[7600GT] Gigabyte 7600GT (Silent) Light?

Pagina: 1
Acties:

• Behzo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02 14:29
Hoi mede-tweakers,

Mijn eerste ts, en wel met een paar brandende vragen...

Ik heb net een nieuw systeem gebouwd, maar was nog op zoek naar een videokaart.
Omdat ik geen veeleisende gamer ben (en DirectX10 volgens mij nog steeds overbodig is ;) ),
is vanwege de "bang for buck" een 7600GT wel op zijn plaats...
Vanwege de voorkeur voor een passief gekoelde 7600GT, kwam ik uit op de
GigaByte GV-NX76T128D-RH

Dit is een 7600GT met G73 core, maar met maar 128 MB DDR3 geheugen, terwijl de specifications van nVidia toch echt 256 MB voorschrijven...

Vraag 1: Kan het zo zijn dat dit een soort "light" versie is van deze kaart? De prijs is ook echt "light" (E100,- bij Azerty) Als je het mij vraagt maakt dat ook meteen de goedkoopste 7600GT op de markt, en al helemaal voor een passief gekoelde versie...

En vraag 2: heeft iemand ook ervaring met deze kaart, want een google levert alleen maar een paar russische en poolse sites op (ik heb niet zo'n talenknobbel)...

• Behzo
Omdat het mijn eerste topic start is, zal ik wel een beetje ongeduldig zijn :*)
Modbreak:Inderdaad, je topic mag je pas na 24u schoppen :o

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 01-02-2007 08:01 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hmm er is inderdaad weinig over dee kaart te vinden, buitenlandse sites zou je eventueel even door een translator kunnen halen.. ? Ach veel hoef je er opzich ook niet over te weten, het is gewoon een 7600GT maar dan met 128MB ipv 256/512, fabrikant kan zelf bepalen hoeveel geheugen ze dr op plakken lijkt mij.

Voor € 115 heb je echter een 7600 GT met 256MB geheugen... ik gok dat het opzich niet zo heel veel uit zal maken maar voor dat 1,5 tientje zou ik het niet laten !

Edit: Kaart die ik aanhaal is niet passief :X Docey hieronder bevestigd echter mijn vermoeden dat 128/256 MB bij deze kaart weinig uit zal maken. T'is een beetje netzo als het MegaPixel verhaal bij camera's gok ik, veel mensen denken altijd meer MP is per definitie beter. Niets is minder waar...

[ Voor 40% gewijzigd door Dick op 01-02-2007 02:30 . Reden: ^^ ]

Verwijderd

alleer eerst een veel gemaakte denk fout recht zetten, Hoeveel geheugen er op een kaart zit maakt echt niks uit, zolang het maar voldoende is.

een videokaart is net zoals een moederbord. er zitten wat aansluiting op wat de boel met elkaar verbindt. en net zoals een bij een moederbord worden de prestaties bepaald door de proccessor die er op zit en niet door het geheugen. je kunt een Pentium3 ook wel met 3Gigabyte geheugen uitrusten maar dan zal die echt niet sneller zijn als een Core2duo met 256Megabyte geheugen. dit is een leuke marketing truc maar totaal niet representatief voor de prestaties van een videokaart.

ik zelf denk dat, ook omdat de 7600GT niet echt een zware top-kaart is die in zeer hoge resoluties met zeer gedetaileerde textures werkt, dat het verschill tussen 128Mb en 256Mb te verwaarlozen is.

DirectX10 is todat Windows Vista meer dan 50% marktaandeel inderdaad overbodig. ook omdat voor DirectX10 apart geprogrammerd moet worden en game fabrikanten een zo groot mogelijke doelgroep willen. denk dat het in de 2e helft van 2008 een keer gaat spelen of Vista moet een zeer grote hit worden, wat ik nog niet zie gebeuren omdat indereen wel gelukkig is met XP.

ik zie zo inde pricewatch geen 128Mb versie van die kaart maar als die slechts 100,- euro is en echt een GT niet een ge-relabeld GS, dan is het wel een koopje. maar let daar wel even op.

echter de meeste "bang for buck" ligt momenteel toch echt bij ati met de X1650XT en de X1950XT, alleen zijn dat weer geen passiefe kaarten en zou je weer een extra cooler er op moeten zetten welke ook weer zo'n 20,- euro kost wat de boel weer iets meer gelijk trekt maar dan zit je weer met een dubbelslots koeler wat niet voor iedereen praktisch is.

kortom: goeie keuze, als het ook echt een GT is, ik vermoed dat het een GS is met een GT label.

• Dick
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 02:25:
[..]

kortom: goeie keuze, als het ook echt een GT is, ik vermoed dat het een GS is met een GT label.
Enige verschil tussen GT en GS is dat Core/geheugen/vertex clock. De GS is echter vaak ook uitgerust met GDDR2 geheugen tov GDDR3 voor de GT. Deze kaart heeft volgens Gigabyte echter gewoon GDDR3, het lijkt mij dat de clock speeds ook minimaal op GT niveau zijn anders zullen ze hem wel niet zo (mogen?) noemen. Kan daarover echter niks vinden bij Gigabyte.

Hmm, volgens Azerty loopt het geheugen op 400Mhz, dat is inderdaad de snelheid van een GS, de GT behoort op 560Mhz te lopen. Ik zou hier toch nog even naar informeren bij azerty of gigabyte.

[ Voor 14% gewijzigd door Dick op 01-02-2007 02:39 ]

• Behzo
Ik ging in eerste instantie voor een passieve kaart, voor als nog is de goedkoopste passief gekoelde 7600gt E132,- dus dit is (denk ik) een koopje.
Ik vind het wel vreemd dat deze kaart nog niet in de pricewatch staat...

Azerty

Ik heb even de manual van de kaart gedownload op de website van GigaByte, kaart bevat DDR3 (700Mhz, 1400 MHz effectief) en de core draait volgens heb op 560MHz, een GS draait volgens mij maar op 400Mhz.

We zullen het wel zien als deze kaart (over 14 dagen :? ) binnen is, dan schrijf ik wel een user survey...
kingrichard47 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 02:37:
[...]
Hmm, volgens Azerty loopt het geheugen op 400Mhz, dat is inderdaad de snelheid van een GS, de GT behoort op 560Mhz te lopen. Ik zou hier toch nog even naar informeren bij azerty of gigabyte.
RAMDAC: is de DA converter volgens mij draait die altijd op 400MHz

[ Voor 22% gewijzigd door Behzo op 01-02-2007 02:42 ]

• Dick
  • Niet online
Behzo schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 02:39:
Ik vind het wel vreemd dat deze kaart nog niet in de pricewatch staat...
Je kan hem zelf toevoegen.. :)
[b]Behzo schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 02:39

RAMDAC: is de DA converter volgens mij draait die altijd op 400MHz
Mijn fout, je hebt gelijk. Ging er van uit dat hiermee de geheugen snelheid bedoeld werd :X

Verwijderd

de GS is inderdaad op slechts 400Mhz geklokt, verder zijn beide op de G73 core waarbij de GT op 540Mhz een GDDR3 gebruikt wat zo'n 20% in prestaties uitmaakt.

zie ook: http://en.wikipedia.org/w...ng_Units#GeForce_7_series

kortom: de GT is hoger geklokt en gebruikt GDDR3. ook is 256Mb het maximaal een niet het minimum. fabrikanten kunnen dus zelf kiezen er minder op te zetten. wat in prestaties niet echt uitmaakt omdat de G73 te langzaam is om die 256Mb effectief in te zetten.

en de ramdac, welke het digitale singaal omzet naar een vga-singaal loopt altijd op 400Mhz.

• Behzo
Ik heb hem in de pricewatch gezet, maar kan geen prijs toevoegen (Azerty heeft een prijslock)...

Link
Pagina: 1