iBook start opeens niet meer op

Pagina: 1
Acties:

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Ik had mijn iBook G4 (1.2 Ghz, 768 MB, 40 GB) in slaapstand in mijn tas gestoken, en ben er toen mee aan de wandel gegaan toen hij in een beschermende hoes in mijn tas zat, niet echt veel anders dan wat ik er al 2 jaar mee doe. Toen ik hem een dag later weer aan wilde zetten gebeurde er niks, ik drukte op de knop van de batterij-indicator en die gaf niets aan, wat was gek, want toen ik weg ging was de batterij nog vol. Ik heb hem toen aan de oplader gehangen waarbij de batterij wel aangaf dat hij aan het laden was, de laptop zelf ging echter niet meer aan toen ik op de aan-knop drukte. Ik heb de batterij maar verder laten laden totdat ik weer tijd had om er naar te kijken, maar toen ik hem toen aanzette kwam er een soort grasmaaier-geluid uit en verscheen er weer geen beeld. Of het de ventilator of harde schijf is weet ik niet. Ik heb de Apple hardware test CD er in gestoken en C ingedrukt. De CD wordt wel gepakt en begint te draaien, maar verder gebeurt er niks. Ik kan wel het caps-lock en num-lock lampje op het toetsenbord aan en uitzetten, maar de laptop gaat alleen uit als ik de stroom er van haal, zonder C in te drukken is het hetzelfde verhaal, ik hoor ook de harde schijf aanspringen en uitgaan. De CD ejecten lukt ook niet.

Er stond nog wel wat data op de schijf die ik eigenlijk wel terug wil, dus het zou fijn zijn als de laptop weer zou werken, als dat niet lukt dan schroef ik hem wel open en hang de harde schijf in een USB-case, ik heb alleen geen andere Mac staan om die data daarvan te lezen omdat de harde schijf is ingedeeld als HFS, dus heb ik mijn data nog niet beschikbaar. Dus, heeft nog iemand tips?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:44
Om de data te lezen vanaf een windows machine kun je MacDrive gebruiken. Er is een probeerversie beschikbaar op hun website.

Verwijderd

Ik kan alleen maar zeggen dat je de harde schijf er niet zomaar even uithaalt. Ik ben nog aan het wachten op een vervangende schijf maar met het vervangen ben ik wel 2 uur druk. iBook is van wat ik gelezen heb het meeste werk om de harde schijf van te vervangen.
Dus inderdaad aan de PC waarop MacDrive staat en dan in firewire target modus opstarten en je data backuppen.

Waarschijnlijk wel een serieus probleem aangezien je geen beeld meer hebt. Verder lijkt het wel of de laptop het gewoon doet maar alleen geen beeld meer geeft.
Ik zou nog proberen om de PRAM te zappen.

Verwijderd

Troubleshooting: My computer displays no video:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300537

Verwijderd

Met je laptop aan in de tas is niet zo goed voor het apparaat, voortaan kun je deze beter uitzetten voordat je ermee aan de wandel gaat. Het leed is nu geleden, maar mss een tip voor een volgende notebook.

Verwijderd

CD uit computer krijgen: computer opstarten en muistoets ingedrukt houden totdat CD eruit floept.

- Als je van CD wilt opstarten zul je ook beeld moeten zien, zoniet, dan de PRAM en SMC resetten, als dat het probleem niet oplost, naar repair center van Apple.

krijg je daarna wel beeld:
- Start computer eens op met ALT toets en kijken of daar wel de CD (of andere opstartschijven) bij wordt aangegeven en dan de AHT (Apple Hardware Test) draaien

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 22:28:
Met je laptop aan in de tas is niet zo goed voor het apparaat, voortaan kun je deze beter uitzetten voordat je ermee aan de wandel gaat. Het leed is nu geleden, maar mss een tip voor een volgende notebook.
Hij stond niet aan maar in slaapstond, dit kan volgens mij geen enkel kwaad, zo reis ik al bijna anderhalf jaar met mijn iBook elke dag naar school en terug :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Nou ik heb dus de harde schijf er uit gehaald en aangesloten op m'n nieuwe MacBook, alle data was nog intact, de harde schijf werkt nog uitstekend. Die had ik trouwens zelf als eens eerder vervangen, dus dat is ook niet zo moeilijk als je gewoon de schroefjes goed sorteert.

Er was wel een probleem met een grote torx-schroef aan de buitenkant waar ik geen grip op kon krijgen, na van alles te hebben geprobeerd heb ik hem uiteindelijk met een ijzerzaag moeten gebruiken wat natuurlijk niet echt een mooi resultaat op de behuizing geeft.

Na alle niet essentiele hardware zoals het toetsenbord, touchpad, harde schijf, Airport, en extra geheugen te hebben ontkoppeld start hij nog steeds niet op, de ventilator gaat steeds harder draaien tot hij na een tijdje het eerder beschreven grasmaaiergeluid begint te maken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dag,

Ik heb slecht nieuws voor je. Er is een topic op dit forum waar meerdere mensen, waaronder ikzelf dit probleem hebben gehad.

Wat je hoort is de ventilator die op volle snelheid gaat draaien. Ik had het geluk dat als ik een paar klappen gaf op de machine, dat ie het dan weer even deed. Zo heb ik met een firewirekabel alle data over kunnen zetten.

Het is een probleem met het moederbord, waarschijnlijk de grafische kaart. Dit is stervensduur om te laten repareren (700 euro) dus ik heb slecht nieuws:

Je iBook is gestorven.

*snif*.

Wat ik wel schandalig vind is het feit dat apple-hardware blijkbaar niet langer dan 2-2.5 jaar mee lijkt te kunnen gaan. Wat de iBooks betreft. De g3 was ook geen topper.

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 17-02-2007 15:01 ]

Pagina: 1