Denk ook dat voor jou op dit moment de K10D (of evt. het kleinere broertje de K100D) een der beste keuzes is. Het platform is groeiende..maar oja..daar had je nu niet veel aan hmm..
In ieder geval zijn de kitlenzen goed te krijgen en wat idd boven genoemd is, Sigma's 17-70 is bijvoorbeeld een mooie all-round lens, best groothoekig, maar je kan ook best wat inzoomen!
Vergeet niet dat IS/OS in de body meestal maar 1,5 tot 2 stops kan corrigeren,
De Shake Reduction in de K10D levert zoals boven genoemd inderdaad 2,5 tot 4 stops winst (volgens Pentax zelf) en is wat verbeterd t.o.v. bij de K100D (2 stops volgens het boekje, 2 tot 3,5 stop volgens een blaadje van Pentax wat meegeleverd werd met de camera, met de intentie de operating manual te corrigeren)
Kortom de K10D's stabilisatie werkt ong. een halve stop beter dan die van de K100D.
Andere pro's voor de K10D (oke hij is inderdaad wat duurder..) weathersealed. Lijkt me zelf..in Nederland nogal handig..met alle regen die we op ons dak krijgen. Laatste tijd had ik gewenst dat ik er zelf eentje had..ik zou ook wel willen upgraden om (o.a.) die reden..maar ik kan dat voor mezelf toch nog moeilijk rechtvaardigen..
De K10D is een stukje hoger gepositioneerd dan de K100D, 350/400D of D50 (en mss D80) maar wel een stuk voordeliger dan de 20/30(/40)D en D200..en bijna hetzelfde als de D80...maar wel weer weathersealed en je gaf al aan niet voor Canon of Nikon te gaan.
Op zich wel leuk om te zien dat er weer is iemand is die niet alleen naar Nikon of Canon kijkt..imo.
De K10D met 17-70 zou echter wel boven je budget vallen (maar mss kan je nog wat extra sparen??)
En wat batterij gebruik van de K100D betreft (als we het dan hebben over verhoogd batterij gebruik in camera's met in-body-IS) ik kan je zeggen dat dat volgens mij wel meevalt. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar met een setje goeie batterijen (heb zelf 2800mAh) kan je echt heel lang door fotograferen..
en zeker als het niet koud is

De Pentax K10D Kit (10.2MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6, DA 50-200 f/4-5.6) is € 1099 bij pricewatch, dat zou als uiterste grens nog net moeten kunnen denk ik. Eventueel kan ik natuurlijk ook nog gewoon een body halen en kijken of ik nog een 2e hands lens ergens kan halen.
Met de body voor 839 bij digitalstreet en een 2e hands kitlens voor een eurotje of..90 misschien..ben je voor 950 wel klaar. Neem je er nog een 4GB SD kaartje bij (tis maar een voorbeeld) en zit je op de 1000..
Aan de andere kant mis je dan misschien nog wel enkele accesoires..dus denken aan een goedkopere body kan denk ik ook geen kwaad.
Denk aan : tas, polarisatiefilter, misschien een statief. Hoewel alle deze artikelen natuurlijk, net als een telelens, eventueel later aan te schaffen zijn.
Succes met je keuze in ieder geval.
(Ik zou zelf ook niet voor Sony kiezen
)