Lanparty NForce4 chipset 58 graden in HTPC

Pagina: 1
Acties:

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 10:28
Hey,
Heb een silverstone LC02 (erg kleine low-profile kast) waarbij de gehele kast temperatuur tegen de 50 graden komt... Ik heb inmiddels 2 papst fans (60mm) erin gezet en een lowprofile 1u cooler met papst 70mm fan.

Het probleem is dat de chipset na een paar uur te hebben gedraaid oploopt tot wel 58 graden...
Er zit een thermaltake chipset coolertje op maar geen extra heatsink. Een bijkomend probleem is dat bij deze temperatuur alle fans vol gaan blazen -> meer herrie....

Heeft iemand misschien nog wat ideeen? Hoeveel mag de chipset (echt) maximaal worden voordat ie doorbrandt? Je leest wel overal 50 graden maar dat is meer een 'gangbare' temp :)

Het moederbord vervangen is een erg rigoreuze oplossing maar kan over gesproken worden... welke S939 chipsets (VIA, Nforce5 etc) worden minder heet?

Thx

Specs
AMD athlon 64 3200+
DFI Lanparty Ultra-D
2x 512MB Geil PC4000 (had ik nog liggen :) is niet overclocked)
GeForce 7100 GS
Maxtor HDD
Lite-on slimline DVD writer

edit: verkeerde forum... zelf al gereport ;)

[ Voor 5% gewijzigd door kalechinees op 01-02-2007 21:48 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zoals je zelf al in je report zei: VB -> PMG

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28

vinnie1908

Appel != peer

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hij heeft het over de chipset en niet de processor. ;) Dat de chipset zo warm wordt lijkt mij inderdaad niet erg bevordelijk voor de levensduur van het moederbord.

Ts zal toch voor wat betere airflow moeten zorgen. In iedergeval lijkt het mij niet verstandig om alleen maar een fannetje op je chipset te hebben, standaard zit er zo-ie-zo altijd al een heatsink met fan op of een grotere heatsink bij passieve koeling, in iedergeval niet alleen maar een kleine fan. Het oppervalk voor warmte afgifte is dan gewoon te klein.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

De nForce 4 heeft een Tmax van 90°C, dus maak je niet druk. 58°C is prima; als je systeem instabiel wordt, dan moet je je pas zorgen maken. ;)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

NNF schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:35:
De nForce 4 heeft een Tmax van 90°C, dus maak je niet druk. 58°C is prima; als je systeem instabiel wordt, dan moet je je pas zorgen maken. ;)
Ja, de Nforce 4 mogelijk wel, maar ik betwijfel of omliggende componenten dat leuk gaan vinden. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28

vinnie1908

Appel != peer

_Dune_ schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:52:
[...]

Ja, de Nforce 4 mogelijk wel, maar ik betwijfel of omliggende componenten dat leuk gaan vinden. ;)
De processor heeft er in elk geval geen moeite mee

moet beter lezen idd, was eigenlijk verkapte Spam voor BalusC ;)

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• kalechinees
NNF schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:35:
Heb je daar misschien een bron van?
Ik ben inderdaad al aan het kijken naar een goede chipset cooler om de temps een beetje te drukken.

Zoals ik al zei wil ik de gehele temperatuur verlagen omdat anders alle ventilatoren op volle toeren gaan blazen. Ik ben al aan het kijken om de processor te underclocken etc...

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 10:03
evercool vc-re op zetten zal wel een hoop koeler zijn dan.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

kalechinees schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:39:
[...]

Heb je daar misschien een bron van?
Geen controleerbare... er is bijzonder weinig over te vinden op het internet, maar 90°C is wat Gigabyte mij ooit wist te vertellen. Die waren toen ook zo dapper geweest om hun nForce 4 bordjes uit te rusten met een simpele low-profile koperen heatsink. ;)

• kalechinees
SwornEnemy schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:41:
evercool vc-re op zetten zal wel een hoop koeler zijn dan.
je realiseert je dat de VC-RE een vga koeler is?
Pagina: 1