[XP/VMWare] Automatisch verbinden met netwerk shares

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:46
Ik heb een computer met XP Home SP2 met daarop VMWare Workstation geïnstalleerd. In die VMWare heb ik dezelfde XP Home SP2 geïnstalleerd.

Nu heb ik met de optie Shared Folders in VMWare een aantal mappen tussen host en guest gedeeld. Die map heb ik gemapped als drive Z:. Werkt allemaal prima, op één ding na: wanneer je voor het eerst verbinding wilt maken met één van die shares, treedt er een vertraging op van enkele seconden. Hetzelfde gebeurt met normale Windows shares van dezelfde mappen (dus gewoon gedeelde mappen. Nadeel van die methode is dat het van pc -> router -> pc loopt i.p.v. rechtstreeks onderling. Verder is het identiek).

Nu heb ik al gezocht maar heb echt niets kunnen vinden. Ook niet als ik zoek op het omgekeerde: Windows niet automatisch verbinding laten maken met shares (wat ik dacht dat standaard was).

Nu hoop ik dat iemand een registeringreep weet om dit te bewerkstelligen. Als ik namelijk een batch-scriptje draai met bijv. Z:\My Documents als verwijzing, geeft die simpelweg de foutmelding dit pad niet te kunnen vinden. Dit zorgt er dus niet voor dat er verbinding gemaakt wordt. Heb evt. een grove work-around, maar die is ook niet echt gewenst: Daemon Tools een image laten mounten van zo'n share, die kan namelijk wel zo'n verbinding maken. Alleen krijg ik dan een autorun venster te zien (want doordat de verbinding later tot stand komt, lijkt het alsof de 'CD-ROM' er dus 'opnieuw' in wordt gedaan).

Ook wordt na verloop van tijd de verbinding verbroken, waarna je weer een kleine delay hebt van enkele seconden. Ik wil dus graag dat die verbinding constant in stand wordt gehouden.

Nu vraag je je misschien af: waarom?
Ik heb Outlook geïnstalleerd en er was geen eenvoudige manier de .PST op een normale wijze heen en weer te krijgen van Guest en Host. Kopiëren duurt te lang (groot bestand) en zal handmatig moeten gebeuren (de scripts van VMWare werken niet goed mee en is niet te fixen, helaas). Dus heb ik deze op die gemapte drive gezet, wat prima werkt, behalve bij de eerste keer starten (en na een tijdje te hebben gewacht te starten, omdat de verbinding 'verbroken' is). Hij vraagt dan om de locatie van het bestand en op dat moment is de share al wel weer klaar en kan ik direct het bestand selecteren en openen, zonder vertraging. Het werkt daarna gewoon reuze snel, ook als je het programma (binnen afzienbare tijd) weer opent.

Als je ook in Deze Computer kijkt na het opstarten, zie je ook staan: Disconnected Network Drive (zonder kruisje erdoor). Na hem geopend te hebben is ie connected en na verloop van tijd weer disconnected.

Samengevat:
Hoe kan ik bij het opstarten een verbinding maken met een Network Share/Drive en deze verbinding in stand houden?

P.s. het gaat hier dus om Windows. Ook al wordt deze softwarematig gedraaid, de uiteindelijke ingreep gaat toch om Windows zelf en niet het programma of iets dergelijks.

• The__Virus
Niemand?

• The__Virus
Even een kleine update (en kick):
Heb inmiddels volgens mij verholpen dat ie automatisch disconnect. Volgens MS zou de verbinding nu 7859 jaar moeten blijven bestaan, door dit in te voeren:
code:
1
net config server /autodisconnect:-1

edit:
Werkt blijkbaar niet zoals het moet. Heb nu 65536 als waarde (in minuten), moet ook lang genoeg zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door The__Virus op 05-02-2007 11:36 ]