Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laser Class 3a in een Plexiglazen PC Legaal in Nederland?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

is het gebruik van een Class 3a laser (tot 5mW) legaal in Nederland te gebruiken in een zelf gemaakte plexiglazen kast?

De laser gewoon door de kast heen laten gaan en uiteindelijk dan gewoon te laten eindigen op de grond

• eracoon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-02-2012
je kan beter je laser er niet uit laten komen.
Lijkt me beter om je laser te gebruiken om langs de rand door je plexyglas heen laten schijne. lijkt mij dat je glas dat mooi gaat oplichten.

Of het toegestaan of legaal is weet ik om eerlijk te zijn niet.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:11
Klasse 3A lasers mogen een vermogen hebben van maximaal 5 mW. Deze limiet maakt dat het vermogen dat door een volledige geopende pupil (maximaal 7 mm) het netvlies kan bereiken niet meer bedraagt dan 1 mW. Daardoor zal onvoorziene blootstelling aan een klasse 3A laser niet gevaarlijker zijn dan blootstelling aan een klasse 2 laser. Klasse 3A lasers zijn echter gevaarlijker wanneer men er naar kijkt met behulp van optische hulpmiddelen, zoals een verrekijker en zijn daardoor niet geschikt voor de gewone gebruiker.

Bron

Verwijderd

Topicstarter
dus dat betekent dat het legaal is om klasse 3A lasers te gebruiken? want er is niemand die met een verrekijker naar mijn pc gaat kijken, misschien zal hij wel op een PC beurs komen. maar dan is er nog niet iemand die er met een verrekijker gaat kijken. of moet ik er misschien een sticker opplakken van LASER hier oid.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

Gewoon doen, zolang je niet moedwillig mensen in hun ogen gaat schijnen kan het geen kwaad

Verwijderd

Topicstarter
tjsa, ik heb geen zin in de politie, ik zou het toch graag legaal willen houden

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:11
Als jij niet een groot bord voor je huis zet met dat er je een laser hebt is er denk ik weinig aan de hand.

En hier staan nog veel meer over lasers, onder andere de regels en veiligheids eisen aan behuizing en omgang ( LINK )

En klasse 3a is alleen gevaarlijk als je er via lenzen ofzo inkijkt, de kan dat er iemand naar toe gaat kijken met een verrekijker lijkt me klein.

Verwijderd

Topicstarter
ook niet als ik hem ga showen op PC beurzen?

want daar zal wel toezicht zijn neem ik aan.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11 20:49
Dan zul je ook altijd eerst een waarschuwing krijgen, om hem te verwijderen.
De kans dat iemand daar over gaat zeuren is zo klein, en meestal weten de mensen die toezicht houden ook de regels precies niet eens, dus ook al zou het illegaal zijn, zullen ze er denk ik niks vanaf weten.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

In Nederland is alleen de verkoop en import van Klasse ≥3 lasers verboden; het bezit en gebruik ervan niet. Uiteraard ben je in het geval van letsel wel aansprakelijk (een keukenmes mag tenslotte ook worden verkocht, maar als je er gekke dingen mee doet dan ben je nog steeds de sigaar ;)).

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
valt onder optische hulpmiddelen ook een bril of lenzen?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Technicality schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:19:
Gewoon doen, zolang je niet moedwillig mensen in hun ogen gaat schijnen kan het geen kwaad
Maar wanneer je zelf per ongeluk oogletsel op loopt is er niets aan de hand? Richtlijnen en wetgeving is er niet voor niets.
Dan zou je het originele artikel erbij moeten zoeken. Ik denk zelf dat een bril daar ook onder zou kunnen vallen.

[ Voor 22% gewijzigd door Bor op 01-02-2007 16:15 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Kiwiknaapje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:48:
verbetert een bril of verbeteren lenzen het optische vermogen?

is net zoiets als vragen is een een bal rond

Leegte

Verwijderd

Topicstarter
nou ja, een bril heeft toch altijd een hele andere sterkte dan een verrekijker :)

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 21-11 17:50

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Waarom zou je het risico lopen? Laserlicht is link, oogletsel is niet prettig, een plexiglazen case geleidt en weerkaatst licht in richtingen die je niet verwacht. Gebruik toch gewoon leds, wat is nou de meerwaarde van een laser?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

SnoeiKoei schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 16:26:
Waarom zou je het risico lopen? Laserlicht is link, oogletsel is niet prettig, een plexiglazen case geleidt en weerkaatst licht in richtingen die je niet verwacht. Gebruik toch gewoon leds, wat is nou de meerwaarde van een laser?
datr vroeg ik me ook af, of gebruik anders een lagere klasse ...

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

wat voor effect wil je bereiken??

een 5mW laser is zonder rook niet te zien (als straal dan).

en zo spectaculair vind ik een stilstaand laser puntje in een pc kast nou ook niet ;)

en over 5mW zullen ze echt niet moeilijk doen, zolang je ervoor zorgt dat men niet direct in de stilstaande laserstraal kan kijken, is er echt niks aan de hand...

gebruik zelf voor de drive-in een 30mW groene laser, ook deze zie je niet als er geen rook is... voordeel van dit apparaat is dat er een beveiliging is ingebouwd, en de laser dus uitgaat als hij niet beweegt. dat zorgt er dus voor dat laser gewoon legaal gebruikt kan worden.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Haha ik heb gister mijn veiligheidscursus gedaan voor de cleanrooms. Dus het zit er nog vers in, wat hierboven wordt gezegt. Als je er per ongelijk in kijkt kan het nog niet direct kwaad, je oog knippert en dat beschermt in principe, ga je staren, of met optische instrumenten er na kijken, ben je heel snel je zicht kwijt. Als je er beschermende kappen over plaatst, wordt het een class 1 laser, zolang de kappen er over zijn en er niet direct en/of indirect in de straal gekeken kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ben je zeker van je standpunt RonnieB82, dat een 5mW laser zonder rook niet is te zien?

dat was namelijk wel de bedoeling. en rook in mijn pc lijkt me ook niet echt handig voor de hardware :)

maar hoe zit het dan met die lasers die bijv op lasergame pistooltjes zitten? daar kun je de straal wel van zien

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 21-11 17:50

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Lasergamen doe je volgens mij ook in rokerige ruimtes en nog halfdonkere ook. ik denk dat je die stralen in een goed verlichte kamer ook niet ziet en zeker niet als er dan ook nog eens geen rook is.

[ Voor 57% gewijzigd door SnoeiKoei op 02-02-2007 09:26 ]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:23:
Ben je zeker van je standpunt RonnieB82, dat een 5mW laser zonder rook niet is te zien?

dat was namelijk wel de bedoeling. en rook in mijn pc lijkt me ook niet echt handig voor de hardware :)

maar hoe zit het dan met die lasers die bijv op lasergame pistooltjes zitten? daar kun je de straal wel van zien
heel zeker! onze 30mW groene laser (groen is beter te zien dan rood), zie je zonder rook echt niet, dan zie je alleen de figuren op de muur.

voor een zichtbare straal zonder rook, heb je bij een groene laser minimaal!! 100mW nodig (het liefst richting 250-500mW)... voor rood zal dit nog hoger liggen, omdat rood een stuk slechter te zien is als groen.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, 100+mW lasers zijn erg duur, en hebben maar een kleine levensduur. en daarbij komt dat het ook nog eens niet legaal is want het is dan een klasse 3b/4 laser

dus ik denk dat het idee maar weer gescrapt wordt, bedankt voor de info

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 14:16

BLN

Als je die laser zichtbaar wil maken op n stand bijvoorbeeld, kan je best een kleine simpele fogger kopen om te zorgen dat er rook omheen blijft hangen. Het gaat erom dat er deeltje in de lucht zitten, want daardoor zie je de laserstraal.

If it ain't broken, don't fix it

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

het nadeel met een 5mW is dan wel dat je heel gedoseerd voor rook moet zorgen, als je teveel rook hebt, dan prikt een 5mW laser er al niet meer doorheen...

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:06

Wildfire

Joy to the world!

RonnieB82 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 10:57:
[...]

heel zeker! onze 30mW groene laser (groen is beter te zien dan rood), zie je zonder rook echt niet, dan zie je alleen de figuren op de muur.

voor een zichtbare straal zonder rook, heb je bij een groene laser minimaal!! 100mW nodig (het liefst richting 250-500mW)... voor rood zal dit nog hoger liggen, omdat rood een stuk slechter te zien is als groen.
Beetje oud topic, maar ik mòest hier gewoon even commentaar opgeven. Van deze bewering klopt namelijk niet veel.

Ik heb sinds vandaag een 5 mW groene laserpointer en ik kan nu, in het halfdonker op mijn kamer, de straal al redelijk zien - laat staan straks als het volledig donker is.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11 11:26
Maar zoals eerder gezegt. Rood is minder goed zichtbaar en hij wil de laser gaan gebruiken in showrooms/events. Daar is altijd genoeg ligt.
Pagina: 1