Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
Ik wil minder gaan werken, ik heb het hier al eens eerder (1 jaar geleden) informeel over gehad met me werkgever. Maar dat was niet mogelijk. En als reden werd opgegeven dat het policy was bij mijn werkgever. Ik heb toen laten rusten.

Onlangs ben ik achter de wet WAA ( http://www.arbeidsrechter.nl/w/waa.htm#2 ) gekomen. En deze wetgeving staat ook letterlijk in me CAO 8)7

Wat zou een reden kunnen zijn om de arbeidstijd vermindering te weigeren?

korte bedrijfsgegevens:
- bedrijf groter dan 10 personeelsleden en kleiner dan 350
- Geen onregelmatige diensten
- Werkdruk is normaal en deadlines worden over het algemeen wel gehaald.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Een bedrijf mag (ongeacht de CAO geloof ik) zoiets niet weigeren tenzij er grote financiele bezwaren zijn. Dat staat volgens mij zo in de wet (maar waar weet ik niet :) )

Zie oook hier: http://www.huismannen.nl/site/artikel.php?id=1184&

en postbus 51: http://www.postbus51.nl/i...295-519D-1520603F5D346D5D
Voor wie
De WAA geldt voor alle werknemers die werken bij een organisatie met meer dan 10 werknemers. De wet geldt ook voor ambtenaren.
en
Uw werkgever mag een verzoek om minder te werken afwijzen, als het bedrijf door de urenvermindering in ernstige problemen zou komen ('zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen'). U kunt hier denken aan problemen
- bij het vinden van een vervanger die het werk overneemt;
- op het gebied van de veiligheid;
- van roostertechnische aard.

[ Voor 78% gewijzigd door Jaspertje op 01-02-2007 11:00 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Als jij minder wilt gaan werken moet dat mogen. Klaar. Daar is geen regel of manier omheen te komen, alleen dat je baas het minder leuk vind. Maar als hij jouw dwingt 40 uur te blijven werken vind jij het minder.

Ik zou er gewoon een keer goed over praten met je baas en er samen vrolijk uitkomen. Dat helpt de werksfeer en je baas zijn genot toe. En meteen slingeren met wetten en cao`en komt erg cru over :) Dat kan later altijd.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Topicstarter
disjfa schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:58:
Als jij minder wilt gaan werken moet dat mogen. Klaar. Daar is geen regel of manier omheen te komen, alleen dat je baas het minder leuk vind. Maar als hij jouw dwingt 40 uur te blijven werken vind jij het minder.

Ik zou er gewoon een keer goed over praten met je baas en er samen vrolijk uitkomen. Dat helpt de werksfeer en je baas zijn genot toe. En meteen slingeren met wetten en cao`en komt erg cru over :) Dat kan later altijd.
100% mee eens....

Maar de policy komt van PZ, met hun heb ik weinig te maken. Me directe manager zal me wel steunen. Maar hij is zelf ook niet bekend met dit soort regels.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, je moet even bedenken of het de relatie werknemer <-> werkgever niet zal gaan schaden. Maar volgens mij zijn ze min of meer verplicht om er gehoor aan te geven Op arbeidsrechter.nl staat het vrij duidelijk omschreven.

Even nog wat quoten:
De werkgever kan het verzoek slechts afwijzen als zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zich daartegen verzetten (art 2-5 WAA).
Als ze echt ontzettend moeilijk gaan lopen doen, kan je er altijd nog aan gaan denken om van werkgever te wisselen. Maar ik weet niet of dat realistisch is voor je. (Kan je wel weer over je salaris onderhandelen, waardoor je die 20% terugval weer kan beperken)

Sinds september werk ik ook 32 uur en het bevalt me prima! Ik moest wel door een paar hoepels springen om het voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk is het wel gelukt.

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 01-02-2007 11:44 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
meeste bedrijven weten regels ook niet, of beweren ze regels niet te kennen.

Bedrijf waar ik werk, doet ook zeer moeilijk met mensen die 4 dagen willen werken.
Dat kan zogenaamd niet, want dat schaad contact met de klanten en opdrachtgevers.
Dus er zijn al mensen vertrokken naar andere werkgevers....

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

bangkirai schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:23:
meeste bedrijven weten regels ook niet, of beweren ze regels niet te kennen.

Bedrijf waar ik werk, doet ook zeer moeilijk met mensen die 4 dagen willen werken.
Dat kan zogenaamd niet, want dat schaad contact met de klanten en opdrachtgevers.
Dus er zijn al mensen vertrokken naar andere werkgevers....
Precies de reden waarom ik van werkgever ben veranderd (en ik wilde dichter bij huis gaan werken!). Nu kwam toevallig ook nog zo uit dat ik ongeveer 20% in salaris omhoog ging bij deze nieuwe werkgever. In principe heb gratis 52 extra vrije dagen erbij B)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
1. Zoek voor jezelf uit of je dit echt zeker weet (ook ivm daling inkomen).
2. Wees vastbesloten naar de werkgever toe dat je dit wil doen. Niet van "het lijkt me fijn als" of "het zou zo goed uitkomen als", maar "ik wil vanaf 1 maart 32 uur per week gaan werken".

Ik wou van 40 naar 36 uur per week en heb nu mijn zin gekregen, omdat ik uitdrukkelijk heb gezegd dat ik de huidige gang van zaken zat was en ik niet meer wist hoe ik prive met werk moest combineren. Ik heb namelijk heel wat wrijvingen met mijn manager gehad over het vrijnemen van dagen / tijd.

Mijn argumenten naar management en directie toe:
- Verbeterde werksfeer. Ik heb 1 dag (vrijdag) elke 2e week die ik vrij ben, waarin ik al mijn prive afspraken in kan plannen. Hierdoor ben ik niet meer genoodzaakt regelmatig vrij te nemen, waardoor er ook minder wrijvingen tussen mij en mijn manager zullen ontstaan. Beide partijen weten immers waar ze aan toe zijn. Hierdoor zal ik mij ook beter op mijn gemak voelen (minder stress).
- Het kost mij geld, niet jullie.
- Ik wil meer tijd besteden aan studie en zal genoodzaakt zijn regelmatig examens te gaan doen, welke ik graag wil kunnen inplannen in mijn eigen tijd zonder mij druk te maken over de manager zijn mening (het komt niet goed uit, we hebben een deadline, etc).
- Ik ben de huidige situatie helemaal zat en wil dringend tot een oplossing voor de langere termijn komen :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

LuCarD schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:02:
Maar de policy komt van PZ, met hun heb ik weinig te maken. Me directe manager zal me wel steunen. Maar hij is zelf ook niet bekend met dit soort regels.
Dat is alleen maar gunstig; dan hoef je je werkrelatie met je baas niet te verzieken en kan je het gewoon uitvechten met een stel tiepmiepen achter een bureau ver weg :)

Als je directe baas het niet zou willen; dan wordt het gewoon heel erg lastig. Nu moet het te doen zijn :)

Verwijderd

*knip bericht van spamclone*

[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 02-02-2007 11:59 ]

Pagina: 1