[Tripple Boot] XP "achteraan" gepartitioneerd op HD

Pagina: 1
Acties:

• CeYNoX
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01-2025
Beste Tweakers,

Ik had nogal wat problemen om mijn PC dual boot te maken met OpenSuSE 10.2 en WinXP Mediacenter, na een hoop gedoe heb ik toen besloten om OpenSuSE 10.2 en MythDora te dual booten, omdat ik XP alleen voor Mediacenter en evt. Spellen gebruikte. Dit werkt nu allemaal prima.

Ik hoopte echter dat ik mijn spellen goed zou kunnen spelen in Cedega of Wine. Na een hoop gestoei hiermee kan ik concluderen dat dit niet naar mijn wensen werkt. Ik wil dus, alsnog, Windows (als derde) gaan draaien voor de spellen.

Toen ik de HDD gepartitioneerd had had ik er al min of meer rekening mee gehouden en 100GB vrij gehouden voor Win. Dus ik dacht, nou even een GRUB bootflop maken en dan Windows installeren. Bij het partitionering's tooltje van XP liep ik echter tegen een probleem op, XP kon zichzelf niet installeren omdat de partitie waar ik hem op wilde aan het eind stond, en hij niet bij de MBR kon komen :S.

Mijn vraag is dan ook, is er een manier om het toch nog Tripple boot te krijgen zonder OpenSuSE of MythDora opnieuw te installeren?

Hier mijn huidige partitioning:

Afbeeldingslocatie: http://img524.imageshack.us/img524/9531/screenshotyast2ceynoxaa3.th.png

* Twijfel of dit het juiste forum is, het spijt me als dit niet zo is.

http://www.last.fm/user/ceynox/

• CeYNoX
bump

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-03 10:18
PqMagic gebruiken om je patities op te schuiven naar achter'en...

• Hero of Time
  • Laatst online: 09-03 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar blijft de MBR dan ook werken voor Linux? Het wordt dan de windows partitie verwijderen, alle ander opschuiven en de windows aan het begin maken, maar hoe zit het dan met de MBR, die verhuist mee, of klopt helemaal niet meer gezien Linux op andere partities staat.

Commandline FTW

• CeYNoX
Hero Of Time schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:36:
Maar blijft de MBR dan ook werken voor Linux? Het wordt dan de windows partitie verwijderen, alle ander opschuiven en de windows aan het begin maken, maar hoe zit het dan met de MBR, die verhuist mee, of klopt helemaal niet meer gezien Linux op andere partities staat.
Als ik dit doe overschrijft windows volgensmij de MBR, en kan ik met mijn bootflop niet in linux komen omdat die zijn verplaatst, misschien dat ik via de suse cd er nog in kan komen, en vervolgens GRUB een nieuwe config naar m'n MBR kan schrijven... maar dat is dus de vraag...

Ik weet dat het moeilijk is, maar ik zou toch graag een beetje zekerheid wilen voordat ik dit uitvoer, aangezien ik dus ook TV kijk via het beestje en niet vanavond zonder tv wil zitten :)

• Hero of Time
  • Laatst online: 09-03 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daarom stel ik het ook aan VerkerkSander. Hij adviseert PqMagic. Je moet wel zekerheid hebben dat je weer in Linux kan komen :). Google kan je altijd raadplegen, net als support forums van SuSe.

Commandline FTW

• Daros
Hero Of Time schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:23:
Daarom stel ik het ook aan VerkerkSander. Hij adviseert PqMagic. Je moet wel zekerheid hebben dat je weer in Linux kan komen :). Google kan je altijd raadplegen, net als support forums van SuSe.
Windows is monopoly ook in bootmanager's.
Vroeger loste ik dit altijd op door eerste Windows te installeren, daarnaast Linux, aangezien linux wel netjes zegt van hee er is nog een install zal ik een bootloader gebruiken (redhat).

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar als je nu windows installeerd ben je warschijnlijk je bootmenu kwijt.
Hierna moet je een linux bootloader erover heen gooien die je MBR herschrijft met 3 besturingsystemen.

• CeYNoX
Eerst windows dan linux houdt in dat ik alles opnieuw moet gaan installeren en dat is dus even geen optie. Ik heb dit trouwens wel eerder geprobeerd met opensuse 10.2, maar er is een of andere gare bug dat zodra ik dat doe windows zogenaamd bestanden mist :S

Ik kan dus concluderen dat wanneer ik dit werkend wil krijgen, ik dus op de een of andere manier na het repatitionen en de windows install moet kunnen booten in linux om een nieuwe config naar de mbr te schrijven, nu is de vraag of iemand toevallig weet hoe ik in linux kan booten (flop werkt niet, want die HDC/HDA dingen zullen zijn verschoven).

• Daros
CeYNoX schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 15:00:
Eerst windows dan linux houdt in dat ik alles opnieuw moet gaan installeren en dat is dus even geen optie. Ik heb dit trouwens wel eerder geprobeerd met opensuse 10.2, maar er is een of andere gare bug dat zodra ik dat doe windows zogenaamd bestanden mist :S

Ik kan dus concluderen dat wanneer ik dit werkend wil krijgen, ik dus op de een of andere manier na het repatitionen en de windows install moet kunnen booten in linux om een nieuwe config naar de mbr te schrijven, nu is de vraag of iemand toevallig weet hoe ik in linux kan booten (flop werkt niet, want die HDC/HDA dingen zullen zijn verschoven).
pak een live cd van een linux distro en doe dan de MBR tool.

Ook heb je gewoon (gratis) bootloader die je op cD of flop kan branden. die dan alles detecteren en vragen hoe je het wilt hebben.

• CeYNoX
oke, ik wil aan de slag gaan, PqMagig = PartitionMagic?
Ken het wel, maar dat draait toch alleen onder windows?
naja, heb hier nog een of andere XP-Live cd liggen met zo'n tool, eens kijken of dat wat is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CeYNoX schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 16:58:
oke, ik wil aan de slag gaan, PqMagig = PartitionMagic?
Ken het wel, maar dat draait toch alleen onder windows?
naja, heb hier nog een of andere XP-Live cd liggen met zo'n tool, eens kijken of dat wat is.
PQMagic = PowerQuest PartitionMagic.

Draait zowel onder Windows als via een opstart-floppy. Anders kan je eventueel nog kijken naar een Ubuntu-CD met ingebouwde partitie-manager (freeware).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CeYNoX
Goed, net ff bezig geweest, maar het gaat niet echt zoals ik het wil. Ik had PartitionMagic nog ergens gevonden (op een bootable cd) maar als ik die opstart krijg ik error #128, mijn schijf heeft een niet industriële structuur :S gaat lekker dus, zometeen maar eens vanaf flop proberen. Die Windows Live CD was trouwens Winternals ERD commander 2005, maar hier had ik niks aan...

shot in the dark, zou dit het misschien kunnen zijn? (mijn schijf is 320GB): PartitionMagic 8.0 has been tested and is supported on drives up to 300 GB when the partition is less than 90 percent full. Larger hard drives may require additional memory. For more information, see the document New features in Norton PartitionMagic 8.0.

EDIT:

Nieuwe poging, heb nog een 20 GB hdd'tje gevonden, daarom installeer ik windows wel, en die partitie acheraan wordt gewoon mijn second partition.

EDIT 2:

Oke, XP staat erop, nu de boot loader configureren :)

[ Voor 43% gewijzigd door CeYNoX op 03-02-2007 09:40 ]

• CeYNoX
Ik heb van alles geprobeerd om GRUB m'n 2e HDD te booten, maar krijg het niet voor elkaar...
Kreeg eerst verschillende errors, maar kom nue niet verder dan een knipperend _ en vervolgens niks :S zijn er nog speciale dingen die ik moet instellen ?

Pagina: 1