[XP] crash tijdens spelen

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kvdd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01 09:37
Allereerst de specs:

Processor: AMD Athlon 64 3500+ Venice
Moederbord: Asus A8n SLI Deluxe
HDD: Samsung 80 Gb Sata II
GPU: MSI 7900 GTO 512 Mb
Geheugen: PQI 2x512 Mb
Geheugen: Kingston 2x512 Mb
Voeding: Cooler Master Real Power 550W

Een crash is bij mij helemaal uit, herstart. Situatie is zo, mijn pc crasht nooit behalve dan bij sommige games, en vrij regelmatig ook.
Bijvoorbeeld, bij RomeTotalWar / Medieval II Total War ==> nooit crash
Bij Company of Heroes ==> crasht soms bij het laden van een nieuwe game, of het laden van een game tijdens een game
Bij Sniper Elite ==> altijd een crash als ik dood geschoten ben, en de laatste save game moet laden, in het spel
Bij NFS:Most Wanted ==> zomaar crash tijdens het rijden
Bij NFS: Carbon ==> crash tijdens het rijden

En als laatste wil ik er bij vermelden, dat dit ook al was, toen ik een 300W voeding had, i.c.m. 6600 GT en 1 gig PQI geheugen aan RAM

Dus eigelijk nooit als ik het spel start, en ook niet bij elk spel.

Wat heb ik zelf al gedaan:
2x PQI geheugen eruit gehaald, en die 2x512 Kingston verplaatst naar channel 1 en 3 (de blauwe) op de plaats waar het PQI geheugen zat.
CPU tests gedraait, nog geen tijd gehad voor enkele uren memtest draaien

screen van de voltages (niet onder full load), geen idee of die goed zijn
Afbeeldingslocatie: http://www.photo-host.org/img/009676crash1.jpg

Vermelding in het logboek van de crash:
Afbeeldingslocatie: http://www.photo-host.org/img/872680crash2.jpg

Ik hoop dat er mensen zijn die dit eerder hebben mee gemaakt :)

Verwijderd

Ik zal eens zo aardig zijn om te reageren

Ik hoor de laatste tijd (op het werk waar ik net vandaan kom) dat er problemen zijn met de APIC en sommige systemen. Dit is geen direct defect, maar mij trof het ook.

Als je voeding iets te zwak is (op de marge zit) dan kjrijg je ook van deze rariteiten. Ten eerste kun je proberen om de ACPI 2.0 functie uit te schakelen. Kijken wat dat doet.
Als tweede kun je kijken of je systeem niet besmet is met malware,
Als derde kun je (kost een verse instal) de APIC mode in het BIOS op uit zetten. Daarna (tijdens de setup) meteen op F5 drukken en blijven drukken totdat je de keuze krijgt tussen de "i486"en "ACPI" HAL (hardware abstraction layer) en kies je net zoals ik voor i486.

Het nadeel is dat je PC niet meer in standby kan en niet meer vanzelf uitgaat. Op een stekkerdoos is dat geen probleem want je zet hem (zodra Windows dat zegt) om en zodra je het systeem weer onder stroom zet begint hij vaak direct met starten (nieuwere systemen vaak wel). Daar win je uiteindelijk nog tijd mee ook. Ik wel tenminste.
Het voordeel is dat je veel aan stabiliteit kunt winnen en dat je 14 échte interrups hebt en geen shared "geforceerde" interrups die afhankelijk zijn van APIC. Gaat er iets mis in APIC dan lijkt de PC kapot, maar dat is hij dan niet. ACPI staat hier ook op disabled en ik heb het idee al vaker opgedaan dat hier heel erg veel problemen mee worden opgelost. Dat een systeem trager zou worden heb ik nog niet meegemaakt. Ik denk eerder sneller omdat er nu minder interrups zijn en minder shares. De APIC werkt zelf op 3,6 MHz geloof ik. (dan nog liever de 8 Mhz ISA-bridge)

Door deze drastische optie te gebruiken bescherm jij jezelf tegen toekomstige ellende. Als een systeem met deze settings nog raar doet is het systeem wel zeer degelijk kapot en weet je dat meteen. Nu kun je alleen maar gissen.

Ik heb in het verleden heel veel ellende gehad met mijn systeem en ik heb het zelf op weten te lossen door diverse dingen te doen. Ik ken het gevoel als er iets niet snor zit maar al te goed, dus ik kan me in jou goed inleven.

Het is drastisch, maar je sluit hiermee namelijk zoveel uit!

PS: 12 volt mag officiëel 4% afwijken naar beide richtingen, dus je moet tussen de 11,520 en 12,480 volt zitten en je zit dus goed, maar alléén een goede multimeter geeft de juiste uitslag!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 17:53 ]

• kvdd
Dank voor de informatie, een herinstallatie moest ik toch al doen, dus allé ik probeer het. Wat ACPI en APICs en dergelijke zijn, geen idee, maar als het helpt ben ik er blij mee :)

Heb zojuist in de bios gekeken, de ACPI Suspent Type = S1&S3, de ACPI APIC Support = Enabled. Er is geen optie om de ACPI 2.0 uit te schakelen.

Als ik het wel heb zet ik die ACPI APIC Support op Disabled. Over een klein uurtje post ik mijn bevindingen. Ik hoop wel dat ik geen tragere pc heb tijden gamen, want dan gaatie geheid terug op Enabled ;)

Edit:
Helaas gaat heel die vlieger niet op :') (ook niet i.c.m. APIC Disabled en S1 of S3) Nadat ik op een toets druk, na de melding "Druk op een toets als u de computer vanaf deze cdrom wilt opstarten" hangt mn systeem,

een scherm met vage tekens verschijnt en bovenaan:

============= EXCEPTION ===============

Iemand hoe dit opgelost kan worden, of een ander helder idee op ander vlak?

Edit2:
Exuitum ik zie dat je hier dit aangeeft:
Niet doen als je veel kaarten in je PC hebt zitten, maar met 1 a 2 PCI kaarten is dat de beste optie.
Ik heb er 2 PCI kaarten inhangen, een geluidskaart een een draadloos nic, kga eens proberen om mn pc te installeren zonder die twee.

Edit3:
Maakt ook niet uit, anybody else?

[ Voor 49% gewijzigd door kvdd op 01-02-2007 19:49 ]

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-11 13:04

Bejit

Svenska Faderland

Ik heb een gelijksoort probleem met acpi, apic.

Sinds ik de bios batterij eruit trok(Wou niet meer booten na overclocken) boot die wel, maar blijft hij elke keer bij windows hangen en te zeuren over acpi en apic dat die niet up to date zijn ofzo :S

Volgens dat blauwe scherm moet naar www.hardware-update.com gaan en daar iets halen, maar snap er geen hol van wat ik er moet halen.....

Systeempje

• sjongenelen
  • Laatst online: 21:01
dat klinkt als reclame :/

de batterij is trouwens van je CMOS ^^

you had me at EHLO

• kvdd
Ik wilde nog even melden dat mijn problemen/crashes tijdens het spelen opgelost zijn, door de tip van Exuimtum. Door de ACPI APIC in de bios uit te schakelen, en dan een nieuwe installatie te doen. Aan het begin F5, etc.

Wat mij wel opviel, dat deamon tools geen virtual drive meer aan kon maken. Gelukkig lukte dit wel met PowerISO. Verder tijdens gamen soms stotteringen (duidelijk geen lag). Maar niet zo dat het hinderlijk is.

Voor ieder met crashes tijdens gamen, raad ik dit dan ook echt aan :)
Pagina: 1