[Vista] Een UK omzetten naar NL

Pagina: 1
Acties:
  • 8.522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• manman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04 12:23
Hallo,

Ik heb een Dell Dimension E521 op het oog. Daar wordt standaard XP MCE 2005 bijgeleverd. Na een telefoontje met Dell bleek dat ze ook Vista Home Premium kunnen leveren. Echter alleen in de UK-versie. Er moeten ook kleine kinderen met de PC gaan werken, waardoor ik dit niet zo handig vindt. Is het mogelijk om dit om te zetten naar de NL-versie? Ik begrijp uit posts hier dat de MUI-tool alleen bij de twee duurste versies van Vista werken. En een Language Pack is nog niet leverbaar. Het lijkt me trouwens dat zo'n Language Pack alleen voor exotische talen uitkomt, zoals nu ook het geval is bij XP.

Iemand een oplossing voor dit probleem? Het is namelijk een hele mooie aanbieding op het moment...

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:52
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al, ik denk dat het lastig gaat worden.

• lorenzovds
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09-2024
Ik draai nu zelf Vista Ultimate en ik krijg 15 updates van 15 verschillende talen.
Ik weet niet of je die updates ook krijgt als je zo via Dell iets koopt? (Heb de update ook niet geprobeerd, doe Engelse opleiding, dus Engelse Vista is iets handiger)

Of anders miss. even overleggen met Dell?
Volgens mij is 't wel een soepel bedrijf..
Succes ermee!

• manman
Op http://technet2.microsoft...57006c71033.mspx?mfr=true staat het volgende:

Language support is installed by default. MUI is present in every version of Windows Vista without requiring a separate package as in Windows XP.

en:

Licensing requirements state that versions of the Windows Vista operating system can include only a single language, with the exception of the Windows Ultimate edition and the Windows Vista Enterprise edition. For Windows Vista editions other than Ultimate and Enterprise, Windows will automatically remove all non-default languages from the computer after the end user completes Windows Welcome.

Je zou denken dat je als gebruiker aan het eind van de installatie de vraag krijgt welke taal je wilt installeren en dat je dan ook Nederlands kan kiezen. Of is dat wishful thinking?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Houdt er ook rekening mee dat wanneer je Vista via een MUI omzet naar NL, die nog steeds niet een NL XP kan easy transferren of upgraden (of ik doe iets fout).

• manman
Maar het is dus wel mogelijk? Is er iemand in de zaal die kan bevestigen of je bij de installatie van Home Premium kan kiezen voor een bepaalde taal aan het eind van de installatie?

• manman
Gebeld met Dell. Je kan Home Premium NL niet krijgen omdat die nog niet getest is volgens hen. Alle andere leveranciers lopen volgens degene die ik sprak daarop vooruit. Het is wel frappant dat allerlei leuke acties tot 27 februari duren en dat vanaf 28 februari Vista NL verkrijgbaar is. Zie comment van Dr_Falken: http://tweakers.net/reviews/668/6

Een Ultimate kost bij Dell gelijk 120 euro meer en dat wordt wat te gortig. Nogmaals de vraag: weet iemand of je tijdens de installatie kunt kiezen voor een bepaalde taal? De MUI-verhaal is volgens mij om meerdere talen te draaien. Ik heb het dus alleen maar nodig aan het begin, om de taal 1 keer op Nederlands te zetten.

Verwijderd

Volgens de Vista FAQ in dit forum:
Wat is MUI en wat is LIP ?
MUI betekent "Multilingual User Interface". Een MUI Pack installeer je nadat je de standaard Windows hebt geinstalleerd en deze zorgt er voor dat je Windows volledig kan gebruiken in die taal, zo'n beetje alles is dan vertaald (Documents wordt Documenten, de Help is in het Nederlands, etc). Het voordeel van een MUI Pack is dat je op elk gewenst moment kan terugswitchen naar de Engelse taal.

Voor een MUI pack heb je Windows Vista Enterprise of Windows Vista Ultimate nodig en deze MUI packs zijn niet gratis te downloaden.

Een LIP is een Language Interface Pack, het heeft hetzelfde doel als een MUI Pack, maar vertaalt alleen de user interface (dus de menus en dergelijke, de Help blijft in de originele taal en ook niet vertaalde onderdelen blijven in de originele taal). LIP's gaan beschikbaar zijn voor elke Windows Vista versie en gaan gratis te downloaden zijn op de volgende url: http://www.microsoft.com/...allanguage/languages.mspx.
Zou dus betekenen dat als je eem engelse versie koopt, je de interface in het nederlands kunt zetten met behulp van een LIP. Allee de help files blijven in het engels.

Ik vraag me echter hetzelfde af als jou, aangezien ik hier in de winkel gewoon een retail pakket wil kopen en deze volledig engels draaien (koop dus een nederlandse versie).

• manman
Dat beloofd niet veel goeds. Als je bij Microsoft kijkt naar de huidige LIP-packs voor XP dan zijn dat vooral allerlei exotische talen. Ik vermoed dat het alleen talen zijn waarvoor Microsoft geen 'eigen' versie van maakt, zoals de Nederlandse.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
lorenzovds schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:41:
Ik draai nu zelf Vista Ultimate en ik krijg 15 updates van 15 verschillende talen.
Dat is dan ook een feature van de Ultimate en Enterprise versies. Met Home Premium gaat dat niet lukken helaas.

Wat wel kan in jouw geval: Een Nederlandse versie downloaden, en de UK key gebruiken. Dat werkt namelijk. :)

[ Voor 17% gewijzigd door maartena op 01-02-2007 17:34 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-04 21:33

aex351

I am the one

Wat je eventueel kan doen is Vista zonder key installeren als Ultimate. De NL MUI pack downloaden en activeren. Vervolgens de Engelse MUI pack verwijderen en dan Vista acitveren als premium.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Je kan Vista niet als Ultimate installeren en dan naar Premium omzetten, alleen andersom.

• manman
Bedankt voor de tips, ik kan dus een Nederlandse versie installeren met de Engelse key als ik het goed begrijp. De truc om eerst Ultimate te installeren en dan de te activeren op Home Premium 'niveau' werkt niet?

Trouwens als ik de UK-versie hou:

- Kan ik dan Office 2003 NL
- IE 7 NL

erop zetten?

Dan zou ik al een heel eind van de problemen af zijn.

• Attixx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-01 15:31
Office zal zeker lukken, internet explorer dat durf ik niet te zeggen.

[ Voor 76% gewijzigd door Attixx op 02-02-2007 14:05 ]

Verwijderd

manman schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:36:
Hallo,

Ik heb een Dell Dimension E521 op het oog. Daar wordt standaard XP MCE 2005 bijgeleverd. Na een telefoontje met Dell bleek dat ze ook Vista Home Premium kunnen leveren. Echter alleen in de UK-versie. Er moeten ook kleine kinderen met de PC gaan werken, waardoor ik dit niet zo handig vindt. Is het mogelijk om dit om te zetten naar de NL-versie? Ik begrijp uit posts hier dat de MUI-tool alleen bij de twee duurste versies van Vista werken. En een Language Pack is nog niet leverbaar. Het lijkt me trouwens dat zo'n Language Pack alleen voor exotische talen uitkomt, zoals nu ook het geval is bij XP.

Iemand een oplossing voor dit probleem? Het is namelijk een hele mooie aanbieding op het moment...
Voor XP zijn heel veel talen voor hoor BTW, ik heb ook een engelse studenten versie met een NL taalpakket, voor Vista zijn er al wel een aantal taalpakketten maar of die er voor NL al is dat weet ik zo snel niet.

Verwijderd

manman schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:05:
Bedankt voor de tips, ik kan dus een Nederlandse versie installeren met de Engelse key als ik het goed begrijp. De truc om eerst Ultimate te installeren en dan de te activeren op Home Premium 'niveau' werkt niet?

Trouwens als ik de UK-versie hou:

- Kan ik dan Office 2003 NL
- IE 7 NL

erop zetten?

Dan zou ik al een heel eind van de problemen af zijn.
Dat gaat beide wel werken ja zolang de cd maar in het Nederlands is.

Verwijderd

Ik heb Vista Ultimate nu in een vmware draaien en heb inderdaad Vista een Dutch Language pack laten downloaden.
Is er verschil met een 'echte' Nederlandse uit de winkel Vista of is het 100% alsof het een 'af fabriek' NL versie is.
Ik zit er over na te denken om dan een Ultimate upgrade te kopen via Amazon.
Die kost 250,- dollar dat is 200 euro en die te veranderen in een Nederlandse versie.

Gaat mij dit lukken?

Verwijderd

Waarom geen OEM kopen in nederland?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:21
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 22:17:
Waarom geen OEM kopen in nederland?
Jups OEM versie is 199 en dan is ie nog duur!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:42

yok

Nee, dat doen we maar niet.

[ Voor 81% gewijzigd door alt-92 op 26-08-2007 13:17 ]

Verwijderd

To_Tall schreef op maandag 05 februari 2007 @ 01:00:
[...]

Heb je tenminste geen gezeur met engelse versie.
En zo duur is die ook niet; Microsoft Windows Vista (Ultimate, NL, 32-bit, OEM) € 158,96

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 09:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 17:11:
[...]

Voor XP zijn heel veel talen voor hoor BTW, ik heb ook een engelse studenten versie met een NL taalpakket, voor Vista zijn er al wel een aantal taalpakketten maar of die er voor NL al is dat weet ik zo snel niet.
Ik heb ook een studenten versie van MS Office 2000 Professional met een daarbij behorend language pack in 12 talen en ook in het nederlands. Deze werkt prima onder XP.
Maar in vista wordt het niet ondersteund. Hij geeft aan dat 'Dutch' niet mogelijk is in
deze versie van windows.

• Mawb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-08-2021
Zijn er nu al nederlandse LIP's voor Vista en Office? Ik heb gezocht, maar zie ze nergens!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-04 20:24

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

To_Tall schreef op maandag 05 februari 2007 @ 01:00:
[...]

Vista ultimate 32-bit oem heb je al voor 156 hoor als je even wat shops bekijkt ;)

de mui packs werken alleen met ultimate voor zover ik weet. iemand dit getest op andere vista versie's?

[ Voor 56% gewijzigd door Hubert op 07-03-2007 16:06 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Mawb
Heeft volgens mij geen zin, want je moet bij installatie je windows valideren volgens microsoft.com.

Maar om terug te komen op mijn vraag: zijn er al LIP's voor Vista?

Edit: en komen er uberhaupt wel nederlandse lip's?

[ Voor 13% gewijzigd door Mawb op 07-03-2007 16:13 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Alleen via Vista Ultimate kan je van taal veranderen via Windows Update.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Mawb
Hoho, alleen met ultimate kan je MUI's instellen. LIP's zijn echter beschikbaar voor alle versies!

Verwijderd

Klein schopje :)

Ik heb voor vaderdag Vista Ultimate + Office 2007 gekregen van mijn vrouw O+ . Omdat zij momenteel vanwege werk in het buitenland verblijft worden dit UK versies. Helaas heb ik liever dat m'n computer in m'n moers taal tegen me lult en via mijn zoektocht hoe dit te realiseren ben ik op dit topic gestuit.

Helaas is het me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb in de FAQ over de MUI gelezen dat deze alleen werkt bij de Ultimate en de Enterprise vesie en dat deze niet gratis te downloaden is. Maar waar ik niet achter kom: Zit MUI op de DVD meegeleverd en is deze alleen bij Ultimate en Enterprise te activeren, of moet je MUI kopen en kun je hem vervolgens alleen bij de Ultimate en Enterprise versie gebruiken. Een LIP vind ik geen mooie oplossing omdat deze niet alles vertaald, dus zou liever MUI gebruiken. Heb MS al gemaild of ik evt. de DVD's kan omruilen of zo maar onbedwingbare nieuwsgierigheid maakt dat ik de vraag hier ook maar even neerplemp.

En dat is dan Vista, maar hoe zit dit met Office? Ik weet niet precies welke versie ik krijg maar vermoedelijk de Professional.

Oja, en waarom kijk ik zelf niet even op de DVD's? Simpel, vandaag pas gehoord dat ik dit ga krijgen en het moet nog opgestuurd worden. Gaat nog week of 2-3 duren (vanuit Azïe). Overigens is de herkomst onverdacht: mijn vrouw heeft familie bij MS en kon het tegen zéér schappelijke prijs krijgen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:42:
Klein schopje :)

Ik heb voor vaderdag Vista Ultimate + Office 2007 gekregen van mijn vrouw O+ . Omdat zij momenteel vanwege werk in het buitenland verblijft worden dit UK versies. Helaas heb ik liever dat m'n computer in m'n moers taal tegen me lult en via mijn zoektocht hoe dit te realiseren ben ik op dit topic gestuit.

Helaas is het me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb in de FAQ over de MUI gelezen dat deze alleen werkt bij de Ultimate en de Enterprise vesie en dat deze niet gratis te downloaden is. Maar waar ik niet achter kom: Zit MUI op de DVD meegeleverd en is deze alleen bij Ultimate en Enterprise te activeren, of moet je MUI kopen en kun je hem vervolgens alleen bij de Ultimate en Enterprise versie gebruiken. Een LIP vind ik geen mooie oplossing omdat deze niet alles vertaald, dus zou liever MUI gebruiken. Heb MS al gemaild of ik evt. de DVD's kan omruilen of zo maar onbedwingbare nieuwsgierigheid maakt dat ik de vraag hier ook maar even neerplemp.

En dat is dan Vista, maar hoe zit dit met Office? Ik weet niet precies welke versie ik krijg maar vermoedelijk de Professional.

Oja, en waarom kijk ik zelf niet even op de DVD's? Simpel, vandaag pas gehoord dat ik dit ga krijgen en het moet nog opgestuurd worden. Gaat nog week of 2-3 duren (vanuit Azïe). Overigens is de herkomst onverdacht: mijn vrouw heeft familie bij MS en kon het tegen zéér schappelijke prijs krijgen ;)
Bij ultimate krijg je ze gewoon via Windows Update. Dan kun je het gewoon op configuratiescherm instellen. Als je wilt kun je zelfs een taal per account instellen

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:42:

Voor Office zal je denk ik toch een aparte Language Pack moeten aanschaffen, zie ook
http://technet2.microsoft...cdcc7191033.mspx?mfr=true

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ok, inmiddels antwoord van MS (lekker snel, complimenten!)
Wanneer u Windows Vista Ultimate heeft kunt u in de Ultimate extra's verschillende Language Packs gratis downloaden, om de taal om te zetten naar het nederlands.

Wanneer u Office 2007 in het engels heeft, dan kunt u los een language pack aanschaffen via de volgende website:
http://buy.trymicrosoftof...ly=langpack&culture=nl-NL
Language pack kost € 31 of zo dus da's wel te doen.

Verwijderd

Ik ben nu bezig Vista te installeren en wil wel even kwijt dat het languagepack bijzonder fijn werkt. Is ff flinke (gratis) dl van zo'n 136MB, maar vervolgens lult je OS met een paar klikken in perfect nederlands :)
Of enige andere taal die je zou willen.

edit: Het gevolg schijnt wel te zijn dat van een hoop meegeleverde Windows programma's (calc, wordpad etc) er nu twee extra files bijkomen (bv: wordpad.exe.mui in map nl-nl en nog een wordpad.exe.mui in map en-US, het originele wordpad exe bestaat dan ook nog. Ik zal straks nog eens kijken welk bestand dmv de snelkoppeling wordt aangeroepen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2007 21:25 ]

Pagina: 1