Toekomstmuziek, of nu al mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Sorry voor de rare titel, maar ik wist niks beters... ;)

Ik zit al een tijdje na te denken over het volgende:
Als muziek een grote rol in je leven speelt, wil je waarschijnlijk in je huis in meer dan 1 vertrek naar je muziek kunnen luisteren, denk aan bijvoorbeeld:

- woonkamer
- keuken
- badkamer
- slaapkamer

Op dit moment maak je meestal gebruik van audio apparatuur voor elk vertrek, en zit je de hele tijd met cd's van het ene vertrek naar het andere te slepen. Lastig, maar nog wel de realiteit.

Er bestaat tegenwoordig software waarmee je geluid kunt streamen, zodat je bijvoorbeeld via een PDA muziek kunt streamen naar het vertrek waar op dat moment de PDA aanwezig is, vanaf een centrale plek. Die PDA sluit je dan aan op een stel boxen, en je hebt je muziek bij de hand.
Zoiets heeft nog steeds aardig wat nadelen; de geluidskwaliteit is superbrak, een PDA is niet fijn navigeren om ff snel wat door je cd's te bladeren, en je zit telkens kabels e.d. aan te sluiten.

Wat mij ideaal lijkt is het volgende:

- Elk vertrek, heeft een eigen set boxen. Deze boxen worden met kabels die door de muur lopen, aangesloten op 1 centraal mengpaneel.

- Dit mengpaneel zit bijvoorbeeld aan je versterker/receiver, en vanuit dit mengpaneel gaan er kabels naar de woonkamer, slaapkamer, badkamer en keuken.
Een vereiste van dit mengpaneel, is dat hij te bedienen moet zijn via het netwerk, op een pc.

- Je hebt een tablet pc, waar Windows Media Center op staat:

Afbeeldingslocatie: http://img.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/tabletpc/evaluation/56982_145x90_slate_tablet_F.jpg

Nu zou je dus, met die tablet pc, vanuit elk vertrek door je collectie kunnen browsen, en luisteren naar al je muziek, zonder veel gedoe, en met perfecte geluidskwaliteit (afhankelijk van je audio gear natuurlijk )

Afbeeldingslocatie: http://www.mavromatic.com/images/vistamcepdc2.jpg

Zoals je ziet, is het met Vista Media Center en een tablet PC net alsof je in je eigen cd kast aan het rondkijken bent...

De uiteindelijke situatie is als volgt:

Je loopt door je huis met je tablet pc, komt in de keuken aan, klikt op 'keuken' om het mengpaneel op keuken te zetten, je snuffelt rond in je cd-collectie, kiest een cd de muziek begint te spelen in de keuken, direct vanuit je centrale mengpaneel :*) .
Ik hoop dat jullie een beetje door hebben wat ik precies bedoel...

Ik vraag me nu alleen af, in hoeverre is dit op dit moment al te realiseren?
Zijn er mengpanelen met lan verbinding, die bediend kunnen worden via software op een andere pc in het netwerk? Heb ik misschien iets over het hoofd gezien?
Zien jullie misschien nog andere mogelijkheden om dit op deze manier te realiseren, of hebben jullie zelf hier ook al eens over nagedacht?

[ Voor 5% gewijzigd door TangLeFuzZ op 01-02-2007 22:51 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In de wat duurdere klassen zijn er al receivers genoeg te vinden die over zgn multi-room functionaliteit beschikken. Kunnen meerdere kamers afzonderlijk aansturen. Combineer dat met een universele afstandsbediening die een flinke CD-wisselaar aan kan sturen en je bent al een heel eind.
Dus: leuk idee, maar het bestaat al. Prijskaartje is echter navenant.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
The Eagle schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 22:59:
In de wat duurdere klassen zijn er al receivers genoeg te vinden die over zgn multi-room functionaliteit beschikken. Kunnen meerdere kamers afzonderlijk aansturen. Combineer dat met een universele afstandsbediening die een flinke CD-wisselaar aan kan sturen en je bent al een heel eind.
Dus: leuk idee, maar het bestaat al. Prijskaartje is echter navenant.
Dan zit je nog steeds met het feit dat het uitzoeken van je muziek, verschrikkelijk irritant is.

Ook al zou je afstandsbediening een scherm hebben, dan schiet het nog niet op als je een erg grote collectie hebt. Daarom lijkt het me zo fijn om het in combinatie met een tablet pc/media center te doen... :)

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-02 21:04
In elke kamer een 7" touchscreen schermpje, gekoppeld aan een media center (server)

als alle schermen het zelfde beeld (en geluid) moeten weergeven kan je niet per kamer muziek op zetten. (dan hangen ze allemaal als extra geclooned scherm aan je media center /server) Dan zul je dus in elke kamer een client (pentium 3 ofzo) moeten hangen, die de muziek van een server haalt (alleen de files) en weergeeft (audio / video)

zoiets? :P

Mijn pa en ik hebben binnekort beide een media center. Dan nog een server (staat er al, alleen is die te langzaam :P) en we kunnen van dezelfde bron media afspelen. Als je dus in andere kamers (slaapkamer, studeerkamer, badkamer, wc, noem maar op) nog een client pc onzichtbaar kan wegwerken met een 7" touchscreen in de muur, zou jou idee kunnen werken. Lijkt me erg vet trouwens, we kostbaar >:)

[ Voor 41% gewijzigd door Extera op 01-02-2007 23:11 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of je gebruikt gewoon een PDA met RDP of terminal server capabilities :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Of misschien een Denon AVC-A1XV. :+

[ Voor 47% gewijzigd door evEndzhar op 01-02-2007 23:13 ]

• Extera
btw, op deze manier kan je veel meer regelen, zoals je lichten, gordijnen, noem maar op :)

Verwijderd

Waarom heeft niemand hier nog Wi-Fi geopperd? Dat moet wel lukken om een fatsoenlijke stream door te geven, dan wel gecomprimeerd! Lijkt me één van de goedkoopste oplossingen..

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Extera schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:07:
In elke kamer een 7" touchscreen schermpje, gekoppeld aan een media center (server)

als alle schermen het zelfde beeld (en geluid) moeten weergeven kan je niet per kamer muziek op zetten. (dan hangen ze allemaal als extra geclooned scherm aan je media center /server) Dan zul je dus in elke kamer een client (pentium 3 ofzo) moeten hangen, die de muziek van een server haalt (alleen de files) en weergeeft (audio / video)

Mijn pa en ik hebben binnekort beide een media center. Dan nog een server (staat er al, alleen is die te langzaam :P) en we kunnen van dezelfde bron media afspelen. Als je dus in andere kamers (slaapkamer, studeerkamer, badkamer, wc, noem maar op) nog een client pc onzichtbaar kan wegwerken met een 7" touchscreen in de muur, zou jou idee kunnen werken. Lijkt me erg vet trouwens, we kostbaar >:)
Hmm, dit lijkt mij inderdaad geen verkeerd idee. Zal in ieder geval waarschijnlijk de goedkoopste oplossing zijn. Alhoewel, moet je elke PC weer uitrusten met een flinke geluidskaart en elke kamer een eigen versterker.. hmmm, toch maar niet :+

Interessant onderwerp an sich...

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-02 20:29

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

heb dat gezien bij een presentatie van inter BV. soort van tablet afstandsbediening met een G4 erin waarmee je je hele huis kan besturen (lichten, timers, gordijnen, koffie...) inclusief PC (inclusief uiteraard muziek/jukebox software) en audio apparatuur. tevens was een remote desktop verbinding (met dus een real time beeld van je desktop) met je pc mogelijk om even tijdens de reclame je mail ofzo te checken zonder dat je daarvoor naar je pc hoeft te gaan.

prijs? don't ask. maar wel te koop dus.

[ Voor 8% gewijzigd door powerflux op 01-02-2007 23:19 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Bose heeft volgens mij zoiets, maar daar zal ik verder maar over op houden :+

Verder kan je ook je muziek op een ipod zetten, en dan in elke ruimte/kamer waar je muziek tot je beschikking wilt hebben een docking station (iDock?) zetten.
ipod erin zetten en spelen maar :)
En de geluidskwaliteit icm met zo'n dock is volgens mij behoorlijk goed :)

Verwijderd

Heeft Philips niet zoiets? Effe zoeken.
Streamium dus.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 23:21 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Sonos is denk ik precies wat je wilt. Je hebt een centrale computer waar alle muziek op staat. In elke ruimte heb je een kastje staan wat naar een versterker gaat of direct naar een paar boxen. Met een handheld apparaat kies je de muziek voor elk vertek. Alles gaat draadloos, dus je hoeft geen draden te trekken. Enige nadeel wellicht is de prijs. Een basispakket (2 zone players, 1 control) kost € 1149,-.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:16
zou het niet kunnen met airtunes ->yep, dat kan, en dan heb je ook meteen wifi in huis :).

Volgens mij kan je daar wel verschillende muziekinstallaties mee bedienen, moet je wel overal een stereotorentje en een airport express hebben staan.

Maar dan werkt het wel, voor een redelijk prijsje :D

[ Voor 8% gewijzigd door NomoDigger op 01-02-2007 23:29 ]

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-01 08:02
Extera schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:07:

Niet erg bevorde(r?)lijk voor je schermpje als je lang onder de douche staat.

• Extera
die moet ook waterdicht in de muur met een soort plastic evoor :P

hebben ze bij me zaterdag baan ook, van laptops in een garage zou je ook verwachten dat het niet lang goed ging :P

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hmm, het enige wat je nodig hebt is eigenlijk een versterker die je in alle vertrekken kan bedienen zodat je de gewenste output in kan stellen. Is zoiets niet heel goedkoop voor elkaar te krijgen dmv. infrarood replicators ? In elke kamer waar je wil kunnen luisteren zorg je dat je zo'n ding hebt, je loopt gewoon met je tablet pc of iets dergelijks en kiest met een afstandsbediening gewoon de gewenste output, voila muziek waar je wilt.

Ik weet alleen niet welke afstanden deze dingen kunnen overbruggen en of je meerdere kan combineren ? T lijkt mij misschien wel de goedkoopste oplossing ? Wat zou het eventueel mogen kosten ?
Pagina: 1