[Vista] Sleep mode, daarna default gateway kwijt*

Pagina: 1
Acties:
  • 421 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• attiks
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-12-2021
elke keer als mijn pc uit sleep modus komt is hij de default gateway kwijt, de andere info heeft hij nog wel (IP adres, DNS server, ...) wat dus vervelend is want ik moet elke keer een ipconfig/renew doen

Iemand een ideetje?

PS: Vista Business in een Win2003 domein

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit is wel heel erg mager qua topicstart hoor attiks - zijn er al zaken die je zelf geprobeerd en gedaan hebt om je probleem op te lossen? :)

• attiks
het volgende al gedaan, maar zonder al te veel resultaat:
- het web doorzocht, maar geen zinnige info gevonden
- Vista op een tweede computer geinstalleerd, een totaal verschillende machine qua hardware, deze geeft hetzelfde probleem
- Test gedaan met een XP Pro machine en daar werkt het wel, ligt dus niet aan de server
- Eventviewer geeft één melding

<code>
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Dhcp-Client" Guid="{15A7A4F8-0072-4EAB-ABAD-F98A4D666AED}" EventSourceName="Dhcp" />
<EventID Qualifiers="0">1003</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>3</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2007-01-31T06:58:02.000Z" />
<EventRecordID>5315</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="0" ThreadID="0" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>peter.attiks.office</Computer>
<Security />
</System>
- <EventData>
<Data>00018059CD42</Data>
<Data>%%5010</Data>
</EventData>
</Event>
</code>

of in het Nederlands: "Your computer was not able to renew its address from the network (from the DHCP Server) for the Network Card with network address 00018059CD42. The following error occurred:
The object already exists.. Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address (DHCP) server."

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 20:29
Ik heb extact het zelfde probleem...
Ik vraag me af of het een driver probleem is, ik heb gebruik de standaard windows drivers voor mijn nvidia nforce 3 onboard NIC.
Ik heb al gezocht naar andere (werkende (!!) 64 bits drivers) maar deze heb ik niet gevonden :X

Wat ik tot nu toe ontdekt heb is dat als ik hem weer vanuit sleepmode recover dat ik een 169.*.*.* ip heb, vista zoekt dus niet opnieuw naar een ip vanaf de DHCP. (of er gaat iig iets fout zoals lees uit dat stukje log hierboven)

Om het probleem tijdelijk op te lossen heb ik het volgende gedaan:
-- eigenschappen van mijn lanverbinding
-- eigenschappen internet protocol tcp/ip v4
-- alternatieve configuratie handmatig alles ingevoerd (ipadres, subnet en gateway)

Op deze manier ben ik dus nog steeds connected ook nadat mijn uit sleepmode komt :)
Waar het nou precies aan ligt weet ik ook nog niet, wat voor netwerkkaart heb jij in je pc zitten?

Verwijderd

Waar het aan ligt is waarschijnlijk dat het dynamic/automatisch ip bij een dhcp-server gehaald dient te worden. In slaapstand kan hij niet terugzeggen dat hij het ip nog in gebruik heeft dus weg van het netwerk :P

Nadat je de pc uit hibernate haalt, gewoon het netwerk herstellen (repair) en het zal weer werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 19:30 ]

• MasterM
Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:29:
Waar het aan ligt is waarschijnlijk dat het dynamic/automatisch ip bij een dhcp-server gehaald dient te worden. In slaapstand kan hij niet terugzeggen dat hij het ip nog in gebruik heeft dus weg van het netwerk :P

Nadat je de pc uit hibernate haalt, gewoon het netwerk herstellen (repair) en het zal weer werken.
Nou goed dat repairen van je netwerk dat wil je dus niet, althans ik... Ik wil mijn pc aan zetten en weer verder kunnen...

• attiks
repairen van netwerk is inderdaad geen optie, het 'rare' bij mij is dat ik wel een ip adres heb, inclusief dns servers, maar enkel de default gateway ontbreekt.

Onder xp (zelfde machine) werkte dit zonder problemen.

• edgarv
  • Laatst online: 27-12-2025
Gokje van mij - zet hem direct weer eens in 'standby' en kom daar uit terug. Vier van de vijf keer heb ik dan wel netwerk. Maar als ik weer in standby ga, heb ik weer een kans van een op vijf of zo dat ik weer geen netwerk heb.

Andere 'workaround' is om de netwerkkaart te disablen, en te re-enablen. Een repair werkt niet bij mij.

Geeft je netwerkicoon in de system tray ook aan dat het een 'unidentified' netwerk betreft?

Zo ja - kunnen we elkaar de hand schudden. En veel meer mensen wereldwijd. Ik heb het probleem op zowel mijn nforce2 als nforce4 moederbord. Helaas nog geen oplossing weten te vinden. Terwijl dit toch wel een van de meest interessante features van Vista is die ik zo veel als mogelijk wil gaan gebruiken.

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 / 3770K / 2x16GB / Antec NSK4400 / ST30NF

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-03 13:08
Wat ik zou doen is je netwerkkaart uit "energy saver" te halen.

Ik weet niet waar het precies in vista zit maar in xp moet je dan naar apparaten beheer en dan naar je netwerkkaart en dan eigenschappen. (of via netwerkomgeving).

Dan naar het tabje energiebeheer, en dan het vinkje weghalen "de computer mag de kaart uitzetten om stroom te besparen" of iets in die context :)

Hopelijk lost het het op ;)

User Error -- Please Replace User

• alfadude1
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-03 07:20
Ik had hetzelfde probleem.
Bij mij was het opgelost door in de configuratie van mijn speedtouch modem "web browsing interception" ui te vinken.

• edgarv
alfadude1 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 16:45:
Ik had hetzelfde probleem.
Bij mij was het opgelost door in de configuratie van mijn speedtouch modem "web browsing interception" ui te vinken.
Helaas - die staat al 'disabled':

System Configuration
Web Browsing Interception: Disabled

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Levert zoeken op EventId.net niks interessants voor je op: http://www.eventid.net/di...?eventid=1003&source=DHCP

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-02 18:41
Ik heb hier hetzelfde probleem. Zodra ik mijn computer uit slaapstand resume, ben ik mijn netwerkverbinding kwijt. Hij is echter niet de default gateway kwijt, deze is nog steeds hetzelfde in ipconfig. De hierboven gegeven oplossingen werken dan ook niet. EventViewer geeft de volgende warning:
Your computer was not able to renew its address from the network (from the DHCP Server) for the Network Card with network address xxxx. The following error occured:
The semaphore timeout period has expired. Your computer will continue to try and obtain an address on its own from the network address {DHCP} server.
Het rare is dat zodra ik mijn netwerkkaart via de devicemanager disable en vervolgens weer enable, hij wel gewoon weer verbinding kan maken. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Ter info de informatie die ipconfig levert:

Vóórdat die in slaapstand gaat:
Ethernet adapter LAN:

Connection-specific DNS Suffix . : student.utwente.nl
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:610:1908:8000:8de1:xxxx:xxxx:xxxx
Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2001:610:1908:8000:4ea:xxxx:xxxx:xxxx
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::8de1:709a:xxxx:xxxx%9
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 130.89.xxx.xxx
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.xxx.xxx
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::2d0:c0ff:xxxx:xxxx%9
130.89.xxx.xxx

Tunnel adapter Local Area Connection* 6:

Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::200:xxxx:130.89.xxx.xxx%10
Default Gateway . . . . . . . . . :

Tunnel adapter Local Area Connection* 7:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
20 seconden nadat die uit slaapstand gekomen is:
Ethernet adapter LAN:

IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:610:1908:8000:8de1:xxxx:xxxx:xxxx
Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2001:610:1908:8000:4ea:xxxx:xxxx:xxxx
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::8de1:709a:xxxx:xxxx%9
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 130.89.xxx.xxx
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.xxx.xxx
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::2d0:c0ff:xxxx:xxxx%9
130.89.xxx.xxx

Tunnel adapter Local Area Connection* 6:

Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::200:xxxx:130.89.xxx.xxx%10
Default Gateway . . . . . . . . . :

Tunnel adapter Local Area Connection* 7:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Oftewel, na de sleep is alles hetzelfde wat ipconfig betreft.

[ Voor 70% gewijzigd door Mitt3nz op 21-02-2007 18:45 ]

• attiks
Ikke_Niels schreef op maandag 05 februari 2007 @ 16:23:
Wat ik zou doen is je netwerkkaart uit "energy saver" te halen.

Ik weet niet waar het precies in vista zit maar in xp moet je dan naar apparaten beheer en dan naar je netwerkkaart en dan eigenschappen. (of via netwerkomgeving).

Dan naar het tabje energiebeheer, en dan het vinkje weghalen "de computer mag de kaart uitzetten om stroom te besparen" of iets in die context :)

Hopelijk lost het het op ;)
Ik heb enkele dagen geleden de power opties aangepast en tot op heden nog slechts éénmaal het probleem tegengekomen, lijkt dus te werken (of toch voor 95%)

• edgarv
Helaas - die instelling in Energiebeheer maakte het er alleen maar erger op. In plaats van dat het netwerkadres behouden wordt en alleen de gateway leeg is, krijg ik nu opeens een 169.254.x.x adres. En opnieuw sleep/resume lost het niet op, terwijl dat eerder vaak wel een workaround was.
De enige workaround die ik nu heb is disable/endable netwerkpoort. Repair levert niets op.

• edgarv
Ugly workaround gevonden, tenminste voor mijn computer. Gebruik vaste IP gegevens en géén DHCP. Is wel te doen voor desktop, vervelender voor laptop.

Verwijderd

Kleine kick.

Ik heb een "Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG" in mijn Toshiba A110-152 laptop, en ik raak ook steeds mijn adres kwijt (ongeacht welke Energie-instellingen ik gebruik). Firmware updates zijn niet beschikbaar, weet iemand wellicht een andere oplossing? (Behalve dan de ugly en onhandige oplossing van een vast IP gebruiken?)

Verwijderd

kickje

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ook hier exact dezelfde problemen; zodra een pc uit slaapstand komt is ie zn DHCP-adres kwijt. Alleen de netwerkstekker eruit en weer terug in of het uitschakelen en weer inschakelen van de netwerkadapter werkt. Fenomeen treed hier op bij alle pc's en laptops, van Intel-based Mac Mini's en AMD-based desktops tot laptops eveneens met AMD's en Intels.

Aangezien dr kennelijk toch zat mensen zijn die de problemen niet hebben zit het misschien in de router die de DHCP verzorgt? Ik heb hier een speedtouch 716, heb al verschillende firmwares geprobeert maar het probleem blijft bestaan..

• MasterM
Ik zelf gebruik gewoon de DHCP server van win2003... Geen speedtouch dus, en lijkt me toch echt iets met vista zelf? Zeker aangezien ik met andere os'en nergens last van heb :O

Ik zelf werk nog steeds gewoon met vast IP adres, daarmee heb ik het minste last van problemen :X ...

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor de geinteresseerden; ik heb inmiddels een hotfix gevonden die bij mij iig alle problemen keurig verhelpt;

The default gateway setting is lost when you wake a Windows Vista-based computer from sleep

Wel treurig overigens dat zoiets simpels niet al veel eerder bij het testen verholpen is...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wellicht omdat het te weinig gebeurde tijdens de beta series?
Ik heb er persoonlijk ook nooit last van gehad, ook niet met de beta's en RCs.

I.i.g. goed om te zien dat er wel nu een oplossing voor is :)

[ Voor 18% gewijzigd door alt-92 op 14-05-2007 19:42 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1