PC zorgt voor stroomuitval hele huis

Pagina: 1
Acties:
  • 788 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:10
Ok, om te beginnen dit is het raarste wat ik ooit heb meegemaakt..

Ten eerste mijn specs:

Antec Sonata Lifestyle II incl Smart Power 2.0
Intel E6600
Asus P5b-e
Corsair Pc6400 ddr2
Seagate 7200.10 - 320gb
Nec dvd brander
Asus ati x1950pro

Ok, vanmorgen/gisteravond dit systeempje in elkaar gefrutst..
ook vanochtend xp geinstalleerd, en dat zonder problemen opgestart en een tijdje gedraait.
Vanmiddag vista geinstalleerd, onder het installeren, baf, in het hele huis de stroom eraf..
Frappant, want ik zat nergens aan en hij was toch al een kwartiertje bezig.. dus kortsluiting had ik op dat moment uitgesloten..
Wel voor de zekerheid even alles gechekt op kortsluiting maar alles zag er goed uit.

Dus pc opnieuw aan gezet en vista weer geinstalleerd, deze keer kwam hij iets verder, maar weer, na 20 minuten, vlogen alle stoppen, echt alle, in het hele huis eruit.
Goh, dan is er toch wat mis. Idd, dus even alle kabels gebonden, en weer alles gecheckt, en vervolgens weer een wanhopige poging.
Vista installeren, gelukkig hij houd het vol. Restart plus het opstarten ging goed. 10 seconden na het opstarten Baf, stroom in het hele huis eraf.

Dat was om 19:00, toen ben ik even de vakken van de albert heijn wezen vullen, voor 2 uurtjes, nu thuis gekomen, is de stroom er geen 1x afgevallen, terwijl de vorige 3x binnen 1 uur plaatsvond. Mijn pc stond uiteraard uit onder het werk.
Daarom heb ik de oorzaak toch bij mijn pc gelegd. Maar in godsnaam, wat voor oorzaak.

Welk probleem met mijn pc kan ervoor zorgen dat de hoofdstop in het huis eruitslaat?
Als iemand met een oplossing komt, ben ik die heilig dankbaar, zoniet, toch maar mijn voeding op RMA...

kimi

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:22
Als je het systeem al een half jaar gebruikt dan zou het gek zijn.
Maar omdat je het net in elkaar gekuntseld heb denk ik dat het toch kortsluiting is.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:16

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien trek je teveel stroom van een groep?

Controleer of je niet ergens kortsluiting maakt in de kast, misschien een afstandbusje tussen de backplate en moederbord oid.
Probeer ook eens een andere voeding, misschien een maandag-ochtend-model?

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:18
het enige wat ik me kan voorstellen is het PSU, want dat is de enige die met 220 volt werkt

• yorkick
Verder heb ik btw tussen het installeren van vista en de verwijdering van xp, nog een aantal case-mb stekkertjes geplaatst, zoals powerled etc. usb,stel als ik 1 verkeerd heb, dan kan het daar niet aan liggen?

kimi

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-03 16:46

vinnie1908

Appel != peer

De logica van PSU als enige met 220 werkt volg ik niet, maar dat terzijde.

Het enige wat ik me voor kan stellen is stof wat voor kortsluiting heeft gezorgd of zoals eerder gezegd backplate of een kaart die kortsluitign trekt door bruut aan stekkers trekken?!

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2025
Of de kabel van je PSU naar het stopcontact. Heb hetzelfde gehad met mijn kerstboom :X . Als ik de (voorgegoten) stekker aanraakte, vloog alles eruit.

Bij jou gebeurt het natuurlijk terwijl je er niet aan zit, maar kun je deze kabel vervangen door een andere?

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47
mischien de aardlek?

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Verwijderd

lijkt er inderdaad op dat er iets met die voeding is
het is ook het enige onderdeel dat aan het lichtnet hangt
heb het ook een keer gezien kwartier draaien stoppen eruit dat bleek toen een kapotte condensator te zijn
zou maar even contact opnemen met de winkel waar je hmm gekocht hebt
en kijken of je hem RMA doen voor dat je dadelijk ook schade hebt aan de rest van je systeem
als het in het laagspannings gedeelte van je voeding zou zitten zou de interne beveiliging/zekering eruit liggen of de voeding uit gooien
aan de netstroom kant van je voeding zit nl ook een zekering als het dus na de zekering zou zijn zou interne zekering eruit klappen

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2007 21:50 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-03 21:35
als vista tijdens het installeren drivers voor een apparaat installeert en deze actief stelt wordt er meer stroom gevraagd (zelf ook gehad met een videokaart die opeens ging draaien op volle kracht, was stroomkabel vergeten dus elke keer tijdens driverinstallatie resette de pc...)
dus misschien een bout voeding
probeer het eens op een andere groep

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik had hetzelfde maar bij mij kwam het door mijn tvkaart waarvan de "tv-kabel" soms mijn systeemkast raakte :P

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• yorkick
Onder xp had ik alle drivers geinstalleerd etc. heb hem toch een tijdje gedraait op xp, dat vind ik het rare, heb zelfs vanmiddag op xp nog superpi gedraaid, en intel thermalystic tool ofzo, daar hem nog op 100% workload gezet..
Dat vind ik nog steeds het frappante..

kimi

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:56
ik vermoed dat de aardlek eruit gaat
haal die stekkers weer los die je als laatste erop hebt gezet en probeer het dan nog een keer

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik zou het ook meer zoeken in de aardlek of een apparaat dat bijv. ineens aanspringt (koelkast?) en zodoende voor overbelasting zorgt op het electriciteitsnetwerk in je huis. Of idd een stekker die niet goed is. Kan ook van je monitor zijn dus! Het lijkt me iig gek dat de voeding zelf kortsluiting zou maken, want dan zou hij er vast en zeker stuk van gaan. Bovendien trekt de computer het meeste vermogen bij het starten, het opspinnen van de hd e.d.

Ik zie het al voor me als je met die pc naar de winkel gaat: ineens alles uit, incl pinautomaten :+

• yorkick
em sorry, heb zelf niet zoveel verstand van stroomnetwerken etc.
uitgesloten: overbelasting van de groep: de groep kan 16ampere x 220 volt trekken, dus meer dan 3000 watt, op de groep heb ik ALLEEN mijn pc staan

Aardlek, nooit van gehoord, im going to shame me no.. maar kan iemand het uitlegge?:P

kimi

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Jup, klinkt als een aardlek probleem.
Je hebt het over de "hoofdschakelaar' die eruit gaat, maar is dit niet misschien een aardlekschakelaar? Ter herkennen aan een testknop "T" op de schakelaar.

Als dit zo is kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn:
* Meerdere apparaten met kleine lekstromen staan tegelijk aan; wasmachine, vaatwasser etc. staan bekend om kleine lekstromen. Wellicht heeft je voeding ook een kleine lekstroom.. Al die lekstromen opgeteld mogen niet meer dan 30mA bedragen anders gaat je aardlek er uit.
* Ergens in een apparaat in huis is een defect wat een foutstroom groter als 30mA veroorzaakt. Probeer erachter te komen welk apparaat het is.
* Ergens in de bedrading/bekabeling zit een aardfout. Grondkabels en buitenlampen zijn hierbij vaak de oorzaak.
* Ergens in de installatie zitten aarde en nul draden verwisseld. Stroom die via de nul retour zou moeten lopen lekt weg via de aarde.

Als het gewoon een groep is die eruit gaat kan er ook een overbelasting zijn. Zo'n automaat kan theoretisch tot 16Amp belast worden. In de praktijk schakelt bij pas na enige tijd uit bij lichte overbelasting, dus zeker niet direct.

Lastig verhaal dus. Indien je niet kunt elimineren waar het aan ligt zou ik er toch even een vakman bijhalen.. Succes!

p.s.: Ik zou dus niet meteen bij je PC gaan zoeken, al sluit ik dit ook niet geheel uit...

[ Voor 3% gewijzigd door Foxfire op 31-01-2007 22:01 ]

Dat dan weer wel......

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:56
yorkick schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:56:
em sorry, heb zelf niet zoveel verstand van stroomnetwerken etc.
uitgesloten: overbelasting van de groep: de groep kan 16ampere x 220 volt trekken, dus meer dan 3000 watt, op de groep heb ik ALLEEN mijn pc staan

Aardlek, nooit van gehoord, im going to shame me no.. maar kan iemand het uitlegge?:P
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar als stroom naar de aarde stroomt gaat de aardlek eruit :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:55

Ravefiend

Carpe diem!

Aardlek was ook mijn eerste gedacht na het lezen van het verhaal dus ik zou mijn zoektocht daar een beginnen .. ;)

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 15:40
In het kort: Er komt stroom door de ene ader je huis binnen, door de ander gaat het weer naar buiten. Als de stroom in en uit niet even groot zijn betekent dat er een gedeelte "weglekt". De aardlekschakelaar detekteerd dat en schakelt de spanning af. Dit doet het al bij een klein verschil.
Dit omdat het gevaarllijk is, die stroom zou wel eens via jou naar bijvoorbeeld de aarde kunnen lopen, en jij bent al dood lang voordat de zekering er uit vliegt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar

Dus ga eens kijken, wat er nu steeds uitvliegt. Die PC zou ik in ieder geval niet vertrouwen, en ik zou hem al helemaal niet meer aanraken als die aanstaat.. Als het inderdaad de aardlekschakelaar is die er uit vliegt dan staat er waarschijnlijk ook 220 op de kast !!!

voorzichtig zijn dus.

[ Voor 18% gewijzigd door locke960 op 31-01-2007 22:08 ]

• yorkick
Mijn pc was op de momenten van het uitklappen van de stroom niet aangesloten op een geaarde stekker..

Verder is niks overbelast in het huis, geen enkele groep, er wordt amper wat gebruikt, zoals ik al heb gezegd.

Ik snap het principe van de oorzaak bij de aardlekschakelaar leggen niet helemaal.
Want voordat de aardlekschakelaar dingen uitschakelt, moet hij een verschil hebben opgemerkt, dus moet er ergens kortsluiting zijn geweest, toch?

En die oorzaak ligt bij mijn pc, omdat het nu al bijna 3 uur niet gebeurt is, terwijl mijn pc uitstaat.
Dus voor mij is het toch niet helemaal duidelijk, er moet toch eerst een andere oorzaak zijn, voordat de aardlekschakelaar ermee te maken krijgt?

kimi

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
yorkick schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 22:09:
Mijn pc was op de momenten van het uitklappen van de stroom niet aangesloten op een geaarde stekker..
Of hij wel of niet op een geaarde stekker zat maakt niet uit voor een aardlek schakelaar.

• NoNoAD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-01 22:15
Loop een naar de meterkast ...Voel met je handen of de zekeringen / automaten Warm of Heet zijn....als dat zo is, dan trekt er iets te veel stroom. (Meer dan 16Ampere )
Je heb Of Teveel aanstaan in huis op de zelfde groep.
Of iets maakt slecht verbinding waardoor er veel stroom word opgewekt.

Je zegt ..."alles in hele huis" dit duit eerder op kortsluiting tussen fase (230V) en aarde.
In de meterkast zou dan alleen de Groene schakelaar (Aardlek) uitgevallen moeten zijn, is dat zo?
( het zou er ongeveer zo uit moeten zien Groep1, Groep2, Gr3, Gr4 en dan de Aardlekschakelaar)
( |gr1| |gr2| |gr3| |gr4| |aard| )
of ( |aard| |gr1| |gr2| |gr3| |gr4| )

we hooren wel wat het is.

skullcrusher

• yorkick
Maar de oorzaak van de stroomuitval ligt toch niet álleen bij de aardlekschakelaar???

kimi

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-03 03:04
Tja, om zeker te zijn dat het je pc is, zou je die eens in een ander huis moeten uitproberen :)

http://specs.tweak.to/16567

• yorkick
Ja, bij het uitvallen is alleen de aarlekschakelaar uitgevallen
waar wijst dat precies op:P?

kimi

Verwijderd

dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2007 22:33 ]

• locke960
Stel, er komt 10 Ampere je huis binnen en gaat door je zekeringen naar je apparatuur. Die zelfde 10 Ampere gaat door de andere draad weer terug. Aardlekschakelaar ziet dat verschil = 0 en doet dus niks. De gewone zekering blijft ook heel.

Stel ook dat je PC niet in orde is en dat vanwege een constructiefout de spanning ook op de kast staat. De kast staat op de grond. Dit is een slechte verbinding dus er gaat maar een klein beetje stroom van de pc kast naar de grond lopen (bijvoorbeeld 0,1 Ampere).

Nu komt er 10,1 Ampere je huis binnen en gaat er 10 Ampere weer naar buiten. De zekering blijft nog steed heel, maar de aardlekschakelaar detekteerd dit en schakelt de spanning uit. En dat is maar goed ook, want voor hetzelfde geld loopt die 0,1 Ampere van de kast, via jou hand, door je lichaam en via je voeten de grond in. En daar kan jij niet tegen....

Ik heb zo het vermoeden dat als je je PC wel op een randaarde contact aan zou sluiten de spanning wel eens gelijk zou kunnen uitvallen bij het inschakelen of zelfs maar inpluggen van je PC.

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: DIT IS GEVAARLIJK.. pas op en ga niet met die PC experimenteren als je niet weet wat er aan de hand is.

Overigens is het vermoedelijk de voeding die stuk is.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Dat er stroom weglekt naar de aarde :P.

Kijk eens of er stroom op de kast van je pc staat. Dit kan met bijvoorbeeld een spanningzoeker (zo'n schroevedraaier met lampje dat gaat branden als je hem tegen een onder spanning staand apparaat houdt). Heb je toevallig een TV-kaart in je pc met een aangesloten kabel oid? Zo kan het bijv. ook weglekken.

[ Voor 28% gewijzigd door stefan001 op 31-01-2007 22:38 ]

• NoNoAD
Er lijkt dus iets mis te zijn met je voeding ...niet meer aanzetten ..en meteen nieuwe halen+ nieuwe net snoer.

De goede uitleg van Aardlekschakelaar:
Het werkt als volgt: de aardlekschakelaar meet hoeveel stroom erdoor gaat naar de installatie en de apparaten die daarop aangesloten zijn, maar meet ook of diezelfde hoeveelheid stroom weer terugkomt. Als door een storing spanning op een apparaat komt te staan, kan er een kleine 'lekstroom' via het defecte apparaat, de muur en de vloer naar de aarde stromen.

In de meest gevaarlijke situatie zou die stroom door uw lichaam kunnen lopen, met ernstig letsel of zelfs de dood als gevolg. De aardlekschakelaar is
zo gevoelig, dat hij zelfs de kleinste lekstroom opmerkt. Indien de lekstroom een gevaarlijk niveau bereikt, schakelt de aardlekschakelaar onmiddellijk alle spanning uit.
De bron: aardlekschakelaar

skullcrusher

• yorkick
locke960 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 22:35:
Stel er komt 10 ampere je huis binnen en gaat door je zekeringen naar je apparatuur. Die zelfde 10 ampere gaat door de andere draad weer terug. Aardlekschakelaar ziet dat verschil = 0 en doet dus niks. De gewone zekering blijft ook heel.

................

Overigens is het vermoedelijk de voeding die stuk is.
Ok, er lekt dus heel waarschijnlijk stroom weg bij mijn pc.
De pc staat op pootjes op een houten bureau, als er stroom weglekt, moet de kast toch onder spanning staan,
hoe dom en gevaarlijk, heb ik de kast na het uitvallen vast gepakt, waarna ik nog leefde.
Dus, mijn vraag, waar lekt die stroom dan naar toe, ivm dat hij niet op een geaarde stekker zit, én dat de kast niet onder spanning staat.
Het kan toch niet zomaar verdwijnen??

En kan de voeding zomaar kapot gaan, dus geen brakke kabel, verkeerde stekkertjes op moederbord, misschien zelfs monitor-kabel.
Of moederbord die kortsluiting maakt?

kimi

• L702
  • Laatst online: 31-03 23:41

L702

eric

Pffff... dit is wel heel moeilijk op te lossen he?

Ik zou 't toch eens in een ander huis proberen. (Goed smoesje om bij die blonde buurvrouw langs te gaan, he? ;) )

[ Voor 82% gewijzigd door L702 op 31-01-2007 22:44 ]

• NoNoAD
nou zo erg is het nou ook niet ...want de aarlekschakelaar werkt..en jij heb niks :P
Wat wel minder is dat hoe vaker je die pc aan uit zet je meer en meer schade Kan toe brengen ben aan je pc.
Als eerts gewoon de voeding vervangen + Netsnoer en dan horen we wel of het geholpen heeft.

skullcrusher

• locke960
De pc staat op pootjes op een houten bureau, als er stroom weglekt, moet de kast toch onder spanning staan,
hoe dom en gevaarlijk, heb ik de kast na het uitvallen vast gepakt, waarna ik nog leefde.
Dus, mijn vraag, waar lekt die stroom dan naar toe, ivm dat hij niet op een geaarde stekker zit, én dat de kast niet onder spanning staat.
Het kan toch niet zomaar verdwijnen??

En kan de voeding zomaar kapot gaan, dus geen brakke kabel, verkeerde stekkertjes op moederbord, misschien zelfs monitor-kabel.
Of moederbord die kortsluiting maakt?
Er kan zoveel mis zijn. er kan inderdaad stroom weglekken via de monitor. Is die monitor ook nieuw ? misschien is die wel slecht ? Het kan zijn dat je voeding zo rot is dat er niet altijd spanning op je kast staat, maar alleen soms. Het kan zijn dat er een ander apparaat in huis is dat lekt en dat je PC slechts net de druppel is die de emmer doet overlopen.
Misschien voelde je niks omdat je de kast wel aanraakte maar verders niks anders (geisoleerde schoenen, niet geleidende vloer, etc). Spanning voel je pas als er ook stroom gaat lopen. je ziet, theorien genoeg.

Vooral omdat jij hier niet zoveel van af weet, en wij de exacte situatie bij jou niet kennen, is het moeilijk om dit via een forum te gaan troubleshooten. Niemand hier wil jou een "tip" geven en nooit meer een reply van jou hier zien.

Het beste is gewoon terug naar de leverancier met de verdachte spullen. dwz, in ieder geval die voeding. En bij twijfel ook maar gelijk de voedingskabels vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door locke960 op 31-01-2007 23:02 ]

• yorkick
Nee dat kan ik begrijpen, ik ga morgen denk ik alles op karton leggen, in een geaarde stekker aansluiten, met nieuwe voedingkabel, kijken wat het apparaatje dan doet, uiteraard even rubbere handschoenen aan. Verder ga ik gewoon beneden op de grootste groep zitten.
De monitor is al aardig oud dus het lijkt me te toevallig dat het daar aan ligt..
maar als dat morgen niets helpt dan stuur ik de voeding maar terug.
Of eerst even andere voeding proberen
Ik laat het morgen weten
Genoeg gespeculeert voor vanavond, alvast bedankt voor de hulp

kimi

Verwijderd

bouw je moederbord eens uit je kast en sluit alles erop aan (leg op een niet statische ondergrond btw, geen antistatisch zakje gebruiken, dat kan aan de buitenkant nl. wel statisch zijn...) haal een andere voeding + kabel en sluit dan de boel weer aan...

controleer of het dan wel goed gaat...

daarna inbouwen, controleren of het goed gaat, zo niet ---> nogmaals uitbouwen, kijken of je geen afstandsbusjes hebt laten zitten waar ze niet horen en probeer het nogmaals opnieuw vanaf stap 1...

ik heb het btw ook wel eens meegemaakt toen ik er niet van die (rode) papieren ringetjes tussen mijn moederbord en de kop van het schroefje deed...

en btw... wat heb je ondertussen al geprobeert???

---edit: te laat :s

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:40
Als de aardlekschakelaar uitschakelt, dan moet je niet zeggen dat alle stoppen eruit vlogen :+

Maargoed.. als ik het verhaal en de reacties lees denk ik dat je niet alle overige apparatuur in je huis uit moet sluiten.

• yorkick
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:03:

ik heb het btw ook wel eens meegemaakt toen ik er niet van die (rode) papieren ringetjes tussen mijn moederbord en de kop van het schroefje deed...

en btw... wat heb je ondertussen al geprobeert???

---edit: te laat :s
Ja die papieren ringentjes heb ik niet
Ik heb gewoon een gaatje voor schroef, met daaromheem wat ijzeren puntjes..
Ik heb zowieso geen aansluitpunt laten zitten, maar het zou natuurlijk ergens anders kunnen zitten
Jimster schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:19:
Als de aardlekschakelaar uitschakelt, dan moet je niet zeggen dat alle stoppen eruit vlogen :+

Maargoed.. als ik het verhaal en de reacties lees denk ik dat je niet alle overige apparatuur in je huis uit moet sluiten.
Mmz, we hebben nu veel aan het draaien, afwasmachine,wasmachine, meer als vanmiddag
en nu al 3 uur geen problemen, zou toch vreemd zijn als mijn pc dan die druppel liet overlopen, als een wasmachine dat niet doet;)..

Nee ik denk zelf dat het óf aan een slechte voeding/kabel ligt of aan een kortsluitend deel in mijn pc.
Morgen ga ik alles proberen, eerst los, op een geaarde stekker, als dat niet werkt, andere voeding/kabel etc.
Ik ga morgen wel een update posten
Wordt na 3 uur want helaas (gelukkig) bestaat er zoiets als school..
weltrusten :9

kimi

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 13:57
Naar mijn menig is gewoon de voeding kapot, om er zeker van te zijn moet je effe je systeempje met een ander voeding proberen.

Toevallig is bij een maat van me, gister ook de voeding kapot gegaan, ( 1e indicatie was, dat de stoppen er uit vlogen :P )

• yorkick
vreemd, heb hem nu al een half uur aanstaan beneden, op een geaard stopcontact, direct, zonder stekkerdoos, met een andere voedingskabel, verder niks aan het systeem zelf verandert, alles hangt nog in de kast..

We wachten af...

Maar misschien was het dus toch een brakke kabel/stekkerdoor/stopcontact??

kimi

• MrHugo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-03 05:38
Aan jou verhaal te horen is het idd de aardlek, ofwel de hoofdschakelaar. Hoe deze werkt zal je nu wel duidelijk zijn. Er moet ergens een lekstroom zijn, dat hoeft niet via een aardedraad te zijn.

Jij zegt dat je een niet geaard snoer hebt gebruikt voor je PC, dat kan niet; alle stroomkabels voor een PC zijn geaard! kijk maar naar de aansluiting op je PC: 3 pinnen (nul, fase en aarde) of heb jij hem op 400 volt (drie maal fase, of sterkstroom)?

Misschien bedoelde je dat je verlengsnoer niet geaard is? Vanaf het begin zat ik daar al aan te denken. Omdat de 230v buiten je pc los staat (geen directe verbinding) van de onderdelen in je pc (mobo, videokaart enz) kan het eigenlijk geen sluiting in je PC zijn. Binnen je PC (na de voeding) is een gesloten circuit, dat door middel van spoelen enz gescheiden is van het vaste net.

Wat vaak gebeurd is dat (aldi of karwei eigenmerk) stekkerdozen kapot gaan, dat hoef je niet te merken ook als die is aangesloten. En dan, pas als je er iets op aansluit valt de stroom (na een poosje) uit. Probeer een nieuw verlengsnoer / verdeeldoos en gooi die oude weg!!!!

Tot slot kan het idd aan je monitor of voeding liggen, maar gezien je laatste post sluit ik dit vrijwel zeker uit.

Laat eens weten als het opgelost is.

Systeemspecs

Verwijderd

Ik heb ooit eens een aarde draad toegevoegd aan een stopcontact, waarop ik de computer heb aangesloten. Voordat ik deze aarde draad ging koppelen aan de andere aarde draden, bleek er op die andere een spanning van zo’n 10 Volt te staan. Het koppelen van die aarde draden ging ook niet zonder slag of stoot want de aardlek klapte er telkens uit. Uiteindelijk door de aardlek uit te zetten , vervolgens de aarde draden te bundelen kon de aardlek weer aan.

Tot op heden ging het goed, maar als ik nu de voedingskabel loshaal van de voeding (deze is uitgeschakeld middels schakelaar) en vervolgens weer erin prik klapt de aardlek eruit. Ik zet de aardlek weer aan en ik kan de computer weer aanzetten, geen probleem.

Mijn vermoeden is dat er elders in huis een apparaat een “aanzienlijke” lekstroom heeft en het kleine beetje lekstroom van de computer naar de aarde draad genoeg is om de aarde eruit te klappen. Klopt deze theorie?

Verwijderd

Rakelings aan dit topic heb ik de volgende vraag.

Ik woon in een appartementencomplex. Daarnet viel een deel van de stroom uit. Ik kijken in de meterkast maar er zijn geen stoppen gesprongen. De groepen die op de aardlekschakelaar zitten doen het nog wel. Dit is ook zo bij (enkele) anderen op mijn verdieping.

Ik belde Essent en hun goede computersysteem meldde mij met een mooie stem dat er in mijn wijk een storing is en pas om 23:30 is verholpen. Nou ok blijkbaar kan dat, maar daar gaat het verder niet om.

Ik vraag me af waarom de andere groepen niet werken en de anderen wel? Die anderen zijn toch gewoon niet "beveiligd" maar de stoppen zijn niet gesprongen. Kan iemand mij dit uitleggen.

Verwijderd

Ik gok voor 80% dat het aan je voeding ligt, er zijn veel problemen met de antec smartpower 480,500watt.. zoek maar eens op google. Er staat ook een heel topic op Salland over.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@foraynl

er mist een fase denk ik

vaak komen er drie fasen binnen waarvan er een gebruikt wordt, bij jouw dus meer 2 of 3

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 06-02-2007 21:55 ]

Iperf

Verwijderd

fish schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 21:55:
@foraynl

er mist een fase denk ik

vaak komen er drie fasen binnen waarvan er een gebruikt wordt, bij jouw dus meer 2 of 3
ah bedankt. Beetje raar voor in dit topic maar ik wilde het gewoon even weten en kon het niet vinden!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-03 21:03
MrHugo schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 22:46:
Aan jou verhaal te horen is het idd de aardlek, ofwel de hoofdschakelaar.
Nee een aardlek is geen hoofdschakelaar want de wasmachine en andere krachtige apparaten hebben een eigen aardlek die minder gevoelig zijn. Je hebt wel meterkasten die een een hoofdschakelaar hebben, en daarom heet ie dan ook hoofdschakelaar en geen aardlek.

Aardleks zijn dan te herkennen aan een stikkertje die erop zit: deze aardlek beveiligd de wit gemerkte groepen, of: deze aardlek beveiligd de groen gemerkte groepen. En ik meen dat de witte groepen voor algemmen gebruik zijn en de groene voor de wat zwaarde apparaten zoals een wasmachine en droger e.d.

Edit mierenneuk modes off

[ Voor 24% gewijzigd door Basement op 06-02-2007 22:35 ]

• robbyboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-03 22:04
Heb je geluk dat je geen ouwe stoppen meer hebt >:)

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:22
Basement schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:29:
[...]

Nee een aardlek is geen hoofdschakelaar want de wasmachine en andere krachtige apparaten hebben een eigen aardlek die minder gevoelig zijn. Je hebt wel meterkasten die een een hoofdschakelaar hebben, en daarom heet ie dan ook hoofdschakelaar en geen aardlek.

Aardleks zijn dan te herkennen aan een stikkertje die erop zit: deze aardlek beveiligd de wit gemerkte groepen, of: deze aardlek beveiligd de groen gemerkte groepen. En ik meen dat de witte groepen voor algemmen gebruik zijn en de groene voor de wat zwaarde apparaten zoals een wasmachine en droger e.d.

Edit mierenneuk modes off
Mierenneuk dan goed. Een aardlek oftewel differentieelschakelaar mag in een huidige installatie alleen nog maar 30 mA zijn, het kan in oude installaties nog voorkomen dat er een 300mA aardlek in zit, maar dat mag nu niet meer en bij wijzigingen in de meterkast of installatie moet dat ook vervangen worden. Ook de witte en groene haal je door elkaar, in die tijd was het zo dat de Aardlekschakelaar de groen gemerkte groepen beveiligd en de witte niet beveiligd waren (ivm lekstroom) maar dan wel vast aangesloten moeten zijn (wasmachine met vaste trekschakelaar)

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• yorkick
Het was de buitenlamp 8)7 _/-\o_

De stroom, zoals ik al zei, viel de hele tijd pas na 15/20 soms langer uit..
Dat was de hele tijd als iemand de deur open/dicht deed, waardoor er een trilling ontstond die de buitenlamp kortsluiting deed maken..

kimi

• DaWit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 21:41
Mooi dat het opgelost is, maar ik moest wel lachen toen ik het verloop van dit topic las:

ampere dit, verloop dat, aardlek dit, PSU dat....

Oh nee, het is de buitenlamp.... :*)

Asus P5K || Pentium E8200 || 4x 1024 MB PC2 6400 || 1x 350 GB Western Digital || NVIDIA Geforce 8800GT

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Foxfire schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 21:59:
......* Ergens in de bedrading/bekabeling zit een aardfout. Grondkabels en buitenlampen zijn hierbij vaak de oorzaak.......
I'm not gonna say I told you so.

But I did, didn't I?

Dat dan weer wel......

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14

Sebazzz

3dp

Als ik de geheugeninstellingen van mijn BIOS verkeerd zet valt ook de stroom in het huis uit, tenminste, van mijn groep. Ik merkte het met mijn oude GEIL geheugen. Na de pc handmatig uit en aan gezet te hebben piepte hij op een verkeerde manier. Dus weer uit en aan gezet maar toen viel de stroom uit. Nadat ik me BIOS had reset kon ik me computer weer aan het lichtnet zetten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

:P nog sterker..
Pagina: 1