[update] dSLR Aanschaffen - k10D aangekomen

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
dSLR Aanschaffen, Dynax 7D, Sony A100 of iets anders?
Een tijdje geleden ben ik begonnen met het kijken naar een leuke camera en het moet er binnenkort maar eens van komen. Aangezien het mijn eerste dSLR is heb ik dus nog niet verschrikkelijk veel ervaring met al die apparaten, ik heb vroeger wel met een oude, gekregen SLR gespeeld maar nooit echt veel mee gedaan.
Wat zijn de eisen?
Eigenlijk heb ik niet zo veel eisen, maar beeld stabilisatie lijkt me wel erg fijn, en aangezien dat maar bij een beperkt aantal camera's ingebouwd zit is de keuze dus ook redelijk beperkt. Waarom een camera met IS ingebouwd? Nou... die Canon IS lenzen zjin niet bepaald goedkoop en bij de andere merken is het weinig anders voor zover ik gezien heb.
De keuzes
Sony Alpha 100

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/budget_dslr/Sony_Alpha100_klein.jpgPricewatch
Prijs: € 659 (alleen body)

Konica-Minolta Dynax 7D

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/budget_dslr/KM_7D_klein.jpgPricewatch
ProductSurvey
Prijs: ~700 voor een 2e hands

Pentax K100D

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/fg/budget_dslr/Pentax_KD100_klein.jpg
Pricewatch
Prijs: €500,-

Pentax K10D

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/k10d_front.jpg
Pricewatch
Prijs: € 839,-

Waarom deze camera's?
Daarom is mijn keuze nu een beetje gevallen op een 2e hands Dynax 7D, voor 700-800 euro kan je die compleet met een paar lenzen krijgen wat me dus wel aantrekkelijk leek. Helaas zie ik ook redelijk veel berichten van defecte 7D's wat me een beetje huiverig maakt voor die camera.

Dan is er natuurlijk nog de alternatieve optie, de Sony A100, op papier zijn alle functies gelijk of beter dan de 7D, maar... ik ben eerlijk gezegd niet echt een fan van Sony (meestal flink overpriced imho.) en weet dus niet of dat een goede keuze zou zijn.

Wat zijn jullie meningen hierover? Zit ik een beetje in de goede richting of moet ik nog wat beter onderzoek doen?
Het budget
Als budget heb ik 700-800 gesteld, dat kan eventueel wel tot 1000 euro rekken maar het moet niet te gek worden.

Alvast bedankt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Wolfboy op 01-02-2007 14:04 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Als je niet echt een fan bent van Sony zou ik sowieso geen minolta kopen ;) Minolta is een jaar of wat geleden overgenomen door Sony, de 7D wordt ook niet meer geproduceerd en de enige garantie die door sony verleent wordt is een sony a100 terug als je cam kapot gaat ;) Verder ligt het merk al sinds die overname (behalve de introductie van de A100 en wat 'rebranded' lenzen) _doodstil_ en zijn er steeds minoltanen die juist overstappen naar Nikon of Canon omdat ze door Sony niet bediend worden zoals ze dat willen.

Ik zou voor de grap eens verder zoeken dan alleen Minolta/Sony, bijvoorbeeld Pentax heeft ook beeldstabilisatie in de body zitten. Let wel, beeldstabilisatie ís fijn, maar lang niet altijd bruikbaar :) Plus dat een platform dat flink ondersteund wordt ook wat waard is...

[ Voor 26% gewijzigd door Henk op 01-02-2007 12:35 ]

Verwijderd

Voordat we nu direct weer over platforms gaan beginnen laten we eerst eens even de wensen van de TS bekijken. De TS zoekt dus een camera met beeldstabilisator. Bij zijn eigen onderzoek is hij terecht gekomen bij de D7D en de A100. Volgens mij moeten we (gelet op het budget) hier nog de Pentax K100D aan toevoegen en dan hebben we een redelijk assortiment waarbinnen de keuze moet vallen.

Wat betreft de D7D; dit is de mooiste camera van deze groep, maar is alleen nog 2e hands te krijgen. Eigenlijk is de vraag of je die gok durft te nemen, want nieuw krijg je niet zoveel waar voor je geld!

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:46:
Voordat we nu direct weer over platforms gaan beginnen laten we eerst eens even de wensen van de TS bekijken. De TS zoekt dus een camera met beeldstabilisator. Bij zijn eigen onderzoek is hij terecht gekomen bij de D7D en de A100. Volgens mij moeten we (gelet op het budget) hier nog de Pentax K100D aan toevoegen en dan hebben we een redelijk assortiment waarbinnen de keuze moet vallen.

Wat betreft de D7D; dit is de mooiste camera van deze groep, maar is alleen nog 2e hands te krijgen. Eigenlijk is de vraag of je die gok durft te nemen, want nieuw krijg je niet zoveel waar voor je geld!
Afgezien van dat kun je je wellicht af gaan vragen of de TS de IS/OS niet overschat?

Verwijderd

Waarom zou dit een functie zijn die wordt overschat? Andere merken introduceren juist dergelijke objectieven aan de vleet. Het is een functie die in veel gevallen het verschil kan maken tussen een scherpe plaat en een bewogen plaat. Daarnaast is het mogelijk om deze functie uit te schakelen als de functie op een bepaald moment niet gewenst zou zijn!

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:59:
Waarom zou dit een functie zijn die wordt overschat? Andere merken introduceren juist dergelijke objectieven aan de vleet. Het is een functie die in veel gevallen het verschil kan maken tussen een scherpe plaat en een bewogen plaat. Daarnaast is het mogelijk om deze functie uit te schakelen als de functie op een bepaald moment niet gewenst zou zijn!
Omdat veel mensen er niet over nadenken dat IS bij bewegende onderwerpen geen moer uitmaakt. Wat andere merken doen interesseert me ook vrij weinig trouwens, en er zitten ook nadelen aan zoals kortere batterijduur en slightly tragere autofocus.

Uitroeptekens zijn imho nergens voor nodig trouwens.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
RedXraD schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:52:
Afgezien van dat kun je je wellicht af gaan vragen of de TS de IS/OS niet overschat?
Ik heb de D7D weleens in mijn handen gehad, en ook een D70 en EOS 350D heb ik weleens geprobeerd. Ik vond de IS toch een flink voordeel, als je met een redelijke lens (250+ mm) een foto neemt uit de losse hand dan krijg ik het nauwelijks scherp met de D70 terwijl het met de D7D prima ging.

En ik zie het ook niet zitten om altijd met een monopod oid. rond te lopen.

Maargoed, ik zal eens kijken naar Pentax :)

Verwijderd

offtopic:
Het gebrik van een uitroepteken is juist om te benadrukken dat wanneer de AS van nadelige invloed zou kunnen zijn het dus ook mogelijk is om hem uit te schakelen.

Ik snap dat er aan het nut van een AS beperkingen zitten, maar laten we het erop houden dat voor alledaagse fotografie de functie erg nuttig is. Ik heb met meerdere camera's gefotografeert met IS/ AS/ OIS (w.o. de D7D) en heb daarmee foto's uit de hand geschoten die ik anders nooit had kunnen nemen. Deze discussie is overigens volledig overbodig zolang we niet weten wat de TS wil fotograferen. Mijn enige punt bij mijn eerste reactie was om bij het reageren op dit topic direct te vervallen in het niet respecteren van zijn enige wens......

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

De 7D is een erg mooie camera maar hij is allang uitgefaseerd en Sony heeft nog geen vervanger. Ook het lenzen-aanbod is minder dan karig, en veel is niet te verkrijgen. Neem aub geen Sony. Als je echt IS in de body wilt hebben (wat ik zeer goed kan begrijpen), dan kan je het beste naar de Pentax K10D kijken.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Aangezien ik IS wel kan gebruiken (zo'n vaste hand heb ik nu ook weer niet) leek het me wel een goede keuze. Als ik eventjes naar een 'standaard' Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM kijk, dan betaal je bij fotokonijnenberg al € 525 voor de lens alleen, als je een vergelijkbare sigma neemt (voor de sony mount) dan kost het maar € 235 doordat de IS in de body zit.

Maargoed, ik zal de K10D ook even toevoegen :)

Verwijderd

@ Oxi, wat is nu precies je motivatie om geen Sony te nemen?

K10D zal waarschijnlijk buiten je budget vallen en hij zal rond de zomer wel goed leverbaar worden ;)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:07:
K10D zal waarschijnlijk buiten je budget vallen en hij zal rond de zomer wel goed leverbaar worden ;)
De K10D zit net aan de hoge kant met de prijs, maar... als het de meerprijs waard is dan heb ik het er wel voor over :)

De Pentax K10D Kit (10.2MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6, DA 50-200 f/4-5.6) is € 1099 bij pricewatch, dat zou als uiterste grens nog net moeten kunnen denk ik. Eventueel kan ik natuurlijk ook nog gewoon een body halen en kijken of ik nog een 2e hands lens ergens kan halen.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Vergeet SD erbij niet, in raw eet de k10d SD. Maar goed, de K10D is wel een absoluute aanrader tov de k100d, alleen al vanwege (imho) de accus en de knoppenindeling

|>

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Simon schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:16:
Vergeet SD erbij niet, in raw eet de k10d SD. Maar goed, de K10D is wel een absoluute aanrader tov de k100d, alleen al vanwege (imho) de accus en de knoppenindeling
Ik heb toevallig nog een 1GB SD kaart liggen, SD zou voor mij dus juist een klein voordeel zijn op dit moment.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-01 14:31

qless

...vraag maar...

Vergeet niet dat IS/OS in de body meestal maar 1,5 tot 2 stops kan corrigeren, IS in de lens kan tot 4 stops gaan (laatste generatie IS, oa in de Canon 70-200f4IS en de nikon 70-200VR) Dat kan (fysiek) een ingebouwde IS nooit halen, de sensor kan immers niet onbeperkt heen/en/weer bewegen.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:07:
@ Oxi, wat is nu precies je motivatie om geen Sony te nemen?

Sony heeft nu maar 1 camera. Deze doet niet onder voor een 400D of D80, maar hij springt er ook niet uit. Hij kost ongeveer evenveel als een 400D, maar het glas is vaak duurder, veel minder keus en vaak slecht beschikbaar. Kijk eens rond in α100-topic (en het K10D-topic). Daar zie je voornamelijk mensen praten over Tamron, Tokina of Sigma lenzen omdat die het beste beschikbaar zijn op dit moment. In het Canonmount en Nikonmount ook wel, maar ook heel veel over eigen merk.

Face it; op dit moment heeft Sony een heel klein lensaanbod dat slecht leverbaar is, en Pentax doet het net wat beter want dat ís tenminste aan het uitbreiden. Ik ben een maand geleden overgestapt op Canon en heb daarbij mijn KM D7D verkocht, ik weet helaas waarover ik het heb als ik bedoel dat het lenzenaanbod knudde is. En als ik andere mensen spreek met een KM dan wil echt niet iedereen overstappen, maar ik hoor ook regelmatig "dat is te duur, ik wacht het nog even af".

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Ik zie dit iets genuanceerder (heb voor mijn 30D ook alleen maar met Minolta gefotografeerd). Veel mensen kiezen bij hun camera een standaard objectief en een teleobjectief. Voor deze mensen zijn merken als Pentax, Olympus en KM/ Sony geen enkel bezwaar omdat de standaardlens en het teleobjectief prima leverbaar zijn. Op het moment dat je specifieke wensen krijgt met betrekking tot objectieven hebben merken als Canon en Nikon een betere beschikbaarheid.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Aangezien het voor mij gewoon een hobby is zal ik het waarschijnlijk bij een paar lenzen laten (bijv. een 18-70 en een 70-300 oid). Een gigantische hoeveelheid (dure) lenzen is voor mij dus niet zo heel erg belangrijk. Maargoed, wegens de berichten hier (en ook mijn eigen gevoel over Sony en het overgenomen KM) begin ik nu wel wat meer naar een Pentax te neigen. Een Canon zal ook zeker geen slechte keuze zijn maar een IS lens is toch erg prijzig (ook al zullen ze flink superieur zijn t.o.v. een body IS) wat voor mij een erg belangrijk punt is.

• simon
Wolfboy schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:21:
[...]
Ik heb toevallig nog een 1GB SD kaart liggen, SD zou voor mij dus juist een klein voordeel zijn op dit moment.
hmja, naast dat 1 gb SD niet erg duur is moet je wel bedenken de k10d raw formaten zijn 10-16 mb..

|>

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Wolfboy schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:22:
(ook al zullen ze flink superieur zijn t.o.v. een body IS)
Dat flinke superieure eraan valt reuze mee hoor.
Het nieuwe Shake Reduction van de K10D belooft 2,5 tot 4 stops extra speelruimte ten opzichte van een camera zonder.
Uiteraard is dit afhankelijk van de omstandigheden en wat voor een vaste had je zelf hebt. Maar dit geld ook voor in-de-lens-stabilisatie.
Een voordeel bij stabilisatie in de lens is dat het zoekerbeeld ook gestabiliseerd is.
Bij in-de-camera-stabilisatie wordt het beeld pas gestabiliseerd zodra de foto ook daadwerkelijk wordt genomen.

Bij stabilisatie in de lens zal dit er voor zorgen dat je batterij sneller op is aangezien die stabilisatie nogal stroomvretend is.
De stabilisatie in de camera bij de Pentax camera's kost vrijwel geen stroom.

Het objectieven aanbod van Pentax wordt trouwens uitgebreid per Maart en er komen nog veel meer objectieven aan.
Bij Sony heb ik nog niet veel positieve geluiden mogen horen helaas wat dat betreft.

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 22:02
Naar mijn mening is de K10D op dit moment de beste aanschaf voor gevorderde amateurs. Ten opzichte van de K100D win je flink aan snelheid en daarnaast is de body veel robuuster en weathersealed (en dus ook groter en zwaarder; persoonlijk ervaar ik dat als voordeel omdat hij stabieler in de hand ligt maar je moet het ook meeslepen). De specificaties liggen ruim boven die van bijvoorbeeld de 400D, de D80 of de Sony. En de handling is erg prettig; je hebt twee instelwielen, bij je rechter wijsvinger en duim, waarmee je in de P-stand zonder de camera van je oog te halen kunt overschakelen naar diafragmavoorkeur of sluitertijdvoorkeur. Met een klein groen knopje naast de ontspanknop schakel je eenvoudig terug naar volautomatisch of meet je eenmalig de belichting in de M-stand. Pentax had dat eerder ook al met de analoge Z-1 en Z-1p uit begin jaren 90.

SD-kaartjes kosten laatste tijd geen drol meer (25 euri voor een snel 2 GB-kaartje) en als je een keer heel veel foto's moet maken schiet je gewoon op JPG. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat dat bij andere merken anders is. Ik ben het met eerdere posters eens dat het lensaanbod bij Pentax niet super is. Voordeel t.o.v. de anderen is wel dat je glaswerk uit de oertijd nog steeds kunt gebruiken. De 18-55 kitlens schijnt kwalitatief minder slecht te zijn dan bij de concurrentie. Zelf heb ik een 16-45 bij mijn K10D maar voor het betere allround werk zou je bijvoorbeeld de Sigma 17-70 kunnen overwegen; iedereen is er lovend over en voor 309 euro koop je je geen breuk.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Simon schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:24:
[...]

hmja, naast dat 1 gb SD niet erg duur is moet je wel bedenken de k10d raw formaten zijn 10-16 mb..
Dat is niet zo'n heel groot probleem, sowieso zijn de SD kaartjes bijhoorlijk goedkoop op dit moment maar daarnaast heb ik ook een Cowon iAudio X5L met 30GB geheugen waar ik het zo op kan zetten (het apparaat kan zelf de foto's van de camera afhalen). En als dat allemaal nog niet voldoende is (wat me sterk lijkt) dan kan ik het altijd nog op m'n laptop zetten en op een DVD branden, dat is dus allemaal niet zo'n probleem voor mij.

Na eventjes snel in de pricewatch gekeken te hebben lijken de SD kaarten zelfs nog wat goedkoper te zijn dan de CF kaarten, al zijn de CF kaarten wel met een hogere capaciteit te krijgen.
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:43:
Dat flinke superieure eraan valt reuze mee hoor.
Het nieuwe Shake Reduction van de K10D belooft 2,5 tot 4 stops extra speelruimte ten opzichte van een camera zonder.
Uiteraard is dit afhankelijk van de omstandigheden en wat voor een vaste had je zelf hebt. Maar dit geld ook voor in-de-lens-stabilisatie.
Een voordeel bij stabilisatie in de lens is dat het zoekerbeeld ook gestabiliseerd is.
Bij in-de-camera-stabilisatie wordt het beeld pas gestabiliseerd zodra de foto ook daadwerkelijk wordt genomen.
Mooi, dat valt alweer mee dan, en wat betreft het stabiliseren bij het nemen van de foto... dat zal ik maar voor lief nemen dan. Sowieso is het met digitaal natuurlijk geen probleem om een extra fototje te nemen ;)
Het objectieven aanbod van Pentax wordt trouwens uitgebreid per Maart en er komen nog veel meer objectieven aan.
Bij Sony heb ik nog niet veel positieve geluiden mogen horen helaas wat dat betreft.
Goed om te weten, misschien dat ik dan toch nog even moet wachten met een aanschaf.
mwolthers schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 16:09:
Naar mijn mening is de K10D op dit moment de beste aanschaf voor gevorderde amateurs. Ten opzichte van de K100D win je flink aan snelheid en daarnaast is de body veel robuuster en weathersealed (en dus ook groter en zwaarder; persoonlijk ervaar ik dat als voordeel omdat hij stabieler in de hand ligt maar je moet het ook meeslepen). De specificaties liggen ruim boven die van bijvoorbeeld de 400D, de D80 of de Sony. En de handling is erg prettig; je hebt twee instelwielen, bij je rechter wijsvinger en duim, waarmee je in de P-stand zonder de camera van je oog te halen kunt overschakelen naar diafragmavoorkeur of sluitertijdvoorkeur. Met een klein groen knopje naast de ontspanknop schakel je eenvoudig terug naar volautomatisch of meet je eenmalig de belichting in de M-stand. Pentax had dat eerder ook al met de analoge Z-1 en Z-1p uit begin jaren 90.

Ik ben het met eerdere posters eens dat het lensaanbod bij Pentax niet super is. Voordeel t.o.v. de anderen is wel dat je glaswerk uit de oertijd nog steeds kunt gebruiken. De 18-55 kitlens schijnt kwalitatief minder slecht te zijn dan bij de concurrentie. Zelf heb ik een 16-45 bij mijn K10D maar voor het betere allround werk zou je bijvoorbeeld de Sigma 17-70 kunnen overwegen; iedereen is er lovend over en voor 309 euro koop je je geen breuk.
Zoals ik al gezegd heb, ik ben toch niet op zoek naar hele exotische lenzen dus dat het aanbod wat beperkt is maakt me niet bijster veel uit. Mits de prijs niet extreem boven andere merken ligt heb ik daar geen problemen mee iig.

Weet je toevallig ook nog hoe goed de 50-200 kitlens het doet? Die wordt namelijk ook aangeboden bij een van de kits. De 16-45 vind ik overigens iets te prijzig, sowieso zal ik voorlopig waarschijnlijk meer hebben aan allround lenzen. Specifieke lenzen kan ik later altijd nog aanschaffen :)

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 22:02
Volgens berichten die ik gelezen heb doet 'ie het best goed voor wat 'ie kost. Maar ik spreek niet uit ervaring. Hij staat wel op de nominatie om eventueel ooit nog aan te schaffen maar daarvoor wacht ik sowieso even de DA*-lijn af (m'n huidige 75-300 doet 't nog wel even).

[ Voor 8% gewijzigd door mwolthers op 01-02-2007 18:18 ]

Verwijderd

Denk ook dat voor jou op dit moment de K10D (of evt. het kleinere broertje de K100D) een der beste keuzes is. Het platform is groeiende..maar oja..daar had je nu niet veel aan hmm..
In ieder geval zijn de kitlenzen goed te krijgen en wat idd boven genoemd is, Sigma's 17-70 is bijvoorbeeld een mooie all-round lens, best groothoekig, maar je kan ook best wat inzoomen!
Vergeet niet dat IS/OS in de body meestal maar 1,5 tot 2 stops kan corrigeren,
De Shake Reduction in de K10D levert zoals boven genoemd inderdaad 2,5 tot 4 stops winst (volgens Pentax zelf) en is wat verbeterd t.o.v. bij de K100D (2 stops volgens het boekje, 2 tot 3,5 stop volgens een blaadje van Pentax wat meegeleverd werd met de camera, met de intentie de operating manual te corrigeren)
Kortom de K10D's stabilisatie werkt ong. een halve stop beter dan die van de K100D.

Andere pro's voor de K10D (oke hij is inderdaad wat duurder..) weathersealed. Lijkt me zelf..in Nederland nogal handig..met alle regen die we op ons dak krijgen. Laatste tijd had ik gewenst dat ik er zelf eentje had..ik zou ook wel willen upgraden om (o.a.) die reden..maar ik kan dat voor mezelf toch nog moeilijk rechtvaardigen..

De K10D is een stukje hoger gepositioneerd dan de K100D, 350/400D of D50 (en mss D80) maar wel een stuk voordeliger dan de 20/30(/40)D en D200..en bijna hetzelfde als de D80...maar wel weer weathersealed en je gaf al aan niet voor Canon of Nikon te gaan.

Op zich wel leuk om te zien dat er weer is iemand is die niet alleen naar Nikon of Canon kijkt..imo.

De K10D met 17-70 zou echter wel boven je budget vallen (maar mss kan je nog wat extra sparen??)

En wat batterij gebruik van de K100D betreft (als we het dan hebben over verhoogd batterij gebruik in camera's met in-body-IS) ik kan je zeggen dat dat volgens mij wel meevalt. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar met een setje goeie batterijen (heb zelf 2800mAh) kan je echt heel lang door fotograferen..
en zeker als het niet koud is :)
De Pentax K10D Kit (10.2MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6, DA 50-200 f/4-5.6) is € 1099 bij pricewatch, dat zou als uiterste grens nog net moeten kunnen denk ik. Eventueel kan ik natuurlijk ook nog gewoon een body halen en kijken of ik nog een 2e hands lens ergens kan halen.
Met de body voor 839 bij digitalstreet en een 2e hands kitlens voor een eurotje of..90 misschien..ben je voor 950 wel klaar. Neem je er nog een 4GB SD kaartje bij (tis maar een voorbeeld) en zit je op de 1000..

Aan de andere kant mis je dan misschien nog wel enkele accesoires..dus denken aan een goedkopere body kan denk ik ook geen kwaad.
Denk aan : tas, polarisatiefilter, misschien een statief. Hoewel alle deze artikelen natuurlijk, net als een telelens, eventueel later aan te schaffen zijn.

Succes met je keuze in ieder geval.

(Ik zou zelf ook niet voor Sony kiezen :+ :D )

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:56:
Op zich wel leuk om te zien dat er weer is iemand is die niet alleen naar Nikon of Canon kijkt..imo.
Ik heb een paar keer met een Canon in handen gezeten en ik vond het wel een leuk toestel maar niet zo heel erg fantastisch (al ben ik, zoals gezegd, bijhoorlijk onervaren).
De D70 beviel me wel een stuk meer maar daarbij mis ik IS wel een beetje :P
De K10D met 17-70 zou echter wel boven je budget vallen (maar mss kan je nog wat extra sparen??)
Dat moet wel lukken ja, 839 voor de body met de 309 voor de lens zit wel wat boven het budget, maar ik denk dat het wel de moeite waard zal zijn.
Met de body voor 839 bij digitalstreet en een 2e hands kitlens voor een eurotje of..90 misschien..ben je voor 950 wel klaar. Neem je er nog een 4GB SD kaartje bij (tis maar een voorbeeld) en zit je op de 1000..

Aan de andere kant mis je dan misschien nog wel enkele accesoires..dus denken aan een goedkopere body kan denk ik ook geen kwaad.
Denk aan : tas, polarisatiefilter, misschien een statief. Hoewel alle deze artikelen natuurlijk, net als een telelens, eventueel later aan te schaffen zijn.
Dat lijkt mij wel een goed idee ja, en een goedkopere body... liever niet, als je eenmaal een goede body hebt kan je daarna nog leuke lenzen erbij kopen, de body is zelf wat lastiger te upgraden ;)
(Ik zou zelf ook niet voor Sony kiezen :+ :D )
Ik ben ook absoluut geen fan van Sony en als het even kan gebruik ik hun spul niet... mja als het de beste keuze zou zijn...
Gelukkig is dat niet zo dus ;)

Mensen, alvast heel erg bedankt voor alle hulp.
Hoogst waarschijnlijk ga ik dus binnenkort een K10D halen, moet ik alleen nog een leuke 2e hands lens zoeken om voorlopig wat te kunnen proberen.

Verwijderd

Volgens mij moet je ook nog even geduld hebben, want de camera zelf is bijna nergens voorradig!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

op marktplaats staat een mooie 16-45, voor 295. Dat is wel boven je budget ja..... , maar wel een fijn lensje, nummer 7217441113

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 01-02-2007 19:59 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:56:
Volgens mij moet je ook nog even geduld hebben, want de camera zelf is bijna nergens voorradig!
Dat is niet zo'n heel groot probleem, op dit moment heb ik toch niet voldoende op m'n rekening staan en over niet al te lange tijd wordt het sowieso tijd om weer wat aandelen te verkopen voor de voorjaarsdip dus dan heb ik wel weer wat ;)
nomad85 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:59:
op marktplaats staat een mooie 16-45, voor 295. Dat is wel boven je budget ja..... , maar wel een fijn lensje, nummer 7217441113
Is een 16-45 niet wat beperkt eigenlijk? Ik bedoel, de standaard kitlenzen gaan toch niet voor niets standaard tot de 70-80mm?

Voor wat voor opnamen is zo'n 16-45 allemaal geschikt, portretfoto's zou goed moeten gaan lijkt me, maar je hebt dan toch een enorme DOF?

• simon
dof is 't gedeelte dat scherp is, op een 16-45 f/4 is dat nog redelijk lang. Je hebt op een 300 f/2.8 dichtbij gefocussed een korte dof (even voor de duidelijkheid :p) dof staat voor depth of field...

|>

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Simon schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 20:54:
dof is 't gedeelte dat scherp is, op een 16-45 f/4 is dat nog redelijk lang. Je hebt op een 300 f/2.8 dichtbij gefocussed een korte dof (even voor de duidelijkheid :p) dof staat voor depth of field...
Ik draaide het even om, maar dat bedoelde ik inderdaad :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wolfboy schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 20:42:
[...]
Dat is niet zo'n heel groot probleem, op dit moment heb ik toch niet voldoende op m'n rekening staan en over niet al te lange tijd wordt het sowieso tijd om weer wat aandelen te verkopen voor de voorjaarsdip dus dan heb ik wel weer wat ;)

[...]
Is een 16-45 niet wat beperkt eigenlijk? Ik bedoel, de standaard kitlenzen gaan toch niet voor niets standaard tot de 70-80mm?

Voor wat voor opnamen is zo'n 16-45 allemaal geschikt, portretfoto's zou goed moeten gaan lijkt me, maar je hebt dan toch een enorme DOF?
de meeste lenzen in dit bereik beginnen bij 18 en eindigen tussen 50 en 55. De 16-45 heeft iets meer groothoek en iets minder tele, maar de meesten zouden het 16-45 bereik denk ik liever hebben dan die 10mm die je ook best kan croppen. Nikon heeft een 18-70, maar samen met de 17-70 zijn ze ook ongeveer de enigen. Meeste lenzen hebben 3x zoom, een 18-55 etc voldoet daar goed aan.

• Henk
nomad85 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 22:26:
[...]

de meeste lenzen in dit bereik beginnen bij 18 en eindigen tussen 50 en 55. De 16-45 heeft iets meer groothoek en iets minder tele, maar de meesten zouden het 16-45 bereik denk ik liever hebben dan die 10mm die je ook best kan croppen. Nikon heeft een 18-70, maar samen met de 17-70 zijn ze ook ongeveer de enigen. Meeste lenzen hebben 3x zoom, een 18-55 etc voldoet daar goed aan.
Ga je hoger dan 3x zoomlenzen, dan gaat jelens vaak ook heviger vervormen (barrel op het korte en pincushion op het lange eind). De nikkor 18-70 is daar een goed voorbeeld van. Niet dat het erg is, want het is supergoed te fixen, zeker met zoiets als PTLens.

Verwijderd

Wolfboy schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 16:27:
Weet je toevallig ook nog hoe goed de 50-200 kitlens het doet?
Zoals al gezegd, een hele leuke lens voor z'n geld. Vergeleken met m'n Pentax-A 1:4 70-210mm is 'ie optisch wel ietsje minder, maar die 70-210 is dik 2x zo groot en 3x zo zwaar. Voor mij betekent dat dat ik vaker de 50-200 bij me heb dan de 70-210.

Optisch is de 50-200 heel erg te vergelijken met de 18-55 kitlens: geen absolute hoogvliegers, maar in hun prijsklasse duidelijk boven het gemiddelde. Wel een nadeel is dat 'ie wat traag focust. In mijn geval niet zo'n ramp (m'n onderwerpen bewegen meestal toch niet), maar bij sport of zo is dat mogelijk een nadeel. Zeker omdat de K10D high speed focus lenzen ondersteunt.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
nomad85 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 22:26:
[...]

Canon ook zo te zien, bij pricewatch zie ik een 17-85mm kitlens.
Maargoed, ik begrijp het punt, het is dus geen probleem iig.

Ik zal sowieso dus nog een extra lens moeten gaan zoeken, heeft iemand nog een aanrader in de richting van 75-300? (hopelijk betaalbaar? :+)
Voornamelijk om over het hele spectrum lenzen te hebben.
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:45:
Optisch is de 50-200 heel erg te vergelijken met de 18-55 kitlens: geen absolute hoogvliegers, maar in hun prijsklasse duidelijk boven het gemiddelde. Wel een nadeel is dat 'ie wat traag focust. In mijn geval niet zo'n ramp (m'n onderwerpen bewegen meestal toch niet), maar bij sport of zo is dat mogelijk een nadeel. Zeker omdat de K10D high speed focus lenzen ondersteunt.
Ik heb niet het doel me te focussen op sportfotografie, ik vind vooral macro wel interessant maar ik zal voornamelijk landschapfoto's maken (iig... geen snel bewegende objecten).
Ik moet nog maar eventjes denken of ik wel of niet de kitlenzen neem, foto's binnen en s'avonds zullen ook zeker wel voorkomen en dan is het prettig als de lens een beetje lichtgevoelig is.

[ Voor 36% gewijzigd door Wolfboy op 01-02-2007 23:52 ]

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

de 70-300 van sigma (apo versie) is denk ik wel een goede keuze voor je. Is er ook met pentax mount.
Lens heeft goede "macro" mogelijkheden, dus daar zou ik zeker even naar kijken. Vooral ook omdat hij goedkoop is en toch goed presteert. Hij focust alleen niet super snel, maar niet storend langzaam.

Verwijderd

Denk dat je de meeste uitleg wel hebt inderdaad..
16-45 is wel een mooie range hoor. Net wat meer groothoek dan de meeste kitlenzen, meeste gaan inderdaad tot 55 en wat alternatieven tot 70. Met de 10MP van de K10D heb je wel wat ruimte voor crops. En eventueel kan je er later nog een aparte telelens bij kopen, een 50-200 zou in jouw geval, als je voor de 16-45 gaat (die tweedehands is dan 14 euro goedkoper dan de Sigma 17-70..scheelt toch weer een beetje..) er mooi op aansluiten.

Die 16-45 moet optisch wel mooi zijn als het goed is..

NOu ja, succes met de keuze..verslavend gebeuren hoor..camera's en lenzen..ik blijf ook voortdurend kijken naar nieuwe mooie lenzen..maarja voorlopig even geen geld.
Volgende lens zal een F2.8 zijn, Sigma's 24-70 of 28-70 of Tamron's 28-75, zoiets..

Verwijderd

Wolfboy schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:46:
Ik moet nog maar eventjes denken of ik wel of niet de kitlenzen neem, foto's binnen en s'avonds zullen ook zeker wel voorkomen en dan is het prettig als de lens een beetje lichtgevoelig is.
Daar gebruik ik een mooie 2e-hands Pentax-A 1:1.7 50mm voor (en een 1:1.8 85mm, maar die is 2e-hands moeilijk te vinden).
Die kitlenzen doen 't in de schemer niet zo heel erg fantastisch: door de beperkte lichtsterkte laat de autofocus 't wat afweten en wordt je zoekerbeeld nogal donker. Dit is overigens niet uniek voor Pentax, maar zie je (vaak in ergere mate) ook bij alle andere dSLR's.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
nomad85 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:53:
de 70-300 van sigma (apo versie) is denk ik wel een goede keuze voor je. Is er ook met pentax mount.
Lens heeft goede "macro" mogelijkheden, dus daar zou ik zeker even naar kijken. Vooral ook omdat hij goedkoop is en toch goed presteert. Hij focust alleen niet super snel, maar niet storend langzaam.
Deze toevallig? Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO-NIEUW Pentax in Doos-NL
Wat denken jullie van de bovenstaande lens,
De 16-45 is helaas verkocht dus die optie is niet meer open.

[ Voor 23% gewijzigd door Wolfboy op 03-02-2007 02:35 ]

Verwijderd

209 vind ik wel wat veel..probeer het voor 199 :)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13

breinonline

Are you afraid to be known?

Zie de Canon/Nikon-objectieven topics, daar is deze vaak genoeg in genoemd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja hij komt daar inderdaad vaak genoeg langs. Het is echt een goede lens voor het geld. Daarom raadde ik hem ook aan, het is geen lens met een hele snelle focus, maar hij is wel scherp en contrastrijk. Bovendien weinig last van CA's e.d., kortom, zeker voor het geld, een echt prima lens.

• simon
Op de k10d neemt de body de focus van de lens over, dat scheelt bij deze lens wel weer wat in snelheid, aangezien die k10d focus best pittig is

|>

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Ik zat met dezelfde keuze als jij. Ik wilde een DSLR maar had nog niet zoveel ervaring behalve met een oude gekregen SLR waarmee ik een tijdje heb geexperimenteerd.

Uiteindelijk heb ik toen de K100D genomen vooral wegens de scherpe prijs op het moment, de beeldstabilisatie en de compatibiliteit met oude Pentax objectieven. Mijn oude SLR was namelijk ook een Pentax.

De beeldstabilisatie kost trouwens nauwelijks extra stroom. Alleen bij het indrukken van de sluiterknop wordt het systeem pas ingeschakeld. Groot voordeel maar ook nadeel is dat de K100D gebruik gemaakt van standaard AA batterijen. Die zijn beter te verkrijgen, je kan extra batterijen meenemen voor lange sessies en ze zijn goedkoop. Nadeel is wel weer dat ze toch minder lang meegaan vergeleken met Lion accu's en zwaarder zijn ( dit kan ook een voordeel zijn ;) ).

Zelf ben ik in ieder geval behoorlijk tevreden met deze camera, ik kan er voorlopig mee vooruit. Natuurlijk is de K10D ook een goede optie maar gezien het feit dat je nog weinig ervaring hebt lijkt me die camera nog een stap te ver. Het geld dat je bespaart kan je weer gebruiken voor accessoires of voor die extra telezoom.

Verwijderd

Het verschil tussen de K10D en K100D is niet meer zo groot, price-based, that is. Had ik nu de keuze, had ik wel voor een K10D gegaan, snellere focus, mogelijk tot gebruik van SSM/HSM lenzen en evt. een grip eronder in de toekomst, weatherseal, ietsje meer megapixels wat iets meer cropruimte biedt.
Lagere ISO's, alhoewel...het startnummer is gewoon anders, maar er zijn maar 5 stappen alsnog..
Ietsje sneller...en maar iets groter en zwaarder..

Ik had het wel geweten..maar nu blijf ik wel even tevreden met m'n K100D, mochten de financiën ergens dit jaar weer helemaal voor de wind gaan, dan neem ik ook een K10D, K100D dan als back-up body, leuk voor m'n vriendin als we samen weggaan :)

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Het is toch zo'n 300 Euro op dit moment in kit-vorm, ongeveer 50 procent extra tel je dus neer voor de K10D. Als je net overstapt van een compact camera kan dit een aardig groot verschil zijn en zaken als een extra batterijgrip en lagere ISO's zullen veel minder van belang zijn als je net weet wat ISO waarden zijn. Aan de andere kant als je vergevorderd amateur bent zie je dat de K10D wel veel waard voor zijn geld biedt en kunnen die extra mogelijkheden echt nuttig zijn.

Ik moet toegeven dat ik ook naar de K10D heb gekeken. De verlokkingen van het duurdere model he ;). Maar ik vond het prijsverschil voor mij op dit moment nog niet klein genoeg om het volgende model te nemen. Maar ja, in de toekomst.... :)

Verwijderd

Tja maar het budget was wel voor..kan zo ongeveer rondom het budget uitkomen..zelfs met de K10D :)
Zou trouwens absoluut niet gaan voor de kitvorm..

Maarja het hangt er wel van af of je net van een compact komt..hoewel ik daar zelf ook vanaf kwam in augustus..en heb wel besloten gelijk een wat betere lens te halen dan de kitlens.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
jona schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 13:00:
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Het is toch zo'n 300 Euro op dit moment in kit-vorm, ongeveer 50 procent extra tel je dus neer voor de K10D. Als je net overstapt van een compact camera kan dit een aardig groot verschil zijn en zaken als een extra batterijgrip en lagere ISO's zullen veel minder van belang zijn als je net weet wat ISO waarden zijn. Aan de andere kant als je vergevorderd amateur bent zie je dat de K10D wel veel waard voor zijn geld biedt en kunnen die extra mogelijkheden echt nuttig zijn.
Nouja... ik ben ook weer niet 100% onervaren, ik heb hiervoor wel een SLR gehad maar dat was een oud dingetje en die deed het ook niet zo fantastisch.

Ik denk iig wel dat de K10D de meerprijs zeker waard is (alleen de weatherseal al) dus ik denk dat die keuze me wel zal bevallen.
breinonline schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 09:12:
[...]

Zie de Canon/Nikon-objectieven topics, daar is deze vaak genoeg in genoemd.
Ik ga eens lezen, dankjewel.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 04:53:
209 vind ik wel wat veel..probeer het voor 199 :)
Bedankt voor de tip ;)

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Update: de K10D is inmiddels aangekomen en tot zover vind ik het een fijn apparaat, nagenoeg alles wat je zou willen instellen zit direct binnen handbereik en het menu is duidelijk en overzichtelijk (let wel, ik heb hem op engels ingesteld, vertalingen zijn imho meestal nogal slecht).

Helaas heb ik het apparaat nog niet kunnen testen met echte foto's aangezien ik nog geen lenzen heb, de Sigma 17-70 staat in bestelling bij konijnenberg maar heeft een redelijke levertijd blijkbaar ;)

Zodra ik een lens heb zal ik eens een foto plaatsen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Titelfix dan maar ;) Veel plezier met de cam, goeie keus :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

I'm jeaulous :D :o
Pagina: 1