Toon posts:

[2003] SP1 Printserver probleem - client*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij beschikken over een print server met windows 2003 sp2.

Als je normaal een printer bij een client wil installeren :
start => settings => printers and faxes => add a printer

Dan kies je bij 'In' : Entire Directory => Find Now

Normaal krijg je dan alle printers die geshared zijn op de server en op de andere eventuele clients (met shares).

Dit lukt echter niet, geen foutmelding, maar er komen geen printers te voorschijn van de printserver (enkel van de clients).
Als je dan op die client in de explorer \\sprint1 (naam van de server) ingeeft, dan komen wel alle gedeelde printers te voorschijn en kun je ze toevoegen.

Iemand die een idee heeft van de oorzaak ? Vind dit nogal bizar, maar ik kan het niet oplossen...

Alvast bedankt!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 10:15

BFS

Rude awakening

Klinkt toch als een GPO die ingesteld is waardoor er op deze manier geen printers toegevoegd mogen worden. Even GPResult draaien op de client en daarna kijken welke GPO er toegepast wordt en die controleren op een dergelijke instelling.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
2003 SP2? Die is niet eens final, niet slim om dat op een productiemachine te doen.

Check bij je printershares eens of het vinkje 'list in directory' wel aanstaat.

Verwijderd

Topicstarter
Oei, foutje gemaakt, het is sp1!!

Ondertussen heb ik wat meer info gevonden, 1 van de 2 domain controllers is een tijdje uit het netwerk geweest en dan worden de printers blijkbaar 'geschrapt'.

Volgens microsoft is dit de error:

printer pruner may prune all the print Queue objects on its site.

Ik kan wel vermijden dat dit in de toekomst nog gebeurt, maar hoe ik alles nu terug in orde krijg blijft me wel een raadsel...

http://support.microsoft.com/search/default.aspx?query=246906&catalog=LCID%3D1033&spid=&qryWt=&mode=r&cus=False&x=14&y=11

is de url en volgens mij is het eerste puntje bij ons het geval.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee hoe ik de printers terug zou krijgen?

Dus als ik nu in windows explorer \\printserver ingeef krijg ik alle printers beschikbaar en dit lukt goed.

Wil ik echter een printer toevoegen via start => settings => printers & faxes => add a printer => next en dan find om alle printers te krijgen (hier kreeg ik vroeger een lijst van alle printers), dan lukt dit niet.
Ik krijg geen enkele printer meer beschikbaar. Iemand een idee ?

Thx!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Heb je wel aangevinkt dat ze gepublished moeten worden in het domein?

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
domain controllers weggeweest, nou denk ik ff helemaal vrij, ben dr echt neit bij vandaag, maar zijn je master operation roles nog aanwezig?

Verwijderd

Topicstarter
Alles werkt nog naar behoren, enkel kan je een printer niet meer installeren op een client via de standaard weg. Enkel via \\printserver => rechts klikken en connect

Precies of ze zijn verdwenen uit de active directory...

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Er is al een aantal keer gevraagd of "List in Directory" aanstaat bij die printers; is dit zo?
En verder zijn je Master Opteration roles die Rataplan aandraagt ook erg belangrijk.

Geef aub eerst eens antwoorden op vragen die gesteld zijn; zo blijf je in een cirkeltje ronddwalen.

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
list in directory is bij iedere printer aangevinkt

Mss een domme vraag, maar wat zijn master operation roles ? Ik heb hierop ff gegoogled maar ik kom er nie veel wijzer van...

• Krypt
Het is "operations master roles"; zoek daar maar eens op.

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik eens gecheckt en alle 5 de roles van FSMO zijn wel degelijk aanwezig zoals onderstaand voorbeeld:

Server "dc1" knows about 5 roles
Schema - CN=NTDS
Settings,CN=DC1,CN=Servers,CN=Default-First-Site-Name,CN=Sites,CN=Configuration,DC=corp,DC=com
Domain - CN=NTDS
Settings,CN=DC1,CN=Servers,CN=Default-First-Site-Name,CN=Sites,CN=Configuration,DC=corp,DC=com
PDC - CN=NTDS
RID - CN=NTDS
Infrastructure - CN=NTDS

Dus hier ligt de fout ook niet direct denk ik dan ? Iemand nog een idee wat het probleem is ?

Alvast bedankt!

• Krypt
En als je ze even weghaalt en opnieuw aanmaakt, of even dat vinkje "List in Directory" uitzetten, Apply en dan weer aan.

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Subliem, gewoon overal 'list in directory' uitgevinkt en terug aangevinkt en het probleem is opgelost.

Dat ik da zelf nie geprobeerd heb...

Enfin, vriendelijk bedankt voor de moeite!
Pagina: 1