Toon posts:

q6600 of q6700

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een dilemma, omdat ik iedere keer tegenstrijdige verhalen hoor, de ene kant zegt voor, de andere kant tegen, maar van geen van beiden merk ik enige vorm van objectiviteit alleen dat er naar de eigen situatie wordt gekeken.

waarom ik twijfel over quad core ipv van dualcore?

ik werk veel met:
- vmware (draai nu ook een server 24/7 op vmware)
- photoshop (eerst 8megapixel foto's, nu zelfs 10 met de canon d400)
- Ik par tegenwoordig steeds meer hd films (en lijkt me handig er 2 aan te kunnen zetten, op verschillende schijven natuurlijk)
- flightsim veel

waarom twijfel ik nog meer, games ondersteunen het nu nog minimaal, maar gaan ze het eenmaal gebruiken heb je wel 4 cores ter beschikking, waarbij je in een dualcore misschien al tegen een grens aanloopt (ja ik weet het, games zijn ook heel gpu afhankelijk)

tuurlijk zijn quads een stuk duurder, maar als dat betekend dat je de komende anderhalf tot 2 jaar geen omkijken hebt naar upgraden van de boel, alleen eventueel de grafische kaart kan het toch best een slimme aankoop zijn?

het liefst hoor ik hier praktijk ervaringen, daar heb je namelijk wat aan.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik zou gewoon de 6600 pakken, spaar je je direct wat geld uit :) En steek dat geld in RAM, heb je meer aan bij VMware :)

Je moet zelf weten of die extra speed bij JOUW voordeel biedt

[ Voor 17% gewijzigd door Snake op 31-01-2007 17:58 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
je bedoeld dan de e6600. Ram was al duidelijk (4gb in gedachte ocz 6400), maar ik heb het vermoeden dat het absoluut wel een meerdwaarde kan zijn als je gewoon keihard 1 of zelfs 2 cores aan vmware toewijst, en dan heb je er nog 2 voor het normale werk.

ik las trouwens ergens dat je ook nog is uit moet kijken met ram, omdat sommige moederborden nogal kunnen gaan zeiken met 4 banken gevuld, zelfs de striker zou daar moeite mee hebben, of dat klopt weet ik niet.?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:03:
je bedoeld dan de e6600. Ram was al duidelijk (4gb in gedachte ocz 6400), maar ik heb het vermoeden dat het absoluut wel een meerdwaarde kan zijn als je gewoon keihard 1 of zelfs 2 cores aan vmware toewijst, en dan heb je er nog 2 voor het normale werk.

ik las trouwens ergens dat je ook nog is uit moet kijken met ram, omdat sommige moederborden nogal kunnen gaan zeiken met 4 banken gevuld, zelfs de striker zou daar moeite mee hebben, of dat klopt weet ik niet.?
q6600 = quadcore e6600 ;)

Je loopt beetje achter :*

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17
Tja, ik kan je alleen mijn ervaring delen met quadcore en dat is dat je het wel extréém bont moet maken om daar merkbaar voordeel van te hebben.

Er is bar weinig software dat goed gebruik kan maken van vier cores. En meerdere applicaties tegelijk draaien die de cpu's ook maximaal belasten zal ook niet vaak voorkomen. Zelf gebruik ik Photoshop, RAW fotosoftware (Aperture), een virtuele machine, pak ik regelmatig DVD's uit op de achtergrond etc. maar voordat ik tegen de grenzen van m'n cpu's oploop heb ik al te weinig geheugen (en ik heb al 4GB) of zijn m'n disken te traag (o.a. twee Raptors van het laatste model).

Wat is wijsheid, vier cores maken het allemaal wel erg soepel en je loopt in feite nooit tegen de grenzen van je cpu's op maar daarvoor moet je alle overige comonenten wel op orde hebben (véél geheugen, snelle HDD's). Ik zou in zeker 90% v.d. gevallen het waarschijnlijk geen eens merken wanneer iemand stiekem twee cores uit m'n machine gehaald zou hebben. Je zou dus als optie ook eerst voor een dualcore E6600 kunnen gaan en eventueel later, wanneer de quadcores toch duidelijk goedkoper zijn geworden, de cpu vervangen mocht je toch cpu power te kort komen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
waarschijnlijk zal je er nu ook niet direct veel van merken, ik had alleen in gedachte 2 cores keihard toe te wijzen naar vmware daar server2003+exchange te laten draaien (dat doe ik nu ook al alleen op een 3800 x2 @ 2 x 2600mhz en daar is het soms anoying als je er nog een server bij activeert de processor toch wel aardig moeite begint te krijgen.

ik heb nu al 4gb, dus het geheugen is het probleem niet, heb ik al geanalyseerd.

harde schijf is ook al okay, 2 gestriped voor het OS, en 4x 320gb hardware raid5 (pcie-8x)

maar benches zijn leuk die ik overal lees, maar is een e6600(dual) al echt merkbaar sneller dan een 3800 x2

het blijft nu echt irritant kiezen, vooral nu er gemeld is dat in april de quads heel erg gaan dalen.... arrghhh (ik had een andere hobby en werk moeten kiezen)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je bent dus niet vies van overclocken? In princiepe is de Core 2 duo niet alleen een makkelijke maar ook een veilige OC proc. Als ik jou was zou ik een goed OC bordje en ram kopen, en daar dan een E6600 op zetten met een goede koeler. Grote kans dat je die op 3200mhz of meer krijgt, en dat is al een flink verschil met die 3800...

En dan even wachten todat er "echte" quadcores voor socket 775 komen, die zijn ook meteen een stukje zuiniger. Of de huidige kopen als ze in prijs gedaald zijn en een dualcore toch niet blijkt te voldoen....?

specs

Verwijderd

Topicstarter
nope ben niet vies van overclocken, of ik het nu nodig heb of niet die snelheid, ik wil gewoon geen cpu die ik niet kan clocken >:) , just to much fun hahaha.

(wachten heeft weinig zin denk ik, die etters van intel zullen wel weer met een nieuwe socket op de proppen komen zodra ze met "echt" quad komen want dan ineens is de 775 geen goede socket meer, en als je pech hebt ook nog is ddr 3)

maar als je natuurlijk een quad overclocked >:).... ik draaf doorr :P

dat energie zuinig kijk ik eigenlijk niet naar, ik wil snel, tja en dat kost stroom, I learned to live with it

hoe dan ook blijft een lastige keuze op dit moment. de ideale wereld zou op dit moment zijn, dat Ati nu de chipset, en gpu zooi de markt op gooit, amd zijn quad klaar heeft... dat zou denk ik op een heel snel tempo de prijzen op diverse vlakken drukken... ;)

ik las trouwens diverse verhalen over de striker extreme, problemen met 4gb geheugen, klopt dat? en dat meerdere moederboarden daar problemen mee schijnen te hebben??? kan iemand dat bevestigingen (ja het onderwerp van dit topic gaat over iets anders, maar ik vroeg het me ineens af)
Pagina: 1