Blijven in c++ of java of een anderre taal?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kryptonite88
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-11-2021
Beste programmeurs, ik wil al een tijdje dingen programmeren en zou daar graag later mijn beroep van maken. Ik heb al redelijk wat tutorials gevolgd en boeken gekocht. Ik doe een mbo ict opleiding en daar krijg ik java, wat ik al redelijk door heb op het gebied van OOP en andere dingen maar niks grafisch. De reden waarom ik c++ ben gaan volgen is omdat ik van veel mensen hoor dat het een krachtige en betere taal is. Dus ben ik c++ gaan leren in mijn vrije tijd uit het boek “Beginning c++ game programing”. C++ heb ik aardig onder de knie op het gebied van OOP, inheritance, classes, dynamic memorie en pointers.
Nu wil ik eens een keer echt iets maken wat ik aan anderen kan laten zien. Bijvoorbeeld een game of een programma met een gui of een programma dat met een database werkt. Dus heb ik “Beginning DirectX9” bestelt. Dit vond ik allemaal niet zo boeiend en dacht zelf meer aan Windows programmeren. Daarom bestelde ik het boek “Windows and graphics programing with visual c++ .net”. Toen ik dit vandaag echter binnen kreeg bleken de voorbeelden in c te zijn geschreven :'( . Nu begin ik aardig te twijfelen over wat ik moet doen. Ik heb al op internet gekeken voor goede c++ Windows tutorials maar vind meestal onduidelijke of geen tutorails.

Nu twijfel ik over wat ik moet gaan doen en vraag ik dit mooie forum om hulp. Ik zoek dus een taal, een goed boek of een tutorial dat mij verder kan helpen. Ik ben bereid er geld en tijd in te steken
Ik zou dus graag willen kunnen programmeren met mooie vensters en dingen met een access of andere database kunnen koppelen en de mogelijkheid hebben om ook games te kunnen programmeren.

Ik hoop met dit verhaal voldoende duidelijkheid te hebben gecreëerd over mijn situatie en hoop op uw advies.

Een 19 jarige ict student van Roc Zakine

P.S. met een goed boek bedoel ik een boek waarbij alles regel voor regel goed word uitgelegd aan de hand van voorbeelden.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:58
Je bent niet de eerste die dit vraagt. Staat hier wat zinnigs tussen?

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 21:54
Als je het hebt over het maken van een Windows programma, waarom kijk je dan niet even in de etalage van Microsoft? Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een Visual Studio Express versie met een programmeertaal naar keuze. Dit is gewoon gratis, en het zelfde geld ook voor SQL Server Express. Goeie voorbeelden hiervoor kun je genoeg vinden in de online help van Microsoft (de MSDN), of wel ergens anders op een website.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:52

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

kryptonite88 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:36:
De reden waarom ik c++ ben gaan volgen is omdat ik van veel mensen hoor dat het een krachtige en betere taal is.
Krachtig wel, beter zou ik niet direct willen zeggen. Het is anders. Beide talen hebben hun voor- en nadelen.

Als je echt geïnteresseerd bent in gamedevelopment, dan zou ik bij C++ blijven, aangezien dat de taal is waarin 99% van de games in geschreven worden. Hoewel, voor games op de mobiele telefoon is Java dan weer een aanrader (of je moet voor Symbian of Windows Mobile willen ontwikkelen)

Als je echter gewoon een GUI wilt maken voor Windows, dan zou ik weer voor C# gaan. Of C++/CLI, dan kun je grotendeels bij de C++ syntax blijven (wel even de managed syntax erbij leren) en toch .Net applicaties ontwerpen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Ik denk dat je eerst moet uitmaken welk "type" software je graag wil gaan maken.

- Standalone windows applicaties: .NET (mooi eye-cany met de nieuwe WPF in .NET3)
- Web applicaties: PHP, Ruby on Rails, .NET, J2EE, ...
- Enterprise applicaties: Java/J2EE
- Games, low-end programming: C/C++, J2ME (mobile)

Ik ga hier wel erg kort door de bocht, maar ik denk dat je gewoon ergens een keuze moet maken. Als je eenmaal een taal als Java goed onder de knie hebt, zal je snel kunnen switchen naar een andere taal, zoals C# in .NET.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

being a free software man:
grafisch as in graphics: SDL + codeblocks
grafisch als in apps: wxWidgets + wwxDev-C++

killer combo's alles in C++ en platform onafhankelijk :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Ondervind je echt "problemen" met java, dingen die je zou willen doen, maar niet lukken?
Imho lijkt het me slimmer om toch zeker een tijdje bij een bepaalde taal te blijven zodat je daar alles onder de knie hebt.
Edit: snap ook niet echt waarom je regelrecht een game-programming boek koopt ivm C++, ipv eerst een gewoon basis programmeerboek aan te schaffen?
Begin bij het begin zeggen ze wel eens...
Je komt van java, dus nog nooit een pointer gezien, en dan huppakee een game engine schrijven?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 13:52 ]

Verwijderd

Ik zou gewoon alles proberen. Niet teveel willen gelijk. Ik ben nu vanaf m'n 13de bezig met programmeren en scripten, zo af en aan.. ben pas sinds een jaar bezig met DirectX en dat pas met Managed DirectX - gaat redelijk goed. Maar ken nog steeds niet alles, maar heb ook enig tijdgebrek.

Als je van je hobby je beroep wilt maken is het denk ik het slimste om .NET te gaan, omdat gewoon veel bedrijven in .NET werken omdat het zo lekker simpel is, werkt redelijk snel en ja, het oogt mooi. Werk nu ook voor een bedrijf waar we .NET gebruiken voor alle windows-based applicaties, en C/C++ gebruiken voor embedded programmeren. Verder niks anders.

Wil je games gaan programmeren.. ik zou beginnen met Managed DirectX omdat 't gewoon een "simpele" versie van DX is, geeft je een goede indruk van hoe alles in elkaar zit in de grote lijnen maar ook in detail. Vanaf hier is de stap naar Unmanaged DirectX (DirectX in C++) niet moeilijk.

Maar omdat je zegt dat je het je beroep wil maken, zou ik zeggen ga vooral eerst goed leren hoe het zit met standaard windows applicaties, websites en dat soort dingen omdat daar gewoon de meeste markt voor is. Daarna kan je gaan games proggen wat je wilt :)

Zoals al eerder gezegt is.. begin bij het begin en begin simpel. Niet OOP leren en dan roepen "MEBE I MEAK GAME NOW"

edit:
begrijp me niet verkeerd. tis niet slecht dat je veel wilt gelijk, geeft een goede motivatie! alleen verwacht niet dat je alles aan kan gelijk :) van mij mag je beginnen met DX, als dat werkt voor je. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 13:59 ]

Pagina: 1