Alternatief voor SCSI Tapestreamer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-02 15:20
Al enige jaren backuppen we hier in een bedrijfsomgeving met een HP DLT 40/80 SCSI (U160) TapeStreamer. In die ca. 5 jaar is dit apparaat reeds 4 maal overleden. Iedere keer een nieuwe gekregen van HP onder garantie, op zich netjes dus.

Echter nu is het apparaat alweer stuk. Allerlei vage meldingen zoals bijvoorbeeld Cyclic Redundancy Error. Dan weer zijn de tapes te klein (40/80 tapes en er hoeft maar 35 gb gebackupped te worden) volgens Veritas.

Ellende dus.

Mijn vraag is nu : wat zou een goed en betrouwbaar en redelijk betaalbaar alternatief zijn om dit zaakje te backuppen ? Gaat om 2 Win2K Server servers en een Win2K3 Server.
Is, zeg maar 50 GB, in een nachtje te backuppen op externe harddisks ? Dan elke dag wisselen, eentje in de kluis en eentje snachts laten backuppen.
Of heeft iemand anders een goede betrouwbare oplossing ?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

brtk schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:13:

Of heeft iemand anders een goede betrouwbare oplossing ?
Een goede en betrouwbare backup is toch echt een tape backup.
Ik zou daar toch je pijlen op richten.
Wij hebben nl. helemaal niet zulke problemen met de tapedrives.

Money for nothin' and your chicks for free

• brtk
hmmz... hier is het echt alleen maar ellende met die dingen. Ze blijven aan de lopende band kapot gaan.

Is DLT misschien gewoon een te oude techniek om een aardige hoeveelheid te backuppen in een nachtje ?

De Optical Discs, is dat nog een optie (geen idee wat dat kost ongeveer) ?

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
?Cyclic Redundancy Error?

iets zegt mij over slechte tapes.... deze units gaan (uit ervaring) zonder problemen 2-3 jaar mee, tuurlijk zit er wel eens een rotte tussen maar de meeste zijn gewoon goed.

4 stuks in 5 jaar is bijzonder veel!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gewoon, LTO-drive aansluiten op SCSI320 en klaar?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Inderdaad. Ik zou die "oude" drive gewoon vervangen door een LTO.
Ga niet klooien met disken die je wisselt.

Verwijderd

Vervang je wel regelmatig je tapes ? Clean je op tijd? Hier 6 jaar gedaan met DLT40/80 drives.

• brtk
Ik heb ieder jaar een nieuwe set tapes gekocht ... bij iedere nieuwe streamer zeg maar... Zelfs nieuwe tapes geven soms deze errors :S

Cleanen doe ik telkens als het indicatielampje brandt op de streamer.

Ga eens ff kijken naar die LTO drives...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:16
Ieder jaar tapes verwisselen? Hier doe ik met een DDS-5 streamer elke dag een andere tape in dat ding en heb ik voor 4 weken tapesets met elk een eigen cleaningtape. Misschien overdreven, maar je haalt tot 3 weken terug je oude data terug en je tapes blijven over het algemeen langer goed omdat ze minder intensief gebruikt worden. Bij het verwisselen van de tapeset gaat er eerst een cleaningtape door de drive, of die drive het nou aangeeft met een knipperend lampje of niet: liever een keer vaker schoonmaken dan een keer minder vaak.

Overigens is DDS-5 dan weer een stukje minder betrouwbaar dan DLT.
Volgende week wordt er een LTO drive geplaatst in die machine omdat 36GB gewoon te weinig ruimte is en we tegen de grens aan lopen te hikken. Er is niks irritanter dan er bij een restore achterkomen dat elke nacht de backup is gemaakt over het 2e gedeelte van je backup van de vorige nacht (altijd handig die automatische backup jobs en werknemers op locatie die de tape omwisselen). Ik kijk 1x per week alles na, waaronder nu dus ook de backup.

Ik heb ervaring met zowel DDS3, DDS4 als DDS5, van alle 3 types heb ik al meerdere vervangen gekregen op garantie: zowel van HP/Compaq (DDS3) als IBM (DDS4) als Dell (DDS5). Ze worden wel met elke generatie betrouwbaarder, maar het blijft DAT. DLT heb ik dus geen ervaring mee, LTO ook nog niet.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

brtk schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:30:
Ik heb ieder jaar een nieuwe set tapes gekocht ... bij iedere nieuwe streamer zeg maar... Zelfs nieuwe tapes geven soms deze errors :S
Dat is wel vreemd. Een nieuwe streamer met nieuwe tapes geeft ook errors?
Is er misschien iets mis met je controller?

Ga toch eens nadenken over een LTO drive. Erg betrouwbaar.

Pagina: 1