Parallel beeld met 2 videocards

Pagina: 1
Acties:

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:33
Aangezien ik nu de Matrox G450 zat ben, dat kloteding valt me tegen qua video-out. Problemen met DVD en DivX etc. etc.
Nu koop ik gewoon zo'n kastje van Trust en kan ik parallel beeld verkrijgen op mijn TV (dus geen DVDmax, maar Clone) zonder problemen en drivers en rotzooi, maar helaas 60Hz, vandaar dat ik daar een 2e videocard voor op wil laten draaien, een Voodoo3,maar dat ding moet precies hetzelfde beeld geven als straks de nieuwe Geforce.
Vraag 1:
Hoe doe je dat in W2k, 2 parallele beelden met 2 kaarten????
Vraag 2:
Welke Geforce moet ik kopen om vooral 3D CAD te benutten en films te spelen en andere multimedia, af en toe een game. Ik wil zowiezo die Matrox kwijt omdat de helft van de DivX films niet doen.

Heel erg bedankt!!!

Erik

Verwijderd

momenteel ben ik zelf ook erg bezig met het uitzoeken van een grafische kaart. momenteel heb ik een geforce 2MX in mijn pc hangen. maar die kan ik nog ruilen en dat ga ik zeker doen. ik denk erover om een GTS te gaan kopen want voor 3d cad zijn de geforce kaarten toch het beste de matrox zeker niet trouwens maar dat terzijde. De GTS is weer een stukje sneller dan de MX en ik verwacht dat goed te kunnen merken met onderandere MAYA. ik heb namelijk alleeen maar goede dingen over die kaart gelezen. als ge specifieke info wilt van over 3d moddeling en de daarvoor benodigde kaarten check dan even het forum van een van de meest gerenomeerde 3D sites van de VS nl. www.highend3d.com verder is waarschijnlijk op de site van de makers van het 3d programma dat je gebuikt te vinden welke ondersteund worden en welke niet. aliaswavefront www.aw.sgi.com doet dat in iedergeval wel. (makers maya) Verder is het belangrijk je te realiseren dat ram voor een 3d programma toch wel een van de belangrijkste dingen is. min 256MB eigenlijk. dit is ook een beetje afhankelijk van het soort prrogramma dat je gebruikt. 3d studio may gebruikt bijv. aanzienlijk minder dan maya, maar goed daar krijg je van AW dan ook wat voor terug.

daar bij is het helaas zo dat de kaart die je nu weg gaat doen wel een van de vetste kaarten momenteel verkrijgbaar voor 2d werk. geforce zeker niet. hoe hoger de resolutie hoe groter het verschil in kwaliteit. dus als je je renders nog effe lekker wil fotoshoppe dan heb je iets minder aan een geforce. dan heb je nog Ati Radeon. dat is een wat meer alround kaartje minder fps dan geforce maar wel meer 2d kwaliteit. echter ati radeon word zover ik weet niet door aw aangeraden maar daarover heb ik zelf een topic lopen op highend 3d. ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen informeren over destand van zaken 3dkaarten die niet te duur zijn maar wel in de buurt komen van de juiste kwaliteit. vergeet niet die site te checken zeer de moeite waard.

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:29
Vraag 1; volgens mij is dat niet mogelijk!

• Pino64
Bedankt,

Ik ben een stuk wijzer geworden....
Ik ga die site eens bekijken.

Jammer dat parallel beeld niet wil trouwens.

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Heb bij mijn Matrox G400 een cheapo S3 2Mb videokaartje in een PCI slot zitten.
Start primair op het PCI S3 kaartje maar het W2K inlogscherm schakelt weer naar AGP G400.
Beeldkwaliteit G400 2D is echt super op een Illyama 19inch A701 :9~ , S3 is 15inch parallelmonitor en TV out van G400 staat op een TV voor zoom en films.
Bovenstaande werkt buitengewoon goed, en heb geen problemen met DvD en DivX.
Aansturing Dualhaed is minder als in Win98 enzo maar dit ligt niet aan de Matrox maar aan W2K.
Heb dus een Dualboot Win98SE/W2K om sommige instellingen aan te kunnen.

BTW kleurdiepte ingesteld op 32 bits ? maakt een wereld van verschil in de beeldkwaliteit van de TV out.

? weet jij wat.

• Pino64
Jazeker, maar de beeldkwaliteit is wel goed, maar veel DivX films doen het niet en alle films (ook DVD's) hakkelen een beetje op de TV, niet op de monitor. En clone-mode vreet mijn CPU op.....
Vandaar dat ik niet tevreden over de G450 ben. Het beeld is wel heel mooi en gamen wil ook wel.
PS is het jou wel gelukt om hetzelfde beeld op de 2e videokaart te krijgen in W2k?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heb zelf nu een 2 GTS in mijn systeem hangen om mee te moddelen. Een 2MX is ook wel aardig maar die komt op hogere resoluties toch iets te kort om 4 viewport OpenGL te accelereren. Ik zou echt voor een 2 GTS gaan.

Een 256 DDR maakt geen h;)l uit aangezien je fillrate nu eenmaal niet de beperkende factor is in MAX / MAYA etc.

de betaler vervuilt

Verwijderd

kijk PINO wat pokkenoise doet is natuurlijk dubbelop maar bewijst wel dat w2k zeker parallel beeld met twee kaarten kan leveren. een huisgenoot heeft dit ook trouwens. het is alleen jammer dat je die prachtige dualhead kaart dan niet gebruikt voor hetgeen waar die zo goed in is. want geloof me het is een goeie kaart voor dualhead. maar nu komt het. DE ONDERSTEUNING VAN DE HARDWEAR MOET WEL DOOR DE DRIVERS!!!!! GELEVERD WORDEN, EN DIE ZIJN GEWOON NOG STEEEDS ONDERGESCHIKT. dat geld niet alleen voor de dualhead (extended desktop wat jij natuurlijk wil gebruiken) maar zeker ook voor divx en openGL ondersteuning. in win9x werkt dualhead trouwens prima. het wachten is dus op betere drivers. of je moet er gewoon veel proberen. matrox levert omdat het dit probleem erkent. zelf een progje dat oude drivers compleet!!! deinstalleerd zodat je andere fresh kunt installeren.

geforce mx twin heeft precies hetzelfde probleem in w2k met dualhead.

GA!s ik heb geen flouw idee waarom je 4!!!! perspectives open moet hebben. 1 en drie aanzichten is toch zat man. ik zou highend3d ook ff chekken als ik jouw was.

OH en pino nogmaal als je goed met maya wil werken en werkelijk profeit wil hebben RAMRAMRAM minimaal 256. anders heeft het geeneens zin om een geforce2 GTS te kopen omdat RAM dan de botleneck word voor framerates. OHHJAAA voor ik het vergeet alles wat je wilt weten over windows 2000 en dus ook hoe je twee monitoren installeert met twee kaarten is te vinden op WWW.NTFAQ.COM
WWW.NTFAQ.COM
WWW.NTFAQ.COM

maar nogmaals voordat je die matrox kwijtbent. check die drivers. het is zeker GEEN klote kaart.

suc6

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

GA!s ik heb geen flouw idee waarom je 4!!!! perspectives open moet hebben. 1 en drie aanzichten is toch zat man. ik zou highend3d ook ff chekken als ik jouw was.
:? x-cuse me.... Zei ik 4x perspective?
1 en drie aanzichten is toch zat man.
En jij denkt dat je videokaart dan niks hoeft te doen?

de betaler vervuilt

• Pino64
Heel erg bedankt, nu weet ik wat er mogelijk is en geschikt is voor 3D CAD en dat W2k wel parallel beeld kan.
Ik ga eerst eens goed nadenken voor ik beslis, want als er goede drivers komen voor de Matrox is het natuurlijk ook mooi.
RAM is inderdaad het investeren waard:) ik heb nu 256MB.
PS een PIII zou ook eens tijd worden, heb nu nog steeds een Celeron 566.
Ik vraag me alleen af of er betere drivers komen voor DivX&DVD naar TV-out. Volgens de forums zijn ze al heel lang daarmee bekend, maar doen er niks aan...
En dat hoge CPU verbruik in clone mode is nieuw....weinig van bekend nog...komt ook zelden voor. Ik vermoed dat het te maken heeft met de VIA chipsets, aangezien ik nu uitgerekend VIA heb hehehe...

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Paralleldisplay ?

Begrijp ik goed dat je op de 2e monitor hetzelfde beeld wilt weergeven als op je hoofdscherm - clone dus. Dit kan in W2K niet op de normale manier, maar is met een trucje WEL mogelijk.

De truc : activeer wat hotkeys voor de zoomopties en zoom dan in op het normale scherm,
waarbij je het hele hoofdscherm selecteert, op het 2e scherm verschijnt hetzelfde beeld als op het hoofdscherm. Werkt ook met afspelen van films waarbij niet het hele scherm maar het filmvenster geselecteerd kan worden.

In Win98 werkt de clone optie wel.

Bij Dualhead multidisplay wordt het bureaublad alleen verbreed dus van b.v. 1024*768 naar 2048*768, maar dat was zeker al bekend.

Films afspelen gaat soepel maar proc is een Thunderbird 900Mhz.
Door het ontbreken van hardwarematige ondersteuning in de G400/G450 chip kan het zijn dat het beeld op een langzamere processor schokt, was eerst op m'n P350 het geval.

Las in C!T van jan/feb 2001 dat het vloeiend afspelen van films ook te maken had met de juiste W2K drivers voor UDMA ondersteuning van de harde schijven, ook met een Matrox kaart!
Daar had men een 40 polige IDE kabel i.p.v. de 80 polige aangesloten om de standaard bij w2k driver geinstalleerd te krijgen, welke de beste performance gaf! :?

suc6

* PokkeNoise is een happy G400 gebruiker. :7

? weet jij wat.

Pagina: 1