USB stick als swapdrive

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 16:54

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Op dit moment heb ik een 2 GB FAT partitie op de tweede HDD van mijn systeem staan voor de swap file. Nu vraag ik me af of een USB memory key niet efficienter zou zijn (uitgaande van USB 2.0)? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

Meer intern geheugen is natuurlijk beter, maar de PC zit met 640 MB al bijna aan zijn max van 768 MB. Daar valt dus nog maar weinig eer te behalen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Nee!
Flashgeheugen is simpelweg niet geschikt voor veelvuldig overschrijven. Daarbij zal je een harde crash ondervinden als je de USB-stick er uit trekt...

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik weet zo even niet de cijfertjes uit mijn hoofd, maar ik weet wel dat USB2.0 heel wat langzamer is dan PATA / SATA.

Sneller zul je dus niet zijn met een swapfile op je memory stick

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-02 08:43

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ten eerste is USB 2.0 een stuk trager, daarnaast is de swap iets wat intensief herschreven wordt. Afaik is dat niet 1 van de dingen waar flash geheugen in uitblinkt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sterker, je kunt een swapfile alléén op een fixed disk localiseren ;) Probeer het voor de grap maar eens op verwisselbare schijven en/of USB sticks.

Kortom: het is bij voorbaat al onmogelijk. En terecht.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

BalusC schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:23:
Sterker, je kunt een swapfile alléén op een fixed disk localiseren ;) Probeer het voor de grap maar eens op verwisselbare schijven en/of USB sticks.

Kortom: het is bij voorbaat al onmogelijk. En terecht.
correctie: met Windows is het niet mogelijk ;)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Erkens schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:26:
[...]

correctie: met Windows is het niet mogelijk ;)
Sinds kort dus weer wel, met Vista dus. Readyboost is een vorm van pagen op een USB stickkie. Alleen readyboost geruikt de USB stick alleen voor "random IO". Sequentiele data is nog steeds sneller van de harde schijf af. Flash wint het in acces time maar verliest het in doorvoer, en daarom zal readyboost soms handig zijn en soms niet...

specs

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
maratropa schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:30:
[...]

Sinds kort dus weer wel, met Vista dus.
Zo kwam ik dus op dit kromme idee....

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:05
Vaag dat het niet mogelijk is, ik heb per ongeluk een keer mijn swapfile/virtueel geheugen op een Zip-drive 100MB gehad.
Met andere woorden de schijf die die drive letter had was uit mijn systeem waardoor de ZIP-drive op die plaats kwam te zitten. Is niet grappig om iedere keer een melding te krijgen dat je schijfruimte vol begint te raken. Daarnaast was het ook nog best langzaam. :+

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

als je de usb drive verbonden hebt voordat windows opstart, dan herkent windows het ding als een vaste schijf. (middels bios herkenning/standaard windows storage minidrivers?)
dan kun je er dus een swapfile enzo opzetten.

pas later in het bootprocess wordt je windows plug en play.

max speed met usb2 480Mbps staat ongeveer gelijk aan 48MB/s en die snelheid wordt vaak al niet eens gehaald met een hdd via pata.

dus eigenlijk niet eens een heel gek idee dat readyboost.

oftewel voor de eigenwijze personen hier die zeggen dat het niet kan: Het is wel mogelijk...

[ Voor 41% gewijzigd door PipoDeClown op 31-01-2007 18:14 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
EXX schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:36:
[...]
Zo kwam ik dus op dit kromme idee....
Je hebt dus een syteem nodig in de kernel die de boel in de gaten houdt en dus Random IO op de USB stick plaatst, en sequentiele IO op de schijven. Dat zit niet in XP, en het zou dus helemaaaaal niet slim zijn om gewoon een pagefile op je usb stick te zetten...

specs

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
PipoDeClown schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:49:max speed met usb2 480Mbps staat ongeveer gelijk aan 48MB/s en die snelheid wordt vaak al niet eens gehaald met een hdd via pata.
In mijn PC lopen de harde schijven nog op UDMA-33, dus nog trager... Vandaar ook het idee van de USB.

Pagina: 1