Toon posts:

Wie helpt mij de 4Ghz grens over?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een P5GD1-Pro moedebord met daarop een Pentium 630 (3,0Ghz) met daarom 1,5Gb DDR1 Geheugen.
Ik ben een poos geleden al eens begonnen met overclocken en ben toen niet veel verder gekomen dan een paar Mhz FSB verhogen. Toen ben ik er weer mee gestopt voor een lange tijd.
Nu de tijd gekomen is voor een nieuw systeem die ik om een E6600 heen ga bouwen vond ik dat het tijd werd me weer meer te gaan verdiepen in het OC’een. Ik kan nu ook wat meer risico nemen met mijn oude systeem omdat ik dus een nieuwe haal. (niet dat ik hem zonodig kapot wil hebben!)
Ook leek het me handig nog wat meer kennis te vergaren voordat ik met mijn nieuwe systeem ga overclocken, daarom ben ik me nu alvast gaan verdiepen in het verplichte leesvoer op GoT, Overclockers etc. Daar heb ik veel aan gehad. Waar ik eerst niet verder kwam dan een verhogen van 20Mhz FSB zit ik nu op een verhoging van 60Mhz (260Mhz) en loopt alles als een trein.

Om dat te bereiken heb ik eigenlijk vrij weinig hoeven te doen, namelijk het volgende:

FSB in stappen verhoogt van 5 tot het moment dat hij niet meer wou booten (265Mhz dus)
Performance mode op Turbo gezet. (als ik dat niet doe gaat hij niet verder als 20Mhz)
PCI Express Frequency gelockt op 101Mhz.
PCI Clock Synchronisation mode gelockt op 33,33Mhz
Alle voltages gewoon op Auto gelaten.

Dat was het, met als max resultaat een overclock van 30%, vind ik toch niet slecht maar goed ik wil graag meer. Ik zit nu op 3,90Ghz en wil dolgraag de 4Ghz grens doorbreken. Dat begrijpen jullie vast!
Daarna wil ik graag verder met het geheugen en de videokaart maar goed dat komt later.
Mijn PC3200 geheugen heb ik aan het begin van de overclock op 333Mhz gezet waardoor hij steeds omhoog gaat met de FSB en nu op 433Mhz zit.

Nu weet ik niet waar het precies aan ligt maar wanneer ik hem op 265FSB zet boot hij niet meer, heb geprobeerd voltages te verhogen maar dat heeft geen effect. Het zou aan het geheugen kunnen liggen maar ook aan de SATA schijven die er in hangen. Wanneer ik namelijk opnieuw opstart ziet hij in de post mij HD’s niet meer en staat mijn DVD brander als Primary master. Het lijkt me dus een probleem met mijn SATA controller, iemand die daar hetzelfde over denkt? En belangrijker, een oplossing?

Ik weet dat ik al best tevreden mag zijn met een overclock van 30% met dit bord en CPU maar wil echt graag die 4Ghz grens over, dus hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.
Wat ik zelf al heb gedaan?

Voltages verhoogt
Veel tutorials gelezen en toegepast (op verschillende sites)
Veel probleem topic doorgenomen op GoT
Natuurlijk de nodige google zoekacties gehad
Vele, vele keren opnieuw opgestart na veranderen instellingen in BIOS
Veel nachtrust gemist

Voor de volledigheid nog even mijn systeem:
Pentium 4 630 3,0Gzh @ 3,9Ghz
ASUS P5gd1-Pro
3x 512Mb PC3200 Corsair geheugen, (info van Everest) 512 MB PC3200 DDR SDRAM (2.5-3-3-8 @ 200 Mhz) (Chipset) Geheugeninstellingen 2.5-5-5-15 (CL-RCD-RP-RAS) Die timing verschillen, is het niet beter als die gelijk zijn?
ASUS 6600GT 256Mb PCI-E
2x WD SATA II Schijf, 1x80Gb, 1x250Gb
Audigy 2ZS Geluidskaart
De rest is niet relevant denk ik

Ik hoop dat jullie een oplossing weten en dat mijn topicstart uitgebreid genoeg is. Ik weet niet zeker of hij in Die Hard Overclocking goed staat, mijn excuses als hij ergens anders hoort.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Volgens mij hoort dit in TCA maar goed.

De P5GD1pro gebruikt de 915P chipset als ik het me goed kan herinneren. Deze chipset is leuk om ietsje te overclocken, maar absoluut ongeschikt voor het betere overclock werk. Ze zitten meestal op budget moederborden welke ook niet al te goed meewerken. Mijn tips:

zet zowieso (!!) het chipsetvoltage omhoog want dit is de limiterende factor.
zet je CPU voltage (VCore) ook ietsje omhoog maar dit hoeft eigenlijk alleen als je pc instabiel is, de 6xx serie klokt over het algemeen als een wilde ;)

Als je harde schijven (SATA) niet meer gedetecteerd worden moet je OF meer voltage door je chipset sturen of iets lager klokken. Dit wijst er namelijk op dat je PCIe en PCI bussen niet goed gelocked zijn en de SATA controller (welke op de PCI bus zit waarschijnlijk) out-of-sync raakt. Hierdoor worden je harddiscs niet meer gedetecteerd.

Ik heb hetzelfde gehad met een MSI 915G Neo2 Platinum. Ik heb er toen een PATA disc in gedrukt en ben verder gaan klokken, op een gegeven moment kapte ook m`n videokaart ermee omdat de PCIe bus ook te ver out-of-sync was.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik denk dat T&C een betere plaats voor dit topic is :)
We hebben het hier immers niet over het echt extreme overclocken (met sub-zero cooling etc).

DOC => T&C dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dacht al dat hij misschien beter daar op zijn plaats was, misschien kan een moderator hem alsnog verplaatsen?

Inderdaad een 915chipset, heb het voltage verhoogt maar geen effect, zal dus wel zijn wat jij zegt dat het is ;)

Maare, kan ik hieruit de conclusie trekken dat ik op 262FSB blijf steken en me CPU op 3,95Ghz??? :/ Zou fijn zijn als ik die 5 nog ergens vandaan kan halen.

Ik heb nog een vraag met betrekking tot mijn volgende systeem. Ik ben er nog niet uit welk moederbord ik koop maar ik wil wel een tweakers bord en het merk word gewoon ASUS, simpelweg omdat ik daar nog nooit problemen mee heb gehad. Maar goed, nu weet ik dat ASUS borden heeft voor de tweaker maar loop ik bij zo'n bord dan niet tegen het SATA en PCI probleem aan?

Het bord mag best wat kosten want wil wel gewoon alle mogelijkheden tot OC kunnen benutten op dat systeem.

EDIT: Bedankt voor het verplaatsen :)

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Je kan proberen de divider van je geheugen lager in te stellen, bijvoorbeeld 2/3. Op die manier kan je je geheugen als beperkende factor uitsluiten.

Daarbij kan je voeding een sterk beperkende factor zijn. Ik zag zo niet wat voor een voeding je hebt? Mijn computer wilde met een AOpen 350W niet hoger dan 2,9GHz klokken (standaard 2,4GHz), maar met een 460W QTechnology (geen QTek nee) loopt hij al maanden op 3,2GHz zonder problemen.

[ Voor 49% gewijzigd door Luuk1983 op 31-01-2007 15:04 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:59:
[...]

Maare, kan ik hieruit de conclusie trekken dat ik op 262FSB blijf steken en me CPU op 3,95Ghz??? :/ Zou fijn zijn als ik die 5 nog ergens vandaan kan halen.
3,95 GHz is 3950 MHz dus je mist nog 50 MHz. ;)

Maar goed, ik zie dat je drie geheugenmodules gebruikt. Hoe meer modules, des te moeilijker het wordt om deze over te klokken. Je zou er eens één of twee uit kunnen halen om vast te stellen of je systeem überhaupt 4 GHz aankan.
Ik heb nog een vraag met betrekking tot mijn volgende systeem. Ik ben er nog niet uit welk moederbord ik koop maar ik wil wel een tweakers bord en het merk word gewoon ASUS, simpelweg omdat ik daar nog nooit problemen mee heb gehad. Maar goed, nu weet ik dat ASUS borden heeft voor de tweaker maar loop ik bij zo'n bord dan niet tegen het SATA en PCI probleem aan?

Het bord mag best wat kosten want wil wel gewoon alle mogelijkheden tot OC kunnen benutten op dat systeem.
Tweakbord en het mag wat kosten? De Asus Striker Extreme bijvoorbeeld. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Stop maar met overclocken :P

nee even serieus..
Ik heb dat bord ook gehad en daar had ik een 630 opzitten. ik kwam met dat dat bord net op 3,75 ghz
en omdat ik ging upgraden naar C2D had ik een nieuw moederbord gekocht(een DS3)

en met die DS3 Haalde ik op eens 4440 mhz
Afbeeldingslocatie: http://www.jorisleem.nl/4440.JPG

Dus met andere woorden dat bord is niet geweldig

Verwijderd

Topicstarter
Luuk1983 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:03:
Je kan proberen de divider van je geheugen lager in te stellen, bijvoorbeeld 2/3. Op die manier kan je je geheugen als beperkende factor uitsluiten.

Daarbij kan je voeding een sterk beperkende factor zijn. Ik zag zo niet wat voor een voeding je hebt? Mijn computer wilde met een AOpen 350W niet hoger dan 2,9GHz klokken (standaard 2,4GHz), maar met een 460W QTechnology (geen QTek nee) loopt hij al maanden op 3,2GHz zonder problemen.
Ik heb een heel stuk gelezen over die divider en daar ook een tabel voor gezien waar ik die kon berekenen alleen kan ik die divide fucntie niet vinden in mijn BIOS |:( Ik kan mijn DRAM frequency alleen instellen.

Mijn voeding is een 450Watt van de ASUS Atlas serie, neem aan dat die toch voldoende moet zijn?
r00n schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:08:
[...]

3,95 GHz is 3950 MHz dus je mist nog 50 MHz. ;)

Maar goed, ik zie dat je drie geheugenmodules gebruikt. Hoe meer modules, des te moeilijker het wordt om deze over te klokken. Je zou er eens één of twee uit kunnen halen om vast te stellen of je systeem überhaupt 4 GHz aankan.

[...]
Dat bedoelde ik :P Wanneer ik er 1 zou uithalen en het zou helpen om verder te klokken haal ik dan uiteindelijk wel snelheidswinst?
Tweakbord en het mag wat kosten? De Asus Striker Extreme bijvoorbeeld. :)
Das een leuk bord, jammer dat hij dan weer net geen 1033Geheugen ondersteunt, dat zou met oog op de toekomst toch wel beter zijn? Maare, dat is dus het bord voor de tweaker? Dan ga ik daar maar eens wat reviews over lezen 8) Wil deze keer een bord kopen waar ik alles mee kan maar voorlopig ook mee vooruit kan, dus hij mag wel wat kosten, 200/300euro.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 15:19:
Ik heb een heel stuk gelezen over die divider en daar ook een tabel voor gezien waar ik die kon berekenen alleen kan ik die divide fucntie niet vinden in mijn BIOS |:( Ik kan mijn DRAM frequency alleen instellen.
Das in feite hetzelfde. De normale FSB van jouw moederbord is 800MHz. Dat betekend dat het geheugen op 400MHz in dual channel draait. In je bios zal je (net als bij mij) waarschijnlijk kunnen kiezen tussen 400MHz / 320MHz / 266MHz etc.

In principe kan je het gewoon lezen als dividers:
400MHz = 1 / 1
320MHz = 4 / 5
266MHz = 2 / 3

Als voorbeeld: Ik heb mijn FSB op 1066MHz staan en het geheugen op 320MHz (in feite dus 4/5)
Normaal zou mijn geheugen dus op 1066MHz / 2 = 533MHz lopen. Dat trekt het geheugen niet. Ondanks dat de bios ingesteld staat op 320MHz loopt het geheugen op 426MHz.

Kortom: het is dus een divider, geen harde clockfrequency

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat ik hem als laagste in kan stellen op 333Mhz (andere mogelijkheden zijn >Auto, 333, 400 of 500Mhz) maar niet lager. Wanneer ik mijn FSB op standaard heb bedoel ik dan he.

Ik heb aan het begin van de overclock die op 333Mhz gezet (zo laag als mogelijk is) en ben toen mijn FSB gaan overclocken. De DRAM Frequency staat nu op ongeveer 433 dacht ik...

Ben nu bezig BIOS te flashen, misschien dat er een functie bij is gekomen ofzo :P

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
je moet de PCI-E frequenty omhoog schroeven,
ik heb hier namelijk de P5GDC - Delx, en die wil zonder die PCI-E Freq ook niet hoger.

je moet hem zo rond de 112Mhz zetten (als dat niet wil iets lager, maar wel zo hoog mogelijk)

dan haal je de 4GHz wel ;)

Audi S3

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels de BIOS geflasht. Helaas geen resultaat, behalve dan de meest actuele BIOS versie :P

PCI-Frequency verhoogt tot 115 maar geen verschil (in stappen van 2) begin er toch van overtuigd te raken dat het aan mijn SATA schijven ligt, of beter aan de chip die dat regelt op me moederbord.

Maar goed, ik geeft het nog niet op...nog een artikel gevonden misschien dat ik daar nog wat nieuws kan vinden....

PS, Die Striker Extreme is dat het enige bord waar je flink mee kunt tweaken? Of ook nog een bord met een Intel Chipset want denk niet dat ik SLI wil gaan draaien...

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:04

Len

Leeg

Maar waarmee koel je het? Wordt het systeem niet gewoon te heet?

Free Tibet

Verwijderd

Topicstarter
Ik koel met lucht, heb een Thermalright XP-180 koelblok met daarop een AKASA Amber 12cm fan.
Verder is mijn kast de Centurion 5, dus een intake van 8cm, en een outtake van 12cm. Verder nog de 12cm fan van mijn Voeding. Videokaart heeft zijn standaard koeling nog.

Hier even een lijstje met wat gegevens:

Moederbord 38 °C
CPU 40 °C
GPU 52 °C
GPU diode 65 °C
GPU geheugen 48 °C
WDC WD2500KS-00MJB0 28 °C
WDC WD800JD-55MUA1 31 °C

CPU 1372 RPM
Chassis 1875 RPM
Stroomvoorziening 1172 RPM
GPU 5190 RPM

CPU Core 1.33 V
+3.3 V 3.38 V
+5 V 5.64 V
+12 V 12.22 V
+5 V Standby 5.12 V
GPU kern 1.60 V
GPU Vcc 3.34 V
GPU AGP VDDQ 1.44 V
GPU FB VDDQ 2.54 V

Uitgelezen door Everest en temps zijn in idle gemeten. Load komt de CPU op ongeveer 50/55.

• -ErikE-
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:22:
PS, Die Striker Extreme is dat het enige bord waar je flink mee kunt tweaken? Of ook nog een bord met een Intel Chipset want denk niet dat ik SLI wil gaan draaien...
De Striker is imho een veel te overpriced bord waar je alleen maar betaald voor toeters en bellen die niemand ooit gebruikt. Ik noem maar als voorbeeld de superhandige blauwe ledjes her en der verspreid over het bord. De P5N32-E SLI heeft dezelfde Chipset (680i) en presteerd ongeveer even goed.

Ik zou jou een DS3 aanraden net zoals jorisleem. Mocht je persé een ASUS willen (onbegrijpelijk, magoe :> ) Dan is een P5N-E SLI of een P5B versie uiteraard een acceptabele vervanging. Je betaald in het geval van de P5B meer en krijgt minder, maar je hebt wel een mooie grote doos ;) Verder is een DFI Infinity975x ook een leuk bordje voor een 6xx serie. Ongeveer even duur als een p965 bord maar toch met een 975x. Klokt niet zover over als de Gigabyte DS`en en de P5B DLX`en maar zover komt je 630 toch niet. Houd er ook rekening mee dat je je geheugen (volgens mij DDR1 PC3200) weg kan doen en nieuw geheugen (DDR2, minimaal PC5300 -> liever PC6400) aan moet schaffen om te werken en lekker over te klokken eventueel met een C2D.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was al de bedoeling dat ik DDR2 ging halen. Ik stap volgende maand over op een E6600 en dacht van, dan kan ik nu eens verder gaan kijken hoeveel ik dit bord kan OC'een...

Als ik dus een E6600 en PC6400 geheugen haal dan heb ik straks genoeg overclock ruimte, iemand die weet hoe hard mijn CPU dan loopt als ik mijn geheugen op 100% gebruik?

CPU en geheugen weet ik al welke ik haal, alleen het bord nog niet en de chipset. Ben bang dat ik daar ook nog niet uit ben aangezien er zoveel verschillende meningen over zijn.

• -ErikE-
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 20:40:

Als ik dus een E6600 en PC6400 geheugen haal dan heb ik straks genoeg overclock ruimte, iemand die weet hoe hard mijn CPU dan loopt als ik mijn geheugen op 100% gebruik?
Heel simpel hier te vinden op tweakers, maar ik zal het je vast verklappen 3600MHz
CPU en geheugen weet ik al welke ik haal, alleen het bord nog niet en de chipset. Ben bang dat ik daar ook nog niet uit ben aangezien er zoveel verschillende meningen over zijn.
Neem gewoon de verschillende topics even door. Het P5B topic in DOC en het Gigabyte topic in TCA, in beide zal je fans van beide borden tegenkomen maar kijk gewoon welk bord de meeste features voor de minste centen bied! DS3P O-)

Verwijderd

Topicstarter
Zeer interessante info allemaal...heb er veel aan zo te zien.

Even een vraagje waar ik geen antwoord op vind, is er iemand die mij kan vertellen hoe en vooral waar ik die VQL lijsten van ASUS kan vinden??? Ik zoek maar kan er vrijwel niets over vinden.

Overigens heb ik mijn FSB nog steeds niet verder dan de 262Mhz |:( Ben de hoop aan het opgeven dat ik hem over de 4Ghz krijg.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:32:
[...]

Even een vraagje waar ik geen antwoord op vind, is er iemand die mij kan vertellen hoe en vooral waar ik die VQL lijsten van ASUS kan vinden??? Ik zoek maar kan er vrijwel niets over vinden.
Het is QVL (Qualified Vendors List). Je kunt deze vinden op de productpagina van het moederbord.
Voor bijvoorbeeld de QVL van de Striker Extreme ga je naar de productpagina ervan en klik je linksboven op QVL Download. Gebruik de searchfunctie om andere moederborden te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 01-02-2007 10:27 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Die lijsten inmiddels gevonden, valt ook niet mee iets te vinden op die Uberlangzame ASUS website!

Heb geprobeerd mijn geheugenmodules te wisselen, 1 minder, 2 minder, voltages verhoogt enz...maakt allemaal geen verschil. Enige wat mijn mobo vind bij de post is mijn DVD brander en die is verbonden via PATA dus ga er maar vanuit dat het dus aan mijn SATA controller ligt die het allemaal niet meer ziet zitten boven de 262Mhz FSB. Jammer maar helaas, weet nu in ieder geval dat ik een goed bord ga kopen waar ik genoeg aan kan veranderen. Zit erg te denken aan de Striker Extreme alleen vraag ik me echt af wat ik met 3 PCI-E (16x) moet doen. Denk niet dat ik die ga benutten maar goed. Dat bord is wel redelijk toekomst geschikt met 1333Hmz FSB support enz.

• -ErikE-
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:23:
Die lijsten inmiddels gevonden, valt ook niet mee iets te vinden op die Uberlangzame ASUS website!

Heb geprobeerd mijn geheugenmodules te wisselen, 1 minder, 2 minder, voltages verhoogt enz...maakt allemaal geen verschil. Enige wat mijn mobo vind bij de post is mijn DVD brander en die is verbonden via PATA dus ga er maar vanuit dat het dus aan mijn SATA controller ligt die het allemaal niet meer ziet zitten boven de 262Mhz FSB. Jammer maar helaas, weet nu in ieder geval dat ik een goed bord ga kopen waar ik genoeg aan kan veranderen. Zit erg te denken aan de Striker Extreme alleen vraag ik me echt af wat ik met 3 PCI-E (16x) moet doen. Denk niet dat ik die ga benutten maar goed. Dat bord is wel redelijk toekomst geschikt met 1333Hmz FSB support enz.
P5N-E SLI?? Prima tweakbord en zelfde support als de striker. Kost alleen wel 3x zo weinig :) Magoe, y your choice ;)

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:13
ik wilde hier niet zelf een topic over maken maar ik wil ook een tweakbord kopen maar het MOET een abit zijn en ik dacht zelf aan de abit quad gt of de in9-32x-max wifi
het moet gwn een abit zijn omdat ik goedkoop aan die bordjes kan komen van een vriend ik zou er een e6600 op zetten en later upgraden naar een quad core :9~

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Verwijderd

Topicstarter
-ErikE- schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 20:47:
[...]

P5N-E SLI?? Prima tweakbord en zelfde support als de striker. Kost alleen wel 3x zo weinig :) Magoe, y your choice ;)
Zekers :P die heb ik inmiddels ook ondekt! Ben op het moment ff wat reviews aan het lezen over de Nforce 680i chipset, ziet er allemaal erg goed uit...

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 20:09
heb je ondertussen al meer informatie? Ben je al dichter bij die grens :P ?

Verwijderd

Topicstarter
Nope, niet dichter bij de grens gekomen, heb het opgegeven :'(

Heel veel gelezen over moederborden enz. CPU staat al vast dat word de E6600, Videokaart waarschijnlijk een 7900 serie.

Moederbord word toch waarschijnlijk de Striker Extreme, ik zit alleen nog met 1 probleem...ik weet niet of mijn koelblok er op past :P

Heb al gemeten enzo maar kom er nog niet helemaal uit, bij salland weten ze het ook niet dus ben maar weer meer reviews gaan lezen alleen word ik daar niet heel veel wijzer van.

Belangrijkste is eigenlijk dat ik weet hoe hoog de koelblokken zijn en hoeveel ruimte ik heb om de socket heen. Ik heb de Thermalright XP-120 dus als het past, dan past het net :)
Ik heb in het 680i chipset topic daar al iets over gepost dus hoop dat ik daar geholpen kan worden, of hier natuurlijk hehe...

Geheugen zit ik nog een beetje te twijfelen maar waarschijnlijk ga ik voor gewoon QVL geheugen van Kingston. Zat eerst te denken aan OCZ maar hoor daar niet veel goeds over (in combinatie met ASUS dan)

Al met al wel veel geleerd de afgelopen weken, veel gelezen en qua oc'een veel geprobeerd.
Wel jammer dat ik niet over de 4Ghz ben gekomen maar jah, hij wou gewoon niet verder denk ik dan maar.

Iedereen wel bedankt voor de hulp! :)

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-01 20:09
Heb je nog meer dingen verandert in je BIOS? Als ik die instellingen van jouw doe, kom ik niet verder dan een FSB van 250... = 3.75GHz.. :(

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:05:
Nope, niet dichter bij de grens gekomen, heb het opgegeven :'(

Heel veel gelezen over moederborden enz. CPU staat al vast dat word de E6600, Videokaart waarschijnlijk een 7900 serie.

Moederbord word toch waarschijnlijk de Striker Extreme, ik zit alleen nog met 1 probleem...ik weet niet of mijn koelblok er op past :P

Heb al gemeten enzo maar kom er nog niet helemaal uit, bij salland weten ze het ook niet dus ben maar weer meer reviews gaan lezen alleen word ik daar niet heel veel wijzer van.

Belangrijkste is eigenlijk dat ik weet hoe hoog de koelblokken zijn en hoeveel ruimte ik heb om de socket heen. Ik heb de Thermalright XP-120 dus als het past, dan past het net :)
Ik heb in het 680i chipset topic daar al iets over gepost dus hoop dat ik daar geholpen kan worden, of hier natuurlijk hehe...

Geheugen zit ik nog een beetje te twijfelen maar waarschijnlijk ga ik voor gewoon QVL geheugen van Kingston. Zat eerst te denken aan OCZ maar hoor daar niet veel goeds over (in combinatie met ASUS dan)

Al met al wel veel geleerd de afgelopen weken, veel gelezen en qua oc'een veel geprobeerd.
Wel jammer dat ik niet over de 4Ghz ben gekomen maar jah, hij wou gewoon niet verder denk ik dan maar.

Misschien slim om ook eens te kijken of je neit beter een goedkoper bord (a la p5b del.) te nemen en wellicht een 8800GTS? Indien het budget het toe laat.

LinkedIn
BlackIntel

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:05:
[tralallalala]
Waarom zoveel geld uitgeven voor een moederbord? Al die lampjes zijn leuk maar is dat zoveel waard? Een asus p5b-deluxe is toch ook een heel mooi moederbord??

Verwijderd

Topicstarter
bartosiej schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:29:
Heb je nog meer dingen verandert in je BIOS? Als ik die instellingen van jouw doe, kom ik niet verder dan een FSB van 250... = 3.75GHz.. :(
Nee verder heb ik niets veranderd, tot die 3,93 gaat het ook heel makkelijk bij mij alleen daarna houd het gewoon op. Misschien dat bij jou die grens op de 3,75 ligt?
EvilWhiteDragon schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 23:52:
[...]

Misschien slim om ook eens te kijken of je neit beter een goedkoper bord (a la p5b del.) te nemen en wellicht een 8800GTS? Indien het budget het toe laat.
Ik heb al heel veel bekeken maar mijn voorkeur gaat toch naar de Striker, mede omdat hij 1333Mhz FSB heeft en alles in huis heeft om goed te overclocken. Ik zou ook voor zijn broertje kunnen gaan maar ik vind het verschil in prijs de extra's wel waard.

Ik heb bewust gekozen om geen 8800 te nemen omdat ik eerst wil kijken wat er straks allemaal nog meer op de markt komt als directX 10 echt gebruikt gaat worden. Ik vind dat namelijk wel een smak geld voor een videokaart. Ja ik weet het 300 voor een mobo is ook niet niks maar dat vind ik toch iets anders. Plus dat ik dat bord een aardige poos ga gebruiken omdat hij toch best wel futureproof is en genoeg upgrade mogelijkheden bied.

Edit: heb alleen dus nog dat ene probleem dat ik niet weet of die koeler er op past. Iemand die een Striker heeft en mij kan vertellen hoeveel cm die heatsinks zijn op het mobo?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2007 00:36 ]

Verwijderd

Als je nou is de GA-965P-DS3 zou nemen en ipv de 7900 een 8800 (GTS/GTX)
Veel slimmer toch!?

• -ErikE-
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:40:
Als je nou is de GA-965P-DS3 zou nemen en ipv de 7900 een 8800 (GTS/GTX)
Veel slimmer toch!?
inderdaad. De Striker en Crosshair borden zijn imho zwaar overhyped borden. Als je persé een marketing bord wilt, zou ik je de Asus Commando aanraden. Die is z`n geld imho wel waard! Anders gewoon een P5B, P5N-E SLI, DS3, DS3P of DS4

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

VIPAlex, als je de benchmarks naast elkaar legt die je dat je met een Asus Striker Extreme heus niet meer kan overclocken dan de goedkopere Asus borden zoals de P5B Deluxe, hoor. De FSB van deze borden kan immers zo achterlijk hoog dat de toch al hoog overclockbare Core 2 Duo processor de bottleneck vormt (of je geheugen natuurlijk, maar geheugenkeuze staat hier los van).

Naar mijn mening zul je met de Striker Extreme dezelfde resultaten bereiken als met een P965 bord. De hogere prijs zit 'm inderdaad voornamelijk in de extra features waar je weinig tot niets aan hebt. Ik ben overigens geen voorstander van 680i SLI chipsets omdat ik er alleen maar problemen over hoor. Maar ja, je moet het natuurlijk zelf weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Phrantic op 21-02-2007 18:31 ]

hoi

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik alles al binnen en loopt het als een zonnetje...1 probleem met betrekking tot driver en hd maar is al bijna opgelost. Ik ben zeer tevreden over de performance tot nu toe.

De reden dat ik geen 8800 heb gekocht staat hierboven beschreven, ik koop gewoon liever over een aantal maanden een nieuwe dx10 kaart dan nu meteen. :P

Allemaal bedankt voor de hulp en reacties maar in principe kan dit topic dicht. Heb een nieuw systeem dus de 4Ghz grens is niet meer van toepassing 8)

Ter informatie, ik ben dus blijven steken op een FSB van 263Mhz :'(

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:31:
Allemaal bedankt voor de hulp en reacties maar in principe kan dit topic dicht. Heb een nieuw systeem dus de 4Ghz grens is niet meer van toepassing 8)
:( 4Ghz lijkt me wel een mooie klok voor je nieuwe systeem.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Heb je al geprobeerd de latencies wat losser te zetten? En met wat minder geheugenbankjes erin? Probeer ook eens actieve koeling op je chipset. Geld uitgeven voor een mobo om een pentium 6xx op te zette is imho geldverspilling 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn mening ook....

Heb een nieuw systeem, geen 630 meer...

Dit systeem is zijn geld meer dan waard!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 13:21

Plato112

Da is toch nie normaal!

Nock372 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:32:
ik wilde hier niet zelf een topic over maken maar ik wil ook een tweakbord kopen maar het MOET een abit zijn en ik dacht zelf aan de abit quad gt of de in9-32x-max wifi
het moet gwn een abit zijn omdat ik goedkoop aan die bordjes kan komen van een vriend ik zou er een e6600 op zetten en later upgraden naar een quad core :9~
kijk anders hier ff staat de quad gt iig ook genoemd en men zegt dat ie t wel goed doet: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=133706

[ Voor 3% gewijzigd door Plato112 op 22-02-2007 00:49 ]

Speed limits are like herpes.

Pagina: 1