Certificaat voor digitale handtekening op PDF

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SuperRembo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08-2025
Voor het digitaal ondertekenen van PDF's heb ik een X.509 certificaat nodig. Dat kan met een gewoon certificaat vaan minder dan €100. Het nadeel daar van is dat zo'n certificaat niet automatisch door Adobe Acrobat wordt herkend; er komt dan een melding dat de geldigheid niet geverifieerd kan worden. Je moet dan eerst het de eigenschappen van de handtekening opvragen, dan naar het certificaat, dan naar een tabje trust en dan op add to trusted identities. Je kunt ook bij opties een vinkje zetten zodat de certificaten uit de Windows Certificate Store ook gebruikt worden. Maar deze optie zit ook diep verborgen in Acrobat. Omslachtig en een gemiddelde klant gaat dat vast niet snappen.

Je kunt ook een certificaat kopen dat wel meteen wordt herkend. Dat is een certificaat met een Adobe Root CA. Ik heb zo'n certificaat alleen bij GeoTrust/VeriSign kunnen vinden. Ze vragen er $3000 voor! Per jaar!

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand waar zo'n certificaat voor een gunstiger prijs te koop is?

| Toen / Nu

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Het heeft te maken met een bug in acrobat als ik het verhaal goed begrepen heb. Deze ondersteund alleen die kostbare certificaten echt goed en duidelijk voor de gebruiker. Zie: http://www.higherlevel.nl...d=12260;start=0#msg101565 post van christine op 27 juli 2006.

• SuperRembo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08-2025
Het lijkt mij geen bug maar eerder onderdeel van het business plan Adobe.
Als je precies weet welke handelingen je moet verrichten dan kan Acrobat de handtekening wel valideren. Het lijkt er op dat dit expres ingewikkeld is gemaakt.

| Toen / Nu

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Dat is uiteraard ook mogelijk maar daar heb ik verder geen bronnen van.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 12:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OS

Braaikamer - Smoke&BBQ