[Linux] PC stopt tijdens het laden.

Pagina: 1
Acties:

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb ondertussen zo veel geprobeerd, dat ik het echt neit meer weet. Hierbij mijn laatste poging.

Ik heb recent een nieuwe computer aangeschaft. Daarvoor was ik een tijd lang zeer tevreden Ubuntu gebruiker. Toen ik op het nieuwe systeem Ubuntu wilde gaan installeren wilde Ubuntu niet. Normaal gesproken krijg je:
code:
1
2
Loading /casper/linuz.gz...............................................................
Loading /casper/initrd.gz....................................................................................

Bij mij blijft hij heel vaak ergens in dit proces steken.
Soms gaat hij ook verder, maar dan herkent hij mijn usb Tobo en Muis niet, en ook de partities niet. Als ik met fdisk uitzoek waar de partities zitten, en ik dan die stukken wil gebruiken voor de installatie van Ubuntu wil hij een disklabel aan gaan maken, waarbij alle data verloren zou gaan, en daar zit ik juist niet op te wachten.
Geprobeerd: Ubuntu 6.06 x86 (origineel), Ubuntu 6.10 x86, Ubuntu 6.10 AMD64. Allemaal meermaals gebrand, en de gedownloadde imaged ge-md5sum-checked.

Omdat ik wel positieve dingen hoorde over XFCE, ben ik Xubuntu gaan proberen.
Bij Xubuntu 6.10 blijf ik ook regelmatig steken bij het "Loading /casper/.. etc" verhaal, net als bij Ubuntu, maar kom er ook af en toe doorheen. Bij de AMD64 versie wordt het beeldscherm zwart na het laden van /casper/initrd.gz, en gaat het lampje van de monitor knipperen. Geen signaal dus. De cd-speler blijft wel ratelen zo nu en dan.
Bij de x86 versie van Xubuntu krijg ik na het laden van linuz en initrd.gz een muis in een cirkel te zien, en een balkje dat heen en weer gaat. Daarna wordt ook hier het beeld zwart (of een knipperende underscore, niet 100% zeker).
Geprobeerd: Xubuntu 6.10 AMD64, Xubuntu 6.10 x86 Beide heb ik 2 keer gebrand

Hierna ben ik debian gaan proberen. De netinst AMD64. ook hier weer het probleem met "Loading /casper/linuz.gz..............". De keren dat ik er doorheen kom krijg ik een boel witte lettertjes te zien, die na een paar seconden stoppen (stil blijven staan), en dan niet meer verder gaan. (Enkele minuten gewacht)
Geprobeerd: Debian 3.1 r4 (Etch) netinst AMD64 (http://www.debian.org/ports/amd64/)

Vanwege vergelijkbare problemen, waar je nooit van hoort krijg ik het vermoeden dat ik iets verkeerd heb ingesteld (BIOS?), of dat hardware niet compitabel/defect zou kunnen zijn.

Systeem:
Opteron 144
DFI Lanparty UT RDX200 CF-DR
1GB (2x512) OCZ PC3200 Platinum RevII
Aeolus nVidia GF6600
WD 80GB IDE
Nec 4571 DVD+/-RW

Wie kan mij helpen?

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Heb je je pc overgeclocked?

It takes one to know one...

• Kul
Had, heb laatst alles weer terug gezet
Ik wilde misschien ook nog de bios helemaal resetten, dat heb ik nu alleen nog maar softwarematig gedaan.

• Kul
Ik heb een Clear Cmos gedaan. en weer hetzeldfe resultaat. (Ubuntu 6.10 AMD64, Debian AMD64)

Hier een foto van debian:
Afbeeldingslocatie: http://woodelves.org/personal/johannes/P1010047.JPG

Misschien dat dit iets verklaart?

[ Voor 9% gewijzigd door Kul op 02-02-2007 13:04 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Boot windows wel?

Memtest86 al gedraaid?

[ Voor 43% gewijzigd door Confusion op 02-02-2007 13:14 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
En heb je al gestoeid met opstartparameters als acpi=off, noapic, etc.?

En probeer eens een andere distro. Ubuntu, Knoppix, etc. is allemaal op Debian gebaseerd. Misschien zit daar nu net iets fout in hun standaard kernels. Ik had onlangs ook een laptop die niet wilde booten van de ubuntu LiveCD (wel met acpi=off), omdat er standaard ondersteuning voor SMP in gebakken was.
Probeer eens te booten met CD1 van Slackware ofzo, die begint vrij basic.

• Kul
Confusion schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:13:
Boot windows wel?

Memtest86 al gedraaid?
Windows boot wel gewoon.
Knoppix heb ik wel bootend weten te krijgen

Memtest86 18 passes laten maken zonder errors.

ph0t0nix:
Ik wist neit dat knoppix ook debian-based was. Wat betreft iets anders proberen: ik ben nu PCBSD aan het branden.

*update*
Ik heb nu PC-BSD geinstalleerd, en het werkt. Ik heb alleen nog geen geluid, maar dat gaat wel lukken. Is er een mogelijkheid dat ik later ook debian nog kan installeren?

Bedankt voor je hulp allemaal!

[ Voor 38% gewijzigd door Kul op 02-02-2007 18:04 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik vind het raar dat je debian niet geboot krijgt
zeker als instaleren wel kan.

als je bij de freebsd kernel wilt blijven kan je ook debian/kfreebsd proberen.

http://www.debian.org/ports/kfreebsd-gnu/

EDIT:

aan je debian boot plaatje te zien hangt linux bij acpi.
dus als grub boot en je hebt het nog niet ingesteld.
E (edit)
en bij de regel met
kernel /vmlinuz root=/dev/hda2 ro (of iets dergelijks)
"acpi=off, noapic" toe voegen

zoals ph0t0nix al gepost heeft.
(dit geld dus alleen wanneer je linux hebt geinstalleert)

[ Voor 45% gewijzigd door daft_dutch op 02-02-2007 21:17 ]

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1