UItlaat vervangen en benzine verbruik is gestegen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Ik heb 2 weken geleden een nieuwe uitlaat gekregen. (apk)

Het verbruik van is gestegen van 1:12 naar 1:8
Dat vind ik nogal gortig

Ik heb een katalysator, zou het bijv kunnen als je die vergeet aan te sluiten dat je verbruik omhoog gaat ?

bijna vergeten, er is een viergastest gedaan. en de garage geeft aan dat ze bij mijn auto niks af kunne stellen om het te beinvloden (primera)

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 31-01-2007 21:53 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:48

BCC

Definieer gekregen: Was de oude verroest en heb je hem bij de dealer laten vervangen of heb je hem zelf gepimpt met een blaaspijp?

Als het tweede het geval is: wat had je dan verwacht?
Als het eerste het geval is: terug naar de dealer

Een uitlaat is best een belangrijk deel van een motor. Een verkeerde uitlaat kan in het ergste geval je motor om zeep helpen.

[ Voor 22% gewijzigd door BCC op 31-01-2007 21:54 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28

franssie

Save the albatross

hoe meet je je brandstofverbruik? dmv de meter op het dashboard of door km's te vergeljken met werkelijk getankte kilomters? Heb je dit al een halve dag of al twee maanden? twee weken dus ...
compressie heeft invloed op je gebruik maar 50% meer is maf... te maf ...

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 31-01-2007 21:57 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
dealer ... en ik heb al een afspraak, (gewone originele uitlaat)

maar ik ben benieuw naar jullie ervaring. ik ben niet dom maar auto's zijn niet mijn ding om mee te prutsen (believe me tried that). ik ben wel nieuwsgierig naar de techniek

vraag2

meter op het dashbord en ervaring.
ik heb nu bijna 2 tankjes leeg en op beide maar 300km gereden ipv 400~450
ik rij zoal ik altijd rij, deze keer zelfs iets voorzichtiger, omdat het verbruik zo hoog was

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 31-01-2007 21:59 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
fish schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:51:
Ik heb 2 weken geleden een nieuwe uitlaat gekregen. (apk)

Het verbruik van is gestegen van 1:12 naar 1:8
Dat vind ik nogal gortig
Kan ik me voorstellen, maar vergeet niet dat je verbruik afhankelijk is van veel factoren, waaronder de temperatuur. Het is vorige week een paar dagen rond het vriespunt geweest, dat scheelt geen 4km/liter, maar wel een beetje.
Ik heb een katalysator, zou het bijv kunnen als je die vergeet aan te sluiten dat je verbruik omhoog gaat ?
Er zijn kat-vervangers om je katalysator te verwijderen, uitstoot is dan milieuonvriendelijker, maar je wint een paar pk. Ik denk dus dat het voor je verbruik misschien wel positief is als er geen katalysator onder zit, maar dat is maar een vermoeden. Van 1:12 naar 1:8 is echt een flink verschil.
BCC schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:53:

Als het tweede het geval is: wat had je dan verwacht?
Ik vermoed hetzelfde verbruik als voorheen? :P

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
misschien gerelateerd

ik heb er al wat stikkers afgehaald ivm de brandlucht. die vergaten ze bij de vorige auto ook al
maar nu heb ik binnen ook een appart luchtje met de verwarming aan. niet vervelend, maar wel een beetje rokerig alsof ik die stikkers nog ruik

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

met raam open rijden please! klinkt als een lek in je uitlaatsysteem en monoxide is niet van het fijnste gas om binnen te krijgen > morgen dealer bellen want dit is niet goed!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Ik ruik het aleen in mijn verwarmde lucht, niet als als ik de koude lucht aan heb staan
zou dat uit kunnen maken ? zover ik weet werkt verwarming toch via het koelwatersysteem?

Dit is nadat de uitlaat is vervangen, (ik wil mezelf niet tegenspreken, wel probeer ik het te begrijpen)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 22:05:
met raam open rijden please! klinkt als een lek in je uitlaatsysteem en monoxide is niet van het fijnste gas om binnen te krijgen > morgen dealer bellen want dit is niet goed!
Als je dat zou ruiken zou het niet zo gevaarlijk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:54
fish schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 22:20:
Ik ruik het aleen in mijn verwarmde lucht, niet als als ik de koude lucht aan heb staan
zou dat uit kunnen maken ? zover ik weet werkt verwarming toch via het koelwatersysteem?

Dit is nadat de uitlaat is vervangen, (ik wil mezelf niet tegenspreken, wel probeer ik het te begrijpen)
Klinkt als een lek in het voorste deel van je uitlaatsysteem. Welk deel hebben ze vervangen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Twee vragen:
- Om wat voor auto gaat het?
- Uitlaat vervangen? Welk deel is vervangen? De complete uitlaatlijn (van spruitstuk tot einddemper)?

Als het meer was dan alleen de einddemper vervangen (dus bijvoorbeeld ook de midden- of voorpijp), dan heb ik het vermoeden dat de lambda sensor d00d is of niet goed aangesloten. Een dergelijke verbruiksstijging (van 1:12 naar 1:8) doet mij namelijk vermoeden dat de motor veel te rijk loopt momenteel: er wordt meer brandstof ingespoten dan nodig is. Geeft je auto ook veel (zwarte) rook als je stevig doortrekt in de versnellingen? Zo ja, dan bevestigt dat mijn vermoeden... Zwarte rook == te rijke afstelling.

Normaliter stuurt de lambda sensor signalen naar je motormanagement-chip (ECU). Op basis van deze signalen bepaalt de ECU o.a. hoeveel brandstof ingespoten moet worden. Als deze signalen corrupt zijn of helemaal niet ontvangen worden, zal je ECU in een zogenaamd 'noodloop' programma gaan werken, wat in de praktijk vaak betekent dat er maximaal brandstof toegevoerd zal worden (in de zin van better safe than sorry).

Mijn advies is dus om na te laten kijken of de lambda sensor (deze zit doorgaand gemonteerd in het voorste deel van je uitlaattraject: in de pijp tussen het uitlaatspruitstuk van je motor en de katalysator/middendemper) wel weer is aangesloten (stekkertje) of dat deze defect is. Een dergelijke sensor wil namelijk nog wel eens vastroesten, omdat het uitlaatdeel waarin deze bevestigd is doorgaans slechts zelden vervangen hoeft te worden. Bij vervanging van dat uitlaatdeel zal dan ook vaal de sensor vervangen moeten worden, omdat deze door het vastroesten vaak niet te demonteren is zonder het ding te vernielen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wok op 01-02-2007 00:31 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Het is een primera, ze hebben het middendemper en achterdemper vervangen
Het middenstuk begon ik zelf al te horen, en het achterstuk begon al te schillen

volgens mij is dat na de katalysator .... kort ding met een soort gatenkooi eromheen

Die zwarte rook moet ik checken ....morgen weer een nieuwe dag (dan zie ik het ook beter ;) )

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

aan je kat valt niet veel meer aan te sluiten dan een inlaat- en uitlaat pijp. Misschien dat er nog een sensor opzit, maar waarschijnlijk niet. Los van een hitteschilt ziet een kat er ook niet anders uit dan een demper.

De Lambda sensor zou inderdaad weleens storing kunnen geven. Roetaanslag of gewoon beschadigd kan heel makkelijk een storing veroorzaken. Of misschien is het kabeltje kapot getrokken...
Normaal zou een uitlaat wel iets invloed hebben op je verbruik, maar niet zoveel als jij hebt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 22:58:
[...]

Als je dat zou ruiken zou het niet zo gevaarlijk zijn...
Klopt - wordt dus ook sluip moordenaar genoemd. Punt is dat het in de uitlaatgassen (die hij misschien dus wel ruikt/rook) zit.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 07-02-2007 01:38 . Reden: vergeten typo te repareren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:51:
Klopt - wordt dus oko sluip moordenaar genoemd. Punt is dat het in de uitlaatgassen (die hij misschien dus wel ruikt/rook) zit.
Dat is CO2 wat in de uitlaatgassen zitten want de CO wordt verdunt in de omgevingslucht. Het is pas een probleem wanneer de hoeveelheid CO toeneemt zonder dat de hoeveelheid zuurstof in de omgevingslucht toeneemt. Daarom dat CO in een huis ook dodelijk is omdat de toevoer van CO niet gecompenseerd wordt door een toename van O2 waarvan het laatste veroorzaakt wordt door een gebrekkige ventilatie.

Aangezien de lek in het motorcompartiment zit kan het geen kwaad, daar stroomt genoeg verse omgevingslucht binnen dat de hoeveelheid CO wordt omgezet in CO2.

Mijn advies, als je niet te veel aan een reparatie wilt uitgeven zou ik niet langer doorrijden want bij een kapotte lambdasensor kan je zeker zijn dat je kat ook de geest gaat geven.

[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 01-02-2007 13:51 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Chevy454 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:36:
[...]
Aangezien de lek in het motorcompartiment zit kan het geen kwaad, daar stroomt genoeg verse omgevingslucht binnen dat de hoeveelheid CO wordt omgezet in CO2.
not :D http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_monoxide_poisoning :( juist bij verbrandingsmotoren komt het voor! Als die niet lekker 'lopen' kan er via een lek in de warme lucht toevoer CO vrijkomen, zelfs bij vliegtuigjes (waar toch voldoende 'lucht' aanwezig is) is dit een risico - vandaar dat een CO melder (tabletje op dashboard) veel gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
mm gelukkig rij ik korte ritjes naar werk ....
morgen naar de garage .. wish me luck

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
garage heeft niks gevonden ...

geen lek, geen error code in de computerd
hij gaf aan dat het wel eens tijd kon zijn voor een beurt .. luchtfilter .. bougies etc

nou ja morgen heb ik een lange rit, kan ik kijken of hij op de lange stukken net zo bar onzuinig geworden is als met de korte ritjes

tnx guys

zaterdag,
vandaag 180 km gereden op 150 km normaal benzine verbruik (op de snelweg)
dat is goed dus, ik denk stiekem toch in ,'n achetrhoofd dat er iets is gefixed, die geur is namelijk ook weg

[ Voor 50% gewijzigd door Fish op 03-02-2007 22:22 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Soms moet de ECU weer even instellen als je wat groots verandert aan je auto, uitlaat of benzinepomp of wat anders wat met de verbranding te maken heeft. Omdat je ECU is ingesteld op het oude systeem kan het verbruik stijgen. Meestal onthouden die dingen elke X kilometers nieuwe dingen. Je kan m ook zelf resetten door accu er ff tussenuit te halen zodat de ECU geen stroom meer krijgt. Dan loopt je auto de 1e 5 minuten een beetje raar (schommelend toerental enzo), gewoon ff paar min stationair laten draaien en dan normaal rijden daarna.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
mja .. dat zou wat verklaren idd ....

tnx

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02-2024
Geur komt meestal doordat er montage pasta wordt gebruikt. Die wil de eerste kilometers behoorlijk stinken. Als het is uitgehard en het overtollige deel verbrand is is de geur weg.

TeamBVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BMW_M3 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 20:40:
Soms moet de ECU weer even instellen als je wat groots verandert aan je auto, uitlaat of benzinepomp of wat anders wat met de verbranding te maken heeft. Omdat je ECU is ingesteld op het oude systeem kan het verbruik stijgen. Meestal onthouden die dingen elke X kilometers nieuwe dingen. Je kan m ook zelf resetten door accu er ff tussenuit te halen zodat de ECU geen stroom meer krijgt. Dan loopt je auto de 1e 5 minuten een beetje raar (schommelend toerental enzo), gewoon ff paar min stationair laten draaien en dan normaal rijden daarna.
Lijkt mij heel erg sterk dat een uitlaat zoveel uitmaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 10:12:
[...]

Lijkt mij heel erg sterk dat een uitlaat zoveel uitmaakt...
er zat wel een gaatje in de vorige zou het kunnen dat dat anders detecteerd ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt mij niet... In de uiteindelijke uitstroom zal niet zoveel veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:54

GaMeOvEr

Is een hork.

Misschien is de hele stroom eraf geweest en heeft de hele ECU weer opnieuw moeten inleren? Ik heb me laten vertellen dat dit ook wel eens 500 kilometer kan duren ofzo.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:31:
Misschien is de hele stroom eraf geweest en heeft de hele ECU weer opnieuw moeten inleren? Ik heb me laten vertellen dat dit ook wel eens 500 kilometer kan duren ofzo.
Voor een apk ?
maar nee, dan had ik m'n radio ook opnieuw moeten programmeren ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

MikeyMan schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:12:
Lijkt mij niet... In de uiteindelijke uitstroom zal niet zoveel veranderen...
Als het gaatje voor de lambdasonde zit verandert er wel degelijk wat aan de uitstroom. De uitlaat zuigt dan valse lucht aan en de lambdasonde geeft dan de verkeerde waarde aan. Als je een tijd met een lekke uitlaat heb gereden heeft je ECU een andere inspuiting/verbranding/uitstoot waardoor dat met een nieuwe uitlaat ook even blijft.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BMW_M3 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 23:50:
[...]

Als het gaatje voor de lambdasonde zit verandert er wel degelijk wat aan de uitstroom.
Sensorwaarde verandert; uitstroom niet...
De uitlaat zuigt dan valse lucht aan en de lambdasonde geeft dan de verkeerde waarde aan. Als je een tijd met een lekke uitlaat heb gereden heeft je ECU een andere inspuiting/verbranding/uitstoot waardoor dat met een nieuwe uitlaat ook even blijft.
Eerste klopt, laatste vind ik een beetje "hard to believe"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

k heb nu bijna 2 tankjes leeg en op beide maar 300km gereden ipv 400~450
ik rij zoal ik altijd rij, deze keer zelfs iets voorzichtiger, omdat het verbruik zo hoog was
blijft het 'feit' dat TS nu meer moet tanken per gereden kilometer, dat zal toch niet alleen in de Lambda zitten lijkt me? wat je metertje aangeeft is 1, wat je moet afrekenen wat anders.

[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 07-02-2007 01:40 . Reden: niet ge-edit, niet geleefd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:54

GaMeOvEr

Is een hork.

fish schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 20:06:
[...]

Voor een apk ?
maar nee, dan had ik m'n radio ook opnieuw moeten programmeren ;)
Neu, bij het vervangen van de uitlaat, voor lassen ofzo, weet ik veel. ;) Maar als je radio zijn mem nog heeft zal dat het niet geweest zijn. ;) Mijn Corrado moest laatst ook naar de APK, en toen ik hem oppikte liep hij ook rot stationair. Naja, zeg maar, zo goed als niet stationair. Misschien was bij mij de accu ontladen geweest ofzo, want mijn radio had ook geen sap gehad. Na een kilometer of 200 kachelen loopt hij nu weer prima stationair. :)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1