Twee vragen:
- Om wat voor auto gaat het?
- Uitlaat vervangen? Welk deel is vervangen? De complete uitlaatlijn (van spruitstuk tot einddemper)?
Als het meer was dan alleen de einddemper vervangen (dus bijvoorbeeld ook de midden- of voorpijp), dan heb ik het vermoeden dat de lambda sensor d00d is of niet goed aangesloten. Een dergelijke verbruiksstijging (van 1:12 naar 1:8) doet mij namelijk vermoeden dat de motor veel te rijk loopt momenteel: er wordt meer brandstof ingespoten dan nodig is. Geeft je auto ook veel (zwarte) rook als je stevig doortrekt in de versnellingen? Zo ja, dan bevestigt dat mijn vermoeden... Zwarte rook == te rijke afstelling.
Normaliter stuurt de lambda sensor signalen naar je motormanagement-chip (ECU). Op basis van deze signalen bepaalt de ECU o.a. hoeveel brandstof ingespoten moet worden. Als deze signalen corrupt zijn of helemaal niet ontvangen worden, zal je ECU in een zogenaamd 'noodloop' programma gaan werken, wat in de praktijk vaak betekent dat er maximaal brandstof toegevoerd zal worden (in de zin van better safe than sorry).
Mijn advies is dus om na te laten kijken of de lambda sensor (deze zit doorgaand gemonteerd in het voorste deel van je uitlaattraject: in de pijp tussen het uitlaatspruitstuk van je motor en de katalysator/middendemper) wel weer is aangesloten (stekkertje) of dat deze defect is. Een dergelijke sensor wil namelijk nog wel eens vastroesten, omdat het uitlaatdeel waarin deze bevestigd is doorgaans slechts zelden vervangen hoeft te worden. Bij vervanging van dat uitlaatdeel zal dan ook vaal de sensor vervangen moeten worden, omdat deze door het vastroesten vaak niet te demonteren is zonder het ding te vernielen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Wok op 01-02-2007 00:31
]