over welke netwerkkaart loopt deze verbinding?

Pagina: 1
Acties:

• marcvangend
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-03 13:42
Ik heb thuis twee computers (win2k), allebei op internet via een 100mb switch ("subnet1"). Onderling zijn ze voor snelle bestandsoverdracht direct verbonden via een 1000mb verbinding ("subnet2"). Ik kan vanaf mijn computer de andere computer bereiken via beide subnetten; dat heb ik getest door gewoon in explorer //[ip1-van-de-andere-computer] en //[ip2-van-de-andere-computer] in te typen.

Echter, hoe weet ik nou welke verbinding gebruikt wordt als ik gewoon via 'mijn netwerklocaties' naar de gedeelde drive op de andere computer klik? Oftewel: moet ik zelf nog iets doen om te zorgen dat windows altijd de snelle verbinding gebruikt?

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 15:50

KatirZan

Wandelende orgaanzak

het antwoord ligt voor de hand : schakel de switch uit en zorg dat je de 2 utp kabels direct op het modem hebt staan ;) dan kan je de netwerkfunctionaliteit uitschakelen en ervoor zorgen dat de pc's telkens de 1gbit lijn gebruiken om te communiceren

Wabbawabbawabbawabba

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-03 15:12

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

als het goed is verspreid windows het vanzelf over beide verbindingen..
Waarschijnlijk kan je het zien met netstat -a of een andere optie

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
als je in de tray gewoon de icoontjes laat zien kun je de activiteit ook zien gebeuren doordat de monitortjes blauw oplichten.

ook kun ej met

route /print

op de commandline zelf zien welke route er word genomen van de ene naar de andere computer, en welke interface (=netwerkkaart) er dan wprdt gebruikt.

je kunt daar ook routes toevoegen, en eventueel een leuek entry in je hosts bestand maken.

Modbreak:Volgende keer graag even zelf editten als je ziet dat je alles in caps getikt hebt :X

[ Voor 80% gewijzigd door Koffie op 01-02-2007 22:09 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ga naar Netwerkverbindingen, en in het menu "Geavanceerd" naar "Geavanceerde instellingen"
Hier kun je de prioriteit van elke verbinding aanpassen, als je je directe link-verbinding bovenaan plaatst gaat daar automatisch het verkeer heen.

Zorg wel dat je op die netwerkverbinding géén gateway-adres hebt ingevuld, anders wordt die verbinding voor elke internetsite aangesproken.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bericht gewijzigd naar lowercase, iedereen die hier wat over te mekkeren heeft; bedankt voor de TR's (...) en de posts zijn getrashed.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Wat dacht je van route tabel lezen ?

route print onder command-prompt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet op beide computers de LMHOSTS file editen (of aanmaken); die vind je in %windir%\system32\drivers\etc
Hoeft maar een regeltje in te staan:
<IP-adres van de andere Gbit NIC><TAB><naam van de andere computer>

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1