Toon posts:

FSB verhogen

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus Notebook (A2H/L) met een P4 2.8 GHz. Het BIOS is zeer beperkt, zo kan je de FSB op 133, 140,146,153 zetten, maar niets er tussen in. Ook aan de geheugentiming is niets te veranderen. De Everest 2.2 geheugenbenchmark verloopt prima op 140 MHz, maar bij zwaardere applicaties al gauw een Blue Screen. Er zijn 2 geheugenmodules aanwezig:
1.Slot1: Corsair PC2700 0.5GiB
2.Slot2: Corsair PC3200 1GiB met de volgende timings:
CAS# Latency 2.5 clocks
Ras# to CAS Delay 3 clocks
Ras# Precharge 3 clocks
Tras 6 clocks
Trc 10 clocks.
Weet één van jullie of het BIOS te hacken is? Mijn ervaring met assemblar dateert uit de jaren 80 en met een Hexeditor kan ik er ook al geen chocolade maken. Bijvoorbaat dank

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 02:52 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou dit sterk afraden. Laptops zijn er sowieso niet voor gemaakt om overgeclockt te worden, de koeling is hier niet op berekend en je hebt zelfs al een redelijk heet hoofd in huis...

Met die BIOS klooien, tjah eigen risico. Bedenk wel dat de kans op een dode laptop redelijk aanwezig is.

Verwijderd

Topicstarter
Met de huidige processor op 2.8 GHz blijft de temperatuur constant op 56 C en dit gold ook voor de vorige P4 2.4GHZ op 153 MHz. Bovendien staat het notebook op een Antec Notebookcooler. Dus daar verwacht ik geen problemen mee.

Verwijderd

een 'Antec Notebookcooler' vericht anders ook geen wonderen, maargoed -> we praten wel verder als je huilend terug komt met de vraag 'hoe een cmos reset' uit te voeren...

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-01 19:46
Waarom wil je dat ingodsnaam :o voor die 2% extra prestatie winst? :D

Verwijderd

Topicstarter
Redskillz schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 03:19:
Waarom wil je dat ingodsnaam :o voor die 2% extra prestatie winst? :D
Correctie: Geen 2% maar 5% en de prestatietoename verloopt niet lineair met de CPU-frequentie, zodat de prestatietoename is aanzienlijkis. :(

Verwijderd

'Weet één van jullie of het BIOS te hacken is? Mijn ervaring met assemblar dateert uit de jaren 80 en met een Hexeditor kan ik er ook al geen chocolade maken. Bijvoorbaat dank'

ik denk dat je beter de clock_generator van je processor kan haxx0ren, die bios hacks stellen niet zoveel voor

'Er zijn 2 geheugenmodules aanwezig:
2.Slot2: Corsair PC3200 1GiB met de volgende timings:'

dan draai je dus niet in dual channel mode.. en daar zit de echte te behalen winst

probeer je serieus wat te bereiken of loop je je te vervelen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 04:02:
[...]

Correctie: Geen 2% maar 5% en de prestatietoename verloopt niet lineair met de CPU-frequentie, zodat de prestatietoename is aanzienlijkis. :(
Dat hangt nogal af van wat je doet.

Ja - een lineaire stijging in CPU kloksnelheid zorgt voor een lineaire strijging in CPU performance
Nee - een lineaire stijging in FSB kloksnelheid zorgt niet voor een lineaire stijging in systeem performance

Dit komt doordat je buiten het verhogen van de CPU kloksnelheid bij het overklokken van de FSB ook de bandbreedte op de FSB vergroot, daarnaast wordt de snelheid van het geheugen vaak ook hierop gebaseerd waardoor de geheugenbandbreedte ook groter wordt.

Dus in theorie is de winst inderdaad ongeveer maximaal 5%, echter er zijn amper applicaties die echt iets hebben aan dat extra beetje bandbreedte. In de praktijk zal de winst dus ongeveer 2% oftewel onmerkbaar zijn.

Wel gaat je systeem te warm worden wat erg gevaarlijk is, het is immers niet alleen de CPU die harder gaat lopen, maar ook het chipset en het geheugen. Dit kan ervoor zorgen dat de temperatuur in het systeem gevaarlijk hoog wordt en je accu kan ontploffen. Sowieso gaan er zaken flink slijten en stabieler kan het er ook niet op worden.

Ook gaat je accu sneller leeg, en door de hogere PCI snelheid (een laptop heeft haast nooit een PCI lock) kan je harde schijf corrupt raken of in het ergste geval je hdd controller of videokaart kapot gaan. Ook is de kans dat je geen gigabit of 100 mbit netwerksnelheid meer aan kan wegens extra corruptie op de PCI bus.
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 04:03:
'Er zijn 2 geheugenmodules aanwezig:
2.Slot2: Corsair PC3200 1GiB met de volgende timings:'

dan draai je dus niet in dual channel mode.. en daar zit de echte te behalen winst
Onzin, je kan prima dual channel draaien met twee compleet verschillende geheugen chips.
Dat de een PC3200 en de ander 2700 is maakt ook niets uit, dat zijn de ratings die ze vanuit de fabrikant hebben meegekregen, de chips draaien wel even hard.

Dual channel is niets meer of minder als een extra set sporen naar een geheugenslot toe, dit zorgt ervoor dat de geheugen controller tegelijkertijd met allebei de chips kan praten zonder dat deze op elkaar hoeven te wachten.

Een tijd terug toen deze techniek vrij nieuw was konden geheugen controllers onstabiel worden van chips met een verschillende SPD inhoud of van verschillende groottes, maar dit is allang niet meer zo. Als je de keuze hebt zijn twee gelijke chips natuurlijk beter, maar het is echt niet nodig om de techniek te laten werken.

@TS:

Geef het op, een notebook overclocken is bijna niet te doen, geeft vaak alleen problemen en in dit geval valt er geen performance winst te halen.

Bespaar je de moeite en koop een nieuwe laptop als je graag sneller wil gaan, dan kan je deze in ieder geval nog verkopen. Als je deze nu sloopt dan gaat dat ook niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 04:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 04:51:
[...]

[...]

Onzin, je kan prima dual channel draaien met twee compleet verschillende geheugen chips.
Dat de een PC3200 en de ander 2700 is maakt ook niets uit, dat zijn de ratings die ze vanuit de fabrikant hebben meegekregen, de chips draaien wel even hard.
zover ik weet is het onmogelijk om 1gb en 512 in dualchannel te laten lopen..!!! :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 05:06:
[...]

zover ik weet is het onmogelijk om 1gb en 512 in dualchannel te laten lopen..!!! :+
2 totaal verschillende repen, .. maar v
[...]

Dat dacht ik dus ook, maar schijnbaar kan het toch wel.. (en zelfs als beide repen een totaal andere rating hebben :+ )

of het ook daadwerkelijk zo werkt in de praktijk.........

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel

Verwijderd

[...]

Dan weet je blijkbaar niet alles :+

Ik heb hier bij wijze van een demostratie een keer een 64MB en een 1GB stabiel in dual channel laten lopen.

Zoals ik zei, dual channel is niets meer als een extra set sporen, zie het als een extra poort op een switch.

Dat oude memory controllers rare dingen gingen doen wanneer je er verschillende repen in deed kwam doordat ze gewoon niet zo goed gemaakt waren, soms in de hardware, soms in de firmware/bios en soms in de software.

Tegenwoordig is het echt geen enkel probleem meer om compleet verschillende repen naast elkaar te draaien. Je moet wel even opletten met de SPD, heb je bijvoorbeeld CL2 en CL3 geheugen dan kan het soms voorkomen dat de BIOS volgens SPD de CL2 pakt waardoor het CL3 reepje het niet trekt. Kwestie van even handmatig timings instellen en het is opgelost, maar ook dit probleem komt haast niet meer voor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 04:51:
[...]

Dat hangt nogal af van wat je doet.

Ja - een lineaire stijging in CPU kloksnelheid zorgt voor een lineaire strijging in CPU performance
Nee - een lineaire stijging in FSB kloksnelheid zorgt niet voor een lineaire stijging in systeem performance

Dit komt doordat je buiten het verhogen van de CPU kloksnelheid bij het overklokken van de FSB ook de bandbreedte op de FSB vergroot, daarnaast wordt de snelheid van het geheugen vaak ook hierop gebaseerd waardoor de geheugenbandbreedte ook groter wordt.

Dus in theorie is de winst inderdaad ongeveer maximaal 5%, echter er zijn amper applicaties die echt iets hebben aan dat extra beetje bandbreedte. In de praktijk zal de winst dus ongeveer 2% oftewel onmerkbaar zijn.

Wel gaat je systeem te warm worden wat erg gevaarlijk is, het is immers niet alleen de CPU die harder gaat lopen, maar ook het chipset en het geheugen. Dit kan ervoor zorgen dat de temperatuur in het systeem gevaarlijk hoog wordt en je accu kan ontploffen. Sowieso gaan er zaken flink slijten en stabieler kan het er ook niet op worden.

Ook gaat je accu sneller leeg, en door de hogere PCI snelheid (een laptop heeft haast nooit een PCI lock) kan je harde schijf corrupt raken of in het ergste geval je hdd controller of videokaart kapot gaan. Ook is de kans dat je geen gigabit of 100 mbit netwerksnelheid meer aan kan wegens extra corruptie op de PCI bus.

[...]

Dual channel is niets meer of minder als een extra set sporen naar een geheugenslot toe, dit zorgt ervoor dat de geheugen controller tegelijkertijd met allebei de chips kan praten zonder dat deze op elkaar hoeven te wachten.

Een tijd terug toen deze techniek vrij nieuw was konden geheugen controllers onstabiel worden van chips met een verschillende SPD inhoud of van verschillende groottes, maar dit is allang niet meer zo. Als je de keuze hebt zijn twee gelijke chips natuurlijk beter, maar het is echt niet nodig om de techniek te laten werken.

@TS:

Geef het op, een notebook overclocken is bijna niet te doen, geeft vaak alleen problemen en in dit geval valt er geen performance winst te halen.

Bespaar je de moeite en koop een nieuwe laptop als je graag sneller wil gaan, dan kan je deze in ieder geval nog verkopen. Als je deze nu sloopt dan gaat dat ook niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
De Asus heef 3 jaar zonder problemen op 153MHz gelopen met een P4 2.4 GHZ (OC 2.76 :9~ MHz). Dus die kwetsbaarheid geldt wellicht voor de nieuwere generatie notebooks.
Maar het probleem van het BIOS hacken is tot nog toe door niemand aan de orde gesteld, alleen maar waarschuwingen die, zoals mijn praktijkervaring overduidelijk heeft bewezen, nergens op berusten. M.i. praat men elkaar alleen maar na (c.f. Urban Myth)!
Ik gebruik de Asus allen maar voor muziek creatie met een E-MU 1616M geluidskaart, een M-Audio Keystatio PRO 88 en een heavy duty ATA HD van Hitachi op 7200RP.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 07:01 ]

Verwijderd

ik heb hier als ik setjes van 2 maak 4 setjes geheugen liggen ik durf me hand in het vuur te leggen dat ze niet in dualchannel draaien..
2 keer 256mb pc 3200 ander merk zelfde cas draaid niet in dual alleen single
2 keer 512 pc 4400 en pc 3200 als ik op zelfde snelheid laat lopen ..draaid alleen single..
1gb en 512 pc 4000 ddraaid alleen sinle..op verschillende moederborden getest..
dfi ultra d en asus deluxe en asrock..

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 06:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 06:53:
ik heb hier als ik setjes van 2 maak 4 setjes geheugen liggen ik durf me hand in het vuur te leggen dat ze niet in dualchannel draaien..
2 keer 256mb pc 3200 ander merk zelfde cas draaid niet in dual alleen single
2 keer 512 pc 4400 en pc 3200 als ik op zelfde snelheid laat lopen ..draaid alleen single..
1gb en 512 pc 4000 ddraaid alleen sinle..op verschillende moederborden getest..
dfi ultra d en asus deluxe en asrock..
Stuur ze maar naar mij op, dan laat ik ze dual channel draaien en maak ik een foto ervan. :+

Dat jij het niet kunt wil niet zeggen dat het technisch onmogelijk is.
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 06:53:
De Asus heef 3 jaar zonder problemen op 153MHz gelopen met een P4 2.4 GHZ (OC 2.76 :9~ MHz). Dus die kwetsbaarheid geldt wellicht voor de nieuwere generatie notebooks.
Maar het probleem van het BIOS hacken is tot nog toe door niemand aan de orde gesteld, alleen maar waarschuwingen die, zoals mijn praktijkervaring overduidelijk heeft bewezen, nergens op berusten. M.i. praat men elkaar alleen maar na (c.f. Urban Myth)!
Ik gebruik de Asus allen maar voor muziek creatie met een E-MU 1616M geluidskaart, een M-Audio Keystatio PRO 88 en een heavy duty ATA HD van Hitachi op 7200RP.
Het is niet zo zeer kwetsbaarheid, maar zomaar iets doen zonder te weten wat je doet is onverstandig, dus daar waarschuwen we je voor. We willen je niet helpen iets te doen zodat jij je accu opblaast en daarbij om het leven komt snap je?

Alles over BIOS hacken kun je hier vinden: http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=136

Het heeft echter weinig zin, de opties die je ziet in de bios zijn waarschijnlijk de uitgangsfrequenties die je clock generator kan geven. Je komt dus met het modden van je bios nergens.

Je zou de clock generator kunnen aanpassen (ingewikkeld maar zeker niet onmogelijk), alleen ook daar schiet je niet zoveel mee op gezien de overclock van 133 naar 140 al minimaal is en dat al niet stabiel wil werken.

Je kan even opzoeken naar een chipset tweak programma voor je chipset, daarmee kun je vanuit Windows de timings instellen, maar ik weet niet of die bestaat voor jouw chipset en ermee omgaan is vaak erg lastig.

Probeer ook eens even alleen het snellere reepje te gebruiken en kijk of het dan wel op 140 stabiel draait. In dat geval zou ik een 2e reepje sneller geheugen kopen en dat erbij plaatsen.

Wil je verder overclocken dan zul je extra koeling moeten aanbrengen en het chipvoltage moeten verhogen.

Maar zoals gezegd: Dit is gewoon gevaarlijk, ik raad je niet aan dit te doen.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 08:43 ]

Pagina: 1