iets op? :)

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Staat er iets van een trafo naast.
Kun je geen Degauss doen.

And The Only One

Verwijderd

Had ik ook een tijdje terug, :(
Heb 'm maar begraven

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Heeft inderdaad gewoon met ouderdom van je monitor te maken. het is btw niet out of sync.. das heel wat anders. Het gaat hier om een convergentie-fout. de 3 kleuren vallen niet meer precies over elkaar heen zoals je beschrijft. Je zegt dat je het al bij hebt gesteld, en dan krijg je idd het effect dat alleen het hoekje goed is en de rest juist fout :)
Toch kunnen ook machnetische velden dit lichtelijk veroorzaken. Alleen je zult in dat geval eerder kleurverminkingen zien dan convergentie fouten... Vooruit, je kan je nog wel 1 ding proberen. Je kunt uit een kapotte monitor de Degauss-spoel halen (die wordt gebruikt om je monitor te de-machnetiseren tijdens power-on of bij indrukken van deguass knop). Dan heb je een zwarte dikke kabel (meestal ingetaped) met een plus en een min pool die je rechtsreeks in het stopcontact kunt steken. Maak er een langere kabel aan (eventueel inclusief stekker) zodat je met de spoel een grote afstand van je monitor af kunt staan. Llet op: dit kun je het beste met 2 personen doen -> Houd de spoel tegen je beeldbuis, steek stekker in stopcontact, vergroot langzaam de afstand van spoel tot beeldbuis, net zolang tot het beeld bijna niet meer trilt en haal de stekker uit het stopcontact. Nu heb je echt een mega refreshed en clean beeld. Dit zou je kunnen proberen :)
Heb het zelf ooit es moeten doen omdat ik met een dikke 15" woofer voor me 19" monitor liep. Hierna kon ik de kleurstoornissen absoluut niet meer wegkrijgen en moest er ingegrepen worden... op deze manier dus.

(doe dit wel met enig klein verstand van electronika... dit kan je je leven kosten)

• Dragon_Lee
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-04 00:08

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Topicstarter
Bedankt voor je reply....

Maarreh...carramba...zo'n geintje ga ik liever niet mee stunten...heh...

Tja...er zit een degauss op...(auto en handmatig) maar die helpt er niet echt tegen...

En wat staat er naast...het uiteinde van mijn scanner...geen enkele magnetische bron binnen een dikke meter ofzo..

Kortom, gewoon ouderdom....zal wel eens gaan snuffelen naar een nieuwe monitor dan :(

Ik wist niet precies wat de term voor dit probleem was..dus vandaar de " om out of sync..heh...anyway, bedankt..

* Dragon_Lee peers around for a new monitor 8-)

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life