Toon posts:

Nieuwe 2,5" harddisk in notebook. welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe harddisk in mijn powerbook, er zit nu een 80GB/5400 in. deze wil ik graag upgraden naar een 160GB exemplaar. ik zit te twijfelen tussen de volgende:

- Hitachi Travelstar 5K160, 160GB (5400rpm, ATA133, 8MB € 116,32
- Samsung SpinPoint M80, 160GB (5400rpm, ATA100, 8MB € 119,90
- Seagate Momentus 5400.3, 160GB (5400rpm, ATA100, 8MB € 130,-

Dit zijn gewoon prijzen uit de pricewatch, het inbouwen doe ik zelf.(werk zelf bij apple TD, certified dealer :P )

welke is de beste/snelste?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Zoek een beetje revieuws he. Op de FP vind je er 100% zeker ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Even een vraag: Er zit toch een 945 chipset in en die ondersteund alleen SATA. En volgens mij zijn die van jou allemaal ATA. Of heb ik hier iets fout.

En bekwa snelste/beste: er is maar één voor notebooks en dat is Seagate. Maakt perfecte notebook harde schijven, blijven cool en maken minder geluid vergeleken met Hitachi, Fujitsu of Samsung.

Verwijderd

als je al overweegt van je laptop hd te vervangen zou ik toch zeker voor een 7200 gaan!
De snelheidswinst zul je ZEKER merken!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:45:
als je al overweegt van je laptop hd te vervangen zou ik toch zeker voor een 7200 gaan!
Dat gaat ook ten koste van de batterij tijd...
en niet te vergeten de warmte die die 7200 toeren schijven produceren!
en het extra lawaai :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2007 18:50 ]

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-02 12:30
en niet te vergeten de warmte die die 7200 toeren schijven produceren!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-02 17:51

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:23:
Even een vraag: Er zit toch een 945 chipset in en die ondersteund alleen SATA. En volgens mij zijn die van jou allemaal ATA. Of heb ik hier iets fout.

En bekwa snelste/beste: er is maar één voor notebooks en dat is Seagate. Maakt perfecte notebook harde schijven, blijven cool en maken minder geluid vergeleken met Hitachi, Fujitsu of Samsung.
en
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:18:
Ik wil een nieuwe harddisk in mijn powerbook >>knip<<
Powerbook heeft geen Intel chipset, jij bedoelt Macbook (pro) maar dat heeft de TS niet.
Ik zou overigens gaan voor de Hitachi ivm prijs en ATA133 (ATA-6) ondersteuning, weet dat dat alleen gehaald wordt met caching maar toch.

[ Voor 13% gewijzigd door SpamLame op 31-01-2007 19:05 ]

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Ach wat nou extra herrie warmte en kortere acu duur, met mijn Hitachi Travelstar op 7200 toeren merk ik daar helemaal niets van. Misschien dat de accutijd 5 minuten korte is op 3 tot 4 uur?

Baseren jullie dat op ervaringen?

Snelheidswinst heb je er zeker wel van

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad ik heb een powerbook(gelukkig :) ) en geen macbook pro.

wat betreft het stroomverbruik, dit baarde mij ook al een beetje zorgen. het meest hinderlijke vond ik de herrie die een 7200 RPM model zal gaan maken. en dit helemaal als je dit vergelijkt met een 5400RPM model. Wie heeft er ervaring met een vergelijking tussen een 5400 en een 7200RPM model?

zelf dacht ik ook aan de hitachi i.v.m de ATA133 die mij sneller lijkt(en nieuwer) en heb wel goede ervaringen met hitachi lately :) toevallig ook nog de goedkoopste

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:14

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:46:
[...]

Dat gaat ook ten koste van de batterij tijd...

[...]

en het extra lawaai :*)
Uiteraard zal het batterij kosten: de vraag is hoeveel. Lawaai idem. Zou eens wat reviews opzoeken van een 7200rpm laptop HD, want zoveel lawaai hoeft zo'n schijf niet te maken namelijk (zelf ook eentje gehad). Kortom, ik zou advies aannemen en reviews opzoeken

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Deze test is wel interessant leesvoer:

http://www.channelpartner.de/technik/448204/index1.html

De Hitachi en Samsung scoren hier beide erg goed! De Samsung is wat stiller, de Hitachi iets sneller denk ik. Maar dat verschilt weer per benchmark.

Verder is het belangrijk dat je de nieuwste type hdd's in de gaten houdt, jij hebt de nieuwste 5400 RPM types in je startpost staan. :) Je wil niet weten hoe vaak ik bij een pc winkel van die oude modellen in de prijslijst zie staan en geen moderne types. :( Echt schandalig, laptop hdd's zijn naar mijn mening toch wel flink verbeterd qua snelheid de laatste tijd. Qua prijs zijn die vaak niet eens duurder. In die test scoort zo'n Toshiba disk naar mijn mening toch wel erg slecht. Dat wil je niet in je laptop hebben zitten.

Over 7200 rpm: De Seagate Momentus 7200.1 scoort goed in de test, maar ik vind het niet indrukwekkend. Het verschil tussen de beste 5400 en de Seagate Momentus 7200.1 vind ik vrij klein om de flinke meerprijs te kunnen goedpraten. Ik zie graag een test van de nieuwste Hitachi 7200 rpm hdd's.
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:23:
De Samsung is in deze test toch echt stiller. Welke test heb jij gelezen? Ik heb zelf erg grote interesse in een stille maar toch goed presterende nieuwe hdd.

Verwijderd

Als je voor 7200rpm gaat moet je er zeker van zijn dat je laptop genoeg koeling/airflow heeft bij je laptop. Veel laptops hebben dit niet hetgeen betekent dat je notebook schijf enorm warm kan worden. Mijn schijf (7200rpm ja) is om die reden in korte tijd overleden. Mijn advies is dus: niet zomaar een 7200rpm kopen; eerst kijken of dat wel verstandig is.

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb het verhaal even doorgelezen, en besloten dat ik het geluid/warmte/trillingen wat een 7200 exemplaar toch wel meer met zich meebrengt ik toch ff teveel vind. ik ga daarom ook voor de schijf die ik eerdere noemde namelijk de: "Hitachi Travelstar 5K160, 160GB (5400rpm, ATA133, 8MB € 116,32"

lijkt mij een goede schijf, voor een nette prijs! wat mij alleen opviel: in de nieuwe macbook pro zit een 200GB 2,5" schijf! betekent dit dat die ook al uit zijn? :>

• LaserJet
Het zou de Toshiba MK2035GSS kunnen zijn. Deze heeft 2 platters van 100 GB elk. :9

Verwijderd

Topicstarter
LaserJet schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:24:
Het zou de Toshiba MK2035GSS kunnen zijn. Deze heeft 2 platters van 100 GB elk. :9
ja denk het, niet echt intressant. is slechts 4200RPM. :+ . bedankt voor de tip iig! :)

Verwijderd

200GB omg :)
Wel duur denk ik; en heb je echt zoveel ruimte nodig in een laptop?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

OOOHHH!!! De hitte!! De herrie!! Het LAWAAI!!

Ik zit even de specs te vergelijken van twee vrijwel identieke schijven. Een seagate 5400.2 van 80Gbyte en z'n 7200.1-broertje.

Powerconsumption (tijdens seek, dus het maximum..)
2.2W om 2.6W
Geluid:
29dB om 29dB

Het verschil tussen verder gelijke schijven is dus 400mW opgenomen vermogen. Een powerbook gebruikt ergens tussen de 15 en 40W, in normaal gebruik. 400mW is 2.6% van 15W, dus neem even aan dat worst case je levensduur met 2.6% terugloopt. 2.6% van 3.5 uur is 335 seconden. In het slechtst denkbare geval (geen CPU-activiteit, scherm gedimt, maar je harddisk volgas alleen maar met seeks bezig) raak je dus door je 7200-rpm-plannen 335 seconden accu-levensduur kwijt.

Mag ik de argumenten over 'hitte' en 'herrie' als belachelijk terzijde schuiven?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• LaserJet
euh? Het probleem is dat veel mensen hun ervaringen delen met oude 7200 rpm type hdd's. Dus in die zin ben ik het met je eens dat je het wat moet relativeren. Het zullen vast geen straaljagers zijn. :P

Maar als je de door mij genoemde test hierboven leest, zul je zien dat de 5400.3 stiller is dan de 7200.1 van Seagate. Verder zou ik niet alleen de data sheet van de fabrikant nemen als uitgangspunt. Zal niet helemaal objectief zijn. :P

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LaserJet schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:28:
Verder zou ik niet alleen de data sheet van de fabrikant nemen als uitgangspunt. Zal niet helemaal objectief zijn. :P
Datasheets zijn nauwkeuriger dan tests in bladen. Ik heb wel eens meegewerkt aan een artikel over superstille PC's en op het laatst zijn we maar 's nachts om 4 uur in een 'tent' van matrassen gaan meten omdat het normale verkeerslawaai van buiten overdag voor teveel afwijkingen zorgde. 30dB (of 0.5 sone) meet je niet zomaar. Seagate heeft daar een anechoische kamer voor, maar jij en ik kunnen dat niet betalen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

burne schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:11:
Ik zit even de specs te vergelijken van twee vrijwel identieke schijven. Een seagate 5400.2 van 80Gbyte en z'n 7200.1-broertje.
Zelf even gekeken: Seagate 5400.3 versus 7200.2 (beide perpendiculair).

5400.3 = 0,8W idle
7200.2 = 1,3W idle (=63% meer dan 5400.3)

Seek is niet zo heel relevant, aangezien je dat niet continu aan het doen bent, maar het idle verbruik is dus wel hoger. Nog steeds niet schokkend trouwens hoor; en leuke is dat Samsung met 0,6W nog zuiniger (en dus koeler is).

Batterijduur is denk ik niet de belangrijkste reden, maar temperatuur wel; en bij laptops is de ruimte voor laptops vaak niet geventileerd dus kan de temperatuur met een 7200-monstertje aardig oplopen.

Ik denk echter wel dat de moderne schijven het al beter doen qua energieverbruik want zelfs 1,3W valt niet schokkend te noemen. Mijn overleden 7200rpm schijf deed volgens mij toch flink wat meer met zijn 1 ampere ( dat is met +5V dus 5W en met +12V 12W; welke lijn gebruiken die notebookschijven?).

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:21

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:45:
Zou je dat ook even willen onderbouwen? De 33% snelheidswinst waar jij waarschijnlijk op aanstuurt zal je echt niet krijgen. Ik heb een 100GB 7200rpm schijf in mijn laptop, die haalt 44 MB/s. Sinds kort heb ik er een 160GB 5400rpm schijf bij, die haalt 40 MB/s. Snelheidsverschil is er niet enorm veel. Dit is 10%, met seektijden erbij zal je waarschijnlijk nauwelijks boven de 15% uitkomen overall.

Verwijderd

DataGhost schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 23:39:
[...]

Zou je dat ook even willen onderbouwen? De 33% snelheidswinst waar jij waarschijnlijk op aanstuurt zal je echt niet krijgen. Ik heb een 100GB 7200rpm schijf in mijn laptop, die haalt 44 MB/s. Sinds kort heb ik er een 160GB 5400rpm schijf bij, die haalt 40 MB/s. Snelheidsverschil is er niet enorm veel. Dit is 10%, met seektijden erbij zal je waarschijnlijk nauwelijks boven de 15% uitkomen overall.
Rotatiesnelheid heeft ook niet zo'n enorme invloed op de sequentiele snelheden (daarbij is data density weer belangrijker); maar juist wel op random I/O snelheid (IOps). Dat kun je goed zijn bij de raptor die sequentieel alweer is voorbijgestreefd door diverse modellen maar qua random I/O een veel betere score neerzet dan zijn 7200rpm broertjes.

BTW net even gekeken naar mijn notebookschijf en die doet 1.0A op 5V, dus 5W. Dus zijn de huidige 7200rpm modellen met 1,3W idle en 2,xW seek toch wel een nieuwere en zuinigere generatie te noemen.
Pagina: 1