Toon posts:

oc "new-b"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste OC tweakers,

Ik heb net een nieuwe mobo, grafische kaart en soundcard geinstaleerd en heb meteen aan de FSB zitten klooien. Ik heb hier voor geen ervaring gehad met dit soort dingen maar heb de postings van jullie allemaal doorzitten nemen en veel op internet gelezen!

De houdige config. is:

200 watt ATX, ABIT BE6-II r1.2, PII 400@484,
Radeon 64 VIVO op 2xAGP, sb live player, 3x IDE HDD's, 2x ATAPI, 1x FDD, 1x ISA netwerkkaart!

Het loopt allemaal goed en stabiel, cpu temp. komt niet boven de 45 c en er is ook geen extra cooling geinstaleerd( cpu heeft alleen een heatsink)

Nu is mijn vraag hoe groot is de risico die ik heb genomen met 400@484? en als ik het nog verder zou willen tweaken (met o.a. , fsb en multipliers) hoever moet ik gaan en kunnen er gevolgen zijn voor de extra's (video en PCI)?
Waar moet ik op letten en hoe ga ik nu te werk? en als er mensen zijn die PII 400 hebben ge-oc-ed, tot hoever zijn jullie kunnen gaan en wat voor maatregelen hebben jullie moeten treffen?

Zo, het is nog al wat, maar ik hoop dat jullie knowhow me een zekerdere gevoel kan geven. ben namelijk bang dat het snel over kan zijn met de pret!

Thanx, Blue.

Verwijderd

Een PII 400 is alleen overteklokken via de fsb want deze is multiplier locked. De PCI bus snelheid wordt berekend aan de hand van een deler. Dus bijvoorbeeld als de fsb 100 is dan is de fsb/pci deler 3. Dus dan draait de pci op 33mhz (standaard) ik weet niet of dat ie bij jou moederbord maar vanaf 133mhz kan je naar deler 4, dus 133/4 = 33. Maar jij hebt een PII 400 .. 100x4 is die. En je draait op 480. 480/4=120 mhz fsb -> 120/3=40 mhz. Met andere woorden je hebt je pci bus al overgeclockt..

Verwijderd

Topicstarter
hey das snel ...tof van je,

Moet ik die dan nu op 1/4 zetten?
en de agp?

Geheudgen was ik nog vergeten ... 192 mb pc 100 dimms!

die zijn dus ook overclocked?

thanx voor je snelle reactie :)

• lambi80
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 22:17

lambi80

zucht....

Ja, geheugen DIMMS zijn nu ook overklokt. Je kunt zelf niet de devider van je FSB/PCI instellen, je moederbord heeft hiervoor een aantal opties. Vaak idd vanaf 133/4

AGP kun je ook niet wijzigen, tenzij je een VIA Apollo 133A chipset hebt.

AMD XP 2800+@3200+ | Swiftech MC462 | Asus A7V600-X | 1024 MB PC3200 | IBM 60 GXP 40 Gb. | Geforce 5900XT | 40x12x40 Samsung CD-writer | 36 speed AOpen | Belinea 15" TFT

Verwijderd

ja die zijn nu ook overclocked.
Bij de nieuwere chipsets is de geheugen bus afzonder van de front side bus in te stellen maar ik denk niet dat jou mobo dat ook kan.

dus je 100mhz geheugen draait nu op 120mhz.

120/4=30mhz .. maar als jij systeem echt stabiel is dan zou ik het op 1/3 laten staan want anders krijg je alleen snelheids verlies.

Ik denk dat je AGP 2x hebt dus dan is je agp bus 2x je pci bus. Dus ook weer als het stabiel is moet je het staan laten wat het is toch weer extra bandbreedte voor je bus

Verwijderd

Topicstarter
en de AGP? die blijft op 2/3?

Verwijderd

Topicstarter
thanx ...

Hij is inderdaat stabiel en werkt ook duidelijk beter dan de eerste mobo die ik had.
Ben alleen bang hoelang het goed blijft gaan?
Moet ik extra cooling erbij nemen, nu al?

wel vet die softmenu van ABIT, aanrader!

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Ik ben zelf ook nog newbee, maar misschien is het handig om nu ff wat progjes te draaien zoals, 3D-Mark en wat grafische games, om de stabiliteit van je systeem ff te testen.
Ow en het }:O is ook wel interessant, want die 45C is dat stressed of idle?

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 15:37

Dreamer

Foutje

Als hij nu stressed 45 graden loopt hoef je geen koeler erbij te kopen

maar wat nu eenmaal is dat hoe koeler de cpu hoe stabieler (of hoe verder je hem kunt overclocken)

ik raad dus aan om een goeie cpu koeler te nemen (misschien waterkoeling als je zin hebt om te gaan knutselen)

overigens zag ik een paar berichten naar boven dat je multiplier gelocked is dit klopt ook wel maar ik verwacht dat er ergens op het internet iets staat hoe je hem moet unlocken

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op zondag 04 februari 2001 02:28 schreef dreamer het volgende:
overigens zag ik een paar berichten naar boven dat je multiplier gelocked is dit klopt ook wel maar ik verwacht dat er ergens op het internet iets staat hoe je hem moet unlocken
Had Tom's van THG niet een artikel over het afplakken van pin 21 ofzo? Hiermee zou je de lock kunnen omzeilen. Of zit ik hier nu onzin te verkopen :?

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Topicstarter
Nou ... zoals het nu gaat, ik werk veel met photoshop, illustrator en dreamweaver!
heb ook nog explorer en outlook open , en vaste prik is natuurlijk verkenner!

Ik heb ook nog een DVD en een divx op de TV-out gechecked ... gaat allemaal goed!

Gisteren was een vrind van me hier met een PIII 800 op 133 mhz + zijn geheugen ... we hebben hem niet oc-ed maar na een paar uur photoshop viel de PC uit en was niet meer aan te krijgen! toen ik de kast open deed om de PII er weer in te doen viel het me op dat de kast 200 watt is! dus daar lag het mischien aan! nu loopt ie goed en geen vage vastlopers en zo ... krijg alleen meldingen van Sisoft dat de FSB of multiplier te hoog staat voor de PCI en AGP!

Daarom ben ik ook zo bang! nieuwe Video en audio ... heb lang er voor moeten sparen!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 15:37

Dreamer

Foutje

als je je cpu goed wil laten stressen

download dan "hot cpu"
en zet daarnaast nog ff je mooie koetje (krijg het tekentje nie :()open

als je dit een paar uur doet en hij loopt nie vast heb je een stabiel lopend systeem die in ieder geval niet vsast loopt vanwege je cpu >:)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Pagina: 1