Toon posts:

Hangend systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een maande gelden crashte mijn XP Prof systeem.

Ondertussen is de harddisk vervangen en staat het moederbord ook op de lijst om vervangen te worden. Deze maakt namelijk al een tijdje een behoorlijk lawaai (chipset koeler fan).

Echter momenteel gaat willekeurig (zo lijkt het tenminste) mijn systeem op sleep mode. Ik krijg m er niet uit, behalve door het systeem hardmatig uit en aan te zetten. (als ie sleep mode heeft bereikt hoor je namelijk nog wel de nodige hardware zoemen).

Voordat ik dadelijk (na vervanging moederbord) weer met een instabiel systeem zit, even een advies vraag.

Kan het zijn dat mijn systeem down gaat cq sleep mode bereikt, omdat het moederbord instabiel is. Ik heb namelijk het vermoeden dat indie de VGA wat extra power vraagt, het systeem down gaat. Alsof het moederbord die power niet kan geven....

conf:
2 * 512 Mb Kingston
2 * sata 320 Gb Maxtor, Seagate
Asus A8N-SLI Deluxe
AMD Athlon 64 3000+
Club 3D 6600GT
Zalman 400W passive powersupply

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

dit hoort meer thuis in PMG, dus verplaats ik hem daarheen :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:21:
[...]

Kan het zijn dat mijn systeem down gaat cq sleep mode bereikt, omdat het moederbord instabiel is.
Kan het zijn dat het systeem gewoon vastloopt in plaats van in sleepmode gaat? ;)
Ik heb namelijk het vermoeden dat indie de VGA wat extra power vraagt, het systeem down gaat. Alsof het moederbord die power niet kan geven....
Het moederbord kan de benodigde power inderdaad niet leveren, daarom heeft de videokaart een molex-connector. Hoe dan ook, dit is gemakkelijk te testen door te kijken wat het systeem doet in zware grafische applicaties, zoals bijvoorbeeld een 3D-benchmark.

Wellicht ten overvloede zou je eens in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kunnen kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Rone op 01-02-2007 14:23 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je ook temps van je cpu/mobo/gpu? En voltages?
Zit er misschien stof in je fans? Airflow niet goed (door stof)

Dat fannetje op de A8N-SLI Deluxe was/is zoiezo bagger, deze heb ik zelf vervangen door een "zalman passief blokje" en staat een 12cm intake tegenover, hij is nu koeler en stiller.
De standaard chipset koeler van de eerdere versie was uitermate slecht, en draaide op 9000rpm ofzo, Asus had toen een soort "inwissel" actie waarmee je deze kon vervangen door een iets "minder" slecht model (ook een waardeloos ding) Ik weet niet meer wat mijn temps waren maar hij was niet aan te raken zo heet, nu is het gewoon koel.

Je voeding zou genoeg "power" moeten kunnen geven, ik heb veel meer hardware in mijn computer zitten en doe het met een 520 watt Sharkoon voeding, hiervoor een 420 watt voeding gehad maar deze was overleden door een stroomstoring/piek.

Over je "sleep mode" kan erop duiden dat je VGA te heet wordt en dan zegt "doe het zelf maar" kijk eens of er stof inzit die de koeling belemmert.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me niet herinneren dat de VGA card een molex connector heeft. Kan het zijn dat de Club 3D 6600GT die niet heeft ?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC is zowat stof vrij. Maak hem regelmatig schoon (hoewel ie nooit echgt stoffig wordt). Dus dat zou geen oorzaak moeten zijn.
Ik begroiijp dus dat als de VGA te heet zou worden, ook een soort sleep mode bereikt wordt.....

Verwijderd

Topicstarter
Mijn VGA is een PCIe versie.......was ik vergeten te vertellen, en die heeft volgens mij geen extra molex connector....

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Gebruik alsjeblieft de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop in plaats van drie maal achter elkaar te posten. :)
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:01:
Mijn VGA is een PCIe versie.......was ik vergeten te vertellen, en die heeft volgens mij geen extra molex connector....
De PCIe-versie heeft inderdaad geen molex-connector, maar dat verandert niets aan de rest van mijn post. Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens rustig door en test de videokaart met bijvoorbeeld 3DMark.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
prutser001 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:29:
Heb je ook temps van je cpu/mobo/gpu? En voltages?
Zit er misschien stof in je fans? Airflow niet goed (door stof)

Dat fannetje op de A8N-SLI Deluxe was/is zoiezo bagger, deze heb ik zelf vervangen door een "zalman passief blokje" en staat een 12cm intake tegenover, hij is nu koeler en stiller.
De standaard chipset koeler van de eerdere versie was uitermate slecht, en draaide op 9000rpm ofzo, Asus had toen een soort "inwissel" actie waarmee je deze kon vervangen door een iets "minder" slecht model (ook een waardeloos ding) Ik weet niet meer wat mijn temps waren maar hij was niet aan te raken zo heet, nu is het gewoon koel.

Je voeding zou genoeg "power" moeten kunnen geven, ik heb veel meer hardware in mijn computer zitten en doe het met een 520 watt Sharkoon voeding, hiervoor een 420 watt voeding gehad maar deze was overleden door een stroomstoring/piek.

Over je "sleep mode" kan erop duiden dat je VGA te heet wordt en dan zegt "doe het zelf maar" kijk eens of er stof inzit die de koeling belemmert.
Wat voor Zalman itempje was het? ALs namelijk de VGA niet goed is, dan is het enige wat aan het mobo foutief is; de chipsetkoeler.....
Als ik die even aanpas met een heatsink, dan ben ik spekkoper....hoeft mijn mobo niet een lang reparatie track via dealer in.

Verwijderd

Topicstarter
De grafische kaart is vervangen. Probleem is nu opgelost. Systeem weer stil.
Blijft nog 1 zaak over. De chipset koeler van mijn moederbord wil ik vervangen door een heatsink. Iemend een tip welke heatsink ?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

gewoon even zoeken naar een blokje dat past, als jij op de zalman website kijkt kun je deze vast wel vinden dan even op pricewatch zoeken ofzo.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1