Toon posts:

Wat te doen na kortsluiting ?

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een beetje informatie over wat te doen na een kortsluiting (dat denk ik toch dat gebeurt is).

Recent kreeg ik problemen met random reboots. In begin heel weinig maar na een tijd zeer frequent.
Ook kreeg ik berichten van meldingen van inconsistente frequentie instellingen vanuit het bios.
Deze kwamen ook door het audio message systeem in het bios van de asus moederborden.
Iets van in de aarde "frequency cpu inconsistent". Iets wat je nogal veel tegenkomt als je forums bekijkt en problemen bekijkt met asus moederborden.

Na het onderzoeken van het probleem en het uitsluiten van wat zaken vervangde ik de voeding wat het probleem had opgelost.
Nu heb ik juist gezien dat de oude voeding brandplekken heeft op de verschillende aansluitingspunten aan de voedingskabel waar 5V uit komt.
Ook op de connector op het moederbord vind ik brandplekken terug. Na het vervangen van de voeding heeft de pc een tijdje goed blijven werken.
Tot ik weer een periode kreeg dat het rebooten terug begon. Na een week of zo is dit weer verbetert en heeft hij in 2 weken nog geen 1 keer gereboot.
Wel heb ik problemen met de ingebouwde geluidskaart. Deze geeft veel storing of alleen output op 1 van de stereo kanalen.

Na het testen van de oude voeding gaan alle volt lijnen nog vrij correct. Of de voeding nog instaat is dezelfde output van 400W te leveren weet ik niet.

Dus ik vermoed een kortsluiting.

Computer=
Oude voeding: Chieftech 400 Watt
Nieuwe voeding: Antec NEOHE 500 Watt
Moederbord: Asus A7V8X VIA KT400 Socket A
Processor: AMD Athlon XP 2200 (Thoroughbred B)
Geheugen: 512 MB Kingston
Videokaart: Sapphire Radeon 9600
HDD: 2x seagate (120 gig & 200 gig)
CDROM + DVDRW

Mijn vragen zijn nu rond de elektronica waar ik niet veel kennis van heb als programmeur en systeembeheerder:
Ik heb al vanalles gelezen over voedingen en gevolgen van rebooten op de forums van tweakers maar alle vragen zijn niet echt opgelost voor mij.

1) Was dit een kortsluiting?
2) Welke onderdelen zijn (mogelijk) defect of beschadigd?
3) Kan de nieuwe voeding beschadigd zijn door die aan te sluiten aan een misschien defect moederbord?
4) Mag de oude voeding nog gebruikt worden? (hoe testen maximale output van een voeding)
5) Hoe kan ik testen of sommige onderdelen beschadigd zijn? (memtest geeft alvast geen problemen)
7) Wat kan hier de oorzaak van zijn indien het kortsluiting was. (overspanning? teweinig spanning?)
8) Wat is kortsluiting precies en hoe kan ik mij daar tegen beschermen (UPS - Stroom beveiliging)

Alvast bedankt voor de tips. Ik denk dat ik niet de enige ben met dit soort vragen over electronica.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1, warschijnlijk is het te wijten aan een te hoge belasting op de 12V of 5V lijn (de Tyan Tiger MP staat hier flink om bekend)

2. Voeding en mobo zou ik iig niet meer gebruiken, meestal is de conector toch niet meer echt geweldig.

3. kleine kans, maar het is wel mogelijk. Gewoon zeker zijn dat er geen brandvlekken opzitten, dan is hij nog wel te gebruiken

4. Ik zou er een nieuwe ATX kabel opzetten + evt andere kabels die zijn verbrand. Dan gewoon belasten en meten met ene multimeter

5. Zie de hangen en opstarten troubleshooter

6. Wat heb je met die vraag gedaan?

7. Waarschijnlijk een slecht contact op de connnectoren waardoor ze te heet zijn geworden

8 UPS gaat geen klap helpen als het op het mobo zit, die brand gewoon door, je voeding zal niet heel snel problemen gaan geven tot het te laat is.

Verwijderd

Topicstarter
6. Wat heb je met die vraag gedaan?
Het cijfer 6 komt niet voor in mijn getallenstelsel :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is dus mijn chieftec voeding hier de oorzaak van.
Deze leverde een te hoge spanning op mijn 5V lijnen.

Zou een voeding geen ingebouwde bescherming moeten hebben als het te veel spanning levert zodat de pc onderdelen zelf niet verder worden beschadigd?
Zou het dan nog wel veilig zijn die voeding te gebruiken met een nieuwe ATX aansluiting?
Is er een manier om uw voeding hier op te testen?

Die aansluiting heb ik nog liggen dat is zeker het probleem niet.
Ik wil alleen niet dat ik hierdoor nog een moederbord door verliezen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:19:

Is er een manier om uw voeding hier op te testen?
Ik zou adviseren om er een deskundige er naar laten te kijken een elctricien bijvoorbeeld, of eventueel iemand met vergaande kennis in electronische onderdelen.