[Coax] Nut van aarding multitap

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Topicstarter
Gisteren heb ik een multitap gekocht voor in ons huis (zoeentje met F-connectors) en ik zie dat er aan beide kanten mogelijkheid is tot aarding (althans, ik neem aan dat de gaatjes met de schroefjes daarvoor bedoeld zijn).

Het beeld is er ten opzichte van de lowbudget versterker een stuk beter op geworden, maar ik vroeg me af wat het nut is van het aarden van de multitap. Kunnen jullie me vertellen waarom ik dat zou willen aarden?

Afbeeldingslocatie: http://img170.imagevenue.com/loc153/th_68325_Afb000_122_153lo.jpg
(excuses voor de slechte beeldkwaliteit; kon mn mobiel niet stilhouden 8) )

Verwijderd

omdat de buitenste mantel ter afdekking van het signaal dient? en het dus help om storing buiten je signaal te houden als je 'm aard? (fridgeman bedenkt het ter plekke)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:41
Dat als de bliksem inslaat je TV's niet gefrituurd worden?

Dat als je kortsluiting hebt, de stroom eruit klapt en niet dat er nog stroom op de COAX blijft staan?

(Ga maar kijken waarom, want je zou denken dat de TV al geaard is, maar de meeste TV's hebben geen aarde :S )

[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2007 19:36 ]

Verwijderd

Die gaten met schroefjes die je in de foto ziet, zijn die niet gewoon om het ding aan de muur vast te schroeven? Volgens mij zoek je er teveel achter ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 00:25 ]

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 00:25:
Die gaten met schroefjes die je in de foto ziet, zijn die niet gewoon om het ding aan de muur vast te schroeven? Volgens mij zoek je er teveel achter ;)
Precies, anders kan ik netzogoed met het zelfde nut m'n bureauxstoel gaan aarden :+

• Alfred
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het is wel degelijk een aardeaansluiting, de schroeven voor in de muur gaan door de sleufjes zelf.
Aarden van de coaxinstallatie kan wel degelijk nuttig zijn. Als het goed is, is het kabelnet binnenshuis galvanisch gescheidne van het net buiten. Dat betekent dat de mantel van de coax installatie dus een zwevende aarde is. Komt er door een defect in een apparaat spanning op de mantel te staan, dan kunnen daardoor alle apparaten die op de kabel aangesloten zitten onder spanning komen. (hoewel de aardlek schakelaar waarschijnlijk dit probleem wel afvangt).
Daarnaast voorkomt kan het storing in beeld en geluid voorkomen. fridgeman en frankiepankie hebben hierin dus beide gelijk.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:03

sphere

Debian abuser

Zit er iemand aan wie je een hekel hebt op de middelste tap :X

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik wil een Tratec SERVICE BOX MSB01/60 ( http://shop.rmd-sat.com/product_info.php/products_id/59 ) kopen maar ik zie daar geen aansluiting voor de aarde, op http://tratec.pl/produkty--PDF/MSB-01.pdf kan ik er ook geen vinden. Is dit omdat die er geen nodig heeft of zo of mis ik iets?

Hoe sluit je trouwens een multitap aan op de aarde? Gewoon een ijzerdraadje spannen van de multitap naar de grond lijkt me niet zo een goed idee omdat het ijzerdraadje dan in de meterkast loopt.

Verwijderd

TweakerNummer schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:39:
Ik wil een Tratec SERVICE BOX MSB01/60 ( http://shop.rmd-sat.com/product_info.php/products_id/59 ) kopen maar ik zie daar geen aansluiting voor de aarde, op http://tratec.pl/produkty--PDF/MSB-01.pdf kan ik er ook geen vinden. Is dit omdat die er geen nodig heeft of zo of mis ik iets?

Hoe sluit je trouwens een multitap aan op de aarde? Gewoon een ijzerdraadje spannen van de multitap naar de grond lijkt me niet zo een goed idee omdat het ijzerdraadje dan in de meterkast loopt.
in de meterkast moet je zoiezo wezen voor de juiste aarde (je mag het niet meer aan je CV hangen) maar als je de aarde verbind met de buitenste mantel van je coax issie geaard. (denk ik) maar als ik het goed begrijp wil je meerdere kabelmodems in je huis ophangen ofzo?
(iets met abbo-gekoppeld-aan-MAC-adres)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 20:02
Alfred schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:17:
Het is wel degelijk een aardeaansluiting, de schroeven voor in de muur gaan door de sleufjes zelf.
Aarden van de coaxinstallatie kan wel degelijk nuttig zijn. Als het goed is, is het kabelnet binnenshuis galvanisch gescheidne van het net buiten. Dat betekent dat de mantel van de coax installatie dus een zwevende aarde is. Komt er door een defect in een apparaat spanning op de mantel te staan, dan kunnen daardoor alle apparaten die op de kabel aangesloten zitten onder spanning komen. (hoewel de aardlek schakelaar waarschijnlijk dit probleem wel afvangt).
Daarnaast voorkomt kan het storing in beeld en geluid voorkomen. fridgeman en frankiepankie hebben hierin dus beide gelijk.
Een beetje contradictorisch, niet? :) Als de mantel niet geaard is, hoe kan de aarlekschakelaar dan het probleem opvangen?

edit:
Ik weet niet of het zo is dat de coax binnenshuis galvanisch gescheiden is van het kabelnet. Maar het kabelnet is normaal wel geaard.

[ Voor 39% gewijzigd door D-Three op 01-02-2007 15:07 ]

• Alfred
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De aardlekschakelaar reageert zodra er stroom verloren gaat in de stroomkring van het elektriciteitsnet, maw als er stroom via een andere verbinding naar de aarde loopt. Dit kan via een geaarde coaxverbinding zijn, maar ook iemand een spanningsvoerende leiding aanraakt. op dat moment vormt die persoon een verbinding naar de aarde. De aardlekschakelaar detecteerd dit lek en zal vliegensvlug de spanning afschakelen.

Of de kabel binnenshuis galvanisch gescheiden is van het kabelnet zal van huis tot huis verschillen, maar de meeste kwaliteits (hoofd)aansluitdozen voor de kabel hebben die galvanische scheiding wel.

• renzap
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Die schroefjes waar je het over hebt bij die multitap (het is eigenlijk een 3 weg verdeler) zijn er voor om bij het gebruik van die componenten allemaal op 1 aarde aan te sluiten.

Deze 3 weg verdelers worden ook in een wijkcentrum (de grote verdeelkast die in elke wijk staat en een kleine 800 huizen van CAI signaal voorziet) voor de verdeling naar groepversterkers gebruikt.

Mocht je thuis last hebben van stoorsignalen dan kan je overwegen om een draadje naar een aardpunt in je meterkast te trekken, ikzelf heb het nooit nodig gehad.

Hoop dat je vraag hiermee voldoende beantwoord is.

Zappa Rulez :-)

Pagina: 1