Toon posts:

Slecht beeld op uhf kanalen op PVR350

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al een hele tijd is de beeldkwaliteit van bepaalde zenders niet om aan te zien. De laatste tijd werd dit zelfs nog wat erger. Dus ik stuurde een mailtje naar mijn kabelmaatschappij (HaviTV wat nu deeluitmaakt van Wvem, een van de Vlaamse kabelmaatschapijen). Die hebben gisteren iemand opgestuurd om mijn kabels na te kijken. Die waren allemaal perfect in orde met voldoende sterkte (tussen de +3 en +5dB)

Die man liet mij weten dat de zenders waar de kwaliteit echt slecht was allemaal UHF frequenties waren die tussen de 450 en 600MhZ zitten.

Aangezien het dus niet aan de kabel ligt zou het probleem aan de TV-kaart of drivers kunnen liggen.
Het gaat dus over een hauppauge PVR 350, op een pc met WinXP prof.

Ik heb deze vraag op het hauppauge forum gepost, maar daar heb ik nog geen antwoord gekregen. Dat forum is een beetje dood >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 11:13 ]

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Die waarden (wanneer ze zijn uitgedrukt in dBmV) zijn inderdaad goed te noemen en komen overeen met 63 en 65 dBµV. De minimale signaalsterkte om een goed signaal te kunnen ontvangen is normaal gesproken 57 dBµV.

Echter er is nog iets anders wat zo mogelijk nog belangrijker is dan signaalsterkte en dat is de signaal/ruis verhouding. Weet je of deze ook gemeten is?

Voor een mooi strak plaatje heb je zo'n 30 dB SNR nodig, is deze lager dan kan zich dat uiten in ruis in je signaal.

De ruisvloer op mijn kabelaansluiting ligt rond de -26 dBmV, ik krijg een nogal sterk signaal binnen, namelijk zo'n +7dBmV tot +10dBmV. Dit ozu betekenen dat ik een signaal ruisverhouding heb van 33 tot 36 dB. Wanneer ik mijn kabelmodem benader voor een meting dan klopt dit best aardig.

Toch levert dit in mijn geval een klein probleem op doordat ik naast de kabel een satelliet ontvanger heb, welke kan uitzenden via een RF-modulator. Deze modulator zendt uit op 0 dBmV (60 dBµV)

Ruis: -26 dBmV = 34 dBµV,
Satontvanger uit: 0 dbmV = 60 dBµV

Hieruit blijkt dat ik een SNR overhoudt van 26 dB (signaal - ruis = snr) en dit zorgt voor een licht ruizig signaal op mijn TV. Als ik de antennekabel lostrek uit de muur heb ik een strak plaatje.

Waaorm vertel ik dit allemaal? Waarschijnlijk is er 'ergens' een verbinding brak of pikt een kabel stoorsignalen op. Wanneer je op TV wel een goed signaal krijgt maar op je PVR niet, dan ligt het probleem zeker weten bij je binnen en mogelijk aan je kaart, heb je je PVR al eens rechtstreeks aan je wandcontactdoos gehangen met een -goed afgeschermd- kabeltje? Een PC kan ook nogal eens voor stoorsignalen zorgen welke je mogelijk goed kunt afvangen door een goede kabel te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
plankie schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:55:
Waaorm vertel ik dit allemaal? Waarschijnlijk is er 'ergens' een verbinding brak of pikt een kabel stoorsignalen op. Wanneer je op TV wel een goed signaal krijgt maar op je PVR niet, dan ligt het probleem zeker weten bij je binnen en mogelijk aan je kaart, heb je je PVR al eens rechtstreeks aan je wandcontactdoos gehangen met een -goed afgeschermd- kabeltje? Een PC kan ook nogal eens voor stoorsignalen zorgen welke je mogelijk goed kunt afvangen door een goede kabel te gebruiken.
Het is niet makkelijk om even de pc aan de wandcontactdoos te hangen. Een TV heeft hier ooit wel even gestaan en die gaf een perfect beeld. Het zou wel een goede kabel zijn (Kathrein LCD 90 zie ik op die kabel staan), dus geen gamma kabel of zo. Het probleem zou dus niet aan de kabel, maar aan de TV-kaart liggen.

Dus graag ervaringen van nog PVR 350 gebruikers, ben ik de enige die daar problemen met heeft.