UPS vol -> stekkerdoos?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Zoals de TT al zegt, vroeg ik me af of het kwaad kan wanneer je een stekkerdoos aan een UPS hangt, om daar vervolgens je servers op aan te sluiten, zodat je eigenlijk meer capaciteit hebt op je UPS? Mij lijkt eigenlijk dat dit niet de bedoeling is, maar misschien maakt het wel helemaal niets uit?

Ik kon hier op www.apcc.com en google niets over vinden. Misschien dat jullie hier iets over kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-07 12:39
voor zover ik weet niet. Het zou alleen van belang zijn dat je het maximale vermogen niet overschrijd.

je kunt dus in principe (voor zover ik weet) zoveer stekkers eraan hangen als je wilt.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:13

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Meer capaciteit????

Je krijgt juist aanmerkelijk minder capaciteit per server. ( bijvoorbeeld nog 3 minuutjes om af te sluiten in plaats van de 15)

Ook wordt er dan natuurlijk nooit per poort meer gefilterd op piekspanningen.
Alles wat jij doet op die stekkerdoos heeft invloed voor de rest op de stekkerdoos.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 20:56

_Arthur

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-07 04:00
je kan natuurlijk gewoon zelf een stekkerdoos aan een ups kabel schroeven.
Heb ik ook gedaan wegens gebrek aan kabels.
Hoewel het vooral lastig is om nog ergens een stekkerdoos te kopen die je open kan schroeven. :(

-> in de ups zitten de uitgangen ook al gewoon doorgelust. soms zijn het 2 of meer groepen.

[ Voor 17% gewijzigd door Meester_J op 01-02-2007 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 21:12
Meester_J schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:41:
Hoewel het vooral lastig is om nog ergens een stekkerdoos te kopen die je open kan schroeven. :(

-> in de ups zitten de uitgangen ook al gewoon doorgelust. soms zijn het 2 of meer groepen.
Of je dit alleen wilt is een tweede., Een beetje van hobbyisme, iets wat je niet wilt in een productie omgeving. Gewoon PDU's nemen van HP of APC. Werken goed, en stabiel maar vooral veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rolfie schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:18:
Gewoon PDU's nemen van HP of APC. Werken goed, en stabiel maar vooral veilig.
Als je geen behoefte hebt aan de specifieke functionaliteiten die een PDU biedt is het natuurlijk een prima oplossing om 300 euro of meer uit te geven voor een 'feature' die je ook kunt halen uit een stekkerdoos van 2.95 bij de Ikea. Ik gok dat je voor een concultancy-bureau werkt. Die zijn erg gek op 100 maal meer uitgeven dan nodig is voor een oplossing.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 11:28

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Meester_J schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 09:41:

Hier idem. PCs hangen er direct op, wat randapparatuur op een gemodde stekkerdoos. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
Het kan, of het mag is een tweede. Maar je moet natuurlijk nooit over het vermogen van de UPS heen gaan. Je batterijen gaan snel dood en als de netspanning eens wegvalt dan heb je kans dat je UPS het toch niet trekt.

Hoofdzaak is dus lekker op het maximaal vermogen dat je UPS kan leveren en daar netjes onder te blijven.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

burne schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:22:
Als je geen behoefte hebt aan de specifieke functionaliteiten die een PDU biedt is het natuurlijk een prima oplossing om 300 euro of meer uit te geven voor een 'feature' die je ook kunt halen uit een stekkerdoos van 2.95 bij de Ikea. Ik gok dat je voor een concultancy-bureau werkt. Die zijn erg gek op 100 maal meer uitgeven dan nodig is voor een oplossing.
En jij werkt dan zeker voor een houtje-touwtje oplossings toko waarbij de oplossing vandaag werkt en morgen alles in elkaar stort.

Pak gewoon de producten die er voor bedoelt zijn en ga niet zelf knutselen. Tenzij de uptime van je servers toch niet uit maakt, maar dan heb je ook geen ups nodig in de eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

_Arthur schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:48:
En jij werkt dan zeker voor een houtje-touwtje oplossings toko waarbij de oplossing vandaag werkt en morgen alles in elkaar stort.
Nee, ik heb ondermeer bijvoorbeeld een jaar of vijf het netwerk waar de machines van tweakers.net in hangen in de lucht gehouden. Eerst bij Vuurwerk, en later bij True.

Ik zie -met mijn tien jaar ervaring in grootschalig hosten- wel degelijk de voordelen van goede oplossingen. Van de andere kant: iemand die een UPS met 2 aansluitingen heeft en daar twee servers, een switch, een dsl-modem en een printserver op aan wil sluiten heeft volstrekt niets aan een PDU. Dat is verspilling van geld. Koop een stekkerdoosje, steek 'm in de UPS en klaar. Niets aan het handje.

Zal ik je een tip geven? De kans dat je PDU stukgaat is aanzienlijk groter dan de kans dat een stekkerdoos stukgaat. Als het je gaat om betrouwbaarheid is een PDU een risico en geen oplossing. Het enige wat een PDU toevoegt is managebility en voor twee servers op een kantoor waar van 9 tot 5 een systeembeheerder zelf fysiek aanwezig is is dat geen zwaarwegend argument.

Had je nu je grote :X maar gehouden.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-06 11:32

RoRoo

Certified Prutser

Ik ben het eens met burne.

je kan bij de gamma stekkerdozen halen die je met een power verlengkabel (ups kabel wordt het ook soms genoemt) zonder problemen op je UPS kan aansluiten. Scheelt weer schroeven.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik zelf (werkzaam bij een ict bedrijf) maar er zelf ook een stekkerdoos aan. Bij APC zit ook een contrastekker meegeleverd hiervoor. Je moet wel zelf in de gaten houden of de ups wel genoeg capaciteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

burne schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:36:
Nee, ik heb ondermeer bijvoorbeeld een jaar of vijf het netwerk waar de machines van tweakers.net in hangen in de lucht gehouden. Eerst bij Vuurwerk, en later bij True.
Heb je verder nog wat gedaan? Krantenwijk ofzo. Of mischien brei-lessen gegeven?

Want ik zie niet in waarom je moet 'patsen' met je werkzaamheden om je uiteenzetting van je standpunt te onderbouwen.
Ik zie -met mijn tien jaar ervaring in grootschalig hosten- wel degelijk de voordelen van goede oplossingen. Van de andere kant: iemand die een UPS met 2 aansluitingen heeft en daar twee servers, een switch, een dsl-modem en een printserver op aan wil sluiten heeft volstrekt niets aan een PDU. Dat is verspilling van geld. Koop een stekkerdoosje, steek 'm in de UPS en klaar. Niets aan het handje.
Als ie een switch en modempie op z'n UPS wil aansluiten lijkt me een UPS sowieso al overkil.
Zal ik je een tip geven? De kans dat je PDU stukgaat is aanzienlijk groter dan de kans dat een stekkerdoos stukgaat. Als het je gaat om betrouwbaarheid is een PDU een risico en geen oplossing. Het enige wat een PDU toevoegt is managebility en voor twee servers op een kantoor waar van 9 tot 5 een systeembeheerder zelf fysiek aanwezig is is dat geen zwaarwegend argument.
Zal ik je een tip geven? Alle hardware kan stuk! Zelfs de UPS! Dus laten we die ook maar niet meer gebruiken.
Had je nu je grote :X maar gehouden.. :+
Jep! DAT is de manier om te discussieren over onderwerpen hier in PNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

abaart

lolbroek

Ik heb zelf nergens ervaring mee :+ .
Maar ik denk dat het geen kwaad kan, zolang je maar niet over de capaciteit van de ups heen gaat.
Gewoon doen dus! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Als je geen behoefte hebt aan de specifieke functionaliteiten die een PDU biedt is het natuurlijk een prima oplossing om 300 euro of meer uit te geven voor een 'feature' die je ook kunt halen uit een stekkerdoos van 2.95 bij de Ikea.
Voor een simple oplossing (switch adsl router, kvm) werkt dit inderdaad ook goed. je moet hem alleen los op de grond leggen. Of hem vastbinden. Iets wat in een datacenter of een 24 uurs productie omgeving niet echt gewenst is. Ik was laatst bij een klant, die had een apparaat of 20 op een 3000VA ups gehangen en een 700VA ups. Deze was ook met gewone stekkerdozen door gekoppeld naar de servers. Prachtige server ruimte, maar de acherkant van de 2 19'racks. Wel daar wou ik niet aanzitten. Alles lag gewoon op de grond.
Ik gok dat je voor een concultancy-bureau werkt. Die zijn erg gek op 100 maal meer uitgeven dan nodig is voor een oplossing.
Ik werk voor een groot bedrijf dat een aantal datacenters in beheer heeft, zowel van ons zelf als bij klanten. Hiern staan ongeveer 3000componeten van ons zelf en onze klanten waarop wij het beheer uit voeren. Het is een beetje lullig om te zeggen dat de kast was uitgevallen omdat het ikea stekkerblok door was gebrand. Of nog erger als je er brand door hebt gekregen.
Dus ja is het overkill om een PDU van 500Euro er in te zetten. Met zoveel componten en strakke contracten voor uptime (99,9999%), waarbij sommige onderdelen over 2 locaties volledig redudant zijn. Tja dan is het een kleine prijs. Daarin tegen voor een kleine klant met weinig componenten, dan is het overkill.

APC bied 19' rack PDU voor iets van 149 euro aan. Deze zijn dan wel unmanaged, je hebt zo ook net overspannings beveiligers en andere leuke tools. Voor remote beheer ideaal als je alles op afstand beheerd. Voor je ADSL modempje, overkill.

Ik heb ook vaak genoeg zelf een stekker er aangeschroeft bij mijn vorige werkwerkgever. Het gaat meestal ook goed, maar of het in een professionele omgeving gewenst is, is een 2de vraag.
Had je nu je grote maar gehouden..
Waarom, we discuseren toch? Jij hebt een mening, en die hoeft niet gelijk te zijn met de mijne. Toch. En wie de beste mening heeft, dat hangt van de sitatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

_Arthur schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 21:08:
[...]

Heb je verder nog wat gedaan? Krantenwijk ofzo. Of mischien brei-lessen gegeven?
Graag op een normale manier discussieren ... :/
Want ik zie niet in waarom je moet 'patsen' met je werkzaamheden om je uiteenzetting van je standpunt te onderbouwen.
Ik wel, het heeft voor dit topic wel degelijk nut om te weten of de tip komt van iemand die 5 jaar lang in datacenters rond gehobbeld heeft of van iemand die 5 jaar lang als systeembeheerder Office enzo heeft zitten supporten.
Zal ik je een tip geven? Alle hardware kan stuk! Zelfs de UPS! Dus laten we die ook maar niet meer gebruiken.

[...]

Again, discussier ff normaal.
burne schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 11:22:
[...]
Ik gok dat je voor een concultancy-bureau werkt. Die zijn erg gek op 100 maal meer uitgeven dan nodig is voor een oplossing.
Jij mag je ook wel iets inhouden ;)

Die PDU's van APC ... ik ken ze niet (althans, niet bij naam) maar waarom zijn die krengen zo duur :?
Ik dacht dat het normaal '19" stroom sloffen' waren ? :P

Afhankelijk van budget en omgeving zou ik een zo goedkoop mogelijke rackmount slof aanhangen (iets fijner idee dan een opengeschroefde Ikea stekkerdoos).
Wellicht dat je zo'n PDU op marktplaats voor weinig kan vinden ?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

_Arthur schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 21:08:
Als ie een switch en modempie op z'n UPS wil aansluiten lijkt me een UPS sowieso al overkil.
Want? Stel dat 'ie bijvoorbeeld een mailserver en de sales-database aan een sdsl-lijn heeft hangen. Z'n coloboer heeft een UPS, z'n DSL-provider heeft een UPS, als hij z'n database-server in de lucht weet te houden hebben z'n klanten live voorraad-info, en als z'n mailserver blijft werken hebben ze nog bevestigingen van bestellingen ook. En voordat je begint te sputteren dat niemand dat zo doet: in 2000 had Vuurwerk een tweehonderd-tal klanten met ongeveer zo'n oplossing. Dat zal nu wel minder zijn, die zitten bij betere hosters dan Versatubbietel, maar het aantal bedrijven met dat soort oplossingen zal niet afgenomen zijn. Een groeiend aantal bedrijven doet VoIP, al is het maar voor verkeer tussen twee vestigingen, steeds meer bedrijven PINnen over IP, enzovoort. Reden genoeg om er voor te zorgen dat je bedrijf of winkel niet op z'n gat gaat door een dipje van een seconde of om je klanten de tijd te geven af te rekenen voordat ze weg kunnen uit een donkere winkel.
En 'out of the blue' mijn voorgaande werkgevers voor houtje-touwtje-toko's uitmaken was natuurlijk een volkomen passend argument. :+ (dikke huid, no offence taken, maar als je kaatst kun je minimaal één bal verwachten..)
Rolfie schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 21:35:
je moet hem alleen los op de grond leggen. Of hem vastbinden.
Of voor 39 euro bij Rexel-Wollf een 19" Pulti powerstrip halen. 1U, 9 stopcontacten en het ziet er best geil uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.eldeco.be/Graphics/UP0440RR.jpg
Nog steeds maar 1/10de van de prijs van een 'normale' APC PDU. Overigens is er, als je het netjes doet, helemaal niets mis met zelf schroeven. Het is precies even veilig als kant en klaar kopen, als het al niet veiliger is, omdat jij het goed wilt doen en het de chinees die jouw kant-en-klaar-ding na moet kijken ook wel eens aan wat anders denkt.
waarom zijn die krengen zo duur
Alles bij APC is duur. Zelfs een 'normaal' euro netsnoertje kost 20 euro en 21 centen. Ook al kopen ze dat in China voor duppies het stuk. Een soort van Belkin ofzo.

Nagezonden mededeling: de basic rack PDU heeft _geen_ overspanningsbeveiliging en is elektrisch gezien dus identiek aan een ikea stekkerdoosje van € 2.95. Voor zwart ijzer, 19 inch breed, 12 in plaats van 8 stopcontacten en een APC-logo betaal je dus 174 euro en 36 centjes. De TS mag bepalen of dat 'm het waard is. :>

[ Voor 10% gewijzigd door burne op 02-02-2007 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

burne schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 00:09:
Want? Stel dat 'ie bijvoorbeeld een mailserver en de sales-database aan een sdsl-lijn heeft hangen. Z'n coloboer heeft een UPS, z'n DSL-provider heeft een UPS, als hij z'n database-server in de lucht weet te houden hebben z'n klanten live voorraad-info, en als z'n mailserver blijft werken hebben ze nog bevestigingen van bestellingen ook. En voordat je begint te sputteren dat niemand dat zo doet: in 2000 had Vuurwerk een tweehonderd-tal klanten met ongeveer zo'n oplossing. Dat zal nu wel minder zijn, die zitten bij betere hosters dan Versatubbietel, maar het aantal bedrijven met dat soort oplossingen zal niet afgenomen zijn. Een groeiend aantal bedrijven doet VoIP, al is het maar voor verkeer tussen twee vestigingen, steeds meer bedrijven PINnen over IP, enzovoort. Reden genoeg om er voor te zorgen dat je bedrijf of winkel niet op z'n gat gaat door een dipje van een seconde of om je klanten de tijd te geven af te rekenen voordat ze weg kunnen uit een donkere winkel.
Och, je hoeft mij niet te vertellen of een UPS nu wel of niet zinnig is. Maar als je stelt dat de TS z'n UPS alleen maar gebruikt voor een simpel servertje en een modempje en dat daarvoor een fatsoenlijke electra voorziening niet nodig is (lees, 'hij kan er zelf wel een stekkertje aan klussen'), lijkt mij dat niet juist.

Een fatsoenlijke electra voorziening is altijd zinnig. Ook ivm verzekeringswerk om een zijstraat te noemen.
En 'out of the blue' mijn voorgaande werkgevers voor houtje-touwtje-toko's uitmaken was natuurlijk een volkomen passend argument. :+ (dikke huid, no offence taken, maar als je kaatst kun je minimaal één bal verwachten..)
Als eerste de opmerking plaatsen van "Ik gok dat je voor een concultancy-bureau werkt. Die zijn erg gek op 100 maal meer uitgeven dan nodig is voor een oplossing." is natuurlijk ook een erg passend argument in deze. Daar reageerde ik mischien ook niet geheel netjes op.
Of voor 39 euro bij Rexel-Wollf een 19" Pulti powerstrip halen. 1U, 9 stopcontacten en het ziet er best geil uit:
[afbeelding]
Nog steeds maar 1/10de van de prijs van een 'normale' APC PDU. Overigens is er, als je het netjes doet, helemaal niets mis met zelf schroeven. Het is precies even veilig als kant en klaar kopen, als het al niet veiliger is, omdat jij het goed wilt doen en het de chinees die jouw kant-en-klaar-ding na moet kijken ook wel eens aan wat anders denkt.
Probleem hierbij is dat je dus zelf een andere stekker aan het apparaat moet klussen. Iets wat je in een redelijk fatsoenlijke omgeving liever niet doet. Althans, ik niet.
Alles bij APC is duur. Zelfs een 'normaal' euro netsnoertje kost 20 euro en 21 centen. Ook al kopen ze dat in China voor duppies het stuk. Een soort van Belkin ofzo.
Eens dat het allemaal geld kost en soms best fors. Maar kosten gemaakt voor apparatuur e.d. worden gewoon afgeschreven over een vast gestelde periode, echter manuren zijn vaak vele malen hoger.
Nagezonden mededeling: de basic rack PDU heeft _geen_ overspanningsbeveiliging en is elektrisch gezien dus identiek aan een ikea stekkerdoosje van € 2.95. Voor zwart ijzer, 19 inch breed, 12 in plaats van 8 stopcontacten en een APC-logo betaal je dus 174 euro en 36 centjes. De TS mag bepalen of dat 'm het waard is. :>
Echter is een PDU iets netter af te monteren dan een standaard verlengdoosje dat weggestopt is onder de rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een stekkerdoosje aan je UPS hangen is niet zo erg mits er maar voldoende vermogen is.
Heb zelf een oude verlengkabel gepakt (met een male en female IEC plug) en 1 stekker afgeknipt en daar een snoerloos stekkerdoosje op gemonteerd (opgehaald bij Eerste Hulp Bij Onderdelen voor een euro of 2).
Daarmee voed ik mijn speakset en externe harddisk.
Maja heb dan ook een SmartUPS1400 staan onder m'n PC dus die moet dat wel trekken. Load (bij alles ingeschakeld) staat maar 1 ledje hier. Zet ik m'n scherm uit, dan is het alle lampjes uit.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Natuurlijk wil het oog ok wat (een PDU ziet er gewoon mooi uit in je rack). Verder zijn ze vaak wat netter weg te werken dan een gewone 'ikea' stekkerdoos. Er zijn natuurlijk stekkerdozen met 19" mounts te koop. Die bieden precies dezelfde funtionaliteit als een gewone doos. Ik heb wel eens een basic-pdu van APC open gehaald om te kijken wat het verschil is. Hierin kun je zien wel zien dat de interne bedrading erg zwaar en kwalitatief goed is uitgevoerd. Of dit de prijs rechtvaardigt? Tja, ik heb persoonlijk nog nooit een 'overleden' stekkerdoos gehad.. ook niet van de ikea.

Zeker in high-density omgevingen is het gebruik van een rackmount pdu een space-saver en het zorgt ervoor dat je zelfs een vol 42U rack netjes en toegankelijk kunt inrichten. Ik denk dan ook dat je je keuze moet laten afhangen van je toekomstplannen met het rack waarin een en ander gemonteerd is. Indien je er in de toekomst nog veel meer in gaat hangen, dan kun je misschien beter een PDU kopen zodat je alles netjes kunt af monteren (en hiervoor de bij de servers meegeleverde kabels kunt gebruiken ipv kabels met een gewone stekker eraan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

_Arthur schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:31:
Een fatsoenlijke electra voorziening is altijd zinnig. Ook ivm verzekeringswerk om een zijstraat te noemen.
Op mijn Ikea stekkerblokje staan meer keurmerk-logotje's dan op m'n apc PDU's. :>
Als eerste de opmerking plaatsen van "Ik gok dat je voor een concultancy-bureau werkt.
Was het je opgevallen dat 'ie inderdaad voor zo'n club blijkt te werken (getronics ofzo..)?
Probleem hierbij is dat je dus zelf een andere stekker aan het apparaat moet klussen. Iets wat je in een redelijk fatsoenlijke omgeving liever niet doet. Althans, ik niet.
Misschien dat er een belangrijk verschil tussen jou en mij is, in dat opzicht. Ik heb een aantal keren serverruimtes opgebouwd, dus van leeg casco tot functionerend hok. Dan huur je dus een of andere dure club in om de energie-distributie aan te leggen. En de jongens die het werk komen doen zijn gewoon LTS-ers. Het enige verschil tussen professioneel werken en knutselen is dat in het eerste geval de supervisor komt kijken en alles wat niet netjes gedaan is afkeurt en over laat doen. En daarna de klant (ik dus) nog eens. Als je kritisch kunt zijn over je eigen werk kan je net zo goed kwaliteit afleveren. Niets van wat die jongens doen is onbereikbaar voor gewone stervelingen.
Eens dat het allemaal geld kost en soms best fors. Maar kosten gemaakt voor apparatuur e.d. worden gewoon afgeschreven over een vast gestelde periode, echter manuren zijn vaak vele malen hoger.
Dat budget moet er wel zijn. Ik ga er een beetje vanuit dat dawg werkt bij een niet-al-te-groot bedrijf en daar 'de systeembeheerder' is. In een bedrijf met een man of 20 is 'budget' een behoorlijk probleem. Iets wat geld kost moet z'n geld ook waard zijn.
Echter is een PDU iets netter af te monteren dan een standaard verlengdoosje dat weggestopt is onder de rommel.
Je kunt die PDU natuurlijk ook onder de rommel wegstoppen. Het is maar net hoe je er mee omgaat. En hoe je er mee omgaat zegt veel meer over de resultaten dan de aanschafprijs van het spul wat je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

empheron schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:47:
Zeker in high-density omgevingen is het gebruik van een rackmount pdu een space-saver
Nee. Je 'density' neemt af met 8-12.5% en dus bespaar je niets. Niet getreurt: je kunt volledig buzzword-complaint blijven met de Zero-U PDU's van APC zonder dat het je rackspace kost. Overigens moet je meestal wel een colo-boer vinden die je de stroom en koeling wil en kan leveren, voor 42 1U-machines in een 44U rack. (plus een 2U 48-poorts switch..)(8kW, 40A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:38

paularts

Paulux !!!!!!

Nee die zero U PDU is te klein voor die configuratie moet je er al 3 inhangen voor die 42 1 U servers en de switch :P
maar om de TS te helpen is het wel makkelijk of het wel in een Rack komt of niet...
heb hier ook een 19"UPS liggen met een zelf gemaakte slof eraan om mijn ruimte in te vullen dus die switch en de router en de mini server.
op de andere 2 poorte hang de gewone "" PC

ligt gewoon in de kast werkt al 3 jaar perfect. en is veilig.
maar ja als een een 19"rack hebt is het gewoon mooier om dus het is voor de TS kosten tegen het totaal beeld afwegen.
dus voor de TS de oplossing is er en wat beter is ligt bij de TS volgens mij...
en 150 tov 5 euro is ook wel een overwegingspunt

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

paularts schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:11:
Nee die zero U PDU is te klein voor die configuratie moet je er al 3 inhangen voor die 42 1 U servers en de switch :P
Je hebt er 4 nodig. 10A maximaal en ze zijn metered, en schakelen dus uit als je daar boven komt. Goed, het kost wat, maar dan heb je ook wat. (€3946.04) En wat doe je met je A/B-paden? 8 dus, als je redundantie wilt. (€7892,08 auw..)

[ Voor 9% gewijzigd door burne op 02-02-2007 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190503

Veel blaat over een UPS ^^ mijn god zeg,

@ Dawg,
voor thuis kan het heel mooi.
voor op je werk komt het niet echt proffessioneel over, en zijn wel andere oplossingen voor..

Kijk even naar je specs van die UPS, en hang er niet te veel aan (qua vermogen, niet aantal)
vinden zie niet echt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Ik werk met 4 andere beheerders voor een bedrijf met ongeveer 700 medewerkers, dus budget is niet echt een probleem, maar het moet wel verantwoord worden, en natuurlijk gaan ze hier geen duizenden €'s uitgeven aan wat men ziet als een stekkerdoos.

Verder komt het ding wel in een 19" rack. Een 15-tal servers (voornamelijk DL380's) die verdeeld over 2 Smart-UPS 3000's hangen. Ik ben dus voor een professionele oplossing (bv. PDU van HP/APC), mijn collega zegt dat een stekkerdoos met spanningsbeveiliging ook voldoet, ookal moet je er dan zelf een andere outlet aan knopen.

Vraag is nu, wat is het grote verschil tussen deze 2 zaken? Maakt een PDU echt zoveel verschil dat het die prijs rechtvaardigt? Of is het gebakken lucht?

[ Voor 40% gewijzigd door dawg op 05-02-2007 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87513

Ik ben een collega van de TS.

We hebben het hier over de hoofdlocatie van een bedrijf met 350 gebruikers uitgesmeerd over een 7 vestigingen. We gaan intern op de hoofdlocatie een SAN plaatsen en nu was de discussie tussen TS en meself of het koppellen van een stekkerdoos aan de UPS "wenselijk" was.
Ik vond van wel (heb het zo al 2 jaar draaien) en TS vond van niet. Of het mooi is vind ik een hele andere discussie. De load op beide UPS'en is 40-60% met de servers zo als die nu incl stekkerdoos zitten aangesloten. Het mooiste is natuurlijk om je aan de 8 outlets te houden. Maar ik ben van mening dat het advies mbt de te kiezen UPS volgens APC altijd in het voordeel van APC is. Ik denk dat je het per organisatie moet bekijken en dan het advies van APC meenemen maar niet bepalend maken.
TS is erg technisch oplossend ingesteld en ik let op de centjes. Voordeel is dat we samen eigenlijk altijd tot het juiste compromis komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 87513 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 11:21:
Ik denk dat je het per organisatie moet bekijken en dan het advies van APC meenemen maar niet bepalend maken.
Ik denk het niet..

Hoelang is de tijdspanne die je wilt overbruggen met je UPS-en? (da's nl. één van de doelen van een UPS).

Zolang je UPS voldoende capaciteit heeft om deze periode te overbruggen is er niets aan de hand. Red je dit niet, dan zul je je UPS capaciteit moeten uitbreiden. Zo simpel is het...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
. De load op beide UPS'en is 40-60% met de servers zo als die nu incl stekkerdoos zitten aangesloten.
Hmmm 60%. Dat houdt in dat als er 1 UPS uitvalt je 2 * 60% krijgt = 120%...... :+ Ik weet niet of je UPS dat lekker vind. Ik vind je erg hoog zitten met je belasting. Zeker als je uit gaat dat je batterijen na 3 jaar niet meer de zelfde capaciteit hebben. Ik weet niet hoelang je server het uithouden bij een powerfailere.

15 servers op 1 UPS (immers de andere is voor redundantie) is erg veel. Een DL380G5 heeft een voeding doe 800Watt levert * 15 servers 12000 Watt. Nu is dit bij maximum vermogen, maar toch om dit op 1 UPS aan te sluiten. Al ga je uit van maar 50% belasting, dan zit je nog steeds op 6000Watt op een UPS van 3000VA.
Ik denk dat je het per organisatie moet bekijken en dan het advies van APC meenemen maar niet bepalend maken.
TS is erg technisch oplossend ingesteld en ik let op de centjes. Voordeel is dat we samen eigenlijk altijd tot het juiste compromis komen.
Reken ook eens uit wat het kost als het mis gaat. Hoeveel kost dit?

Kijk je kan heel duur gaan zitten of je houdt het goedkoop, een APC kost rond de 150Euro. Naar mijn ogen niet echt een groot bedrag. Je kan ook andere verdeel blokken halen die je ook netjes in een 19”rack plaatsten. Deze zijn ook nog altijd beter als zelf iets in elkaar zetten. Iets zelf in elkaar zetten, dat gaat er bij mij niet in als we een rack hebben staan. Ik moet er niet aandenken dat er bij onderhoud een stekker uitschiet. Daarom je kan voor rond de 50 euro ook een leuke Rack PDU kopen bij een bouwmarkt. Kost ook niet zoveel, maar daar heb ik nog altijd meer vertrouwen in dan in een zelf gemaakte IKEA stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

McKaamos schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:42:
Een stekkerdoosje aan je UPS hangen is niet zo erg mits er maar voldoende vermogen is.
Heb zelf een oude verlengkabel gepakt (met een male en female IEC plug) en 1 stekker afgeknipt en daar een snoerloos stekkerdoosje op gemonteerd (opgehaald bij Eerste Hulp Bij Onderdelen voor een euro of 2).
Daarmee voed ik mijn speakset en externe harddisk.
Maja heb dan ook een SmartUPS1400 staan onder m'n PC dus die moet dat wel trekken. Load (bij alles ingeschakeld) staat maar 1 ledje hier. Zet ik m'n scherm uit, dan is het alle lampjes uit.
Ja, de eigenschap van Thin Lead-acid plates. Het shortcutvermogen van een loodaccu is dermate hoog dat zo'n accu je PC nauwelijks voelt. Ik heb zelf een 12v 125A UPS (UPS25A+ACCU 100A) en ik kan rustig 3 uur doormodderen na een stroomuitval voordat de UPS het systeem down zet.. Het nadeel is wel dat het systeem met TFT lichter is als heel de UPS en dat beide nog lichter zijn als mijn puur metalen bureau. Het geheel weegt 120 kilo.

Hoe zwaar is de UPS als UPS en computer gelijk zijn ? :P

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 05-02-2007 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rolfie schreef op maandag 05 februari 2007 @ 12:26:
[...]

Hmmm 60%. Dat houdt in dat als er 1 UPS uitvalt je 2 * 60% krijgt = 120%...... :+ Ik weet niet of je UPS dat lekker vind. Ik vind je erg hoog zitten met je belasting. Zeker als je uit gaat dat je batterijen na 3 jaar niet meer de zelfde capaciteit hebben. Ik weet niet hoelang je server het uithouden bij een powerfailere.

15 servers op 1 UPS (immers de andere is voor redundantie) is erg veel. Een DL380G5 heeft een voeding doe 800Watt levert * 15 servers 12000 Watt. Nu is dit bij maximum vermogen, maar toch om dit op 1 UPS aan te sluiten. Al ga je uit van maar 50% belasting, dan zit je nog steeds op 6000Watt op een UPS van 3000VA.

[...]

Reken ook eens uit wat het kost als het mis gaat. Hoeveel kost dit?

Kijk je kan heel duur gaan zitten of je houdt het goedkoop, een APC kost rond de 150Euro. Naar mijn ogen niet echt een groot bedrag. Je kan ook andere verdeel blokken halen die je ook netjes in een 19”rack plaatsten. Deze zijn ook nog altijd beter als zelf iets in elkaar zetten. Iets zelf in elkaar zetten, dat gaat er bij mij niet in als we een rack hebben staan. Ik moet er niet aandenken dat er bij onderhoud een stekker uitschiet. Daarom je kan voor rond de 50 euro ook een leuke Rack PDU kopen bij een bouwmarkt. Kost ook niet zoveel, maar daar heb ik nog altijd meer vertrouwen in dan in een zelf gemaakte IKEA stekkerdoos.
Het zijn geen redundante UPSén, elke UPS (APC 3000VA) staat op zichzelf en heeft een eigen aantal servers op zich hangen. De ene heeft dus een belasting van 40 en de andere van 60%. De opzet is dat er genoeg tijd overblijft om de servers automatisch te laten afsluiten. Niet meer en niet minder.
De ene UPS heeft het dus iets zwaarder als de andere.
Ik weet dus ook niet zeker of er id een verschil zit in de spanningsslof van APC of van een die ik hier bij een elektro zaak haal met overspanningsbeveiliging. Er word gesproken over een Ikeaslof maar er is meer onder de zon als enkel APC of Ikea. Ik heb nog niet duidelijk of die slof van APC echt beter is zodat dit bv een meerprijs van 100 euri rechtvaardigd.
Simpel gedacht zou ik zeggen dat de voedingskabel niets meer of minder is als plus/min/aarde en of dit nu door kleine chinese handjes word gemaakt of door een electricien vanuit je eigen organisatie.
We hebben nml zelf een elektrotak binnen de firma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Question Mark schreef op maandag 05 februari 2007 @ 12:14:
[...]
Ik denk het niet..

Hoelang is de tijdspanne die je wilt overbruggen met je UPS-en? (da's nl. één van de doelen van een UPS).

Zolang je UPS voldoende capaciteit heeft om deze periode te overbruggen is er niets aan de hand. Red je dit niet, dan zul je je UPS capaciteit moeten uitbreiden. Zo simpel is het...
Je kan servers hebben die uit hun neus staan te vreten of zware SQL bakken die op hun donder krijgen. De ene server heeft 3 schijven de andere 6. Denk dat dit wel degelijk uit maakt qua stroomverbruik. In mijn ogen mag je nooit blind vertrouwen op een standaard advies wat je van de APC site haalt. Dat gaat technisch zeer zeker super werken maar economisch koop je dikwijls overkill. Tegen de tijd dat je het (gezien groei naar de toekomst) wel nodig hebt is het versleten of zijn er betere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 15:56
Koffie schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 21:55:
Die PDU's van APC ... ik ken ze niet (althans, niet bij naam) maar waarom zijn die krengen zo duur :?
Ik dacht dat het normaal '19" stroom sloffen' waren ? :P

Afhankelijk van budget en omgeving zou ik een zo goedkoop mogelijke rackmount slof aanhangen (iets fijner idee dan een opengeschroefde Ikea stekkerdoos).
Wellicht dat je zo'n PDU op marktplaats voor weinig kan vinden ?
Je hebt PDU's en PDU's. De 'dure' PDU's waar het hier om gaat zijn voor zover ik weet metered en MANAGED PDU's van APC (we zijn die dingen nu ook aan het testen). Dat wil zeggen dat ze via het netwerk manageable en monitorable zijn. Precieze belasting is te meten, maar ook het uitzetten van 1 van de stroomaansluitingen via het netwerk. (Om een server een 'echte' powercycle te geven dus).
Dit is heel wat anders dan een non-managed PDU (niet manageable, wel goede overspanningsbeveiliging en duurzaamheid) en weer heel wat anders dan een 'stekkerdoos van de ikea' die ik niet graag tegenkom in een 24/7 zware belasting. Er zijn bij ons al heel wat groepen uitgeklapt door dit soort 'hobbywerk'.

Kortom:
Een stekkerdoos van de IKEA is goed voor de kerstboom.
Een goedkope 19" unmanaged PDU is goed voor kleine server toepassingen als van de TS (let op de max belasting van je UPS, zoals al 5 keer door anderen verteld)
Een 'dure' managed metered PDU is goed voor 24/7 oplossingen waar je op afstand je hele serverruimte kan managen en dan meestal in combinatie met zaken als ILO of een andere KVM oplossing (wij zelf gebruiken Raritan).
Pagina: 1