Welke wireless modem/router combi?

Pagina: 1
Acties:
  • 399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EriC4C
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-02-2022
Op dit moment heb ik een Speedtouch716v5. Het wireless bereik ervan valt echter erg tegen en ik wil het apparaat dan ook vervangen. Hierbij denk ik aan de Linksys WAG300N of de Belkin N1 (F5D8631DF4A). Zijn er hier ervaringen met een of beide apparaten aanwezig en zo ja welke? Is keuze van een ander apparaat aan te raden en zo ja welk apparaat?

Alvast bedankt!

• EriC4C
Niemand? ;(

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoe meet je het bereik? Hoe heb je WLAN op je PC of laptop? Als het via zo'n USB stick gaat, dan wil de ontvangst wel eens belabberd zijn, niet de verzending. Verder hangt dat van het huis af, gewapend beton etc etc.

Geef dus eerst een situatieschets en een overzicht van de hardware, en hoe je het getest hebt. Met de informatie die je nu geeft valt heel weinig te doen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• EriC4C
Bedankt voor de reactie!

De Speedtouch staat in de woonkamer naast en met kabel verbonden aan de desktop. Het bereik meet ik met een laptop met Sitecom WL-112V2 PCMCIA. Op één verdieping hoger in huis of in de tuin (zo'n 10 meter van de router) is de signaalsterkte zwak, op zolder of verder weg in de tuin heb ik geheel geen signaal meer.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo'n PCMCIA kaart heeft net als een USB-stick meestal geen goede antenne, dus dat beinvloed de kwaliteit wel. Je zou eerst eens kunnen uitsluiten dat het je PCMCIA kaart is, door bij een kennis met WLAN-spullen te gaan testen.

Verder zou je eens een paar verschillende kanalen kunnen proberen, misschien zit er een storend ander netwerk op hetzelfde kanaal.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• EriC4C
OK, bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag.

Ik herinner me nu dat ik hiervoor een andere Speedtouch had (standaard geleverd bij de ADSL-aansluiting destijds, 510 volgens mij) en daarvan was het bereik beter dan van de 716. Een Speedtouch716 staat niet bekend om zijn beperkte reikwijdte en het vervangen ervan door de genoemde apparaten is dus niet bij voorbaat een oplossing voor het probleem?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

EriC4C schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 23:20:
OK, bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag.

Ik herinner me nu dat ik hiervoor een andere Speedtouch had (standaard geleverd bij de ADSL-aansluiting destijds, 510 volgens mij) en daarvan was het bereik beter dan van de 716. Een Speedtouch716 staat niet bekend om zijn beperkte reikwijdte en het vervangen ervan door de genoemde apparaten is dus niet bij voorbaat een oplossing voor het probleem?
Nou, een 510 heeft geen WLAN ;) . Dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.

En inderdaad, je hebt voor mij nog niet aangetoond dat het aan de zender ligt, het kan heel goed de ontvanger zijn. Aan de slag dus :)

• AmdJunk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
die 716 staat bij mij in de kruipruimte ( ik weet het is niet handig maar het kan even niet anders) maar op zolder nog bereik dat is dus door 3 betonvloeren. Niet slecht volgens mij, hoe staat je antenne, daar is wel eens wat winst mee te halen

• EriC4C
gambieter schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 23:23:
Nou, een 510 heeft geen WLAN ;) . Dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
:$ De Speedtouch510 gebruikte ik in combinatie met een Edimax BR-6104W(G) en het bereik had toen dus niets met de 510 te maken. 8)7

Ik ga met laptop & PCMCIA ergens anders testen, maar vervanging de PCMCIA in thuis situatie zou natuurlijk ook een goede test zijn. Wat raden jullie aan als vervanger?

@AmdJunk: De antenne staat gewoon recht omhoog en is helaas niet te vervangen :(.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je kunt ook gewoon de Linksys WAP54G halen, een Access Point met prima bereik. Kost zo'n zes tientjes.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• EriC4C
Zou inderdaad ook kunnen, maar mijn voorkeur gaat uit naar één apparaat met modem- en router-functie. Vandaar ook de Speedtouch716 i.p.v. de combinatie Speedtouch510/EdimaxBR-6104W(G) eerder. Bovendien staat het apparaat zoals gezegd in de woonkamer dus, eerlijk is eerlijk, het oog wil ook wat en het "spacy" uiterlijk van de meeste Linksys produkten is niet mijn smaak.

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:56

TDB

EriC4C schreef op zondag 04 februari 2007 @ 12:38:
Zou inderdaad ook kunnen, maar mijn voorkeur gaat uit naar één apparaat met modem- en router-functie. Vandaar ook de Speedtouch716 i.p.v. de combinatie Speedtouch510/EdimaxBR-6104W(G) eerder. Bovendien staat het apparaat zoals gezegd in de woonkamer dus, eerlijk is eerlijk, het oog wil ook wat en het "spacy" uiterlijk van de meeste Linksys produkten is niet mijn smaak.
Al gekeken naar de US Robotics USR9108 ?

http://www.usr-emea.com/p...sp?prod=bb-9108a&loc=bene

PSN: TDBtje

Verwijderd

Misschien is het wat om gewoon een 2e AP te plaatsen. Ik ben dat zelf in ieder geval wel van plan. Bij mij staat de AP op de bovenverdieping. Beneden heb ik maar beperkt bereik. Ik ga nu een FON router aanvragen (Uiteraard wel een gratis versie via ISW Leuven :) )

• EriC4C
Nog niet naar gekeken, dus bedankt voor deze tip!
Het hoeft namelijk wat mij betreft geen (pre-)N te zijn, zolang het bereik i.c.m. de snelheid maar groot genoeg is. Het liefste heb ik een apparaat incl. printerserver, maar had deze zelf nog niet gevonden. d:)b

Zijn er hier (andere) ervaringen met deze USR9108?
Tips m.b.t. goede alternatieven voor dit apparaat (modem/router/printeserver) zijn ook zeer welkom!

Verwijderd

Wireless is in de praktijk heel gevoelig voor externe invloeden. Verplaatsen heeft vaak grote gevolgen als in uit de buurt van bv een magnetron maar ook andere factoren die minder "zichtbaar" zijn.
Oftewel zet je router een metertje verder en hang hem iets hoger maakt een hoop verschil en je houd je geld in je zak. Ook mijn ervaring met de 716 is dusdaning dat ik er heel tevreden over ben.

Afgezien daarvan kan je nog een firmware update proberen of een ander wireless kaartje.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 12:40 ]

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:56

TDB

EriC4C schreef op maandag 05 februari 2007 @ 12:29:
[...]

Nog niet naar gekeken, dus bedankt voor deze tip!
Het hoeft namelijk wat mij betreft geen (pre-)N te zijn, zolang het bereik i.c.m. de snelheid maar groot genoeg is. Het liefste heb ik een apparaat incl. printerserver, maar had deze zelf nog niet gevonden. d:)b

Zijn er hier (andere) ervaringen met deze USR9108?
Tips m.b.t. goede alternatieven voor dit apparaat (modem/router/printeserver) zijn ook zeer welkom!
Graag gegaan ;) Ik heb momenteel zelf de 9106 maar aangezien ik binnenkort overstap op de "duivelse aanbieding" van TweakDSL ben ik op zoek naar een modem/router met ADSL 2+, één van de mogelijkheden is de 9108.

Eén van de weinige reviews die ik heb gevonden:
http://www.ciao.co.uk/U_S...y_USR9108__Review_5546264
Conclusie: éénmaal geïnstalleerd (schijnt wat problemen te geven) is het een mooi apparaat.

PSN: TDBtje

• EriC4C
Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 12:38:
..... en je houd je geld in je zak. Ook mijn ervaring met de 716 is dusdaning dat ik er heel tevreden over ben.

Afgezien daarvan kan je nog een firmware update proberen of een ander wireless kaartje.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft het geld in de zak houden voor zinloze vervanging, maar met printerserverfunctie waar ik toch naar op zoek ben valt de extra uitgave wel mee ;). Gezien de ervaringen met de 716 ga ik echter zeker eerst experimenteren met de huidige configuratie.

Extra vraagje: mijn oude(re) laptop heeft slechts trage USB-poorten :(. Kan ik in het algemeen het beste via PCMCIA-kaart verbinden of (toch) via een USB-stick?

• EriC4C
Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 12:38:
Nou ..... ik heb de firmware ge-update ..... en nu kan ik er niet meer in. |:(

Ik gebruik FF (heb dus niet het IE7 probleem ;)), maar kom niet meer in de 716 met username/password dat ik had ingesteld en niet met "Administrator"/"". Ook via telnet worden deze combinaties niet geaccepteerd en op de resetknop reageert de 716 niet. :S

Dit topic heb ik ook al gelezen, maar dat biedt helaas geen oplossing. Iemand?

UPDATE: Herhaaldelijk resetten en geduld hebben het probleem ondertussen opgelost. :+

[ Voor 5% gewijzigd door EriC4C op 05-02-2007 18:51 ]

• EriC4C
UPDATE (wel zo netjes ;) ):

De Speedtouch716v5 heb ik vervangen door een USR9108 Gateway. Desktop één verdieping hoger werkt prima wireless via USR5417 PCI-adapter en de laptop heeft ook een veel beter signaal/bereik dan voorheen in combinatie met een USR5411 PCMCIA.

Bedankt voor alle reacties! d:)b

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-03 10:52
---- Klein Kickje ----

Wij hebben een abonnement van tiscali in combinatie met de Linksys WAG54G versie 1,1
Helaas geeft deze nogal vaak drops in de verbinding dit is opte lossen door middel van eff aan en uit.

Ik heb geprobeerd om de router/modem een update te geven, dit mocht helaas ook niet baten.
De garantie is er al af.

Wat is een goed alternatief voor deze modem?

Budget 50 tot 70 euro,

Maar is dit nog te herstellen door een firmare update dan houd ik me ten zeerste aanbevolen.
Heeft iemand een idee?

Edit. Kan een ADSL2 modem op een ADSL lijn?

[ Voor 4% gewijzigd door zzz16 op 05-03-2007 19:59 ]

Pagina: 1