Debian of Ubuntu als server

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 17:24
Mijn huidige server wil ik opnieuw inrichten, nu twijfel ik met welke versie van Debian/Ubuntu dat ik precies wil doen. Ik draai al jaren Debian alleen de nieuwe releases gaan niet hard maar is zeer stabiel. Maar de laaste tijd installeer ik veel backports of zaken uit source vanwege nieuwe functionaliteit. Wat ik de stabiliteit niet ten goede vind komen.

En ik zou graag de ervaringen van jullie willen weten over het draaien van Ubuntu als server.

Mijn keuze lijstje:

Debian Stable (Sarge)

Deze draai ik nu, en ik vind deze een beetje verouderd, maar is zeer stabiel.

Debian Testing (Etch)

Deze is nog niet stable maar wel veel nieuwere software. Release nog onbekend???

Ubuntu 6.06 (Dapper Drake) LTS, Ubuntu with long-term support:

Deze versie is iig nieuwe dan mijn huidige Debian Sarge en heeft long term support, voor server 5 jaar. Lijkt me een goede keuze. Maar zou graag de voor en tegens willen weten tussen Debian en Ubuntu om als server te draaien.

Ubuntu 6.10 (Edgy Eft)

Is de nieuwste stable release van Ubuntu, maar geen LTS support.

Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn)

Nog niet uit, dus unstable, valt in eerste instantie af, of ik zou een paar maanden moeten wachten. Voordeel is natuurlijk wel de nieuwste versies.

[ Voor 0% gewijzigd door eth0 op 31-01-2007 11:38 . Reden: Unstable -> Testing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Voor een server geldt bij mij iig: Stabiliteit. Ik heb enkele servers draaien met 6.06 LTS en daar ben ik prima tevreden mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Stabiliteit is idd het belangrijkste! Daarnaast wil je ook niet met software uit 2003 zitten, dus een beetje nieuw moet ook. Het is een afweging, maar wanneer je voor Dapper kiest denk ik dat je het beste uit bent. Stabiel EN relatief nieuw.

Edgy Eft wordt ook door Ubuntu niet aangeraden als server OS, er is in Edgy vanalles toegevoegd wat het toegankelijker meot maken voor de desktop, maar dit komt een server niet ten goede. Wachten op Debian 4.0 zou ook kunnen, maar met Dapper weet je iig al wat voor vlees je in de kuip hebt en kan je meteen aan de gang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Stabilitiet is natuurlijk nummer 1.

Maar wat zijn de specifieke verschillen met Debian en met Ubuntu dapper als Server OS? Ze zullen waarschijnlijk minimaal zijn maar wil ze graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 09:46
eth0 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:04:

Debian Stable (Sarge)

Deze draai ik nu, en ik vind deze een beetje verouderd, maar is zeer stabiel.

Debian Unstable (Etch)

Deze is nog niet stable maar wel veel nieuwere software. Release nog onbekend???
Een kleine correctie: Debian heeft drie distributies, stable (sarge nu), testing (etch) en unstable (altijd sid). Etch moet op korte termijn (release onbekend) de nieuwe stable worden en is daarom sinds 11 december frozen, er komen bijna geen nieuwe versies in, maar worden alleen maar bugs opgelost. Etch is daarom nu al redelijk stabiel.

De belangrijkste vraag is: Welke functionaliteit mis je & hoeveel stabiliteit wil je daar voor opofferen?

Edgy Eft & Feisty Fawn lijken me allebei slechte opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:44

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Grappig genoeg ben ik zelf met dezelfde overweging bezig :)

Ik zelf ga denk ik voor Ubuntu voornamelijk omdat er heel veel how-to's te vinden zijn (mbt mail, ftp, web enz.) via google. Daarbij komt dat Ubuntu dapper nog even een stuk sneller is met updates e.d.

Om een voorbeeld te nemen; een installatie van PHP5 onder ubuntu == apt-get install PHP5 terwijl een PHP installatie hiervan op Debian Sarge nog al wat moeite kost... (toevoegen van repo's enz.)

Daarbij komt dat je volgens mij wel kan wachten op Etch... want die zou december vorig jaar al uit komen :)

Als enig nadeel van Ubuntu vind ik dat je zelf moet kijken om alles dicht te zetten... Dingen als "permit root login" in je sshd.conf staan er standaard niet in...

[ Voor 23% gewijzigd door Mysteryman op 31-01-2007 11:31 ]

Everybody happy??? I soon change that here we go...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Mysteryman schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:28:
Grappig genoeg ben ik zelf met dezelfde overwegin bezig :)

Ik zelf ga denk ik voor Ubuntu voornamelijk omdat er heel veel how-to's te vinden zijn (mbt mail, ftp, web enz.) via google. Daarbij komt dat Ubuntu dapper nog even een stuk sneller is met updates e.d.

Om een voorbeeld te nemen; een installatie van PHP5 onder ubuntu == apt-get install PHP5 terwijl een PHP installatie hiervan op Debian Sarge nog al wat moeite kost... (toevoegen van repo's enz.)
Als het jou om how-to's gaat, moet je eens op HowToForge kijken. Hier staat voor Debian en Ubuntu stap voor stap alles uitgelegd, inclusief tweaks en dergelijke.

[ Voor 11% gewijzigd door Jk_W op 31-01-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik heb gisteren gekozen voor debian etch. Nieuw genoeg en frozen. Moet nu een stappenplan maken hoe het allemaal in te gaan richten. Sowieso ben ik aan het klooien ik wil hem namelijk van hd naar hd installeren. Hangt namelijk geen CDRom speler aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysteryman

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Jk_W schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:30:
[...]

Als het jou om how-to's gaat, moet je eens op HowToForge kijken. Hier staat voor Debian en Ubuntu stap voor stap alles uitgelegd, inclusief tweaks en dergelijke.
het gaat mij niet zo zeer om howto's... ik heb gewoon hele specifieke eisen (die niet in 1 howto te vinden zijn...) EN ik wil gewoon een veilige niet-te-misbruiken mail server (zonder mysql meuk) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mysteryman op 31-01-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
hey, ik heb een Ubuntu 6.06.1 LTS server draaien, en die voelt net iets stabieler aan als 6.10, wat ik op m'n workstations heb. Niet dat daar problemen mee zijn, maar Eft voelt gewoon iets minder afgewerkt aan. Ik weet wel zeker dat Feisty Fawn regelrecht op mijn server gaat als deze in april uitkomt, heb er vertrouwen in dat deze beter wordt als Edgy Eft.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
TrailBlazer schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:31:
ik heb gisteren gekozen voor debian etch. Nieuw genoeg en frozen. Moet nu een stappenplan maken hoe het allemaal in te gaan richten. Sowieso ben ik aan het klooien ik wil hem namelijk van hd naar hd installeren. Hangt namelijk geen CDRom speler aan.
Waarom installeer je niet via PXE? Da's veel makkelijker, heb ik ook gedaan met mijn server, waar voor Ubuntu Dapper geen ondersteuning is voor de JMicron JMB363 chip is ingebakken. Voordeel van een PXE-installatie is dat je meteen de upgrades installeert en dat je met een command-line eindigt in plaats van een grafische omgeving.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 11-09 13:16
Mysteryman schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:28:
Grappig genoeg ben ik zelf met dezelfde overweging bezig :)

Er ziet niet zo heel veel verschil tussen Ubuntu met betrekking tot de configuratie van servers, wat dat betreft is het goed mogelijk dat een HOWTO voor Ubuntu ook werkt voor Debian :).
Dat heeft een reden. PHP5 was redelijk bleeding edge toen Sarge ontwikkeld werd. In Debian Etch zit php5 standaard, dus dat is nu even simpel als Ubuntu.
Daarbij komt dat je volgens mij wel kan wachten op Etch... want die zou december vorig jaar al uit komen :)
Je kunt ook gewoon Debian Etch installeren. Er worden nu toch enkel bugfixes gedaan dus er zullen geen ingrijpende veranderingen meer worden gemaakt.
Als enig nadeel van Ubuntu vind ik dat je zelf moet kijken om alles dicht te zetten... Dingen als "permit root login" in je sshd.conf staan er standaard niet in...
Volgens mij heb je dat ook bij Debian, daar staat PermitRootLogin standaard op yes, als ik me goed herinner. Niet echt veilig dus :(.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

jealma schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:37:
[...]

Waarom installeer je niet via PXE? Da's veel makkelijker, heb ik ook gedaan met mijn server, waar voor Ubuntu Dapper geen ondersteuning is voor de JMicron JMB363 chip is ingebakken. Voordeel van een PXE-installatie is dat je meteen de upgrades installeert en dat je met een command-line eindigt in plaats van een grafische omgeving.
ik doe het nu met debootstrap en so far gaat dat best aardig. Ik maak me enkel zorgen of ik de boorloader lekker geinstalleerd krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
jschot schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:27:
[...]

Een kleine correctie: Debian heeft drie distributies, stable (sarge nu), testing (etch) en unstable (altijd sid). Etch moet op korte termijn (release onbekend) de nieuwe stable worden en is daarom sinds 11 december frozen, er komen bijna geen nieuwe versies in, maar worden alleen maar bugs opgelost. Etch is daarom nu al redelijk stabiel.
Ja iid mijn fout, ik haal dat nog wel eens door elkaar bij debian. Is ook meteen aangepast in mijn start post. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysteryman

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Jaap-Jan schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:39:
[...]
Er ziet niet zo heel veel verschil tussen Ubuntu met betrekking tot de configuratie van servers, wat dat betreft is het goed mogelijk dat een HOWTO voor Ubuntu ook werkt voor Debian :).

[...]
Dat heeft een reden. PHP5 was redelijk bleeding edge toen Sarge ontwikkeld werd. In Debian Etch zit php5 standaard, dus dat is nu even simpel als Ubuntu.

[...]
Je kunt ook gewoon Debian Etch installeren. Er worden nu toch enkel bugfixes gedaan dus er zullen geen ingrijpende veranderingen meer worden gemaakt.

[...]
Volgens mij heb je dat ook bij Debian, daar staat PermitRootLogin standaard op yes, als ik me goed herinner. Niet echt veilig dus :(.
mijn vraag is dan... wat is het ECHTE verschil tussen debian en ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:38
Niet, behalve dat Ubuntu sneller packages released. Je gaf zelf al MySQL aan. MySQL4 is standaard, en 5 moet je uit backports halen. Bij Ubuntu is 5 standaard, en moet je 4 uit Universe halen. Waar je zin in hebt.

Persoonlijk heb ik jaren Debian gedraaid, en maanden Ubuntu. Het is niet 1 pot nat (bijvoorbeeld de sudo -i om in te loggen als root op Ubuntu), beide zijn stabiel, beide zijn veilig, net zo goed als RedHat, CentOS etc.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 14:24

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

Mysteryman schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:35:
[...]

mijn vraag is dan... wat is het ECHTE verschil tussen debian en ubuntu?
Hardware ondersteuning onder andere. Ik heb een aantal nieuwe Dell poweredge servers geinstalleerd. De 2 sata schijven werden met Debian Sarge niet herkend. Je kan dan wel de kernel opnieuw compileren door een gedeelte uit de unstable te halen, dan krijg je het werkend. Veel werk. Toen maar eens Ubuntu 6.06 server geprobeerd en dat werkt out of the box. Nieuwere software, toch goed getest en heel stabiel. Er draaien bij ons o.a. kritische SIP, OpenSER, Apache en Asterisk icm PostgreSQL applicaties op. Tot nu toe 1 crash gehad en dat was de server waar Debian Sarge op draaide. Die liep volledig vast na een simple upgrade.

Ad maiorem black_eye gloriam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Toevallig heb ik mijn thuis-server 2 weken geleden omgetoverd van Windows 2003 server naar Ubuntu 6.06 LTS. Hoewel ik je dus niet al te veel kan vertellen over de stabiliteit op lange termijn, staat de server nu al 2 weken aan en alles werkt prima.

Erg veel doet deze server niet, alleen spelen voor DHCP, SMB server / LAMP server voor mijn website.
jealma schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:37:
[...]

Als je de server editie van Ubuntu download kom je ook meteen op de command-line uit. Niet dat dit heel veel uitmaakt, het is laterna toch altijd aan te passen :)

[ Voor 46% gewijzigd door domi235 op 31-01-2007 13:20 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor de mensen die Debian afdoen omdat het oud is en vervolgens Ubuntu aanraden omdat je daar 5 jaar support op hebt: Debian gaat ongeveer 2 jaar mee voor er een nieuwe versie komt, vervolgens schuift de boel een release op en heb je nog 1 jaar support op de oude versie die je gebruikt.

Over 2 jaar is die Ubuntu LTS versie die nu inmiddels ook alweer meer dan een halfjaar oud is ook hopeloos verouderd.

Wat betreft stabiliteit: het zal met zowel Ubuntu als met debian weinig verschil maken, de software blijft de hele release hetzelfde, er komen alleen bugfixes en security updates tussendoor. De enige uitzondering hierop is Debian Testing (etch), maar aangezien deze in een freeze zit merk je weinig van updates. Op dit moment moet je als maintainer nml bij de release manager aanvragen om updates van unstable naar testing te krijgen. Als er belangrijke bugs in de nieuwe versie zitten komt zoiets er dus mooi niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 11-09 13:16
black_eye schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:50:
[...]

Hardware ondersteuning onder andere.
Daar heb je gelijk in, mijn Core Duo laptop heeft een Intel PRO/Wireless 3945ABG en een Realtek RTL8111 netwerkkaart, maar beide worden niet out-of-the-box ondersteund door Debian Etch en in Ubuntu wel.

De reden ervoor is dat door de Debian Free Software Guidelines die ipw3945- module niet gezien wordt als vrij, omdat de module een binaire firmware nodig heeft om te kunnen werken. De ipw3945 module zelf is opzich wel vrij, maar doordat het een niet-vrij pakket nodig heeft om te kunnen werken, staat het in 'contrib'.

In dit geval is dat niet geheel relevant, aangezien de huidige Debian installatie wel goed draait bij de topicstarter :). Je hebt niet gezegd met welke kernel Debian Sarge niet wilde installeren, maar de 2.6 kernel heeft betere ondersteuning voor SATA dan 2.4 had. De ontwikkelingen in kernel- land gaan ook door en staat Debian Etch ook niet stil.

[ Voor 18% gewijzigd door Jaap-Jan op 31-01-2007 13:27 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:26

AirX

Tweak Guru

Zelf vind ik Ubuntu wel het makkelijkste, aangezien bijna van alle software te meest actuele versie te apt-getten valt :)..... bij Debian loopt het altijd hopeloos achter :( (heb opzich niets tegen Debian, mijn webserver draait er op... maar het ontbreken van de nieuwste software in de repositries vind ik wel een groot gemis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:07

arnova

weet veel, maar niet alles

Het grote probleem is altijd dat "het nieuwste van het nieuwste" en "stabiel" niet goed samen gaan. Dus moet je altijd een compris sluiten. Ubuntu vind ik erg leuk voor de desktop en voor een simpel servertje maar het grote voordeel van Debian is dat er veel meer packages in "main" zitten, die dus beter worden gesupport. Als je altijd het nieuwste van het nieuwste wil draaien, kan je denk ik tegenwoordig beter Debian-testing (blijven) draaien, daar is namelijk tegenwoordig ook security-support voor (niet onbelangrijk). Het nadeel is natuurlijk weer wel dat je constant weer ALLES moet upgraden om niet achter te gaan lopen...

Overigens is mijn ervaring ook dat backports gebruiken een heiloze zaak is (dan kan je nog beter van source compileren).

[ Voor 8% gewijzigd door arnova op 31-01-2007 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Debian testing draaien na de release lijkt me niet echt handig: omdat het nu in een freeze zit wordt alle ellende in sid opgehoopt. Zodra debian etch stable wordt, schuift er een shitload aan nieuw spul vanuit sid door naar de nieuwe debian testing, met alle problemen die daarbij horen.

Overigens vraag ik me af waarom je continu wilt blijven updaten op een serversysteem: je installeert het 1x, je gebruikt dat en je doet vervolgens alleen nog maar security fixes. Op een server wil je niet elke week weer allerlei dingen moeten configureren omdat er een of ander nieuw pakket is uitgekomen waarvan jij per-se de laatste versie wilt hebben. Dit is ook wat de term stabiliteit inhoudt, het wil niet per se zeggen dat je programma's niet crashen, het houdt meer in dat de samenstelling van de distributie hetzelfde blijft gedurende de hele supportperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:07

arnova

weet veel, maar niet alles

_JGC_ schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:01:
Debian testing draaien na de release lijkt me niet echt handig: omdat het nu in een freeze zit wordt alle ellende in sid opgehoopt. Zodra debian etch stable wordt, schuift er een shitload aan nieuw spul vanuit sid door naar de nieuwe debian testing, met alle problemen die daarbij horen.
Goed punt, ff niet aan gedacht. Kort gezegd: of je nou Debian of Ubuntu draait: je zal toch eens in de zoveel tijd moeten upgraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Wat ik wel goed vind is dat je bij Ubuntu een vast release schema hebt. Bij Debian is dat er totaal niet. Dat kan je wel zien hoe de laatste release van Debian steeds wordt uitgesteld. Dit zal uiteraard natuurlijk wel een goede reden hebben. Maar je kan er minder op aan.

En bij Ubuntu zit er nu een bedrijf achter waar door het kwa releases heel anders loopt dan bij Debian, welke alleen uit vrijwilligers bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Wat ik wel goed vind is dat je bij Ubuntu een vast release schema hebt. Bij Debian is dat er totaal niet. Dat kan je wel zien hoe de laatste release van Debian steeds wordt uitgesteld. Dit zal uiteraard natuurlijk wel een goede reden hebben. Maar je kan er minder op aan.
Waar moet je dan van op aan kunnen? Debian stable moet stabiel en veilig zijn en etch wordt pas stable als men vindt dat het stable is. Ik heb liever dat men de release van etch willekeurig lang uitstelt dan dat er straks een hoop brakke servers in de wereld draaien. In dat opzicht kun je er dus wel op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu 6.06 is ook 2 maanden later uitgebracht dan gepland was. Dit laat toch wel zien dat het belangrijk is dat een product dat je langere tijd wilt ondersteunen gewoon echt af moet zijn als de 1e officiële iso de deur uit gaat. Hierbij week Ubuntu dus ook van zijn vaste schema af, dus zo'n schema zegt helemaal niks over het feit of je ergens wel of niet van op aan kan

Een release als Edgy Eft is leuk om mee te spelen, maar echt helemaal 100% af voelt het niet aan, in tegenstelling tot Dapper Drake.

Ik draai nu al enige tijd Debian Testing, en ik zie hier en daar bugs als sneeuw voor de zon verdwijnen. Er wordt echt wel hard aan gewerkt. Als er dan een deadline wordt vastgelegd moeten de devvers zich alleen maar haasten (haast en spoed is zelden...) en zal deze bij grote problemen alleen maar verlegd (moeten) worden.

Maar goed, mijn punt is; wil je iets stabiels ga dan voor Dapper Drake of wacht tot Etch af is, wil je iets om lekker mee te spelen en (in niet alle gevallen) bleeding edge is, ga dan voor Edgy of gewoon voor Debian Sid of iets wat daarop gebaseerd is (Sidux) als je iets meer zekerheid wilt.

Of wijk eens af van het Debian/Ubuntu verhaal en kijk wat er nog meer voor lekkers te verkrijgen is :P Naast tijd en bandbreedte kost het je in de meeste gevallen niets.
Pagina: 1