hotswap schijf unmounten lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 16:43
Ik ben sinds kort de (niet helemaal) gelukkige bezitter van een icy dock HD-rack. Deze zou hotswap ondersteunen en inderdaad, als ik de schijf erin steek krijg ik hem vrijwel meteen te zien. Maar hoe nu veilig de schijf er weer uithalen? Gewoon de sleutel omdraaien en eruit trekken? Ik heb namelijk gelezen dat het beter is om hem via "hardware veilig verwijderen" eerst te unmounten. Windows XP geeft me die mogelijkheid echter niet, mijn schijf wordt herkend als een gewone vaste HD. Ik heb een MB122SKGF SATA rack met daarin een Seagate 7200.9 SATAII HD, aangesloten op de JMicron controller van mijn P5B-E plus mobo. Moet ik de oplossing hiervoor zoeken in de hardware of de software?

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

The Third Man

The Third Jellyfish

Ten eerste moet je sata controller hotswap ondersteunen. Dit was origineel één van de features van SATA2 maar dat is niet meer direct gekoppeld dus je zal even in de specificaties moeten kijken of hij het kan of niet.

Als hij het kan dan moet er toch echt ergens dat icoontje van 'hardware veilig verwijderen' opduiken in je taakbalk, eventueel automatisch verborgen.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02 20:45
En verder moet je controler in de bios staan ingesteld op native-sata modus. De computer mag 'm niet zien als IDE.

• Kurgan
Lekkere Kwal schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 22:36:
Ten eerste moet je sata controller hotswap ondersteunen. Dit was origineel één van de features van SATA2 maar dat is niet meer direct gekoppeld dus je zal even in de specificaties moeten kijken of hij het kan of niet.
Hij kan het wel, dat heb ik al uitgezocht op http://www.jmicron.com/JMB363.html De 7200.9 ondersteunt het ook, evenals de Icy Dock. En toch krijg ik dat icoontje niet te zien, en het idee om een HD eruit te rukken als hij mogelijk actief is staat me niet bepaald aan.

En als ik de JMicron instel op AHCI werkt mijn DVD niet meer, is toch best lastig als je wilt gamen. Als ik de icy dock aansluit op één van de SATA-poorten van de Intel-chipset wordt de schijf niet automatisch gezien maar via een handmatige scan wel. Dan wordt het echter een gewone vaste schijf die ook weer niet te unmounten is.

[ Voor 21% gewijzigd door Kurgan op 31-01-2007 23:19 ]

• Kurgan
Heeft niemand verder enig idee? Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn? Gewoon de HD uitschakelen als ik hem wil unmounten? Dit is de schijf waarop ik mijn backups maak dus als er één HD is waar ik geen dataverlies op wil hebben... :N

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Staat de write cache van de schijf aan? Misschien dat die uitzetten helpt? (in windows dus bij de harde schijf eigenschappen)

specs

• Kurgan
Daar heb ik ook al naar gekeken, caching staat idd aan maar ik kan het niet veranderen - en ik heb geen idee waarom niet. |:( :?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat voor soort partitie staat er op die schijf in de bracket aangemaakt?
Misschien eens wisselen tussen primair en uitgebreid? Geen idee of het helpt, maar niet geschoten is altijd mis...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39
Kun je in de device manager op het tabblad policies van de disk drive iets instellen? Bij mij is "optimize for quick removal" (net als "optimize for performance") grijs.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Kurgan
Brede P schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 00:51:
Misschien eens wisselen tussen primair en uitgebreid?
Heb ik met een andere HD geprobeerd (zoals gezegd is het mijn backup schijf dus daar ga ik niet al te veel aan kloten) maar het maakt geen verschil.
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 01:38:
Kun je in de device manager op het tabblad policies van de disk drive iets instellen? Bij mij is "optimize for quick removal" (net als "optimize for performance") grijs.
Bij mij ook.

[ Voor 32% gewijzigd door Kurgan op 03-02-2007 12:22 ]

Pagina: 1