Hoge temperatuur c2d

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022
Heb vandaag eindelijk m'n nieuwe systeem in elkaar gezet:

- C2D E6300 + Scythe Ninja + blow-in fan
- Asus P5B-E
- Antec SOLO kast met 80mm front en 120mm rear fan

Na het een en ander geinstalleerd te hebben, keek ik naar de cpu temperatuur, en die zat idle (met alleen Asus PC Probe aan) tegen de 50 graden. Dit vond ik nogal hoog aangezien ik, voor zover ik weet, een van de beste cpu koelers er op heb zitten.
Heb toen PECI en Speedstep in de bios aangezet (waar ik overigens dezelfde temperatuur aantrof). SpeedFan gedownload, case fans op volle toeren gezet (ondraaglijk nu) en dit zijn de temps.

System: 34
CPU: 42
AUX: 122
HD: 30

Ik weet niet wat Aux is en kan er na flink wat gegoogle ook geen antwoord op krijgen. Sommigen zeggen dat het niks van waarde is, anderen denken dat het de Northbridge is maar dat lijkt me niet zo; in ieder geval kan een temperatuur van 122 graden niet goed zijn wat het ook is.
Op de tast voelt de Scythe Ninja trouwens heel koel aan, voelbaar onder lichaamstemperatuur... Dus ik vraag me af of het aan de sensor ligt, of dat m'n temps echt zo hoog zijn.

Overigens heb ik de chipset driver van de Asus CD nog niet geinstalleerd. Ik hoopte eigenlijk een geupdate driver op hun site te vinden maar tot nu toe geen succes. Zal ik gewoon die chipset driver installeren en zal het verschil uitmaken? Of is dat niet nodig, en heeft het waarschijnlijk nergens mee te maken?

hoi

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als er iets 122 graden wordt in je PC, had de boel al lang staan roken.
Het is gewoon een defecte/niet aangesloten/verkeerd uitgelezen sensor en niks om je druk om te maken.
Verder is 50 graden echt niet zo erg. Dat kan je CPU best hebben.

Het is trouwens altijd aan te raden om je chipset drivers te installeren. Dat komt de performance in princiepe altijd ten goede.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Phrantic
Ik begrijp dat ik met 50 graden geen gevaar loop, maar het zou het overclockpotentieel van de processor niet ten goede komen. ;)

Ik zal inderdaad maar de chipset drivers installeren, misschien ook een BIOS flash.

hoi

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:58

RvV

Met mijn E4300 op stock 1,8Ghz en undervolted naar 1,3V heb ik een idle temp van 35 en load zit ik rond de 60 graden. Dit is met een TT Big Typhoon. De intel cooler deed het nog slechter. De hoeveelheid pasta is oke en het blok maakt goed contact met de cpu. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de heatspreader geen goed contact maakt met de cores ofzo... Binnenkort ga ik een andere cpu erin doen, kijken of dat scheelt.

Y'24

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00
AUX reading kun je negeren, wordt verkeerd uitgelezen ofzo. Bij mij heeft die ook een waarde van 127C.

Ik kan je aanraden om TAT of CoreTemp te gebruiken om de temps van je CPU uit te lezen, die van SpeedFan zijn (veels) te hoog.

[ Voor 38% gewijzigd door Mitt3nz op 02-02-2007 16:37 ]

• Phrantic
CoreTemp geeft 40*C, Everest geeft 41*C, Speedfan geeft 42*C, PC Probe geeft 45*C

Kan ik aannemen dat ie echt 40+ graden is dan? Of is er nog steeds hoop op een foutieve sensor. :D Ik denk namelijk niet dat ik deze processor langs de 3Ghz krijg met een plezierige temperatuur zoals het er nu uitziet.

hoi

Verwijderd

Mis stomme iets, maar heb je geprobeerd em iets vaster te schroeven?
Niet te ver natuurlijk... ;)
Vaak helpt dat.

• RvV

RvV

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 18:29:
Mis stomme iets, maar heb je geprobeerd em iets vaster te schroeven?
Niet te ver natuurlijk... ;)
Vaak helpt dat.
Dat was voor mij ook de reden om even de intel boxed cooler te testen. Daarbij is het immers "vast is vast". (temps werden nog slechter van de boxed cooler)

Y'24

Verwijderd

Bij de Scythe Ninja is het ook 'vast is vast', je klikt 'm op dezelfde manier als de Intel koeler in je moederbord. Vier kliks, en elke schroef zat muurvast.

EDIT: Oeps, dit is de TS, op het account van een vriend ingelogd.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 17:12 ]

• Klapperboom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
Bij mij is hij ook erg hoog hoor,
ik heb een P5B deluxe + E6600 en een Big Typhoon.
standaard op 2.4 GHZ 44 graden met Asus probe en Speedfan. 34 graden met TAT ????
als ik de heatpipes aanraak voelen ze nog gewoon koel aan. ik voel zelf geen enige warmte.
heb de koeler ook la los gehaald, paste opnieuw erop steviger castgedraaid, maar helaas.

shoot me.

• RvV

RvV

Klapperboom schreef op maandag 05 februari 2007 @ 18:39:
Bij mij is hij ook erg hoog hoor,
ik heb een P5B deluxe + E6600 en een Big Typhoon.
standaard op 2.4 GHZ 44 graden met Asus probe en Speedfan. 34 graden met TAT ????
als ik de heatpipes aanraak voelen ze nog gewoon koel aan. ik voel zelf geen enige warmte.
heb de koeler ook la los gehaald, paste opnieuw erop steviger castgedraaid, maar helaas.

shoot me.
Idle temps neem ik aan? Anders heb je niets te klagen. :+

Y'24

• Klapperboom
oh ja.. detail: IDLE inderdaad ;)

• Ramon
  • Laatst online: 20:27
Ik heb aan de hand van dit topic speedfan ff gedownload en dit zijn mijn temps:
System: 27 graden
CPU: 33 graden
AUX: 45 graden
HD0: 32 graden
temp1: 26 graden

C2D E6600 met intel cooler en een X1950XT die atm allebei nix boeiends doen :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Cpu temps moet je meten met TAT/ Core temp. Speedfan is daar niet goed voor.

• Phrantic
In de tussentijd heb ik wat maatregelen genomen om de temperatuur te verbeteren. Ik heb allereerst de Scythe Ninja verwijderd, nieuwe Arctic Silver erop gedaan (niet uitgespreid, omdat mij is verteld dat de druk van de koeler de pasta perfect zou moeten uitspreiden over het meest gevoelige deel van de processor). Flink wat draden weggewerkt, ik kan nu door m'n DVD bays heen bijna de hele heatsink zien, dus airflow zou verbeterd moeten zijn.

Heb de exhaust fan op turbo stand gezet (klinkt als een stofzuiger :/) en zelfs de fan omgedraaid om extra koele lucht in de heatsink te blazen. Heb alle combinaties met kast dicht én open geprobeerd.

Nu hangt m'n temperatuur tegen de 40 aan, TAT zelf zegt 38-39 voor beide cores. Hier moeten toch nog tien graden vanaf, als ik eerlijk mag zijn. Opvallend vind ik nog immer dat de Scythe Ninja zeer koel aanvoelt. Aals ik niet beter zou weten, zou ik zeggen dat hij onder kamertemperatuur is. Heb 'm overal aangeraakt waar ik kon, zo dicht mogelijk bij de processor en ook m'n vingers in dat mooie ronde gat gestoken, maar hij blijft superkoel. En als ik de kast opengooi, gaat de temperatuur niet meer dan 1 a 2 graden omlaag, wat mij doet vermoeden dat het ofwel een IHS probleem is, ofwel dat de waarden verkeerd worden uitgelezen.

In tegenstelling tot de cpu koeler voelen de northbridge en southbridge vrij heet aan (40-45 graden), ik hoef m'n vingers nog niet weg te trekken maar ik voel de hitte achteraf nog. Ik heb begrepen dat op dit bord de NB en SB wel vaker vrij heet worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Phrantic op 11-02-2007 20:47 ]

hoi

• Klapperboom
ik heb dus echt precies hetzelfde gedaan met mijn Big Typhoon, ook alle draden weggewerkt en TAT geeft bij mij 33 graden aan op beide cores @ 2400, terwijl de BIOS en Speedfan 44 graden aangeven, ik snap er ook niets meer van

• Phrantic
Ik kom er net achter dat Everest mijn cpu / core temperaturen helemaal niet meet. Ik las eerst de GPU als de CPU temperatuur. Toen ik erachter kwam dat er daadwerkelijk GPU stond, dacht ik aan een typo of iets dergelijks; immers, waarom zou je wel de GPU temperatuur weergeven maar niet die van de CPU. Maar net zag ik een screenshot waarin zowel de CPU, als de twee cores, als de GPU, apart worden uitgelezen. Waarom doet ie dat bij mij niet?

hoi

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:03
Ik zelf krijg TAT niet werkend.. mischien doe ik iets fout..

Vista Ultimate 64bit, Ik run het programma als admin.

anyway.. mijn config.

Asus P5b
Intel C2D E6400
2048 MB

Temps zijn als volgd volgens SpeedFan 4.32 Beta 17
System 38
CPU 20
AUX 125
Core 0 28
Core 1 28

Mischien kan dit aan mijn liggen maar ik vind dit wel erg laag kwa temps..

Ik heb de C2D boxxed cooler niet geinstalleerd maar een Termaltake BIG!!

Afbeeldingslocatie: http://www.ho-yellow.com/_temp/cpu-inf.jpg

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Phrantic
Je moederbord is rond de 40 graden en je cpu zit op kamertemperatuur? Niet dus... :P

hoi

Pagina: 1