Toon posts:

[Netwerkkaarten] onboard vs los

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He tweakers...

Ik heb hier een netwerkkaartje liggen uit 1996, het betreft een Compaq Netelligent 10/100 PCI UTP kaartje. Op het moment doe ik alles via de onboard networking controller (NVIDIA nForce4) deze kan integenstelling tot het PCI kaartje WEL op Gigabitsnelheden werken, maar het lokale netwerk hier is "maar" 100mbit dus.

Nou wil ik eigenlijk zoveel mogelijk losse componenten in m'n pc hebben, vanwege processor ontlasting, daarom zit er sinds kort ook een losse geluidskaart in (Laat ik het maar meteen goed doen) Nu wil ik graag weten of het verschil in prestatie te verwaarlozen is, zitten er misschien betere technieken op het onboard controllertje waardoor hij beter zou presteren dan het kaartje uit 1996? En wat betreft de ontlasting.. is het verschil genoeg om beter het losse kaartje te gebruiken?

Veel dank alvast :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sommige duurdere netwerkkaarten (zoals 3com en intel) hebben een eigen processortje aan boord die de CPU ontlast. Het betekent dus niet per definitie dat een losse kaart altijd beter is. En sowieso, met de processors van tegenwoordig zul je denk ik nog weinig verschil merken. Beste is om het gewoon te proberen. Paar keer een groot bestand kopieren en kijken hoeveel de CPU belast wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat ga ik zo dan even proberen. Dank je wel.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40

Quakie

quakelen

Ook kan je in de settings wijzigen (Nforce4) zodat hij op CPU staat in plaats van Throughput.
Als het goed is zorgt ie voor een mindere processorbelasting. Ga je als het goed is niet merken met snelheid op 100mbit (verwacht wel op 1000mbit)

Verwacht persoonlijk dat onboard beter presteert dan een losse kaart. PCI moet tenslotte zijn bandbreedte delen met rest van poorten zoals je geluidskaarten. Nu haal je de theoretische max snelheden niet, maar bijv latencies?

Uiteraard wat Palomar zegt. meten is weten.

Ik teken nergens meer voor

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Quakie schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:53:
Verwacht persoonlijk dat onboard beter presteert dan een losse kaart. PCI moet tenslotte zijn bandbreedte delen met rest van poorten zoals je geluidskaarten. Nu haal je de theoretische max snelheden niet, maar bijv latencies?
afaik zit je onboard controller gewoon op de PCI bus, dus wat dat betreft maakt het dus niks uit.

Overigens zitten er wel een paar nadelen aan het gebruik van losse componenten, en wel de warmte productie (alsmede je airflow) en daarbij het extra stroom verbruik, terwijl je er praktisch niks op wint.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er zijn dacht ik wel testen met dit geweest. Het is in ieder geval erg mobo afhankelijk (!) hoeveel het scheelt. Er is pas een gamer-nic uitgekomen genaamd KillerNIC. Review zie http://hardware.gotfrag.com/portal/story/34683/?spage=1 en bedenk ook even dat een snellere GPU/CPU veel meer verschil uitmaakt dan 250 euro in een netwerk kaart te pompen.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerNummer op 01-02-2007 00:07 ]

Pagina: 1