Toon posts:

[Linux/Win2k] Diskless Windows 2000 met XEN & PXE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
oke, dit is meer puur of het theoretisch kan en of iemand er mischien ervaring mee heft.

Ik ken het principe van diskless clients met PXE, NFS en tFTP waarbij via tFTP een linux kernel wordt gedownload die vervolgens zijn root-disk via NFS vanaf een server mount.

Ik weet dat je via XEN, windows 2000 als gast os onder linux kunt draaien.

nou was mijn vraag of dat het mogelijk zou zijn om een disk client, via PXE te booten en dan een image van windows2000 met XEN te gebruiken zonder dat er een hard-disk in het systeem is. ik zit er zelf namelijk over te denken om een dergelijk systeem op te zetten wat standaard dus linux laadt en waarbij je dan zegmaar windows2000 in een venster als gast os kunt opstarten.

1) heeft iemand ervaring met deze constructie?
2) ik weet dat 3d accelleratie niet werkt of is hier al iets in veranderd.
3) werkt 2d acceleratie zoals hardware mpeg decoding wel?
4) heb ik nog een speciale windows2000 versie nodig? of is XP minimaal?
5) is VT ondersteuning of Pacifica verplicht? of wat zijn de voordelen?

Ik wil dit graag via XEN doen omdat deze open-source is, maar als het echt niet anders kan is VMWare ofzo ook wel goed.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 20:31:
oke, dit is meer puur of het theoretisch kan en of iemand er mischien ervaring mee heft.

Ik ken het principe van diskless clients met PXE, NFS en tFTP waarbij via tFTP een linux kernel wordt gedownload die vervolgens zijn root-disk via NFS vanaf een server mount.

Ik weet dat je via XEN, windows 2000 als gast os onder linux kunt draaien.

nou was mijn vraag of dat het mogelijk zou zijn om een disk client, via PXE te booten en dan een image van windows2000 met XEN te gebruiken zonder dat er een hard-disk in het systeem is.
Wedervraag: waarom niet? Het idee van virtualisatie is dat je niks ziet van het Host-OS, dus ook niet of die toevallig z'n root van nfs mount
[...]
5) is VT ondersteuning of Pacifica verplicht? of wat zijn de voordelen?
Als je Windows wil draaien onder xen wel, tenzij je MS kunt overhalen een xen-kernel te releasen.
Ik wil dit graag via XEN doen omdat deze open-source is, maar als het echt niet anders kan is VMWare ofzo ook wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
dat was ook mijn idee, omdat het gast os niks van zijn host os afweet, maakt het dus ook niet uit of die zijn root-fs via nfs mount.

alleen begrijp ik nou dat VT of Pacifica verplicht is om Windows als gastos te draaien? hoe doet VMWare dat dan? of gebruiken die speciale images ofzo? ik heb zelf geen ervaring met VMWare, en heb al wat tutorials van XEN doorgelezen, dus vandaar.