Wireless LAN (Meerdere APs)

Pagina: 1
Acties:

• zmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03 13:08
G’avond mede tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het aanleggen van een draadloos netwerkje bij kennissen. Omdat dit echter m’n eerste “wat grotere” draadloos netwerk wordt ben ik hier voor wat tips en een vraagje.

Hun eis aan het draadloos was dat ze overal in huis 54mbit hebben en een stabiele verbinding. Vooral als ze door het huis lopen met hun laptop. Ik ben vandaag langs geweest en ben erachter gekomen dat ze twee Accespoints nodig hebben voor een volledige dekking.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/zmasterslair/images/wireless-lan.jpg

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat de WRT54GL voldoet aan de eisen. Hier wou ik er dan ook twee van aanschaffen.

De eerste wireless router zal dienen als een router waar het internet binnen komt en als DHCP server.
De tweede wireless router wordt ingeprikt in een van de vier switch poorten van de eerste router en DHCP zal worden uitgeschakeld.

Allebei de AP’s krijgen dezelfde SSID en channel.

Nu zit ik alleen met het volgende probleem (denk ik). Ik ben van plan om WPA Personal te gaan gebruiken op allebei de routers. De shared key zal uiteraard op elke router hetzelfde zijn alleen heb ik nog de mogelijkheid om de key renewal in te stellen. Dit zorgt ervoor dat de key standaard om het uur vernieuwd wordt. Zal dit problemen opleveren als ze met de laptop door het huis lopen en de andere router neemt het signaal over?

Mocht er iemand wat tips of aanbevelingen hebben houd ik mezelf aanbevolen :)

Alvast bedankt!

• Sieking
  • Laatst online: 05-12-2023

Sieking

Freelance ITer

Ola,

Ik heb zelf uitstekende ervaring met de Belkin universal Range extenders

http://catalog.belkin.com...process?Product_Id=255356

Is nog goedkoper ook en zit je niet met het probleem van afwijkende WPA keys

Suc6

If you can't take the heat, get burried!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Waarom koop je een tweede router, in plaats van een losse acces point te kopen?
zoals de WAP54g?
Die is toch een eurotje goedkoper dan de WAG54GL, en verbruikt wellicht minder stroom.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Een aardige aanpak:

* 1 WRT54GL als volledig router en AP, de ander met DHCP server uit, en LAN IP in range van de ander
* Beide routers onderling via LAN-zijde verbonden (met kabel dus)
* Hou op beide SSIDs en encryptiesleutels hetzelfde, evenals evt. MAC-filtering
Ik denk niet dat de key renewal veel problemen gaat geven, als de laptop van AP wisselt moet hij toch reconnecten, alleen door hetzelfde SSID kan hij dat 'transparant' doen, zonder dat het OS een disconnect weet, encryptie regelt WLAN adapter verder zelf.
* Zorg dat beide APs verschillende kanalen hebben (liefst 3 of meer lege kanalen ertussen)
Vooral dat laatste zorgt dat de mensen redelijk kunnen roamen van AP naar AP. 't Werkt in mijn ervaring (TU/e, midden op het grasveld voor het Auditorium, op een zonnige middag) niet zo perfect als GSM, maar wel aardig, en dat is dan ook het beste wat je kunt bereiken met 2 APs. Range extenders zijn wel aardig maar je levert bandbreedte in omdat ze jouw traffic moeten ontvangen en tegelijk weer verzenden naar de router (halveert dus theoretisch). Verder lijkt me het verschil tussen WAP54G en WRT54GL in het voordeel van de WRT, daar kun je nl custom firmware op zetten (En HyperWRT Thibor 15c is daarvoor mijn tip). Die euro zal het verschil niet maken, toch?

[ Voor 12% gewijzigd door BèR op 01-02-2007 00:53 . Reden: clarity ]

• zmaster
Range extenders heb ik ook overwogen te pakken maar vanwege minder snelle troughput heb ik uiteindelijk toch voor een bekabelde variant gekozen. Het is mogelijk om een aantal gaten te boren omdat het huis opgeknapt wordt dus dan wordt er gewoon een extra kabel meegetrokken. Mijn minimale eis is aan beveiliging is ook WPA omdat WEP tegenwoordig snel te kraken is. En die belking ondersteunt helaas alleen WEP zover ik kan zien.

Naar de prijs hoeft btw niet gekeken te worden. Ze hebben een redelijk budget weggelegd speciaal voor een stabiel en snel draadloos netwerk (met oogpunt in de toekomst). Dus het mag wel wat kosten :)

Nu moet niet iedereen met Cisco spul kopen want dat is weer het uiterste :9
Flapietoetoe schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 00:42:
Waarom koop je een tweede router, in plaats van een losse acces point te kopen?
zoals de WAP54g?
Die is toch een eurotje goedkoper dan de WAG54GL, en verbruikt wellicht minder stroom.
De prijs maakt idd niet zoveel uit. Ik heb juist voor de WRT54GL gekozen vanwege zijn functionaliteit en wat BeR zegt eventuele custom firmware.

Goed punt BeR. Dat heb ik inderdaad niet vermeld dat ik nog het twijfelen was tussen of hetzelfde channel of verschillende. Ik dacht juist aan een verschil van 5(1, 6 of 11). Dit ivm. overlapping channels. Maar 3 zou ook al goed zijn?

En nu je het zegt lijkt me dat idd wel kloppen. Voor roamen van het ene AP naar het andere moet er idd kort een nieuwe verbinding gemaakt worden en zal er ook iets met de key gedaan moeten worden. Bedankt! :)

[ Voor 0% gewijzigd door zmaster op 01-02-2007 01:08 . Reden: Channels ]

• BèR
Nee, sry, ik zou toch de ene op 1 gooien en de ander op 11, blijft t minst storingsgevoelig.
http://en.wikipedia.org/w...ternational_compatibility
Although the statement that channels 1, 6, and 11 are "non-overlapping" is incomplete, the 1-6-11 guideline has merit. If transmitters are closer together than channels 1, 6, and 11 (for example, 1, 4, 7, and 10), overlap between the channels will probably cause unacceptable degradation of signal quality and throughput.

• zmaster
Ok thanks, dan doe ik dat :)

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
Houd er rekening mee, dat er omnidirectional antenna's opzitten (dus zenden 360 graden uit), als het mogelijk is, de AP's in het midden van de kamer te zetten ;)

Verder zoals ze hierboven zeggen, kanalen zijn 22 Mhz, dus een overlap van 5 kanalen moet er in Europa tussenzitten. (dus 1,6,11)

En als je wilt roamen, moet je zorgen voor een overlap van 15% in de BSS.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-03 09:14
Als ze los willen gaan kan je kijken naar een radius servertje...

There is no replacement for displacement!

• zmaster
DaYwaLkUr schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 16:26:
Houd er rekening mee, dat er omnidirectional antenna's opzitten (dus zenden 360 graden uit), als het mogelijk is, de AP's in het midden van de kamer te zetten ;)

Verder zoals ze hierboven zeggen, kanalen zijn 22 Mhz, dus een overlap van 5 kanalen moet er in Europa tussenzitten. (dus 1,6,11)

En als je wilt roamen, moet je zorgen voor een overlap van 15% in de BSS.
Yep, allemaal bekend ;) toch bedankt

En een RADIUS server lijkt me weer iets teveel van het goeie :P

• zmaster
Toevallig vertelde me iemand vandaag dit: Om goed te roamen van het ene AP naar het andere kun je SSID broadcast beter aanlaten. Zo kan het wireless kaartje beter het beste AP uitkiezen.

Kan iemand dit bevestigen of tegenspreken? Ik wou namelijk SSID broadcast het liefste uitlaten staan.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SSID broadcast bij netwerken waar je mee roamed moet je idd aan laten staan. Is ook een compleet nutteloze feature trouwens, waarvan ik liever heb dat 'ie niet meer bestaat.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 08-02-2007 17:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• zmaster
Okee :) bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door zmaster op 08-02-2007 21:03 ]

• BèR
CyBeR: SSID broadcast niet nuttig? Al die noobs die denken dat er iets stuk is als er geen netwerk in hun lijstje verschijnt.. Vind t wel zo netjes als een netwerk z'n aanwezigheid gewoon aankondigt, je wil je netwerk echt niet beveiligen door domweg SSID broadcast uit te zetten en dan hopen dat niemand connect. Of begrijp ik je verkeerd?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1