Toon posts:

Laptop (1200 euro) Asus F of Z serie? (+twijfels over gpu)

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe laptop. Wat ik er vooral mee wil gaan doen is hem voor school gebruiken (alle standaard dingen zoals internet, mail, msn dus), dvd's branden (encoden) en webdesign (dus ook photoshop e.d.). Ik ben helemaal geen game freak, dus de grafische kaart is voor mij van iets minder belang. Wat ik het allerbelangrijkste vind is dat ik kan multitasken. Programma's moeten snel starten en ik moet veel programma's tegelijk open kunnen hebben (vooral bij webdesign heb ik veel programma's tegelijk nodig). Ik wil er wel af en toe een spel op spelen, maar ik hou helemaal niet van shooters ofzo, het zal eerder iets zijn in de simulatie richting. Toch is mijn grootste twijfelpunt de grafische kaart.

Mijn concrete eisen zijn eigenlijk:
* Core 2 Duo processor (of soortgelijke variant van AMD)
* 2 GB ram geheugen
* HD >100 gb (min. 5400 rpm)
* 15,4 inch scherm
* Grafische kaart met dedicated geheugen
* Laptop moet 3-4 jaar meekunnen
* Maximaal 1200 euro

Nu ben ik eigenlijk erg gecharmeerd geraakt van het merk Asus en heb ik verschillende modellen op het oog die w.m.b. kans maken:

1. Asus Z53jc Ap073c
* Processor Intel® Core™ 2 Duo Processor T5500 1.66 GHz
* Geheugen 2048 MB
* Videokaart 128 MB nVidia GeForce Go 7300
* Prijs 1198 euro

2. Asus F3JC-AP045C-A
* Processor: Intel Duo 2 Core T5500 (1.66GHz)
* Geheugen: 1GB (1x1GB) DDR2 PC5300 (max 2GB)
* Videokaart: nVidia GeForce Go 7300 128MB VRAM
* Kosten upgrade naar 2 GB ram: 125,50 euro
* Totale prijs: 1029,50 + 125,50 = 1155 euro

3. Asus Z92JE-AP009M
* Processor: Mobile Intel Core 2 Duo T5600 (1.83Ghz)
* Geheugen: 2GB (2x1GB) DDR2 PC5300 (max 2GB)
* Videokaart: ATI Mobility Radeon X1450 128MB
* Microsoft Windows XP Media Center Edition
* Prijs: 1073 euro

Concrete vragen n.a.v. bovenstaande modellen:

Ad 1: Hoe goed is de GeForce GO 7300? Ik heb hier al gezocht en als ik het goed begrepen heb kan ik concluderen dat deze kaart de spellen van dit moment nog wel aankan, maar dat het over bv een jaar toch echt ophoudt. Ik heb bij Dynabyte zelf ook al nagevraagd en daar bevestigde ze idd dat het geen game laptop is, maar dat Vista er wel op volle glorie op kon draaien, "anders zou er immers geen vista meegeleverd worden". Het liefst had ik dus een 7600 gezien, maar dat zit er zeker in deze prijsklasse niet in? Ik twijfel op dit moment gewoon heel erg of die grafische kaart voldoende is. Zijn er buiten games nog meer toepassingen waarbij de gpu erg van belang is?

Ad 2: Dit is een Asus uit de F-serie. Valt deze te preferen boven de Z-serie? Ik heb begrepen dat de Z-serie voor grote ketens zoals Dynabyte en MyCom wordt ontwikkeld. De specs lijken op het eerste gezicht hetzelfde. Is er dan nog een reden om de ene serie boven de andere te prefereren?

Ad 3: Deze heeft een ATI Mobility Radeon X1450 kaart. Is deze beter/slechter dan de GeForce 7300 of zijn ze vergelijkbaar? Daarnaast heeft deze laptop nog Win XP MCE en ik wil toch graag Vista (heb eigenlijk gewacht totdat Vista uitkwam). Ik heb al gemaild, maar ze wisten niet of en wanneer deze laptop met Vista geleverd gaat worden. "Waarschijnlijk wel, maar we weten niet wanneer". De prijs van deze laptop is toch net iets aantrekkelijker. Zou het de moeite waard zijn om de gok te nemen en nog even af te wachten of deze met Vista komt. Daarnaast zit hier ook een T5600 in. Is dit een groot verschil met de T5500 of is dit te verwaarlozen?

Dat zijn veel vragen, maar ik wil gewoon een weloverwogen keuze maken en daarom wil ik ieder detail uitpluizen.

Alvast bedankt voor jullie moeite!! :)

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik zou voor de derde gaan. Waarom? De iets hogere kloksnelheid van de CPU, 2GB intern en een relatief redelijke videokaart, prima geschikt voor waar jij m voor wilt gebruiken!

Edit: en is de derde niet ook Vista Capable? Dus dat je een Vista versie kunt bestellen alleen tegen administratie kosten (20 dollar) ofzo?

[ Voor 30% gewijzigd door RooN op 01-02-2007 23:43 ]

smile an everlasting smile

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je krijgt bij die laatste idd 'n upgrade-coupon van MCE naar Vista Home Premium (tegen administratiekosten)

Je spreekt jezelf ook tegen: wil geen gamerslaptop maar wel een GO 7600...?
Een GO 7300 is idd nog best wel leuk hoor, mits je gewoon geen zware games gaat spelen!

[ Voor 42% gewijzigd door CLB op 01-02-2007 23:47 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De A6T is net weg.. Die gata er uit ivm met Vista. Echter, zoek op GoT er stata hier een MSI M677 die bijna gelijk is aan mijn specs (zie sig). Ook 2 jaar garantie e.d. Die koste meende ik 1050 met upgrade naar 2GB. Misschien (of is al) komt de F3T die mijn A6T gaat vervangen uit. Die zal wat duurder zijn dan 1000 euro (laatste prijs van de A6T + upgrade naar 2GB) maar zal nog wle onder de 1200 blijven.

Verder is het wel de moeite om te zoeken naaar een 7600/7700/X1600/X1700 aangezien de graka's die jij hebt uitgekozen TurboCrap of Hypermemory gebruiken. Dat betekend dat ze een deel eigen (dedicated) geheugen hebben en een deel systeem geheugen gebruiken (shared). Verder zijn de kaarten die ik noemde grofweg 2x zo snel.

[ Voor 54% gewijzigd door GENETX op 02-02-2007 09:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:46:
Je krijgt bij die laatste idd 'n upgrade-coupon van MCE naar Vista Home Premium (tegen administratiekosten)

Je spreekt jezelf ook tegen: wil geen gamerslaptop maar wel een GO 7600...?
Een GO 7300 is idd nog best wel leuk hoor, mits je gewoon geen zware games gaat spelen!
Hm, ik zie dat ze de 3e laptop van de site afgehaald hebben. Gisteravond stond hij er nog op, als ik nu op de link klik staat er "product niet gevonden".

V.w.b. die videokaart: het klinkt idd tegenstrijdig, daarom twijfel ik ook zo. Aan de ene kant weet ik dat ik een betere videokaart niet echt "nodig" heb, maar aan de andere kant wil ik wel graag een zo compleet mogelijk systeem (je weet immers nooit wat je er nog allemaal mee gaat doen). Als er dus in mijn prijsklasse een laptop is die een betere kaart heeft vind ik het op zich wel de moeite om daar naar te zoeken.
De A6T is net weg.. Die gata er uit ivm met Vista. Echter, zoek op GoT er stata hier een MSI M677 die bijna gelijk is aan mijn specs (zie sig). Ook 2 jaar garantie e.d. Die koste meende ik 1050 met upgrade naar 2GB. Misschien (of is al) komt de F3T die mijn A6T gaat vervangen uit. Die zal wat duurder zijn dan 1000 euro (laatste prijs van de A6T + upgrade naar 2GB) maar zal nog wle onder de 1200 blijven.
Ik heb even gezocht op die F3T en op laptops4u stond er een pagina over met de specificaties. Er staat verder geen prijs of iets bij, dus ik heb even een mailtje naar ze gestuurd, daar wacht ik nu maar even op. Verder zal ik ook eens naar die MSI kijken, ik ken dat merk verder echter helemaal niet.

Iig bedankt! :)

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:47:
Ik heb even gezocht op die F3T en op laptops4u stond er een pagina over met de specificaties. Er staat verder geen prijs of iets bij, dus ik heb even een mailtje naar ze gestuurd, daar wacht ik nu maar even op. Verder zal ik ook eens naar die MSI kijken, ik ken dat merk verder echter helemaal niet.

Iig bedankt! :)
Ken je MSI niet :| Achja dat kan uiteraard, maar MSI is echt 'n heel goed merk!
Je budget is ook erg lekker voor 'n laptop hoor! Ik zou toch 'n laptop zoeken in de trend van:
Intel T2300/ AMD TL52/ 2GB RAM/ 100GB HD/ Ati X1600/Go 7600! Met jouw budget kan dat _/-\o_

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• GENETX
  • Nu online
Van die T2300 zou ik een T5500 of beter maken, ook dat moet kunnen en dan ben je mooi 64-bit proof.

• CLB
  • Niet online

CLB

GremliN-Online schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:32:
Van die T2300 zou ik een T5500 of beter maken, ook dat moet kunnen en dan ben je mooi 64-bit proof.
Hmm een laptopje voor 1200,- met 'n T5500/ T5600, GO 7600/X1600 en 2GB RAM ken k niet...!?
Met een TL52, GO 7600/X1600 en 2GB RAM: Asus A6T (mja helaas) of die MSI 677

Feestje: 5555e post op GoT _/-\o_ O-)

[ Voor 7% gewijzigd door CLB op 02-02-2007 15:46 ]

Verwijderd

http://www.msi.com.tw/pro...ro_nb_selling.php?UID=624

msi L745-019NL, 1290,- alleen geen 2 gig maar wel 17" wxga+

• CLB
  • Niet online

CLB

Waarom een 17 incher aanbieden met 1 GB RAM voor 1300 euro :X ..!?

Biedt hem dan de MSI 677 aan voor 950 euro (1 GB RAM) met een 15,4" scherm..!

[ Voor 12% gewijzigd door CLB op 02-02-2007 16:08 ]

Verwijderd

ik kwam bij zijn eisen niet verder dan
Mijn concrete eisen zijn eigenlijk:
* Core 2 Duo processor

maar dr stond ook nog:
(of soortgelijke variant van AMD)
:)
als de processor en schermgrootte niets uitmaken dan is de m677idd de beste keus, koop er voor 100,- nog een reepje ram bij en je bent klaar voor 1050,- :9~

Verwijderd

Topicstarter
Hoe groot is dan het verschil tussen een AMD Turion 64 TL52 (1.60Ghz) en C2D T5500? Is dit bijvoorbeeld merkbaar bij t shrinken van dvd's?

Een 15" scherm is echt genoeg hoor. Hoewel 17" er mooi uitziet, wil ik hem ook wel s meenemen naar school en daar vind ik ze toch net iets te groot voor.

Ik twijfel nog steeds heel erg. Ik denk dat ik in het dagelijks gebruik toch meer heb aan een snellere processor dan aan een betere grafische kaart (dit klinkt echt heel draaikonterig haha).

Stel nu dat ik een keuze zou maken uit de nr's 1 en 2 uit de OP, welke zou dan het beste zijn? De F of de Z? Daarnaast willen mijn ouders ook nog een nieuwe desktop kopen. Stel dat we dus een laptop en desktop bij Dynabyte kopen, zou er dan nog wat korting af kunnen denken jullie? O-)

• CLB
  • Niet online

CLB

Zijn allebei precies hetzelfde..!? Naja wat er in de TS staat dan!
Even geen tijd om de uitgebreide specs te checken! Let bij zulke laptops ook op:
webcam/ bluetooth/ gratis tas & muis en dergelijke dat zou kunnen verschillen!

Het GROTE verschil, zit 'm bij deze laptops volgens mij in het design/ behuizing!

Je ouders willen 'n nieuwe computer... stel gewoon zelf iets samen en koop geen vooraf
geconfigureerde computer bij Dynabyte ofzo, das veel geld voor weinig hardware!
Korting...tsjaa misschien 50 euro, nou als je daar al blij van wordt.. >:)

• GENETX
  • Nu online
In dat geval de 2e aangezien de Z serie een rip off is zonder tas en muis e.d.

De Turion is wat slomer is RAR bestanden en dergelijke. Echter heb je wel dualcore dus ondertussen kun je nog van alles doen. Heel groot zal het verschil ook nooit worden. Die GFX kan je nooit upgraden, denk daar wel om! Al met al is de MSI ook al 100 euro goedkoper, heb je meer grafische kracht terwijl je op shrinken wat inleverd. Wel hou je mooi geld over om een externe HDD te halen waar je echt je hele collectie op kwijt kunt :P. Zelf vind ik CPU niet meer belangrijk, mede omdat in vergelijking de GFX en de HDD toch achterblijven. Ram gebruik je mede om je trage HDD op te vangen (zeker in Vista) en de GFX vingt het tekort aan kracht daar op terwijl je maar een beetje power in CPU terug stapt, ik wist het wel :)

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 17:03:
Zijn allebei precies hetzelfde..!? Naja wat er in de TS staat dan!
Even geen tijd om de uitgebreide specs te checken! Let bij zulke laptops ook op:
webcam/ bluetooth/ gratis tas & muis en dergelijke dat zou kunnen verschillen!

Het GROTE verschil, zit 'm bij deze laptops volgens mij in het design/ behuizing!

Je ouders willen 'n nieuwe computer... stel gewoon zelf iets samen en koop geen vooraf
geconfigureerde computer bij Dynabyte ofzo, das veel geld voor weinig hardware!
Korting...tsjaa misschien 50 euro, nou als je daar al blij van wordt.. >:)
Die F is idd exact hetzelfde maar dan met tas en muis en nog eens 50 euro goedkoper (alleen jammer dat de voorraadstatus nog op pre-order staat). Tja die desktop is weer een ander project, daar zou ik een topic op zich over kunnen openen, maar eigenlijk is dat een beetje hetzelfde verhaal als mn laptop. Mn ouders willen ook beelden zelf opgenomen met de videocamera op dvd kunnen branden. Heb je dan een speciale videokaart nodig? Zelf bouwen heb ik helemaal geen verstand van. Of beter gezegd: ik heb het nog nooit gedaan.

@GremliN-Online:
wat bedoel je met je laatste zin "
en de GFX vingt het tekort aan kracht daar op terwijl je maar een beetje power in CPU terug stapt"? De GFX kan toch niet de kracht van de processor vervangen als het om shrinken e.d. gaat? Vind jij het dus beter om een betere grafische kaart dan processor te hebben? Want in dat geval zou de F3T ook nog kunnen, áls ze deze tenminste gaan leveren. Ik heb nog niks van laptops4u gehoord.

• GENETX
  • Nu online
Meer omdat je door de kosten dan de afweging ziet: net een stapje betere CPU (= +10%) en dan een low end GPU (= -50%) nemen. Net dat stapje terug in CPU merk je amper (zeker als je wel wat geduld hebt, en vaak moet je toch al wachten). In dat deel gaat het om rarren, parren ed. In games krijg je echter je wat betere GPU. Nog steeds vormt je CPU het bottleneck, toch haal je bijna 2x zo veel performance. Ik vind CPU's niet meer belangrijk, zolang ze alle functies maar hebben ivm toekomst, 2 concrete voorbeelden:

Orgineel: AMD Athlon 1800+, GF2 MX400, 512MB
Upgrade: AMD Athlon 1800+, Radeon 9600Pro, 1GB
Nog steeds merkte ik bij dat systeem dat mn nieuwere GFX de bottleneck was. Na 4.5 jaar kon ik nog prima nieuwe games spelen, al was zelfs de CPU te traag volgens de eisen (Quake4). MN GFX had het 3 jaar uitgehouden. Mem upgrade was deels om CPU tekort wat op te vangen

Orgineel: PIII900, 256MB, een of andere graka
Upgrade: PIII900, 512MB, GF 4MX.
Resultaat: COD2 was zelfs nog speelbaar, terwijl er een 2x zo snelle CPU werd gevraagt!

Daarom vind ik tegenwoordig CPU's minder belangrijk. GPU heeft het in games overgenomen. De HDD ligt ver achter in verhouding met prestatie winst over de jaren,. het RAM vangt dat deels op. Daarom vind ik tegenwoordig RAM en GFX belangrijker dan een CPU. Zolang je kan accepteren dat iets net iets langer duurt kun je veel voordeel halen uit een snellere graka. CPU's zijn tengenwoordig snel genoeg, misschien op videobewerking na. Breng dat beetje geduld op en ga iets anders doen dan, daar heb je die 2e core voor :D
Pagina: 1