Toon posts:

Game Pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren van het goede leven,

Zoals de titel al een beetje doet vermoeden; ik wil graag een game-pc(tje) voor mezelf maken.
Nu heb ik een beetje doorgebladerd op het forum en ben op een paar onderdelen/dingen uitgekomen die een beetje onduidelijk voor mij zijn.
Hopelijk kunnen jullie hier een beetje duidelijkheid voor mij scheppen, aangezien jullie er meer verstand van hebben als dat ik het heb.

Het volgende wil ik gaan monteren;

ASUS P5N32-SLI;
INTEL E6700 2,67Ghz;
Artic Freezer 7 Pro;
Asus EN8800 GTS(640MB)(*1);
Corsair TWINX C4(2GB);
Western Digital Raptor, 73GB, 10k, S-ATA 150, 16MB -Besturingssysteem, Vista.-;
Western Digital 160GB, 7200rpm, P-ATA 100, 8MB -Spellen, Muziek, etc.-;
Western Digital 80GB, 7200rpm, P-ATA 100, 8MB -Back-Up('s).-;
Zalman ZM460B-APS,

Nu wil ik dit systeem Windows Vista laten draaien, nu was mijn vraag zal dit goed samenwerken (standaart, geen intresse in overclocken) of zijn er een enkele producten die e.v.t. overbodig zijn?

*1 => Komt op een 17" BenQ 737(1280x1024), is er nu voor deze kaart 2x pci x16 nodig?
*2 => Back-Up zou e.v.t. op dvd('s) kunnen, hd is ook leuke oplossing.

Klinkt misschien beetje lullig, maar aangezien ik er toch +- 2000€ instop wil ik wel weten of het een beetje werkt, tips altijd welkom.

B.v.D.

S!mon.

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 15:21

vinnie1908

Appel != peer

Wat heb je zelf gezocht en gelezen!?

--> lees dit eens Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?

- Ja het ziet er goed uit, maar je moet wel wat zelf ondernemen voordat je alle informatie wilt ontvangen. Voor een scherm 1280x1024 vind ik je videokaart wat zwaarder dan nodig, maar daar kan je later nog wat mee willen gaan doen dus misschien wel zo verstandig

[ Voor 52% gewijzigd door vinnie1908 op 01-02-2007 21:41 ]

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Groeten doe je hier niet.

Die processor is zonde van het geld, een e6600 is veel beter qua €/mhz. Kleine oc en die e6700 speeds zijn gehaald.

Waarom zon duur moederbord, zoveel van die functies heb jij niet nodig. Ik denk dat jij genoeg hebt aan een gigabyte ds3/asus p5b.

Corsair twinx c4 zegt niet zoveel over het geheugen he. Als je nou even de mhzjes vermeld.

Die 2 pata schijven heb je zeker nog liggen?

2 pci-e 16x sloten gebruik je als je sli/crossfire wilt draaien. Jij hebt genoeg aan 1 pci-e 16x.

Als je niet gaat overklokken heb je genoeg aan de stock koeler.

Tips zijn dus: goedkopere processor, goedkoper moederbord.

Verwijderd

bassie_ schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 21:44:
Groeten doe je hier niet.

Die processor is zonde van het geld, een e6600 is veel beter qua €/mhz. Kleine oc en die e6700 speeds zijn gehaald.

Waarom zon duur moederbord, zoveel van die functies heb jij niet nodig. Ik denk dat jij genoeg hebt aan een gigabyte ds3/asus p5b.

Corsair twinx c4 zegt niet zoveel over het geheugen he. Als je nou even de mhzjes vermeld.

Die 2 pata schijven heb je zeker nog liggen?

2 pci-e 16x sloten gebruik je als je sli/crossfire wilt draaien. Jij hebt genoeg aan 1 pci-e 16x.

Als je niet gaat overklokken heb je genoeg aan de stock koeler.

Tips zijn dus: goedkopere processor, goedkoper moederbord.
@Bassie:
Een vriendelijke toon mag ook wel he..
@Simon:
Die processor is inderdaad zonde van je geld, misschien kan je nog even wachten op de e6420?
Ook wat betreft het moederbord en de pci-e 16x sloten heeft Bassie gelijk.
Wat betreft die schijven zou je misschien beter een externe harde schijf kunnen nemen i.p.v. de 80 gb wd, dat is veiliger en handiger!
Vista gaat die pc zeker trekken!
Een Raptor hdd is imho niet nodig voor Vista, eerder voor games. En is die videokaart niet wat overdreven? Hopelijk heb je hier wat aan.
Veel succes!

• vinnie1908

vinnie1908

Appel != peer

Daniel: Raptor als opstartschijf, dat bedoeld hij met Windows schijf, is stukken beter en fijner om mee te werken vind ik.

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• bassie
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 21:51:
[...]

@Bassie:
Een vriendelijke toon mag ook wel he..
Ik had gewoon even snel de aandachts puntjes opgeschreven. Niet onaardig bedoelt, gewoon even duidelijk waar het opneer komt.

Als je het geld voor een raptor hebt is het altijd lekker, vooral de lagere latancy's zijn fijn.

edit: is er nu voor deze kaart 2x pci x16 nodig Ik denk dat jij je afvraagt hoeveel pci-e stroom connectoren die kaart gebruikt. Dat zijn er 2.

[ Voor 15% gewijzigd door bassie op 01-02-2007 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ik heb ze doorgelezen en heb het een en ander iid ondervonden en gewijzigd.

Het lijstje ziet er op dit moment zo uit:

* Cooler Master Stacker STC-T01 Zwart;
* Intel Core2Ext E6600 2x2MB (2,4Ghz);
* Artic Freezer 7 Pro (Mocht ik toch nog ec'en richting E6700);
* Asus P5N-E SLI (Bied idd alles wat ik nodig heb, betreft systeem eisen);
* Asus EN8800 GTS 640MB, DDR-3;
* Corsair TWINX C4, 1 GBx2 - DDR2, 6400 (betreft dus de 6400, sorry voor inkomplete informatie);
* Western Digital Raptor, 73GB, 10k, S-ATA 150, 16MB (Besturingsysteem oftewel opstartdrive);
* Western Digital 160GB, 7200rpm, S-ATA , 16MB (had in eerder bericht vermeld P-ATA, dit moet zijn S-ATA);
* Western Digital MyBook 250 GB Essential (USB2.0) (opzich helemaal geen misselijk idee wat betreft pluggen&werken!;
* Zalman ZM460B-APS 460W SLI (krachtige powerbron, genoeg voor dit systeem);
* Windows vista Ultimate NL, 64B, OEM (voor het eerst in mijn leven een originele versie, ook eens een goede daad gedaan) 8)

• vinnie1908

vinnie1908

Appel != peer

Mjah ik zou niet voor de 64bit uitvoering gaan, moet nog zien hoeveel software daar voor uit gaat komen, zeker die ook nog eens beter/sneller zullen werken. Heb tijdje WinXP64 gehad maar dat was me toch een drama

Verwijderd

ziet er goed uit! Alleen ben ik zelf niet zo van dat SLI, het kost een hoop geld en bijna niemand gebruikt het ook echt (het is vaak goedkoper en je hebt betere performance als je een geheel nieuwe videokaart koopt, bijvoorbeeld de 8900GTX (als die ooit komt :P )

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou vooral geen raptor nemen.
Zonde van het geld, en echt veel sneller is het niet.
Tis maar 73GB, daardoor is de datadichtheid lager en worden er per rotatie minder bits gelezen als bij een grotere 7200rpm schijf.
Dat er 2800rpm meer gemaakt wordt door de Raptor maakt het verschil in datadichtheid waarschijnlijk niet goed. Het enige waar een Raptor dan nog sneller in is, is de accesstime, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Imho kan je beter 1x 250GB SATA nemen en dan een externe 250GB backup schijf.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
McKaamos schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:13:

Zonde van het geld, en echt veel sneller is het niet.
Sorry, maar élke test die je kunt vinden bewijst het tegendeel.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Servor schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:24:
[...]

Sorry, maar élke test die je kunt vinden bewijst het tegendeel.
Dat is alleen in het geval van de allernieuwste Raptor (ADFD type en dan perse de 150GB) en dan nog issie nauwelijks sneller dan een normale grote 7200rpm disk.
Hooguit een keer 10MB per seconde vind ik de moeite niet, want daar merk je toch helemaal niets van.
Voor het geld wat je in een Raptor steekt kan je netzogoed 2 schijven van 250GB kopen en dan RAID0 draaien. Daarmee maak je die Raptor echt keihard in, en kost net zoveel. Over dataloss bij defecte disk hoef je je niet druk te maken, er is een externe backup disk.

Raptors zijn gewoon zwaar overhyped.

en als bewijs:
http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=1746&page=5
Das een Raptor 74GB tegenover een Seagate Barracuda van 80GB en het verschil is net een MB of 10 per seconde. Dat merk je echt niet.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 02-02-2007 09:37 ]

• bassie
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 07:36:
In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ik heb ze doorgelezen en heb het een en ander iid ondervonden en gewijzigd.

Het lijstje ziet er op dit moment zo uit:

* Cooler Master Stacker STC-T01 Zwart;
* Intel Core2Ext E6600 2x2MB (2,4Ghz);
* Artic Freezer 7 Pro (Mocht ik toch nog ec'en richting E6700);
* Asus P5N-E SLI (Bied idd alles wat ik nodig heb, betreft systeem eisen);
* Asus EN8800 GTS 640MB, DDR-3;
* Corsair TWINX C4, 1 GBx2 - DDR2, 6400 (betreft dus de 6400, sorry voor inkomplete informatie);
* Western Digital Raptor, 73GB, 10k, S-ATA 150, 16MB (Besturingsysteem oftewel opstartdrive);
* Western Digital 160GB, 7200rpm, S-ATA , 16MB (had in eerder bericht vermeld P-ATA, dit moet zijn S-ATA);
* Western Digital MyBook 250 GB Essential (USB2.0) (opzich helemaal geen misselijk idee wat betreft pluggen&werken!;
* Zalman ZM460B-APS 460W SLI (krachtige powerbron, genoeg voor dit systeem);
* Windows vista Ultimate NL, 64B, OEM (voor het eerst in mijn leven een originele versie, ook eens een goede daad gedaan) 8)
Kijk ook is naar een gigabyte ds3 of asus p5b (alle versies) dit zijn hele goede moederborden.

Pc 6400 geheugen is zwaar overdreven als je niet wilt gaan overklokken. Jij wilt e6700 speeds halen, das is 2700Mhz, 2700/9=300. Jij hebt al genoeg aan pc5400 geheugen.

• Fretzie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10-2025
Dat is alleen in het geval van de allernieuwste Raptor (ADFD type en dan perse de 150GB) en dan nog issie nauwelijks sneller dan een normale grote 7200rpm disk.
Hooguit een keer 10MB per seconde vind ik de moeite niet, want daar merk je toch helemaal niets van.
Voor het geld wat je in een Raptor steekt kan je netzogoed 2 schijven van 250GB kopen en dan RAID0 draaien. Daarmee maak je die Raptor echt keihard in, en kost net zoveel. Over dataloss bij defecte disk hoef je je niet druk te maken, er is een externe backup disk.

Raptors zijn gewoon zwaar overhyped.

en als bewijs:
http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=1746&page=5
Das een Raptor 74GB tegenover een Seagate Barracuda van 80GB en het verschil is net een MB of 10 per seconde. Dat merk je echt niet.
Hier ga ik toch niet mee akkoord. In de dagelijkse omgang merk je toch de responsiviteit van die raptors, dewelke een wezenlijk verschil is tov 'gewone' schijven. Eveneens gaat de test waar je naar linkte over de 'oude' raptors met 8mb cache. De verbeterde versie (ADFD type zoals je zei) is aanzienlijk sneller.
Het gaat hier ook niet alleen over doorvoersnelheid ed. In dat geval ben je beter af met 2*grote schijven in RAID 0. Maar de TS heeft het hier niet over.

Is een raptor die meerprijs waard? Niet voor iedereen, maar als je wat geld wilt uitgeven, is een snelle harde schijf (met lage latency's, raptor dus), echt een knappe upgrade.
Net als voedingen, worden harde schijven vaak niet naar waarde geschat. Een high end systeem kan al gauw log aanvoelen in vergelijking met een gelijkaardig systeem, inclusief raptor; 2 maal raden hoe dat dan komt. :)

En naar de TS toe, ik zou zeggen gaan voor die raptor!
Trouwens misschien laat je beter die Artic Freezer vallen, voor een ander model, bv Ninja Scythe ofzo. De Freezer maakt blijkbaar erg veel lawaai, misschien iets om rekening mee te houden?

Verwijderd

Topicstarter
Kijk goede zaak,

Betreft de Raptor gekeken naar testen en zelf ondervonden op een oud systeem met 2 verschillende hd's raptor 73gb,10k (oude type, denk ik was jaar geleden) en een WD 80gb 7200rpm.
Verschil was dat het gewoon sneller "oppikte" vergeleken met de "gewone" WD.

Die kaart houd ik er ook in, gewoon om in een evt volgend systeem de kaart er gewoon in te hangen en met de nieuwe spellen schijnt hij het wel oke te doen.

Geheugen, oc'en altijd al leuk gevonden en geintresseerd in geweest en heb dan alvast liever de spullen in 1 keer als dat ik het later nog moet halen.
En dat betreft dus ook de Artic, hij is als hij op standaart snelheid van de CPU draait niet echt hoogtoerig (denk 2500rpm) en lijkt mij dat hij dan rustig is ?

En het vermoedde betreft 64-bits software deel ik met je, beter plan als je de "gewone" 32-bits neemt.

Betreft S-ATA schijf, vind ik het niet zo heel belangrijk wat daar zit, het moet ruimte hebben rond de 160gb wat genoeg is aangezien er ook een 250gb externe naast komt te staan.

Iedereen bedankt voor zijn hulp en dit systeem gaat denk ik lekker draaien!

Slotje ? _/-\o_

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Slotjes doen we niet aan op GoT.
Tenminste, niet voor nuttige topics.
Alleen als het compleet uit de hand loopt of een grote hoop onzin is, dan gaat er een slotje op.
Gewoon niet meer reageren in dit topic en dan zaktie vanzelf weg in de grote hoop.

Pagina: 1