Toon posts:

Migratie van SBS 2003 naar Server 2003 standaard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met een project waarbij ik een sbs 2003 server heb draaien en die moet ik migreren naar een server met Windows Server 2003 standaard op nieuwe hardware.

Er zijn een aantal tools om deze migratie makkelijker te maken zoals bijvoorbeeld het transition pack.

Echter is het de bedoeling om hier geen gebruik van te maken. Er schijnt een manier te zijn om dit "handmatig" te doen.
Ik weet dat ik de server 2003 standaard als backup DC moet installeren en dat ik vervolgens de "rollen" moet overzetten door middel van het programma "ntdsutil".

Ik heb vernomen dat ik daarna nog gebruik kan maken van het programma "adsiedit" om bepaalde dingen over te zetten (Global Catalog en LDAP). Maar hier loop ik dus vast.

Is er misschien iemand die hier wat meer documentatie over heeft zodat ik weet wát ik precies over moet zetten met adsiedit en hoé ik dat voor elkaar ga krijgen.

Groeten,

Martin

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is je reden om niet het transition pack te gebruiken, maar alles handmatig te willen doen?

Zie verder: How to upgrade Small Business Server Domain Environment to regular Windows 2003 Domain

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Het is een project dat ik op mijn stage / werk aan het volgen ben en de opdracht was dit te realiseren zonder dat er extra kosten gemaakt moeten worden voor de aanschaf van nóg meer software.
En voor zover ik heb kunnen vinden werkt het transition pack ook alleen maar als de migratie op dezelfde server plaats vindt. En dit is een migratie naar nieuwe hardware. (het enigste wat het transition pack doet is de limits verwijderen)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:55:
het enigste wat het transition pack doet is de limits verwijderen.
Nope, het transition pack past ook je licenties aan van de SBS-variant naar reguliere licenses. Gebruik je het transition pack niet, dan zul je voor de produkten die je gebruikt (W2K3, Exchange, SQL?, en je client cal's) allemaal losse licenties moeten aanschaffen...

Reken voor de gein eens uit wat duurder is: een transition pack met user call's of allemaal losse licenties.

Staat overigens allemaal in de Transition Pack PDF
En voor zover ik heb kunnen vinden werkt het transition pack ook alleen maar als de migratie op dezelfde server plaats vindt.
Lees de door mij geposte links eens, daar staat in dat er twee migratiepaden zijn.
...en de opdracht was dit te realiseren zonder dat er extra kosten gemaakt moeten worden voor de aanschaf van nóg meer software.
Gaat dus niet lukken, of je schaft een transition pack aan, of je schaft reguliere licenses aan. Je zult hoe dan ook moeten zorgen dat je licenses op orde zijn...

[ Voor 32% gewijzigd door Question Mark op 01-02-2007 10:10 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik zal dit ook zeker vermelden in mijn verslag.
Maar zoals in mijn eerste post vermeld is dit een (intern / afstudeer) project. Dit zal niet gerealiseerd worden in het echte bedrijfsleven dus ik krijg in principe niet te maken met cal's o.i.d.
Ik heb in principe 3 pc's. 2 ervan worden de eerder genoemde servers en de laatse wordt als werkstation ingericht om te kijken wat voor effect het heeft op het domein.
Dus van cal's hoef ik me niets aan te trekken (die zijn voldoende aanwezig op het bedrijf).
Het gaat puur en alleen om de servermigratie (dus exchange, sql, etc. mag ik achterwege laten).

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat moet er precies opgeleverd worden dan? Lijkt me een erg vreemde opdracht.
  • Geen migratie Exchange/usermailboxen?
  • Useraccounts wel migreren? (met/zonder behoud passwords)
  • Userdata?
  • Migratie bestaande group-policy's?
  • Ook migratie werkplekken?
  • etc
Afhankelijk van de invulling van bovenstaande vragen (en verdere randvoorwaarden) kan pas je plan van aanpak bepaald worden. En da's eigenlijk de eerste stap van je opdracht (en elke migratie overigens).

Als blijkt dat je niks mee hoeft te migreren kun je net zo goed een nieuwe DC in een nieuw Forest opbouwen en zeggen dat je klaar bent :| (serieus bedoeld overigens).

Aangezien het verder kennelijk over een school/afstudeeropdracht gaat, lijkt het me verstandig om zelf flink te zoeken op MS Technet en de vele White Papers te bestuderen over Domain Migrations. D'r is genoeg over te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 01-02-2007 10:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
In principe moet alles wat ingesteld is gemigreerd worden.
- User accounts met wachtwoordbehoud
- Userdata
- GPO's
- en de werkplekken

Ik zal nog eens verder zoeken op internet wat hierover te vinden is, en misschien is het wel een idee om gewoon eens aan de praktijk te beginnen om te zien wat er gebeurt en waarop ik precies moet gaan zoeken.

Bedankt tot zover!
Pagina: 1