Toon posts:

[Vista] XP naast Vista installeren*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb al vista geinstalleerd maar wil nu toch ook XP nog. Ik las dat je beter eerst XP had kunnen installeren en dan pas vista. Maar het is ook mogelijk om als vista er al opstaat XP er nog naast te zetten?

Ik las dit stukje

Alleen dit zegt volgens mij dat als ik XP al geinstalleerd heb (bij oplossing) en mn vista werkt neit meer dat ik dan in vista die oplossings handleiding moet volgen... dat snap ik niet helemaal, ze gaan er toch al vanuit dat je vista helemaal niet meer werkt?? Anyway, ik moet eerst een derde partitie erbij maken, weet iemand een goeie partitie manager die werkt onder vista? En welke stappen moet ik daarna nemen. Toch die onder 'oplossing' staan? Ook al heb ik nog geen XP geinstalleerd, eerst die aanwijzingen volgen, en dan pas XP gaan installeren?

hoop dat iemand me duidelijkheid kan geven.

grtz, Snuur

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-03 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je eerst Vista installeerd en daarna XP sloopt XP je Vista bootloader waardoor je niet meer in Vista kan komen. Door dit probleem op te lossen moet je na de install van XP met je Vista dvd booten en voor repair kiezen. Hij maakt dan automatisch de bootloader opnieuw met de juiste entries.

Voor je partities, Vista heeft zelf een partitie manager. Deze is te vinden bij Computerbeheer > Schijfbeheer. Klik met de rechtermuisknop op Deze Computer en kies voor Beheren. Aan de linkerkant staat dan schijfbeheer. Lukt het niet, dan kan je altijd nog zoeken naar een partitie manager die buiten het OS draait. Partition Magic DOS (boot vanaf cd of flop, hoeft geen aparte fat32 partitie voor te hebben) werkt bijvoorbeeld prima, maar andere doen het ook goed.

Commandline FTW